Full version: Ett fall för Rudan
Gossen Ruda
Jag har ju berättat om inbrottet. Idag tänkte jag kolla lite runt det brandhärjade grannhuset. Jag bara gick ett varv runt huset och skulle sen gå hem. Dumt nog tog vägen via en trätrappa, en mycket hal trappa. Rätt var det var försvann fotfästet och jag satte mig på trappan. Hårt, mycket hårt. Det gjorde jäv--gt ont. Lyckligtvis satte jag mig inte precis på ett trappsteg utan mer med en glidande rörelse. Efter några sekunder kunde jag resa mig och fortsatte hemåt. Det gjorde ju inte jätteont efter ett tag men jag anade ett blåmärke i vardande. Jag märkte också att det började svullna så jag åkte hem till stan när jag ätit en bit. På vägen till bilen märkte jag att det var en ordentlig svullnad så jag hade lite svårt att köra. Väl hemma kollade jag och se, jag hade tre skinkor. En enkel och en dubbel. En jättesvullnad hade uppenbarat sig, jag bedömde att den var mellan 1 och 2 dl stor. Tydligen hade något större blodkärl brustit. För att få ner svullnaden la jag mig på sängen och belastade bölden så gott det gick. Den var så tjock att jag låg snett. Men det var rätt medicin, efter en timme var det mer normalt och efter några timmar till var det acceptabelt. Nu har jag världens blåmärke, 15 x 4 cm och blåsvart. Lyckligtvis inte ont och inga problem med att gå.
*Stintan*
Vilken tur att det inte blev värre.
Bengalow
Hans Alfredssons "Svea Hund": Det var en man ifrån Magelungen, som så råka sätta sig på pungen...". Var det den du menade Stintan
*Stintan*
Hahaha nej faktiskt inte.
Berith
Men Ruda då, så det kan bli. Ser fram emot före- och efter-bilder, gärna i färg. tummenupp.gif

Bättre att vara ute på hal is och ha det glatt än att gå i lera och sörja
Gossen Ruda
Fy på dig, önska stjärtbilder så där. biggrin.gif
Bengalow
Ja, usch! Det hade kanske blivit något á la Lars Ohlys bild av tatueringarna...
Eva i Skåne
Aj aj Rudan. Hoppas du inte får obehag efteråt.



CITAT (Berith @ 26-02-2015, 08:22) *
Men Ruda då, så det kan bli. Ser fram emot före- och efter-bilder, gärna i färg. tummenupp.gif


biggrin.gif
Berith
Men pojkar, vad task-iga ni är. Ja det kunde ju tagit en ända med förskräckelse. flirting.gif
Aqvakul
CITAT (Berith @ 26-02-2015, 20:25) *
Men pojkar, vad task-iga ni är. Ja det kunde ju tagit en ända med förskräckelse. flirting.gif

rotfl.gif
Gossen Ruda
Ja, gudars skymning. biggrin.gif Jag kollade i spegeln och det blir värre och värre. Hela vänsterskinkan är mer eller mindre blå med vissa partier mörkt blåsvarta. Mer än tidigare. Börjar bli öm i ryggslutet också men inget att tjafsa om. Vet inte om jag skall visa upp mig på Vårdcentralen i morgon men det kommer nog att läka av sig själv.
Berith
Den målande beskrivningen passade inte direkt ihop med min frukost - skinkmacka. sad.gif

Hoppas att du har fått sova gott ändå. Trevligt att du håller oss uppdaterade.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Gossen om du satte dig på svanskotan så känns det och rätt så länge t.o.m.

För många år sedan ramlade jag av hästen och jag hade länge ont efteråt
Gossen Ruda
Lyckligtvis hamnade jag lite snett så det var bara vänsterskinkan som drabbades.
*Stintan*
Mörad skinka biggrin.gif
Berith
Kom osökt att tänka på Willes skinka:

Skåra skinkan diagonalt så att skinkan blir "rutig".
Pensla på favorithonungen. Och låt skinkan stå ett tag.
(godast från någon hobbyodlare)
---
tryck ner kryddnejlikor i korsen
ett par varv med svartpepparkvarnen.
Sikta över skorpsmulor
---
Svalna av skinkan fort (utomhus)
Men vakta den så att inte skator och kråkor äter upp den.


Receptet hämtat från originaltråden. Jag minskade ner det lite för att inte göra inlägget så långt.

sleep.gif
Eva i Skåne
Ja, vakta skinkan för skatorna Rudan biggrin.gif biggrin.gif
Gossen Ruda
Skator får hålla sig undan.
Gossen Ruda
Senaste rapporten säger att hela vänsterskinkan är jämnt blå och det börjar rinna nedför låret också. Missa inte den spännande fortsättningen.
*Stintan*
Nädå väntar på den spännande fortsättningen giggle.gif
Gossen Ruda
Idag var jag på Vårdcentralen och blev beundrad av flera stycken. Det blålila sprider sig åt alla håll. Upp mot midjan, till andra skinkan, framåt men framför allt nedåt. En kraftig kil på baksidan men även en smal kil på framsidan, de har nått halvvägs till knäet men en svag skuggning tangerar knäet. Min läkare menade att detta kommer säkert att ta en månad för att läka ut. Någon direkt aktion menade hon inte var nödvändigt, kroppen klarar detta själv.
Ödmjuka reportern
Min goda herre, ditt tillfrisknande gör mig glad. Ingen skall behöva gå och ha ont.
Ödmjuka hälsningar Anders
Berith
CITAT (Gossen Ruda @ 03-03-2015, 20:33) *
Idag var jag på Vårdcentralen och blev beundrad av flera stycken. Det blålila sprider sig åt alla håll. Upp mot midjan, till andra skinkan, framåt men framför allt nedåt. En kraftig kil på baksidan men även en smal kil på framsidan, de har nått halvvägs till knäet men en svag skuggning tangerar knäet. Min läkare menade att detta kommer säkert att ta en månad för att läka ut. Någon direkt aktion menade hon inte var nödvändigt, kroppen klarar detta själv.

Tänker mig de utsatta ställena i blå-vita toner. Passar kanske bra, om man tänker på vilken sida av Sverige du befinner dig och att IFK Göteborg går i just blå-vitt. Har dom någon maskot eller skulle du kanske passa även som det?

Lite uppmuntran i bedrövelsen. tummenupp.gif
Gossen Ruda
Två veckor har gått. Det mesta av blåfärgningen har försvunnit och har ersatts av en rodnad. Troligen ökad blodgenomströmning för städning, huden är varmare också. Kvar finns dock en stor blaffa djupt i huden, kanske 5 x 10 cm stor och 1-2 cm tjock. Det tar nog tid för den att försvinna men den stör mig inte så mycket.

Lite märkligt dock att blodtrycket påverkats. Direkt på kvällen märkte jag att trycket sjönk så jag fick nästan sluta helt med blodtrycksmedicinerna. Det höll i sig till i söndags då det började stiga igen och är nu normalhögt. När jag lägger ihop det med illamående och huvudvärk misstänker jag att jag fick en lätt hjärnskakning eller liknande. Det trodde inte min läkare när jag pratade med henne men jag behöver inte tro på henne om jag inte vill. rolleyes.gif
silos
Bra att det går åt rätt håll!
Det är bättre att du lyssna på din egen kropp!
Berith
Ja, skönt att höra att det går åt rätt håll.

Fast jag har svårt att koppla ihop blåslagen rumpa med hjärnskakning. flirting.gif
Aqvakul
Sköt om dig! trostar.gif kompiskram.gif
Gossen Ruda
Tack Aqua

CITAT (Berith @ 13-03-2015, 07:39) *
Ja, skönt att höra att det går åt rätt håll.

Fast jag har svårt att koppla ihop blåslagen rumpa med hjärnskakning. flirting.gif


Tack. Beträffande blodtrycket så hade min läkare också svårt för sammankopplingen, men min tankegång är jag vid den plötsliga stoppet fått någon liten blödning eller lättare skada på Hypothalamus. Den sitter undertill på hjärnan och sköter bl.a. blodtrycksregleringen. Långsökt kanske men varför skulle annars blodtrycket dala så plötsligt alldeles efter smällen?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon