Full version: Kischkål
Sidor: 1, 2
Isis
Hej alla glada!
Nu behöver jag er hjälp ännu en gång.
Har 6 st vinbärsbuskar(de ska grävas bort i veckan pga ohyra mm) och där imellan så har jag kischkål å den har börjat komma lite överallt på min baksida.
Alla som sett det säjer direkt; ååhh har du fått kischkål!!! D blir inte lätt att bli av me!
Så jag fattade rätt fort att det är inte så lätt att bli av med. huh.gif
Hur ska jag bära mej åt?? unsure.gif
Finns d något bekämpningsmedel eller???

Har hört talas om Roundup kan d vara något tro??

Jag vill tillägga att jag å min sambo köpte huset förra våren smile.gif men har inte gjort något i trädgården försen nu i å me att vi ville se va som skulle växa å var, så nu e det vårat stora projekt under våren/sommaren.

Så som sagt jag e i stort behov av hjälp!!!!! ohmy.gif

kramar från mej
MimE
Tillbringade hela eftermiddagen åt att rensa en rabatt så jag anser mig vara expert. tongue.gif laugh.gif

Jag tog en grep, lyfte upp och plockade sedan varenda ( biggrin.gif ) rot för hand.
Det är definitivt enklast att göra när jorden är torr.
Och känslan när man får upp en meterlång rot är enorm (av skadeglädje tongue.gif ).

Lisa (vår 5-åring) var med och hjälpte till och hon höll ut en hel timma med att plocka rötter. Det kan nog bli något av henne i framtiden... wub.gif smile.gif

Ett tips:
Koncentrera dig att få en del av tomten kirs-fri per år i stället för att göra ett halvdant jobb över allt.
Efter första årets entusiasm så är det ovanstående strategi som gäller här hemma. Och här har det funkat.

Lycka till!

/Mimmi
Nette
Jag äter upp min kirskål den är fantastiskt god i pajer och att göra spenat av. Men som sagt du ville bli av med den och istället för att använda kemikalier tycker jag du ska täcka över området med svart plast till nästa år, då tynar den bort och dör. Skulle det överleva några får du fortsätta en period till. Du kan ju alltid ösa lite jord över plasten och plantera eller så lite ettåringar så ser det snyggare ut under väntetiden.
Eva St
Berätta mer hur späd ska den vara och hur gör du med den i pajerna recept TACK
Eva St
Isis
Läste lite om Roundup. Ska vara en rätt bra ogräs"dödare" å ska ta kirshkålen. Man skulle dock passa sej för att få den på gräset i å me att den dödar allt.
Nån med erfarenhet av Roundup???
Åsa, mälardalen zon 2
Angående kirskål i mat: Jag plockar späd kirskål (innan den vecklat ut bladen helt) förväller den + hackar och blandar med riven ost. Sedan fyller jag smördegspiroger med denna blandning och har som tilltugg till soppa. Vill man ha en riktig ogräsmiddag väljer man nässelsoppa till pirogerna.
Eva St
Tack detta ska testas
Eva St
MimE
CITAT (Isis @ 17-04-2004, 22:05)
Läste lite om Roundup. Ska vara en rätt bra ogräs"dödare" å ska ta kirshkålen. Man skulle dock passa sej för att få den på gräset i å me att den dödar allt.
Nån med erfarenhet av Roundup???

Nu utmanar du ödet... tongue.gif

Roundup är som ett rött skynke för många - med all rätt.

Själv har jag använt R. för att bli av med Kirskålen i en mur (där det inte gick att rensa för hand) och personligen tycker jag att det är ett OK sätt att använda ett "farligt vapen".

Skulle dock inte använda det som ett generellt utrotningsverktyg.

/Mimmi
Eva St
Om Round up säger jag bara OJ OJ OJ vad månde bliva
Eva St
Unn
Hrmmm...RoundUp är ju en smula kontroversiellt, gör en sökning här på odla, så kommer du att träffa på en del åsikter (fler mot än för tror jag smile.gif

Hade också kärs i stora och gamla vinbärsbuskarna när jag flyttade in i min trädgård.....jag har gjort avläggare för att såsmåningom (i syftet att bevara en gammal sort) kunna flytta dem till ny ogräsfri plats. I övrigt är det markväv, pressenning, kartong, masonit etc som gäller här i motståndsrörelsen mot detta vackra, goda men lik förbannat oönskade ogräs. Flitig grävning hjälper också! - Stör kirskålen 5 gånger innan midsommar, så försvinner den, säger min gamla mormor...*respekt*
rolleyes.gif /Unn
MimE
CITAT (Unn @ 17-04-2004, 22:29)
... Stör kirskålen 5 gånger innan midsommar, så försvinner den, säger min gamla mormor...*respekt*
rolleyes.gif /Unn

Hon har rätt. biggrin.gif

Det är den strategin som fungerar här hemma. Fast jag har inte räknat gångerna... sleep.gif

CITAT (Unn @ 17-04-2004, 22:29)
... I övrigt är det markväv, pressenning, kartong, masonit etc som gäller här i motståndsrörelsen mot detta vackra, goda men lik förbannat oönskade ogräs. ...

Här resulterar kartonger och masonit i utmärkta gömställen för allas vår lilla tyrann "mördarsnigeln".

/Mimmi
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (Isis @ 17-04-2004, 21:30)
Hej alla glada!
Nu behöver jag er hjälp ännu en gång.
Har 6 st vinbärsbuskar(de ska grävas bort i veckan pga ohyra mm)

Antar att det är svartvinbärsgallkvalster du har eftersom det nog är den enda ohyran där man måste gräva upp vinbärsbuskarna ifall man har stora angrepp. Jättetråkigt med denna ohyra för svarta vinbär är ju annars en hit i trädgården det blir ju god saft + bären är ju goda att mumsa på och de är härdiga i större delen av landet.
renate
CITAT (Eva St @ 17-04-2004, 22:23)
Om Round up säger jag bara OJ OJ OJ vad månde bliva
Eva St

Round up
jag säger bara blääääääääääääääääoch aijaijai! sad.gif mad.gif mad.gif
Renate
Nina H
Jag rekommenderar inte Roundup eller Rambo till kärs. Dels tar den död på allt annat i närheten, dels måste du spruta många gånger eftersom kärsen har en underjordisk motståndsrörelse värd namnet.
Flitig grävning, upp med ALLA rötter, ta en bit mark i taget. Om du är tillräckligt ihärdig så ger den upp.
Potatis tar kål på mycket ogräs - det kanske du kan odla en säsong.
Själv har jag planterat myskmadra på mina kärsfria fläckar och (peppar, peppar) kärsen håller sig därifrån. Utökar området lite år för år och hoppas snart få mitt hallonland fritt. Myskmadran förökar sig också, men den är betydligt lättare att bli av med och är framförallt inte så påträngande som kärsen.
MRLINDELL
Det enda som hjälper för kirshkålen är Roundup. Låt den få blad och växa lite, sedan använder man Roundup. Annars hjälper den inte långt. Många hugger ner deen så att den nästan inte finns kvar och sedan applicerar Roundup som då får minimal verkan. Man får upprepa behandlingen 2-3 ggr så försvinner kirshen, jag har gjort det tillsammans med en som hade fastighetsskötsel och som fick köpa rätt Roundup.
andersen
Det ända som hjälper mot kirskål är att gräva och åter gräva.

Roundup skall ej andvändas följderna av Roundup är katastrofala ännu efter 30år så födds det missbildade barn i Vietnamn pga Agent organge, det är samma gift i Roundup och samma bolag som tillvärkar det giftet!
Ella
Det finns ett till sätt att bli av med Kirskål, som lätt glöms bort, fullt förståeligt eftersom det inte är anvandbart överallt...

Gräsklipparen... Om det nu blir tillräckligst plant efter att du har tagit bort vinbärsbuskarna så kan du köra över kirskålen varje gång du klipper gräset och då är kirskålen garanterat borta till nästa år... men som sagt det är inte överallt man kan köra med gräsklippare!

Lycka till rolleyes.gif tongue.gif laugh.gif biggrin.gif wub.gif
Gossen Ruda
Det sämsta med Roundup är att det genererar så mycket felaktiga rykten och andra dumheter. Andersen presterade ett ordentligt stolpskott ovanför, läs på lite. Det finns inga kända förgiftningsfall med RU vid normal användning och lär nog aldrig förekomma.

Själv tar jag oftast bort så mycket som möjligt att kirsen för hand för att slå sönder rotnätverket och sen sprutar jag bort resten. Ibland går jag på direkt men det kräver mer sprutning. Snart är kirsen rödlistad i min trädgård.
andersen
Det är du Åke som ska läsa på! vi har haft frågan uppe många gånger förut.
Copycat
Jag förstår inte varför nästan alla inlägg skall förstöras av detta käbbel för eller emot Roundup,vi som vill bli av med kirskålen är intresserade av DET och inte av miljöaspekterna. Vi tänker ju inte bespruta hela omgivningarna, bara tukta den förbenade kirskålen.
Gossen Ruda
Håller med dig Copycat, det är mycket tråkigt att inte kunna skriva om olika medel utan att påhoppen kommer. Det tycks vara en stark drift hos en del att alltid komma med pekpinnar. Dessutom parad med dåligt faktaunderlag. Beträffande glyfosfat så är det möjligen så att den ingick i soppan som kallades Agent Orange, fast jag tror inte den var uppfunnen då. Men att säga att Roundup är samma sak är en grov felaktighet.
Copycat
Dom största diskussionerna på detta forum verkar vara Roudup och "Billighetsbutiker" (ingen nämnd och ingen glömd) rolleyes.gif . Vad det gäller dessa samtalsämnen så verkar det hetta till ordentligt sad.gif unsure.gif oj, oj, oj. tongue.gif
Bettson
Utan att ta ställning varken för eller emot roundup så kan jag berätta hur den fungerar.

Den är en bladherbicid vilket betyder att den måste tas upp av grön bladmassa för att kunna göra nytta. Roundup felaktigt använd är när man sprutar på grusgångar och plattor för att hinda ogräs att växa upp. Det enda man gör då är att sputa gift i jorden. Medel som verkar via jorden kallas jordherbicer. Det vill säga man förgiftar jorden så att inget växer. Det tycker jag personligen är värre.

Ju mera bladmassa desto effektivare bekämpning med Roundup och mindre risk för rester av medlet. Att först bekämpa mekaniskt för att avsluta med kemisk bekämpning är som att ha både livrem och hänglen och ändå tappa brallorna. Man minskar effektern av preparatet och ökar risken för att lämna rester av bekämpningsmedlet.

Ju större bladmassa man har, desto bättre dödas rötterna. Bäst är att använda medlet när tillväxten är som störst. Medlet bryts då ned så att det inte finns restprodukter kvar. Medlet fungerar genom att man låter växten förväxa sig så at cellerna sprängs.

Det finns ett undantag. Ludna växter typ bränn-nässla, tistlar. Dessa växter försvarar sina blad med luddet. Ytspänningen i vattnet gör att medlet inte kommer åt bladen och tas upp av växten. Man kan då behöva använda högre dos eller något medel som sänker ytspänningen så att plantan tar upp medlet.

Angående medlets användning i Vietnam. Jovisst, det användes i Vietnam och folk har skador än idag av det. Ruondup var framtaget som avlövningsmedel för att gerillans aktiiteter skulle synas i djungeln. Man använde långt större doser än vad vi gör, samt att man sprutade inte enbart på växter. Man sprutade från flygplan på allt. Armen, kvinnor och barn, djur och växtilighet. Osmakligt och beklagligt, men inte jämförbart med Sverige.
myskmadra
Jag tror det var på "Gröna rum" jag såg ett inslag där en kvinna först satte svart plast över kirskålen och sedan pallkragar ovanpå. Två flugor (eller tre)i en smäll! Väck med kirskålen och slippa se den fula plasten. Dessutom kunna odla ovanpå. Det beror ju på hur mycket plats du har mellan vinbärsbuskarna?
andersen
Åke och andra som tror att medlet är bra läs på vad riksdagen säjer!




Hem Motioner


Motion till riksdagen
1998/99:MJ707
av Gudrun Lindvall m.fl. (mp)
Besprutning med bekämpningsmedlet Roundup



--------------------------------------------------------------------------------
Innehåll

1 Roundup farligt för växter och djur
2 Roundup bryts ned långsamt
3 Ökad försäljning i väntan på regler
4 Banverkets banvallsbesprutningar
5 Stoppa Roundup-toleranta grödor
6 Skärp kraven
7 Hemställan

--------------------------------------------------------------------------------


1 Roundup farligt för växter och djur


Flera vetenskapliga rapporter har slagit fast att Roundup är farligt. Den aktiva ingrediensen glyfosat är akut giftig för människan och kan ge ögon- och hudirritation, lungproblem m.m. I laboratorietest har ämnet visat sig bl.a. minska spermaproduktionen hos vissa djur och vid djurförsök gett fler dödliga mutationer och levertumörer. Jette Ranks rapport (Miljøskr. nr 11, 1997, s. 30–36) sammanfattar forskningsrönen och visar tydligt att det finns anledning till oro.
Roundup är totalbekämpande mot växtlighet. Det betyder att alla växter dör. Många viktiga insekter dör också. Enligt undersökningar utförda av University of California, Davis kan giftet driva upp till 400 meter vid markbesprutning och 800 meter vid flygbesprutning. En del insekter dör direkt av giftet, andra längre fram av att växterna de lever på försvinner. Därmed drabbas stora delar av den biologiska mångfalden och i slutändan människan. "Det finns en uppenbar risk för skador på andra och skyddsvärda växter i miljön", skrev Kemikalieinspektionen 1992. Nu vet vi att det blev så – man har funnit rester av glyfosat i jordgubbar (Cessna & Cain, 1992), sallad, morötter (U.S. EPA, 1993) och fisk (Wang et al.,1994, Folmar et al., 1979). Forskning vid bl.a. Roskilde universitet har visat DNA-skador på insekter, grodor, bakterier och däggdjur orsakade av Roundup.


2 Roundup bryts ned långsamt


Landskrona kommun slog larm efter att ha mätt rester av kemikalien glyfosat i sina vattendrag. I alla fyra undersökta åar och i Svalövs ytvatten fanns rester. Rester finns också i dricksvattnet i Helsingborg och Höganäs. Även i Danmark och USA har man hittat Roundup i ytvattnet. Man räknar nu med att det går att hitta rester av medlet i stort sett i alla vattendrag i landet.
I Monsantos egna undersökningar tog det upp till 140 dagar för halva den tillförda mängden glyfosat att brytas ned eller försvinna från åkermark. Glyfosatrester har återfunnits i sallad, morötter och korn i jord som hade behandlats med glyfosat upp till ett år före skörd. Kemikalieinspektionens PM säger att medlet kan finnas kvar i marken i flera år. Glyfosat kan också röra sig ned genom en växts rotsystem och kanske nå grundvattnet. Den danska miljöstyrelsen säger redan att allt grundvatten yngre än 40 år innehåller bekämpningsmedel.


3 Ökad försäljning i väntan på regler


Tillverkaren Monsanto, som tidigare ägnat sig bl.a. åt Agent Orange och nu är en stor aktör inom genmanipulering, ger en glättad bild av Roundup i sitt reklammaterial "Roundup inför 2000-talet": "Det finns kemiska ogräsmedel som har en mycket gynnsam miljöprofil och absolut inte går ned till grundvattnet. Roundup är exempel på det." Företaget hävdar också att glyfosat "förlorar sina ogräsbekämpande egenskaper vid kontakt med jord" samt att "Roundup bryts ned till naturliga ämnen i kontakt med jorden."(Ur Monsantos reklammaterial "Roundup bio och Roundup dry").
I början av 1998 utlovades strängare regler för Roundup, men de försenades. Under tiden ökar tillverkaren Monsanto sin försäljning, som om ingenting har hänt. 1995 såldes 361 ton bekämpningsmedel med glyfosat i Sverige, 1996 416 ton och 1997 501 ton. Huvuddelen användes inom jordbruket.


4 Banverkets banvallsbesprutningar


Banverket är en trogen användare av Roundup för besprutande av sina banvallar. Under sommaren 1998 sprutade de i Region Öst enligt planerna 626 liter, i Region Mellan 1736 liter.
Alternativ till banvallsbesprutning med Roundup finns. Kanadas banverk testar ogräsbekämpning med vanlig, ofarlig hetvattenånga. I Sverige avbröt Banverket under sommaren 1998 tillfälligt sina besprutningar, men fortsatte sedan besprutningarna, nu kombinerat med andra väl så farliga kemikalier. Banverket har inte heller informerat allmänheten om sina besprutningar, trots att de skett i närheten av boendemiljöer, vid bärmarker och badsjöar.


5 Stoppa Roundup-toleranta grödor


Allt fler grödor genmanipuleras för att tåla bekämpningsmedlen Roundup och Beta. I Danmark har man bl.a. godkänt en sockerbeta som genmanipulerats för att tåla Roundup. I Sverige försöksodlas sedan några år raps med Betatolerans.
Regeringen har under föregående mandatperiod (1994–1998) uttalat att en övergång till sådana bekämpningsmedel är till fördel för miljön. Undersökningarna som visar att Roundup inte är ofarligt, t.ex. avseende DNA-skador på djur, pekar på att den positiva inställningen måste omprövas. Ger Roundup kromosomskador bör man vare sig försöksodla eller godkänna genmanipulerade sorter som ökar användningen av dessa bekämpningsmedel.


6 Skärp kraven


Målet på några års sikt måste vara att helt avveckla användningen av
Roundup. På vägen dit bör användningen successivt minska, genom ett kraftfullt utnyttjande av de medel som står till buds i kemikaliesammanhang, dvs. substitutionsprincipen enligt miljöbalken, allmänna råd och förhållningsregler, ekonomiska styrmedel, begränsningar lagvägen etc. Offentlig sektor skall fungera som föredöme, varför det är viktigt att Banverket snarast avvecklar sin användning av Roundup.


7 Hemställan


Med hänvisning till det anförda hemställs


1. att riksdagen som sin mening ger regeringen till känna vad i motionen anförts om användningen av Roundup,
2. att riksdagen som sin mening ger regeringen till känna vad i motionen anförts om Banverkets användning av Roundup.
Stockholm den 22 oktober 1998



Gudrun Lindvall (mp)



Helena Hillar Rosenqvist (mp)

Mikael Johansson (mp)


Barbro Johansson (mp)

Thomas Julin (mp)


Gunnar Goude (mp)










Hem Motioner
Åter till sidans topp
Selma
Självklart ska du om möjligt äta upp din kirskål!
Själv plockar jag flitigt bladen, som är goda fram tills den börjar blomma.
Bladen förväller jag några minuter och slår bort kokvattnet.
Sedan kan man hacka den efter behag, göra stuvning eller soppa, eller ha i pajer.
Jag brukar frysa in ett antal burkar förvälld, hackad kirskål.
Dessvärre har jag de senaste åren plockat så mycket, att den börjar försvinna på tomten. Dock finns det massor på nära håll, så jag riskerar inte att bli utan denna primör!
Bettson
Andersen!

Vad har hänt med motionen i riksdagen. En motion gör ju ingen skillnad om den inte blir antagen. Det vore intressant att veta. Är lite nyfiken.

En stor skillnad mellan Sverige och övriga världen är hur man använder det.
Jag tar inte ställning för om det skall finnas kvar. Men däremot kanske man skall använda fakta så att de inte blir skrämseltaktik. Då kan argumenten få motsatt effekt.

Orsaken till att man hittar rester utomlands är att det i många länder är tillåtet att applicera på ett sätt om inte är tillåtet i Sverige. Man har helt enkelt haft en ramp med bekämpningsmedel satt bakom skördemaskinerna. Det innebär att ett drivmoln av bekämpningsmedel kan när vinden vänder skjöljas över grödan som skall ätas.(detta kallas bekämpning i växande gröda).

Besprutning av växande gröda med Rondup är förbjudet i Sverige och har alltid varit det. I Sverige är dessutom preparatet så pass dyrt att man använder enbart någon gång i växtföljden.En växtföljd räknas på 4-7 år.

Preparatet är ganska billigt utomlands och i en del länder använder man det ganska regelmässigt efter skörd varje år.

Jag har själv hört marknadsansvariga för bekämpningsmedel på Lantmännen högt uttala sin ilska över ofoget med bekämpning i växande gröda och gett den lyssnande församlingen löfte om anmälan ifall någon skulle ge sig på att vara olagliga. Det fanns en del som provade söderut inspirerade av sina kollegor utomlands och Lantmännen gick ut med hårda upplysningskampanjer. Detta redan 1984. Attityden till hur man hanterar bekämpningsmedel har förbättrats ljusår sedan dess. Man kan bara beklaga att attityden är slappare utom Sveriges gränser.

Personligen skulle jag vilja se andra sätt att bekämpa rotogräs. Mekanisk bekämpning är ju en väg men eftersom Sverige har så hög drivmedelsskatt på diesel så stängs denna väg. Det tycker jag är synd. Många bönder skulle vilja slippa att spruta och hade gärna tagit ett annat alternativ.
Då är det synd att man beskattar alternativen så hårt att de inte kan användas.

I trädgårdsodlingen tycker jag att man kan avstå från Roundup. Men om man får välja mellan att folk använder medlen de har i bodarna på ett felaktigt sätt (sprutar på jord och avklippta växter) så tycker jag det är bättre att tala om hur det skall användas bäst (på stor bladmassa vid högra temperaturer) med så liten risk som möjligt för rester i marken. Jag hoppas du förstår vad jag menar. Likaså kan många bli väldigt oroliga över värden som inte gäller vår mat.

Rondup för trädgårdsbruk får väl inte säljas längre men man får använda de preparat man redan har hemma. Förr eller senare tar de slut.

Kram
Bettson

wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif
lavendel
Keep up the good work,Andersen!!!
Lavendel rolleyes.gif
Berith
CITAT (andersen @ 19-04-2004, 15:08)
Motion till riksdagen
1998/99:MJ707
av Gudrun Lindvall m.fl. (mp)
Besprutning med bekämpningsmedlet Roundup

Menar du att det var den motionen som ledde till förbudet? Som ju inte vunnit laga kraft än p.g.a. av en överklagan.....
Gossen Ruda
Bettson! Tack för god och saklig information. Men beträffande Agent Orange har jag läst nånstans att det fanns Hormoslyr däri också. Eller om det var i nån annan Agent, man använde en hel del olika sorter. Kan du klarlägga saken? Och som du skriver, det var inte direkt med omtanke på befolkningen som man sprutade. Krig är krig, ibland droppar man bomber.

För att återgå till Sverige och nutiden får medlet fortfarande säljas och användas. Givetvis med förstånd. Beträffande min användning efter en första rotrensning så måste givetvis kirsen få blad innan jag sprutar. Totalt meningslöst att spruta på jorden.

Motionen från Mp har varit uppe tidigare. En kärna av sanning här och där men för övrigt ganska överdriven. Ta bara det om att medlet kan driva 400 meter vid sprutning. Om det var pga denna motion som Kemikalieverket försökte förbjuda medlet är tveksamt, dom kör nog sitt egna rejs.
Siri
Ja, bra med saklig information!
Jag är humanekolog och har haft mycket med Roundap att göra men tänker inte göra mig långrandig. Det som blir de farligste miljökonsekvenserna och en av anledningarna till säljförbudet (och att det funnits diskussionen kring det i lantbrukarorg.,lantmännen, riksdagen osv osv) är att det når grundvattnet och alltså finns där.
andersen
Sari det finns flera miljökonserkvenser än så, tänker på GMO vi har det inte ännu i så stor skala, Men i USA är det ganska vanligt i majs odlingar.

Ang motionen från MP så gick den ej igenom men tycker ändå att det visar att det finns fog för att det är ett farligt gift.

Sedan är det ju så här att det är stora marknadskrafter bakom det bolaget som tillvärkar giftet=dom tillvärkar många olika gifter bla sötningsmedel till läsk vet ej vad bolaget omsätter men en gissning är att dom omsätter mera en vad hela Sverige gör.
Copycat
Ursäkta mig ! Jag tror inte att Isis är behjälpt av dessa upplysningar, hon ville bli av med sin kirskål, inte ha en föreläsning om miljöaspekter på Roundup. Kom med lite konstruktiva idéer istället för att tala om för oss "icke miljöaktivister" hur mycket vi förstör miljön. Vi vill ju bara ha bort eländet, SNÄLLA!!!!
kerstin z5-6
Grep ,+ muskler -alt markduk o grus -alt tidningar i tjocka lager eller markduk o pallkragar på laugh.gif biggrin.gif laugh.gif biggrin.gif tongue.gif
Copycat
Tack Kerstin ! Mycket bättre än förmaningstal. wub.gif
Bettson
Självklart skall vi vara rädda om grundvattnet.

Man skall defenitivt inte ignorera faran med glyfosfat.
Det jag ville klargöra var att faran ökar om man använder det hela på fel sätt.

Att dessutom undersökningarna utomlands är så tydliga för att man använt det hela på fel sätt och att vi i Sverige inte skall orora oss och dra samma slutsatser när vi till stor del har andra förhållanden.

Jag är en stor jordälskare och jag kan rysa även av "miljövänliga" preparat och metoder som att salta eller hälla ättika på gångar. Det går ju ut på att förstöra jorden. Det känns fel för mig.
Gossen Ruda
Det kan ju även vara så att det är ofarligt om det används på rätt sätt. Bruksanvisningar är till för att följas. Beträffande "miljövänliga" ogräsmetoder framhålls ibland ogräsbrännare. Fråga vad alla kremerade småkryp tycker om den metoden. Massförstörelsevapen.

Att MP-motionen inte gick igenom kanske berodde på att den sköt över målet.
andersen
CITAT (Copycat @ 19-04-2004, 20:53)
Ursäkta mig ! Jag tror inte att Isis är behjälpt av dessa upplysningar, hon ville bli av med sin kirskål, inte ha en föreläsning om miljöaspekter på Roundup. Kom med lite konstruktiva idéer istället för att tala om för oss "icke miljöaktivister" hur mycket vi förstör miljön. Vi vill ju bara ha bort eländet, SNÄLLA!!!!

Copycat. Jag har skrivit förut i tråden att hon ska gräva bort kirskålen.

Sedan så förstår jag inte varför man inte ska vara rädd om miljön oavsätt om man är miljöaktivist eller ej.
Copycat
Andersen ! Jag tycker bara att vissa saker upprepar sig lite väl ofta. Och att gräva upp kirskål verkar vara ett evighetsgöra, där roten går av kommer MINST två nya skott. Det resulterar i ännu mer Kirskål. Det enda som verkar hjälpa ÄR Roundup eller marktäcka. Sen om det inte är det allra bästa för miljön, sorry. Det finns säkert bra chatforum för dom som värnar om miljön och skulle bli jätteglada om dom fick veta allt om det du informerar oss om. Ta inte illa upp, men det blir lite tjatigt i längden att i var och varenda inlägg behöva få det nertryckt i halsen att man skall klassas som "miljöbov". Roundup och "billighetsaffären" är ett uttjatat ämne, tycker i alla fall jag.
Gossen Ruda
För att dra upp den gamla slagdängan Agent Orange så innehöll den bl.a. dioxin. Vad jag vet så innehåller inte Roundup dioxin, däremot gör ekologiska ägg det. Läs mer på länken.
SVT

Kompettering: Jag förväxlade hormoslyr och dioxin i ett tidigare inlägg.
Nina H
Grävning, grävning och åter grävning är det bästa sättet att få bukt med kärs. Och jodå, det går! Och det är NU man skall vara ute och göra't.
Jag har alltid tyckt att kärsen har ett väldigt välorganiserat underjordiskt system som skulle göra varje motståndsman/kvinna avundsjuk. Nu har jag kommit på hur det fungerar.
Man gräver och gräver och gräver och lägger nöjt den ena rottråden till den andra i lövkorgen. Och vad händer när man reser sig och går. Jo, då skickar kärsen upp nästa lager rötter som legat ett steg längre ner i jorden och bidat sin tid.
SÅ - gräv djupt och ni skall hitta även det undre rotsystemet. Jag fick upp massor i helgen. Jag får också ont i ryggen - den bästa boten mot det är en låg plastpall (jag tog den som ungarna hade i badrummet när de var små), och ett ogräsjärn. Sedan kan man byta ställning ibland och stå på knä ett tag. Fick inte ett dugg ont i ryggen.
Gräv på, kamrater - kärsen skall besegras!
andersen
CITAT (Copycat @ 20-04-2004, 07:24)
Andersen ! Jag tycker bara att vissa saker upprepar sig lite väl ofta. Och att gräva upp kirskål verkar vara ett evighetsgöra, där roten går av kommer MINST två nya skott. Det resulterar i ännu mer Kirskål. Det enda som verkar hjälpa ÄR Roundup eller marktäcka. Sen om det inte är det allra bästa för miljön, sorry. Det finns säkert bra chatforum för dom som värnar om miljön och skulle bli jätteglada om dom fick veta allt om det du informerar oss om. Ta inte illa upp, men det blir lite tjatigt i längden att i var och varenda inlägg behöva få det nertryckt i halsen att man skall klassas som "miljöbov". Roundup och "billighetsaffären" är ett uttjatat ämne, tycker i alla fall jag.

Copycat. Jag tycker inte att du ska tala om för mej vad jag ska skriva eller inte. forumet heter ju småprat, då får väll jag skriva om dom ämnen som ligger mej värmt om hjärtat eller ska du bestämma det?

Jag vill inte bli ovän med dej eller någon annan, men ett forums uppgift är väll att man har olika uppfattningar om saker och ting, det är väll det som driver ett forum framåt eller?

Sedan är det ju så att jag kan ha fel i saker och ting lika väll som andra kan det och då är väll det bra med ett levande forum, om vi hadde ett forum där alla tycker samma sak så tror jag att forumet skulle dö sot döden.
Copycat
OK. Och vi andra som vill bli av med våran förbenade Kirskål kan väl starta ett annat inlägg, som bara behandlar HUR vi skall bli av med den . Inte hur andra tycker att vi INTE ska göra. Det låter bra tycker jag.
kristerh
Roundup är ett utmärkt "utrotningsmedel" man får dock vara försiktig så att det inte kommer åt något som inte skall utrotas.
Jättebra att få bort div slyn med dessutom.
krister.
Posse
På en bondgård såg jag för några år sedan en slags kärra där man visst kunde montera gasolflaska och -brännare, och bränna bort ogräs med. Används aldrig sådana metoder i trädgårdar? unsure.gif
andersen
Nja Posse kirskålen har jobbiga rötter men det är klart om man bränner bladen hela tiden så dör dom, jag hadde stora problem åxå med kirskål men jag grävde bort dom, jag är en stor vän av höstgrävning och då får man bort mycke av kirskålen, och på våren hackar man bort blad som kommer upp så är det borta på ett par säsonger.
Isis
Först vill jag vill tacka alla som givit mej olika svar på kirskål och Roundup och hur jag ska bära mej åt för att bli av med det en gång för alla.
MEN oj oj oj! Min fråga om Roundup har verkligen väckt "den björn som sover". ohmy.gif
Det var inte mitt syfte direkt utan bara få lite feedback på hur pass bra Roundup är just emot kirskål.

Med risk för att stöta mej med olika Roundup motståndare huh.gif så har faktiskt jag och min sambo tänkt att använda Roundup just mot kirskålen så vi blir av med det.tongue.gif
Tanken är att nu när vinbärsbuskarna är bort så ska det bli en vacker gräsmatta på baksidan:) med en härlig uteplats/berså, + att nästa år så ska vi fixa till det så att våran son kan ha sina leksaker där, dvs gunga, sandlåda mm. smile.gif
Å då vill vi verkligen ha bort kirskålen så att vi kan så en gräsmatta.

Jag är fullt medveten om att Roundup inte är så vänligt ur miljöaspekt men jag betvivlar på att om det vore så pass miljöförstörligt så skulle det inte säljas överhuvudtaget i handeln. sleep.gif

Ha nu en underbar sommar med mycket "skit" under naglarna så lovar jag att jag ska ha de. laugh.gif

Kramar Caroline alias Isis
andersen
Isis Ja vi tar det lungt och fint med inläggen ang Roudup.

Nu är det så här att jag har barn och jag skulle alldrig utsätta mitt barn för något som är enligt "mitt" sätt och se är en stor risk, du skriver att det skall finnas sand låda och man vet ju hur barn är dvs dom vill stoppa sand i munnen det kan finnas en risk där, och då tycker jag att det finns bättre allternativ för er köp markväv eller svart plast och täck över och ett lass med jord så sedan gräsmatta.

Bara för att ett ämne får säljas i handeln så är det ej ofarligt vi har många varor som dödar i handeln tex tobak och alkohol som tar tusentals liv varje år.

Tillsist en kram till dej åxå.

Mvh Andersen
myskmadra
CITAT (andersen @ 22-04-2004, 12:16)
Nja Posse kirskålen har jobbiga rötter men det är klart om man bränner bladen hela tiden så dör dom, jag hadde stora problem åxå med kirskål men jag grävde bort dom, jag är en stor vän av höstgrävning och då får man bort mycke av kirskålen, och på våren hackar man bort blad som kommer upp så är det borta på ett par säsonger.

Nu undrar jag . Räcker det med att hacka bort småbladen ytligt på våren?
Hälsningar från en som just upptäckt kirskål i sin lilla radhusträdgård.
Jag anar att de kommer in från kommunens mark som gränsar till tomten. Där tänker jag lägga tidningar/ svart plast med löv på ( jag har läst på i Lena Israelssons bok om köksväxtodling). Sen funderar jag på att sätta igång med pallkrageodling ovanpå. wink.gif wink.gif rolleyes.gif
Alternativt plantera solrosor och ringblommor för att hejda kirskålens framfart.
Vad tror ni kirskålens alla bekämpare och fiender om detta? Det måste ju löna sig att förebygga eländet även om det ska ske utanför mina domäner!
Vad kan detta kallas "odlingsintrång på kommunens mark" biggrin.gif
andersen
myskmadra Ja det räcker att så fort du ser bladen slå sönder dom, det var någon som skrev att det fungerar åxå att köra över med gräsklipparen.

Att plantera solros eller annat hjälper inte.

Ang kommunens mark ett tips om det ligger lite undanskymt köp en billig pressening hos Clas olsson kostar inte många kronor och lägg löv ovan på så borde ingen bli störd av det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon