Sidor: 1, 2
malarmaster
För första gången sedan valet har en riktig partiledardebatt avhållits.
För en gångs skull spänstig och med lite hetta.
Det framgick med stor tydlighet att regeringen totalt saknar egen politik och löfven gjorde en svag insats i talarstolen. Åsa Romson gjorde samma förvirrade och sura insats som hon brukar göra med en massa motsägelser och inga raka svar.
Åkesson var tillbaks men lite återhållen. Sjöstedt var på hugget och debatterade flitigt mot Annie som växer i varje debatt, Björklund fick in några poäng men övriga i alliansen gjorde en blek insats.
tyvärr var kd:s Ebba inte med,nyss fött barn men det hade varit kul att höra henne i en stor debatt.
Tidningarna rapporterar att opinionen vänt till alliansens fördel,kan det bero på alla svikna löften som löfven gör sig skyldig till?
Nu gäller det bara att ta död på DÖ så vi får ett nyval. Regeringen kör Sverige rätt ner i skiten med sin ickepolitik. Ulf
*Stintan*
Knepigt att regera och infria löften innan man fått igenom sin egna budget.

Tycker inte någon av dem gjorde särskilt bra ifrån sig.
Carl

Orkade inte se! Normalt är de flesta partiledare verbala! Men väldigt svävande!
Uggi
Såg bara en liten del, svårt att bilda sig en uppfattning.
Huggorm
Jag tyckte det var en bra debatt men många partiledare har fortfarande svårt att svara på en rak fråga. Det blir långa, svävande resonemang om något helt annat istället.

Sjöstedt var bra och var stenhård mot Romson, jag tror nästan han var hårdare mot de rödgröna än mot alliansen. Romson gjorde bort sig genom att kalla medelhavet för auschwitz och romer för zigenare och dessutom verkar hon ha svårt att stå för sina gamla miljöpartistiska principer nu när hon sitter i regering och måste få det att fungera i verkligheten. Jakob Forssmed gjorde så gott han kunde men jag tror det är tur för KD att han inte blev partiledare. Varken de rödgröna eller alliansen ville kalla Saudiarabien för diktatur, de är väl rädda om exporttillfällena förstås. Åkesson märktes inte så mycket utom när bostadsbristen diskuterades och han glänste till genom att påpeka att det kommer bli mångadubbelt värre de närmsta åren när 500.000 nya asylsökare väntas komma. Björklund var bra igång om skolan igen och försökte både försvara sitt arbete under allianspartiet och förklara varför det blev så fel.

Uppfriskande med en debatt nu, men jag tycker det var dumt att de inte diskuterade försvaret också, det hade varit intressant.
Gossen Ruda
MP och V är som hund och katt, inte konstigt att det hettar till där och att inte båda finns i regeringen. Synnerligen svårt för Löfvén att manövrera mellan dessa ytterligheter. Beträffande vallöften så det svårt att infria dessa i en minoritetsregering så varför tjafsa om det? Undrar när M skall fatta att de blev bortröstade från regeringsställningen? Hela alliansen tjatar om hur regeringen gör en vänstersväng bort från den enda riktiga sanningen men det är väljarna som bestämmer. 8 år har tydligen satt sina spår i förståndet.
Huggorm
CITAT (Gossen Ruda @ 11-05-2015, 09:32) *
Beträffande vallöften så det svårt att infria dessa i en minoritetsregering så varför tjafsa om det?
Därför att det enbart är miljöpartiet och vänsterpartiet som vill höja skatten på drivmedel, riksdagens övriga sex partier vill det inte och tillsammans har de närmare 90% av mandaten.
Gossen Ruda
CITAT (Huggorm @ 11-05-2015, 11:24) *
Därför att det enbart är miljöpartiet och vänsterpartiet som vill höja skatten på drivmedel, riksdagens övriga sex partier vill det inte och tillsammans har de närmare 90% av mandaten.

Ja? I en kollisionsregering (rätt stavat) är det hela tiden ett givande och tagande. När nu MP och V har fått ett köttben att gnaga på får de svälta i andra frågor.
Huggorm
Nej, det är nog dags att DÖ bryts och nyval utlyses. Dumheterna kan inte få fortgå.
Gossen Ruda
Så länge blockpolitiken fortgår finns det ingen sida som kan få majoritet utan SD. Inget nyval i världen kan ändra på det.
Huggorm
CITAT (Gossen Ruda @ 11-05-2015, 12:57) *
Så länge blockpolitiken fortgår finns det ingen sida som kan få majoritet utan SD. Inget nyval i världen kan ändra på det.

Det beror väl på valresultatet?
Gossen Ruda
CITAT (Huggorm @ 11-05-2015, 12:57) *
Det beror väl på valresultatet?

Förvisso, men inget block kan räkna med att nå 50% så länge SD har 15%. Om det inte inträffar något jordbävningsliknande i svensk politik.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag som pensionär blir bara rädd med deras politik.

Man hoppades ju att det blir bättre men tvärtom. Även höjningen av bensinskatten drabbar ju oss som är beroende av bil. Nu skall dom även få kommunerna att höja avgiften till hemtjänsten osv.
Var skall det sluta? Man slänger ut miljarder än hit och en dit men vi då?
malarmaster
vänta tills höstbudgeten läggs,då kommer hushållen att få känna på skattehöjningar.
Bensin o energiskatter är redan aviserat höjningar på vilket innebär höjda kostnader.
Om man kommer att lägga höjningar på inkomstskatten återstår att se,Löfven har brutit många vallöften sedan han tillträdde.
Det lämnas ju inte heller några raka besked från regeringen,det verkar som att de saknar mål utan de förhandlar medans nya problem uppstår.
Vilken skillnad det är mot alliansen som hade sin politik klar och genast började genomföra den vid makttillträdet.Nej,regeringsdugligheten är skral trots DÖ,de interna problemen tycks snarare öka när stödpartiet till vänster också ska ha igenom sina krav trots att man inte sitter i regeringen. Ulf
Gossen Ruda
Visst, har man en majoritetsregering är det inga problem med att få igenom sin politik. Dvs moderaterna bestämde och de övriga 3 hade bara att sitta still i båten.
*Stintan*
Det finns ju trots allt en anledning till att alliansen röstades bort.
Gossen Ruda
Jo, men en del folk på högersidan har inte fattat det. Makten utgår från folket i en demokrati. Sen får man ha hur höga ideal man vill om sig själv.
Huggorm
CITAT (*Stintan* @ 12-05-2015, 09:16) *
Det finns ju trots allt en anledning till att alliansen röstades bort.
Ja, deras väljare gick till SD istället. S, MP och V stod i princip still, de vann inte för att de ökat.
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Gossen Ruda @ 12-05-2015, 09:44) *
Jo, men en del folk på högersidan har inte fattat det. Makten utgår från folket i en demokrati. Sen får man ha hur höga ideal man vill om sig själv.


Jo men man lurar ju folket när man sen kort tid efter bryter alla vallöften
Huggorm
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 12-05-2015, 09:49) *
Jo men man lurar ju folket när man sen kort tid efter bryter alla vallöften
Det skall vi påminna väljarna om när det blir val, om det blir 2018 eller tidigare.
Gossen Ruda
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 12-05-2015, 09:49) *
Jo men man lurar ju folket när man sen kort tid efter bryter alla vallöften

Man som det sagts några gånger tidigare, vallöften kan man hålla om man har egen majoritet. I en koalitionsminoritetsregering som dessutom fick sin budget nedröstad av SD är läget ett helt annat. Det GÅR bara inte att föra den egna politiken.
*Stintan*
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 12-05-2015, 09:49) *
Jo men man lurar ju folket när man sen kort tid efter bryter alla vallöften



Hur menar du nu. Vilka vallöften har brutits av vem?
Huggorm
Sossarna gick till val på att inte höja skatten på drivmedel eller försämra ROT. De borde hellre ha upplöst regeringen än att låta MP och V diktera sådana villkor. Dessutom lovade Löfven att utlysa nyval hellre än att regera på alliansens budget, men så ångrade han sig när han insåg att nyval skulle ge ännu färre röster än han redan hade
*Stintan*
CITAT (Huggorm @ 12-05-2015, 13:31) *
Sossarna gick till val på att inte höja skatten på drivmedel eller försämra ROT. De borde hellre ha upplöst regeringen än att låta MP och V diktera sådana villkor. Dessutom lovade Löfven att utlysa nyval hellre än att regera på alliansens budget, men så ångrade han sig när han insåg att nyval skulle ge ännu färre röster än han redan hade


Fortfarande går det ju inte att infria löften utan egen majoritet. Det blir ju bara en massa kompromisser. Ska bli intressant att se hur det blir när dom får igenom sin nästa budget. Något jag tycker är bedrövligt är att Åsa Romson är vice statsminister. Det önskar jag att dom kunde ändra på.
Huggorm
Nu har ju både moderaterna, kristdemokraterna och folkpartiet sagt att de vill strama upp invandringspolitiken med bland annat tidsbegränsade uppehållstillstånd. Det räcker nog för att SD skall acceptera deras budget och då kan alliansen regera i minoritet med passivt stöd från SD. Det tror jag är framtiden för svensk politik.
Gita
CITAT (Huggorm @ 12-05-2015, 16:47) *
Nu har ju både moderaterna, kristdemokraterna och folkpartiet sagt att de vill strama upp invandringspolitiken med bland annat tidsbegränsade uppehållstillstånd. Det räcker nog för att SD skall acceptera deras budget och då kan alliansen regera i minoritet med passivt stöd från SD. Det tror jag är framtiden för svensk politik.

Tja, allt, precis allt, är väl bättre än den bedrövliga duon som Löfven och Romson utgör som statsminister och vice statsminister.
Gita
malarmaster
Nu öppnar moderaterna för en misstroendeförklaring mot regeringen löfven.
anledning är de nu över 100 beslut i riksdagen där oppositionen gått emot regeringen i olika frågor men där regeringen tycks ignorera dessa beslut.
en misstroendeförklaring skulle ge ett nyval och alliansen har nu både större stöd samt ny politik att presentera.
Få se om löfven skärper till sitt regeringsarbete eller kastar in handduken..
fortsättning följer. ulf
Aqvakul
Löfvens och socialdemokraternas insatser som regeringsbildare har inte övertygat. De som liksom undertecknad önskade en tydlig traditionell vänsterpolitik med diverse återställare efter alliansens underminerande av välstånd och trygghet, har blivit rejält besvikna. Det parlamentariska läget är förvisso ytterligt besvärligt, men vilken plan hade man vid regeringstillträdet egentligen, mer än den utopiska tanken att med miljöpartiet vid sin sida locka delar av alliansen som stödpartier kort efter åtta års gemensamt alliansstyre. Det socialdemokratiska idéstoffet har idag inte samma genklang i ett individualiserat, superkommersialiserat samhälle, samtidigt måste dessa idéer föras till torgs, därför att de faktiskt fortfarande är viktiga. Håkan Juholt var inte erfaren nog att leda ett stort parti, han förivrade sig ofta, men han förde fram viktiga ideologiska principer om solidaritet och människovärde. Han fastnade inte i flirt om plånboksfrågor.

Något om drevet mot Åsa Romson: Ännu en kvinna som utsätts för en orimlig mediastorm. Få män behandlas så. Anna Kinberg-Batra, som jag inte politiskt sympatiserar med, men som uppträder synnerligen korrekt och sansat och naturlgtvis befinner sig i skuggan av en mycket framgångsrik Fredrik Reinfeldt, beskrivs ideligen som svag. Kvinnorna marscherar äntligen in på de politiska topposterna på bred front, men de möts definitivt inte av ovationer från det etablerade patriarkatet, tvärt om.
malarmaster
att åsa Romson ifrågasätts är kanske inte så konstigt,hennes uttalanden och brist på insikter börjar bli en belastning på partiet och förmodligen blir det än mer grus i maskineriet mellan mp och s .
men i övrigt gällande kvinnor har du rätt,de måste alltid bevisa mer än männen.
Inte bara i politiken,det är lika svårt för dem att klättra på karriärstegen i näringslivet,alldeles för få lyckas ta sig till toppen.
Men på sikt är jag övertygad om att det förändras då allt fler kvinnor gör karriär.
politiskt är det ju en intressant situation,3 av allianspartierna har kvinnlig partiledare,möjligt att en fjärde är på ingång.

sedan skrattar jag lite,ditt resonemang om "återställare" för oss tillbaks till situationen innan alliansen (2006).
Stagnation,växande arbetslöshet,massor av folk undanskuffade i förtidspension.Ingen framtidspolitik och inga visioner från s.
Alla instanser pekar nu på att den nuvarande politiken som förs kommer att leda just till ökad arbetslöshet,minskat näringsliv och därmed jobbtillväxt.
Alliansens politik var framgångsrik och gav många jobb men tyvärr kom vi mitt i en global finanskris som fortfarande inte lossat helt. Siffror från USA och Europa visar dock att jobbtillväxten börjar ta fart och därmed bör svensk export gynnas.
Nu tror jag inte att regeringen Löfven överlever höstbudgeten,pressen från alliansens medlemmar att skrota DÖ växer för var dag,i mitt parti är kritiken hård,likaså är oppositionen mot partiledningarna växande både i m och kd.
Negligerar dessutom regeringen tagna beslut i riksdagen blir de inte långvariga vid makten. Ulf
Huggorm
CITAT (Aqvakul @ 16-05-2015, 03:38) *
Löfvens och socialdemokraternas insatser som regeringsbildare har inte övertygat. De som liksom undertecknad önskade en tydlig traditionell vänsterpolitik med diverse återställare efter alliansens underminerande av välstånd och trygghet, har blivit rejält besvikna. Det parlamentariska läget är förvisso ytterligt besvärligt, men vilken plan hade man vid regeringstillträdet egentligen, mer än den utopiska tanken att med miljöpartiet vid sin sida locka delar av alliansen som stödpartier kort efter åtta års gemensamt alliansstyre.

Jag minns inte hur många gånger i valrörelsen som företrädarna för alliansen frågade Löfven hur han tänkt finna tillräckligt stöd för att bilda regering. Han hade aldrig något svar och jag tror inte han förstod hur bräckligt det till slut skulle bli.

Löfven verkar vara en person som lever i stunden och blundar för framtida bekymmer. Se bara på hans löfte om Europas lägsta arbetslöshet 2020. Visst, det lockade väljare, men hur skall det kunna uppfyllas? Under resten av mandatperioden beräknas vi ta emot 400-500.000 asylsökare, det finns inga möjligheter i världen att kunna sätta alla de i arbete innan 2020. Det finns inte en chans att vi skall kunna ha europas lägsta arbetslöshet, det hade vem som helst kunnat räkna ut, utom Löfven. Han kommer ha ett helvete att försöka förklara det i nästa valrörelse och jag förstår inte hur man kan vara så dum att sätta sig i en sådan situation.
Aqvakul
CITAT (malarmaster @ 16-05-2015, 08:22) *
sedan skrattar jag lite,ditt resonemang om "återställare" för oss tillbaks till situationen innan alliansen (2006).


En politik som dränerar samhällets resurser, berikar de redan rika och försöker tvinga sjuka tillbaks till arbeten som inte finns genom att svälta ut dem, kanske driver det kapitalistiska samhället framåt men är varken humant eller effektivt i längden....
Gossen Ruda
Allt detta tjafs om arbetslösheten. Alliansen lovade guld och gröna skogar om de kom till makten. Så skedde men vad blidde det? En tummetott. Lika stor arbetslöshet när de försvann som när de kom. Nu skriker deras påhejare om kommande massarbetslöshet pga lite höjda skatter samtidigt som Löfvén lovar sänkt arbetslöshet. Jag tror inte det kommer att hända någonting på den fronten. Regeringar av olika slag kan bara skrapa på ytan, det är omvärlden och storföretagen tillsammans med privatkonsumtionen som bestämmer mest i den saken. Fast jag begriper inte ett smack om hur marginellt höjda skatter skulle öka arbetslösheten.

Tillägg: Skall man prata om regeringsduglighet så kanske man skall komma ihåg Reinfeldts första regering. Var det två eller tre nya ministrar som tvingades avgår för de hade fifflat lite väl mycket? Sen försvann Littorin också. Det kanske målarn har glömt, det politiska minnet är kort som bekant.
malarmaster
Nu kom en stor opinionsundersökning med över 4000 tillfrågade, s rasar fortfarande vilket också andra undersökningar visat. blocken väger nu jämt, SD ökar stadigt och kommer in på över 16 %.
skall vi tippa på runt 20% i nästa val,om inte övriga partier tar itu med integration/migrationspolitiken?
i så fall följer SD sina nordiska systerpartier som är stora i samtliga länder,sannfinländarna kom t.ex i regeringen i det nyliga avhållna valet.

Dock gillar jag löfvens stora insikter," det är först när vi regerar på vår egen budget som folk får se vår politik" .
Han tycks inte inse att det är deras nu lagda förslag som skrämmer folk samtidigt som alla instanser inkl. regeringens egna organ talar om att den inslagna vägen är totalt fel om man vill gynna jobbtillväxt.

nu är sossarna på Juholts nivå opinionsmässigt och att döma av löfvens insatser så här långt gjorde Juholt ett lika bra intryck. jag spår en fortsatt nedgång för s.
Alliansen förbereder en gemensam höstbudget,det lär bli slutet för sittande regering. Ulf
malarmaster
Svårt att leva som man lär, statsministern,f.d Fackpamp har svårt att kontrollera om ett företag som han köper tjänster av har kollektivavtal,något som han kräver att alla företag skall ha. en enkel fråga i upphandlingen missas tydligen.
vice statsministern har svårt med det privata miljöarbetet,förbjudna bottenfärger,avsaknad av toalettankar (släpps direkt i sjön),oljepanna m.m.
Andra ministrar åker flyg några få mil istället för att använda kollektivtrafik som finns.

Reinfeldt hade förbisett några få ministrar 2006 vid tillträdandet,det fanns lik i garderoben men det rättades till snabbt och resolut.

Hur rättar man till hyckleriet som nuvarande regering företräder?
Mitt förslag är genom nyval. Ulf
*Stintan*
Ler lite åt malarmasters enorma skadeglädje. Var skulle ditt eget parti hamna om det inte ingick i alliansen? Du tycks glömma att alliansen blev bortröstade av en anledning. Ett nederlag som alliansledningen inte ville vara med och ta ansvar för. De sista åren var de ju helt handlingsförlamade...kanske för att det inte fanns så mycket mer att roffa åt sig från de svagaste i samhället.

Nej ge regeringen Löfvén en rimlig chans att visa vad de går för vilket den kan göra först när deras egen budget går igenom. Tyvärr tror jag att valet av Romson som vice statsminister är en black om foten.

Sen kan jag tycka att media och journalister har alldeles för mycket makt i politiken.

Huggorm
CITAT (*Stintan* @ 22-05-2015, 09:14) *
Nej ge regeringen Löfvén en rimlig chans att visa vad de går för vilket den kan göra först när deras egen budget går igenom.
Han har redan visat vad han går för när han bröt vallöftena om skatt på drivmedel och försämring av RUT och ROT.
CITAT (*Stintan* @ 22-05-2015, 09:14) *
Sen kan jag tycka att media och journalister har alldeles för mycket makt i politiken.
Ja, så är det definitivt.
*Stintan*
Han kan ju inte infria alla löften när inte S har ensam majoritet. Nu blir det ju bara en massa kompromisser.
Huggorm
Ovanligt dåliga kompromisser, jag räknar med att sossarnas väljare förväntade sig bättre kompromisser än så.
Tapio
CITAT (malarmaster @ 22-05-2015, 06:24) *
Svårt att leva som man lär, statsministern,f.d Fackpamp har svårt att kontrollera om ett företag som han köper tjänster av har kollektivavtal,något som han kräver att alla företag skall ha. en enkel fråga i upphandlingen missas tydligen.


Halaj!

Äschh, det här är ju löjligt. Alltså: kollektivavtal har man ju för att hjälpa arbetstagare vid tvister med arbetsgivare. Nu var det ju en ensamföretagare han anlitade. Vem skall denna företagare ha en tvist med? Sig själv?

Näää, han skall minsann kolla att en ensamföretagare har kollektivavtal ändå, för det kan ju tänkas att han kanske, möjligtvis behöver ta in extrakillar för toppar i arbetsbelastning.
Men det är väl för i h-e en fråga som aktualiseras när, om h*n tar in extrafolk, inte förr!

Det här är så fjantigt att hälften vore nog. Varför fick den här skitgrejen mediauppmärksamhet öht? Om det här verkligen är det värsta liket man hittar i Löfvens garderob är ju mannen vit som snö, i princip.

Ja, vissa delar av journalistkåren kunde man verkligen gott vara utan.
Grävande reportrar kallar de sig. Jag tror att det där är mer bokstavligt än man kan tro.
Slår vad om att de går och gräver i Löfvens soptunna också för att hitta något pikant, vad som helst.

//T
Elisabeth-Västkustkolonisten
Företagaren hade 2 anställda
*Stintan*
CITAT (Huggorm @ 22-05-2015, 10:37) *
Ovanligt dåliga kompromisser, jag räknar med att sossarnas väljare förväntade sig bättre kompromisser än så.


Ja det är ju möjligt Vad gäller rot- och rutavdragen så gynnar dessa ju mest höginkomsttagarna så jag har svårt att tro att S-väljarna går i taket för att dessa bidrag sänks lite. Det är nog mest alliansfolket som gnäller över det.
*Stintan*
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 22-05-2015, 12:40) *
Företagaren hade 2 anställda


Nej han var egenföretagare och hade inga anställda. Frågan han skulle ställt men inte gjorde var hypotetisk dvs hade han skaffat kollektivavtal OM han behövde ta in fler i sitt egenföretag. Jag tycker precis som Tapio att det hela är rätt löjligt att göra så stor affär av.
malarmaster
CITAT (Tapio @ 22-05-2015, 11:53) *
Halaj!

Äschh, det här är ju löjligt. Alltså: kollektivavtal har man ju för att hjälpa arbetstagare vid tvister med arbetsgivare. Nu var det ju en ensamföretagare han anlitade. Vem skall denna företagare ha en tvist med? Sig själv?

Näää, han skall minsann kolla att en ensamföretagare har kollektivavtal ändå, för det kan ju tänkas att han kanske, möjligtvis behöver ta in extrakillar för toppar i arbetsbelastning.
Men det är väl för i h-e en fråga som aktualiseras när, om h*n tar in extrafolk, inte förr!

Det här är så fjantigt att hälften vore nog. Varför fick den här skitgrejen mediauppmärksamhet öht? Om det här verkligen är det värsta liket man hittar i Löfvens garderob är ju mannen vit som snö, i princip.

Ja, vissa delar av journalistkåren kunde man verkligen gott vara utan.
Grävande reportrar kallar de sig. Jag tror att det där är mer bokstavligt än man kan tro.
Slår vad om att de går och gräver i Löfvens soptunna också för att hitta något pikant, vad som helst.

//T

enligt skatteverket fanns anställda i företaget under den tidsperiod det handlar om,enl. TV4 3 stycken.
Andra media säger 2, i vilket fall är det mer än noll.
och visst är det en skitsak,men det handlar återigen om trovärdighet.
ROT-avdraget lär Löfven ha använt sig av i vilket fall.
Ulf
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (*Stintan* @ 22-05-2015, 13:14) *
Nej han var egenföretagare och hade inga anställda. Frågan han skulle ställt men inte gjorde var hypotetisk dvs hade han skaffat kollektivavtal OM han behövde ta in fler i sitt egenföretag. Jag tycker precis som Tapio att det hela är rätt löjligt att göra så stor affär av.


http://www.svd.se/nyheter/inrikes/lofven-f...ads_4580628.svd
*Stintan*
Tycker ändå att det är att göra en höna av en fjäder.
Tapio
CITAT (malarmaster @ 22-05-2015, 15:19) *
enligt skatteverket fanns anställda i företaget under den tidsperiod det handlar om,enl. TV4 3 stycken.
Andra media säger 2, i vilket fall är det mer än noll.
och visst är det en skitsak,men det handlar återigen om trovärdighet.
ROT-avdraget lär Löfven ha använt sig av i vilket fall.
Ulf


Halaj!

Ja, det sätter saken i ett lite annat ljus. Kanske var det så att Löfven missuppfattade mannen som egenföretagare? Jag hörde honom iaf själv säga på radion att mannen var egenföretagare!
Eller var det annonsören till intervjun som sa det? Nu blir jag osäker. Jag lyssnade inte så noga.

Frågan är hur mycket man skall vänta sig att han skall behöva kolla upp ett företag han anlitar?
Måste han begära in deras årsredovisning för att kunna säkra att de inte har skattefifflat?
Måste han leta reda på eventuella tidigare anmälningar om svartjobb?
Har firman kvoterat in kvinnor?
Eller ännu, hellre flyktingar med uppehållstillstånd?
Och ve honom om det skulle visa sig att firman har litauer eller polacker på lönelistan!
Kollektivavtal, eller inte, han kommer att få fan för att anlita en sådan firma!
Han bidrar ju då indirekt till lönedumpning på den svenska arbetsmarknaden!

Ack, det kan inte vara lätt att vara politiker...

//T
*Stintan*
Så här sa han:
http://www.svt.se/nyheter/inrikes/lofven-j...a-stallt-fragan
Tapio
CITAT (*Stintan* @ 22-05-2015, 19:01) *


Halaj!

Tack! Då mindes jag inte fel!

Man kan ju fundera på vad som händer nästa gång.
Kanske någon ”tungt grävande reporter” känner igen en skjorta Löfven har på sig på ett nyhetsinlägg på aktuellt kl 21:00, och via Dressman spårar att just denna skjorta har sytts av pakistanska barnarbetare.
Och så får Löfven göra en pudel och gå ut och ursäkta sig att han inte hade säkrat att hans skjorta var fairtrade-certifierad.
Jag blir så less.

//T
malarmaster
jag förutsätter att löfven,liksom alla bör göra när det gäller att anlita ett tjänsteföretag skriver ett avtal med företaget ifråga ,där kan man kräva kollektivavtal om man så vill. Det man absolut skall göra är att kolla med skatteverket /kronofogden att det inte finns skatteskulder /andra skulder på företaget.
Finns det skall man avstå att anlita det företaget,skatteverket kan dessutom upplysa om det finns anställda och facket kan upplysa om kollektivavtal finns med berört företag.
Nu saknar många småföretag kollektivavtal och det är inget lagbrott,det är frivilligt att teckna men har man många anställda eller flera är med i facket brukar avtal vara obligatoriskt.
Att löfven tydligen inte gjort bakgrundskollen är anmärkningsvärt med tanke på hans fackliga bakgrund.
Slarv,dumhet eller okunnighet?
Att detta sänker hans trovärdighet ytterligare efter alla hans löftesbrott är ju säkert.
Löfven var inte bättre än Juholt? Ulf
*Stintan*
Så talar en sann byråkrat smile.gif
Menar du att om en egenföretagare råkar hamna hos kronofogden så ska han ha arbetsförbud? Hur ska han då kunna betala sina skulder?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon