Carl

Svenskarna är mycket dåliga på att lösa problem! Finansinspektion ställde 6 mycket enkla frågor knappt hälften lyckades lösa alla! Skrämmande!
http://www.dn.se/ekonomi/fragesport/klarar...is-raknefragor/

Andra länder var ännu sämre!
Jubbe063
Skrämmande att bara hälften klarar frågorna. Gjorde testt och fick full pott. Var ju inte mycket tankeverksamhet som krävdes direkt.
Gossen Ruda
Också 6 rätt, men aktiefrågan krävde lite eftertanke.
Berith
6 rätt av 6 möjliga.
Av de 136827 som gjort testet hittills fick du ett bättre resultat än 23978 (17%)

6 rätt: 112849 (82%) 5 rätt: 18380 (13%) 4 rätt: 4024 (3%) 3 rätt: 1119 (1%) 2 rätt: 335 (0%) 1 rätt: 80 (0%) 0 rätt: 40 (0%)



Hade också alla rätt. Kopierade in vad som stod där, och att 40 stycken hade 0 rätt verkar ganska skrämmande. Iofs står det väl inte vilken ålder frågorna ställs till, men om man svarar på frågorna på den sidan borde man väl vara ganska vuxen i ålder.

Lika skrämmande att bara 80 hade 1 rätt, undrar vilken fråga det var.
Huggorm
CITAT (Gossen Ruda @ 18-05-2015, 09:17) *
Också 6 rätt, men aktiefrågan krävde lite eftertanke.
Precis, det var ju inte någon matematikfråga.
fvd
Förklaringen är enkel när skolan kommunaliserades försvann oerhört mycket resurser. Jag vet inte hur gamla ni är men jag gick i skolan innan detta hände. Anledningen till att man gjorde det var att spara pengar. Jag jobbade som personalansvarig i skolan både före och efter. På den statliga tiden fanns det regler som innebar att vi räknade elever och bemannade enligt skolförordningarnas regler. Det fanns koefficienter för varje typ av resurs som vi använde vikarier t ex var 0,0298 resursen. I början på terminen justerades siffrorna upp beroende på elevantal och tillkomna särskilda behov m m s k SIS resurs (särskilda insatser i skolan). Därefter fick vi statsbidrag som täckte 98% av lönerna.

Detta gjorde att skolan blev likvärdig i hela landet vilket det inte är nu eftersom det är upp till varje kommun.

Vi hade också hög andel behöriga lärare i skolorna utan lärarlegitimation fick man inte tillsvidareanställning.

När regelverket försvann drogs också lärarutbildningen ner och fler obehöriga jobbar i skolan idag. Allt detta försämrade kvalitén och resultatet blev sämre och mindre undervisning utförd. Gissa vilka som kommer i kläm jo de som mest behöver sina lärare och därmed sämre kunskaper.
*Stintan*
Här har ju alla svarat rätt på alla 6 frågorna så vi kanske har förbättrat statistiken något
Gossen Ruda
Det beror kanske på att det häckar en massa gamlingar här som gick i en ordentlig skola.
addo
Vet inte om jag räknas som gammal med mina 30år, men jag fick alla rätt i alla fall.

Tror mycket av förklaringen ligger i att folk sitter och slöklickar sig igenom frågorna utan att knappt läsa.
Anki på Öland
Var det bara jag som gissade fel på sista frågan? Den hade väl ändå inte med matematik att göra??
Och nu hade någon smart forskare kommit fram till att resultatnivån höjdes betydligt om eleverna inte fick ha sina mobiltelefoner..... någon som blev förvånad???
grycken
Jag hade alla rätt men så gick jag också reallinjen i gymnasiet. Så gammal är jag. :-)
Carl

Dom som svarade på testen var ett tvärsnitt av befolkningen! Inte riktat för skolelever! Den sista frågan kan nog diskuteras!
Uggi
Det kan vi nog vara överens om att kunskapsnivån har blivit sämre trots flera år i skolan, för mycket "lek" på skoltimmarna kan vara en av många bidragande orsaker.
addo
Är det inte lite trubbigt att säga att kunskapsnivån blivit sämmre?

Det finns väl flera fält att vara kunnig inom, även om ungdomar blivit sämre på matte och naturvetenskap så är dom säkert bättre på både engelska och datorer än tidigare generationer. Dom lär säkert va bättre på geografi också med tanke på hur världen har öppnat sig med i internet. g.gif
Huggorm
CITAT (addo @ 19-05-2015, 17:25) *
Är det inte lite trubbigt att säga att kunskapsnivån blivit sämmre?

Det finns väl flera fält att vara kunnig inom, även om ungdomar blivit sämre på matte och naturvetenskap så är dom säkert bättre på både engelska och datorer än tidigare generationer. Dom lär säkert va bättre på geografi också med tanke på hur världen har öppnat sig med i internet. g.gif

Geografi tvivlar jag på att de är bättre på faktiskt
Tapio
CITAT (Berith @ 18-05-2015, 09:24) *
6 rätt av 6 möjliga.
Av de 136827 som gjort testet hittills fick du ett bättre resultat än 23978 (17%)

6 rätt: 112849 (82%) 5 rätt: 18380 (13%) 4 rätt: 4024 (3%) 3 rätt: 1119 (1%) 2 rätt: 335 (0%) 1 rätt: 80 (0%) 0 rätt: 40 (0%)

Hade också alla rätt. Kopierade in vad som stod där, och att 40 stycken hade 0 rätt verkar ganska skrämmande. Iofs står det väl inte vilken ålder frågorna ställs till, men om man svarar på frågorna på den sidan borde man väl vara ganska vuxen i ålder.

Lika skrämmande att bara 80 hade 1 rätt, undrar vilken fråga det var.


Halaj!

Jag tycker nog att resultatet var ungefär vad man kan vänta sig.
Det var 82 % som verkligen funderade över frågorna. Och eftersom de var så lätta fick de alla rätt.
Resterande gjorde som jag: kollade på frågan och klickade sen på vilket svar som helst för att komma till nästa fråga.
jag var bara nyfiken på om jag skulle kunna räkna ut svaren på alla frågorna. Och det kunde jag. Att verkligen också göra det, och svara rätt orkade jag inte.

//T
Gita
Fast det är väl lika viktigt att kunna stava som att kunna räkna, eller?
(syftar på trådens rubriken)
Gita
Gossen Ruda
CITAT (Gita @ 20-05-2015, 21:19) *
Fast det är väl lika viktigt att kunna stava som att kunna räkna, eller?
(syftar på trådens rubriken)
Gita

Inte kasta sten i glashus. "trådens rubriken" rolleyes.gif
Carl

Är lite ordblind när det gäller dubbla bokstäver! När jag var ung och skrev vykort hem ! Så skrev jag på slutet ha det bra! Kom aldrig ihåg om det var två eller ett l i hälsningar! Pinsamt!
Gossen Ruda
Jag jobbade ihop med en ordblind person i många år. Enkla/dubbla konsonanter och sje-ljud var hans akilleshäl. Det märkliga var att det blev oftare fel än rätt. Vi var båda medvetna om saken men pratade inte det. Om han skrev fel hände det att jag gick in och rättade utan att säga till honom men ibland när det var något viktigt kom han till mig och bad mig korrekturläsa. Men som vanligt när någon hjärnfunktion haltar kompenseras det med något annat. Han var otrolig på att minnas vad som stått i alla papper vi fått och dessutom var i alla hans pärmar och högar papperet fanns. Jämför då mig som närmast är tankspridd och knappt kan komma ihåg vad jag gjorde igår. Fast stavningen är oftast perfekt.
kolonista
Jag är usel på matematik, hade alltid ont i magen inför provräkningarna i skolan. Kanske har jag någon sorts dyskalkyli men inte av värsta sorten för jag klarade 5 rätt av testset.Jag är däremot bra på stavning och älskar att läsa. Jag antar att de olika förmågorna är ärftliga för av mina tre barn är två väldigt duktiga på matte och den tredje är som jag , tycker att matematik är svårt.

Shit vilken tabbe, stavade fel på testet.
pejori
CITAT (Carl @ 21-05-2015, 08:17) *
Är lite ordblind när det gäller dubbla bokstäver! När jag var ung och skrev vykort hem ! Så skrev jag på slutet ha det bra! Kom aldrig ihåg om det var två eller ett l i hälsningar! Pinsamt!

Hade och har samma problem med just dubbelkonsonanter.
Just "hälsningar" var ett stort problem.
Huggorm
CITAT (pejori @ 21-05-2015, 21:56) *
Hade och har samma problem med just dubbelkonsonanter.
Just "hälsningar" var ett stort problem.
Hälsningar är ju lite dum eftersom det borde vara två L, det är ju kort vokal. Det samma gäller matematik.
Bengalow
Jag har en "sällsynt" förmåga att se stavfel, men först på gamla dagar lärde jag mig om rättstavning. "-En kort vokal skall efterföljas av dubbla konsonanter, såvida denna följes av en vokal". Hällsningar är alltså fel...där följer ingen vokal. Min fru och jag jag är lika kritiska. T.ex. "samma" i st.f. likadan. Vi reagerar starkt mot journalister av idag, som inte lärt sig stava. Det är en skam att läsa vissa tidningsrubriker, och speciellt deras löpsedlar.
När man sedan drar in svengelska i språkbruket, så blir jag tokig...vilket jag har varit länge - surgubbsjuka...eller hur Gita? Hur många använder ett kommatecken nuförtiden? Vet man skillnaden mellan majuskel och minuskel? Ja, inte gör malarmaster det, i alla fall! Är det besvärligt att följa svenska ordlistan? Den svenska grammatiken? Många deltagare på sidan borde läsa igenom sina inlägg innan publicering...att försöka skriva rätt svenska skiljer er från många andra. Jag anser, att invandrare borde lära sig vårt språk innan de blir medborgare. "-When in Rome - do as the romans!", alltså i Sverige tar man seden som här råder - men börja med oss själva!
Huggorm
CITAT (Bengalow @ 21-05-2015, 22:18) *
Min fru och jag jag är lika kritiska. T.ex. "samma" i st.f. likadan. Vi reagerar starkt mot journalister av idag, som inte lärt sig stava. Det är en skam att läsa vissa tidningsrubriker, och speciellt deras löpsedlar.
Ja, det verkar som om korrekturläsarna var de första som fick gå när tidningarna började få knackig ekonomi. Aftonbladet är värst, där använder ofta något slags barnspråk också.
Bengalow
Jag tror du har en poäng dör, huggorm - till stor skada för att utveckla språket. Matematik förklaras mest med matte, vilket är rätt, men matematik är ett låneord, vilket
försvarar stavningen. OM det var svenskt, så borde det heta mattematik, för att följa rättstavningsreglerna.
jaj-51
Tja var väl enkelt trotts att jag är "ordblind" och fått lära mig modern mattematik,
mängdlära och taglat snitt union och delmängder till leda! Har aldrig haft någon nytta av detta påfund ... trots högskolestudier i mattematik.

Som kuriosa kommer jag ihåg konjugatregeln ....
Bengalow
Euklides geometri var också solklar. T.ex. "Axiom nr 1:kortaste vägen mellan 2 punkter är den raka vägen". Varför ta genvägar=senvägar...?
jaj-51
CITAT (Bengalow @ 25-05-2015, 22:17) *
Euklides geometri var också solklar. T.ex. "Axiom nr 1:kortaste vägen mellan 2 punkter är den raka vägen". Varför ta genvägar=senvägar...?


oj oj det väcker förträngda minnen, kom att tänka på boolesk algebra som man också har tragglat en hel del.
Trigonometri var skoj och en hel del tankearbete och dessutom användbart när man fixar i hem ock trädgård.

Kan ju vara bra att fixa en stor rätvinklig triangel med ett måttband ...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon