Full version: ESC 2015
Berith
Ikväll är första semifinalen i årets ESC. Vilka länder tror ni går vidare till lördagens final?

Länderna som deltar ikväll är:
1. Moldavien: Eduard Romanyuta – I Want Your Love
2. Armenien: Genealogy – Face the Shadow
3. Belgien: Loïc Nottet – Rhythm Inside
4. Nederländerna: Trijntje Oosterhuis – Walk Along
5. Finland: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina Mun Pitää
6. Grekland: Maria Elena Kyriakou – One Last Breath
7. Estland: Elina Born & Stig Rästa – Goodbye to Yesterday
8. Makedonien: Daniel Kajmakoski – Autumn Leaves
9. Serbien: Bojana Stamenov – Beauty Never Lies
10. Ungern: Boggie – Wars For Nothing
11. Vitryssland: Uzari & Maimuna – Time
12. Ryssland: Polina Gagarina – A Million Voices
13. Danmark: Anti Social Media – The Way You Are
14. Albanien: Elhaida Dani – I'm Alive
15. Rumänien: Voltaj – De La Capat/All Over Again
16. Georgien: Nina Sublatti – Warrior

Jag snabbkollade när man fick se bidragen i SVTs program för ett tag sen men jag kommer inte ihåg om det var något bidrag som stack ut mer än dom andra. En del av länderna är enligt mig inte direkt några "schlager-länder" om ni förstår hur jag menar. Dom har inte varit med från början och har väl en lite annorlunda musiksmak än vad jag förväntar mig som bidrag i ESC. Men dom behöver ju inte vara sämre för det, man kan ju bli positivt överraskad också. tummenupp.gif

Om jag förstått det hela rätt så är det 10 av kvällens bidrag som går vidare till finalen på lördag. Och Österrike, Frankrike, Spanien och Australien är dom länder som är i final utan att behöva tävla här.



Uggi
Tittar inte.
Eva i Skåne
Nej, jag tittar inte heller
*Stintan*
Kollar inte heller
Elisabeth-Västkustkolonisten
Inte jag heller
Gossen Ruda
Inte heller här, det är för stort jippo.
Ålgryte
Jag kollade!! Blev förvånad över att Danmark och Norge inte gick vidare. Får de rösta i finalen på lördag?

Vad händer om Australien vinner "Eurovision" på lördag? Kommer då ännu fler länder att vara med i tävlingen nästa år?
Åsa, mälardalen zon 2
Om Australien vinner kommer tävlingen hållas i nått Europeiskt land, och det är enbart pga jubileumet som de får vara med och delta (fast det är inte första gången ett icke europeiskt land deltar, Marocko har deltagit i ESC tror det var 1980).
Berith
Tror att dom pratade om att om Australien vinner så är det Tyskland som får arrangera nästa tävling. Lite konstigt egentligen att det skulle bli Tyskland och inte tex England som väl "hör ihop med" Australien lite mer?

Kollade inte in alla bidragen i tisdags men Estland hörde jag och gillade, och Belgien var väl ok. Danmarks var väl ganska intetsägande så kanske inte så konstigt att dom inte hängde med.

I kväll är det ju semifinal två, och där är Måns nr 13. Det är nog ganska givet att han går vidare om man får tro skriverierna runt medverkan. Kanske att han kommer bland dom tio bästa i finalen?
Ålgryte
Jag har naturligtvis kollat även kvällens semifinal! Ungarna tycker att Israels låt var bäst - t.o.m bättre än Måns!

Tydligen missuppfattade jag resultatet i tisdags... Norge gick ju vidare ikväll tummenupp.gif

Blir svårt att hålla alla 27 låtar i skallen på lördag men där är ju flera bidrag som är segertippade. Många trallvänliga melodier, svårt att välja...
Berith
Såg inte semin igår, vet inte om jag missade något bra eller uruselt. Måns gick ju vidare iaf, som väntat enligt media tidigare.

Förut var det ju bara en final, var det kanske bättre då? Nu är det så många länder så det blir nästan mer rörigt än en tävling att se fram emot.
Eva i Skåne
Nu sitter jag här med tvn på trots allt, beroende på att maken valde att gå och lägga sig med en bok istället.
Jag är inte särskilt intresserad av denna typ av musik, men lite spännande är det ändå nu när det spås att det ska gå så bra för Måns. Jag tror inte jag hört hans låt, men visst sägs det "alltid" att Sverige ligger bra till? Röstningen brukar vara det bästa att se
hattstugan

Måns VANN!!
Eva i Skåne
Det trodde jag inte. Det blev en spännande omröstning
Huggorm
Katastrof, nu kommer Måns vara ännu mer i alla media och nästa år får vi dessutom hela schlagerspektaklet hit till Sverige
Trampendal
CITAT (Huggorm @ 24-05-2015, 00:58) *
Katastrof, nu kommer Måns vara ännu mer i alla media och nästa år får vi dessutom hela schlagerspektaklet hit till Sverige


Kommer du att lida mycket, tror du? wink.gif
Berith
Måns vann! Sverige vann! Vi vann.

Det trodde jag faktsiskt inte, trodde det var mer sånt som tidningarna skrev bara för att dom inbillade sig det. Grattis ändå, jättekul att Sverige finns med i dom stora musikevenemangen. Jag orkade inte sitta uppe och kolla in slutet men hade på radion och vaknade av att dom skrek och tjoade där så jag hörde ändå dom sista ländernas poäng.
Krolliljan
Jag följer Melodifestivalen.
Ser alla deltävlingar i Sverige och sen även ESC.
Kul underhållning tycker jag. Dock var gårdagens final bland det mest sövande TVprogram jag någonsin sett, Satt dock tappert uppe och javisst Måns vann yahoo.gif
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 24-05-2015, 00:58) *
Katastrof, nu kommer Måns vara ännu mer i alla media och nästa år får vi dessutom hela schlagerspektaklet hit till Sverige


Ja, tyvärr! crying.gif (Dock lär det knappast bli Malmös tur igen) naughty.gif
Berith
CITAT (Eva i Skåne @ 23-05-2015, 21:20) *
--- Jag tror inte jag hört hans låt ---

Men visst måste du väl ha hört hans låt innan finalen i lördags? Den spelades ju flera gånger om dagen i radion i flera kanaler.

Tittade på TV i går när det var välkomstmottagning i Lund för honom. Kul att se att han är publikvänlig, han vänder sig gärna till publiken när han pratar. Han ser dom! Till skillnad från Loreen som absolut inte vill ha nån ögonkontakt med tittarna/lyssnarna. Den långa luggen är bara negativ, nej henne gillar jag inte. Gjorde det inte då heller.
Eva i Skåne
Jo, han verkar väldigt öppen och nära sin publik.
Jag flydde Lund några timmar innan smile.gif Skulle aldrig velat trängas i varken det eller nåt annat vimmel.

Kanske jag hade hört låten innan, men när det inte spelas sånt som är välbekant från min ungdom så passerar det mest bara förbi...
Berith
Men Eva! Du hade ju kunnat vara där och ge honom en grattiskram! Den kroppen har man ju hört så mycket positivt om. flirting.gif

Javisst är gamla låtar bra, nästan bäst. Och tänk så många låtar som varit med i festivalen, både den svenska och stora finalen, som ibland är bättre än vinnaren.
Huggorm
Tänk nu om Sverige kunde vara ett föredöme och hålla ett enklare, mera avskalat ESC 2016. Skruva ner förväntningarna som byggs upp när varje arrangör skall överträffa den förra. Det vore nog en lättnad för varje deltagande land som riskerar att hamna med den ekonomiska svarte petter nästa gång.
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 26-05-2015, 11:57) *
Tänk nu om Sverige kunde vara ett föredöme och hålla ett enklare, mera avskalat ESC 2016. Skruva ner förväntningarna som byggs upp när varje arrangör skall överträffa den förra. Det vore nog en lättnad för varje deltagande land som riskerar att hamna med den ekonomiska svarte petter nästa gång.


Det vore utmärkt! tummenupp.gif
Bengalow
Ja, ett OS ruinerar ju länder med sina kostnader (ex. Aten 2004), och ESC börjar att likna detta. Fotbolls-VM, för att vara aktuell, har många miljoner i "sidokostnader". Hur f-n har världen blivit? Bli rik på andras bekostnad är tydligen ett rättesnöre idag...och det skall gå snabbt!
Lägg ner skiten! Vem kommer ihåg Zemmerlövs låt om ett eller två å Ven vann förra året? Kommer ni ihåg mellon han framförde? Nä, det var bara som "skäggiga damen" han kommer att bli ihågkommen. Äckligt bara det!
Huggorm
CITAT (Bengalow @ 27-05-2015, 22:42) *
Lägg ner skiten! Vem kommer ihåg Zemmerlövs låt om ett eller två å Ven vann förra året? Kommer ni ihåg mellon han framförde? Nä, det var bara som "skäggiga damen" han kommer att bli ihågkommen. Äckligt bara det!
Precis, skäggiga damen vann för sitt skägg, det var uppenbart. Och Mums-Måns vann för att kvinnor tycker han är snygg.
Trampendal
CITAT (Bengalow @ 27-05-2015, 22:42) *
Lägg ner skiten! Vem kommer ihåg Zemmerlövs låt om ett eller två å Ven vann förra året? Kommer ni ihåg mellon han framförde? Nä, det var bara som "skäggiga damen" han kommer att bli ihågkommen. Äckligt bara det!


Nej, Zelmerlöws låt kommer man (jag) ju knappt ihåg nu, men förra årets vinnare hade en bra låt och hon sjöng fantastiskt, tycker jag.



CITAT (Huggorm @ 27-05-2015, 22:54) *
Precis, skäggiga damen vann för sitt skägg, det var uppenbart. Och Mums-Måns vann för att kvinnor tycker han är snygg.


Jag är kvinna och tycker inte att Måns är särskilt snygg (inte heller osnygg), då är ju Conchita faktiskt snyggare. smile.gif
Huggorm
CITAT (Trampendal @ 28-05-2015, 00:42) *
Nej, Zelmerlöws låt kommer man (jag) ju knappt ihåg nu, men förra årets vinnare hade en bra låt och hon sjöng fantastiskt, tycker jag.
Inte hon, det är ju faktiskt en man som klätt ut sig till kvinna och sedan tagit på lösskägg för att det skall bli ännu mera "fel". Möjligtvis kan vi kalla det en "hen", så långt kan jag sträcka mig.
Gossen Ruda
CITAT (Huggorm @ 28-05-2015, 09:20) *
Inte hon, det är ju faktiskt en man som klätt ut sig till kvinna och sedan tagit på lösskägg för att det skall bli ännu mera "fel". Möjligtvis kan vi kalla det en "hen", så långt kan jag sträcka mig.

Eller kanske ett "det"?
Jubbe063
CITAT (Huggorm @ 28-05-2015, 09:20) *
Inte hon, det är ju faktiskt en man som klätt ut sig till kvinna och sedan tagit på lösskägg för att det skall bli ännu mera "fel". Möjligtvis kan vi kalla det en "hen", så långt kan jag sträcka mig.



Precis. "Hon" är det alterego / Roll figur som är artisten. "Han" är privatpersonen som inte är artisten.

Men personen är ingen "hen" eftersom personen i fråga definierar sig själv som en man som är en Dragqueen.

CITAT (Gossen Ruda @ 28-05-2015, 09:22) *
Eller kanske ett "det"?



Nu var du lustig va? Förminska aldrig ett subjekt till objekt.
Trampendal
CITAT (Huggorm @ 28-05-2015, 09:20) *
Inte hon, det är ju faktiskt en man som klätt ut sig till kvinna och sedan tagit på lösskägg för att det skall bli ännu mera "fel". Möjligtvis kan vi kalla det en "hen", så långt kan jag sträcka mig.


Eftersom hon själv definierar sig som hon i sin roll som Conchita gör jag naturligtvis också det.
Jag anser mig inte ha någon rätt till annat.
Huggorm
Alltid trevligt för en skådespelare att ha publiken med sig, även när det är en fars de spelar rolleyes.gif
Trampendal
CITAT (Huggorm @ 28-05-2015, 23:21) *
Alltid trevligt för en skådespelare att ha publiken med sig, även när det är en fars de spelar rolleyes.gif


Så kan man ju se det, om man är lite trångsynt. wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon