Full version: Mobil i skolan
Carl

Att begränsa användandet av mobilen i skolan har blivit en fråga för statsministern! I mina ögon så är det självklart att mobilen ska vara avstängd under lektionstid! Denna fråga borde lösts för längesedan ! På en lägre nivå! Inte undra på att skolan är som den är! Pinsamt!
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20917677.ab
Huggorm
Ja, det är helt otroligt att eleverna får ha med sig mobilen att sitta och greja med under lektioner. Det verkar inte finnas någon disciplin kvar alls på dagens skolor, det är inte konstigt att resultaten blir allt sämre.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Men tänk vad förfärligt det skulle vara om det skulle bli lite ordning och reda i skolan rolleyes.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Det är inte skolorna som styr sånt det är skolverket. Skolan kan i dagsläget bli anmält till skolverket av elever och föräldrar ifall de tvingar en elev lämna ifrån sig mobilen eftersom skolverket säger att man inte får tvinga elever att lämna ifrån sig personliga tillhörigheter som ex. mobiler. Och vilken lärare vill bli anmäld till skolverket? Det ser inte bra ut för nån ifall man har många anmälningar på sig hos skolverket.

Och tyvärr finns det gott om föräldrar som anmäler lärare och skolor till skolverket hejvilt även för saker som händer under skolloven då det borde vara föräldrarna som har ansvaret. +Det finns många föräldrar som kräver att få kunna kontakta sina barn närsomhelst under dagen via telefonen.
Carl

Må vara att det är skolverket! Det är väl bara att ändra! I vuxen världen om man har möte så är alla avstängda! Om inte någon ifrån början anger att ett viktigt samtal väntas! Det är allmän hyfs! Så det är lika bra att man lär sig det ifrån början!
Åsa, mälardalen zon 2
Fast i vuxenvärlden är det inte svart eller vitt heller. Inte ens där kan man faktiskt kräva mobilförbud på många företag för lagarna har inte hängt med så det finns inte klara besked vad man gör ifall nån vägrar låta bli mobilen. Om det är nån som vägrar stänga av mobilen så är det inte säkert företaget kan göra något (många svenskar är dock konflikträdda och gör som chefen säger, våra ungdomar dag är dock uppfostrad att ifrågasätta sånt som det inte finns laglig grund för) .

Det finns de på mitt jobb som har mobilen på sig när de jobbar trots att det är mot företagets policy men det finns inte mycket företaget kan göra mot det för det är inte grund för uppsägning el dyl. enligt facket. Och många idag vägrar lämna ifrån sig mobilen för de vill kunna kontakta sina barn, partners,dagis etc. direkt då nått hänt de vill inte vänta och fixa det på rasten.


Att ändra på skolverkets lagar och regler inte lätt då får du se till att rösta på rätt politiker först i alla val, för det är ju skolpolitken som styr.
Huggorm
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 06-06-2015, 14:29) *
Att ändra på skolverkets lagar och regler inte lätt då får du se till att rösta på rätt politiker först i alla val, för det är ju skolpolitken som styr.
Ja, folkpartiet hade tydligen lagt fram ett lagförslag om det för ett år sedan ungefär. Fridolin hade klagat högljutt.
Natur liv
Jag antar att ungdomars mobilanvändande är en avspegling av hur mobilen används i stort. Jag är mer förundrad/orolig över att vuxna känner sig så tvungna att vara anträffbara att de absolut måste ha telefonen på, i närheten och helst i handen nästan hela tiden.

Jag vill slå ett slag för det mänskliga mötet, ett samtal mellan människor istället för sms, blog, face-book osv. När det blir naturligt att lägga bort telefonerna på hemmaplan och på jobbet, så kommer förhoppningsvis även ungdomarna att lägga undan telefonerna under lektionerna. Det är nästintill omöjligt att fokusera på lärande och människorna i rummet när det blippar, plingar eller surrar hela tiden.
Gossen Ruda
Om inte lärarna får plocka bort mobilerna pga skolverket behövs det "bara" en lagändring så är det klart.
Aqvakul
CITAT (Natur liv @ 06-06-2015, 15:03) *
Jag antar att ungdomars mobilanvändande är en avspegling av hur mobilen används i stort. Jag är mer förundrad/orolig över att vuxna känner sig så tvungna att vara anträffbara att de absolut måste ha telefonen på, i närheten och helst i handen nästan hela tiden.

Jag vill slå ett slag för det mänskliga mötet, ett samtal mellan människor istället för sms, blog, face-book osv. När det blir naturligt att lägga bort telefonerna på hemmaplan och på jobbet, så kommer förhoppningsvis även ungdomarna att lägga undan telefonerna under lektionerna. Det är nästintill omöjligt att fokusera på lärande och människorna i rummet när det blippar, plingar eller surrar hela tiden.

tummenupp.gif
Jubbe063
Tror inte på idén att plocka mobilerna från eleverna.

Lösningen är "frivillighet", antingen slå av mobilen och vara med på lektionen eller ha mobilen på och lämna klassrådet med följden att eleven får frånvaro.

Detta för att vi i Sverige ska ha likhet inför lagen, och konfiskering av personlig egendom endast är tillåten av polis, tull och några till speciellt utsedda myndighetsutövaee
Tapio
CITAT (Carl @ 06-06-2015, 12:23) *
Må vara att det är skolverket! Det är väl bara att ändra! I vuxen världen om man har möte så är alla avstängda! Om inte någon ifrån början anger att ett viktigt samtal väntas! Det är allmän hyfs! Så det är lika bra att man lär sig det ifrån början!


Halaj!

Det är ju väldigt märkligt det här. Skall man nu behöva lagstifta folk till allmänt hyfs?
På mina jobb (Volvo) stänger ingen av telefonen vid möten. Men om den ringer går man ut ur mötesrummet och för samtalet i korridoren. Sen går man tillbaka när man är klar.

Lärarna har tydligen inte mandat att beslagta elevernas telefoner. Och det tycker jag inte att de skall ha heller. Men de måste väl ändå ha mandat att begära att en elev som sitter och facebookar under lektionstid, att sluta upp och lägga luren åt sidan?
Om så, så ser jag inte riktigt problemet.

//T
Åsa, mälardalen zon 2
Visst har man som lärare rätt att säga till en elev att de inte får hålla på med facebook eller annat på lektionen, men vad göra när eleven vägrar? Man får inte slänga ut en elev, man får inte aga dem, vi har inte ordningsbetyg, man får inte ge några straff som ex. kvarsittning. Det är ungefär lika tandlöst som lagen att man inte får röka på skolgårdar men alla elever vet att inget händer om man gör det för de flinar bara och fortsätter blossa när de blir tillsagda av lärare för både de och lärarna vet att inga straff får utdelas + lärarnas status är ju sån att föräldrarna lär ut att man inte måste göra som en lärare säger för de ser dem inte som auktoritärer längre.
Huggorm
Jag tror att mycket av Sveriges dåliga resultat i PISA-undersökningar beror på dålig disciplin i klassrummen. Barnen måste sitta ner och hålla käften och följa med i undervisningen. Skall de sitta och greja med telefoner istället distraherar de inte bara sig själva utan också många runt omkring. Barn klarade sig utmärkt utan att kunna nås 24/7 för bara några år sedan och det går nog nu också.
Åsa, mälardalen zon 2
Det är lätt att prata och säga hur det borde vara men förstår få i denna tråd jobbat inom skolans värld.

Testa jobba som lärare ett tag säger jag, tror de flesta inte står ut ens ett år. Jobbade själv som lärare i 9år fick ta över klasser där lärarna inte stått ut mer än 3-4mån och dessa sk lärare var ofta män de trodde det bara var att införa lite disciplin tills de mötte på allt motstånd från både elever och föräldrar + alla lagar och regler man måste följa som lärare + all dokumentation man måste fylla i ifall man gör något eller hamnar i konflikt med nån elev eller förälder.


Disciplin och allmänt hyfs är något man bör börja lära ut innan barnet är mer än 4-5år har man som förälder aldrig lärt sina barn disciplin och hur man beter sig är det lite man kan göra åt det i skolan när de nått betygsålder. En lärare som har 30 elever i en klass kan INTE fixa det som deras föräldrar misslyckats med under alla dessa åren. Och lärarens jobb är INTE att fixa det eller att rätta till dålig uppfostran en lärare ska inte hålla på och slösa 30-40min av lektionstiden på att tjafsa med eleverna om att de ska stänga av mobiler och koncentrera sig, en lärare ska undervisa och ge ut kunskap. Skolan är ingen uppfostringsanstalt som ska göra jobbet åt föräldrarna. Tror det kommer gå åt h-vete för den svenska arbetsmarknaden i framtiden när generationen "jag gör det jag vill" ska ta över.
Bengalow
Så rätt, Åsa - hela vägen, men när nu problemet finns, vad skall man göra åt det? Är det inte rätt, att ta ifrån ungarna mobilerna? Det tycker i alla fall jag!
Huggorm
Man måste ta ifrån dom mobilen, för att ge de andra barnen i klassrummet studiero.
*Stintan*
Enligt lärarna själva är det tydligen inget stort problem med mobilerna.
Jubbe063
CITAT (Huggorm @ 06-06-2015, 23:18) *
Man måste ta ifrån dom mobilen, för att ge de andra barnen i klassrummet studiero.



Nej. Det rätta är att eleven får lämna klassrummet med ogiltig frånvaro. Mobilen är elevens egendom och det är endast föräldrar och polis som har rätt att ta mobilen.
Åsa, mälardalen zon 2
Tyvärr får man ju numera inte slänga ut en elev och låsa klassrumsdörren. En skola får inte utestänga elever från undervisningen hursomhelst det är bara om det är fara för livet el dyl. som man får låsa en farlig elev ute medans man ringer polis. Skolan har skyldighet att ge eleven kunskapen som krävs för att bli godkänd, utestängs eleven från undervisning bryter man mot den lagen. Vi hade det uppe till diskussion ett flertal gånger när jag jobbade eftersom det alltid är någon/några som stör i klassrummet så klasskamraterna blir störda och man vill kunna slänga ut dem.
MagisterJon
Förstår precis hur lärarna känner sig. Händer ofta att man får påpeka för eleverna att lägga ner mobilerna, och ändå åker de ofta upp igen. Ofta frestenade att grappa tag i mobilerna och slänga dem rätt i golvet så de går sönder, men då blir man väl avskedad tongue.gif
*Stintan*
Fått för många öl nu igen?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon