Ingela_67
Hejsan,
Här kommer lite frågor som jag hoppas någon kan hjälpa mig med:

Har tänkt odla jordgubbar i en av mina pallkragar. Men hur gör jag, räcker det med en pallkrage på höjden för själva plantans skull eller behöver jag två?

Hur många plantor kan jag sätta i en pallkrage med måtten : 1200 x 800 x 400 mm?

Har även tänkt odla potatis, hur många kragar behöver jag på höjden?


Tack på förhand!
MVH Ingela.
MariaS
CITAT (Ingela_67 @ 19-04-2004, 10:28)
Har tänkt odla jordgubbar i en av mina pallkragar. Men hur gör jag, räcker det med en pallkrage på höjden för själva plantans skull eller behöver jag två?

Hur många plantor kan jag sätta i en pallkrage med måtten : 1200 x 800 x 400 mm?

Har även tänkt odla potatis, hur många kragar behöver jag på höjden?


Tack på förhand!
MVH Ingela.

Med de mått du har angivit, går det i 400 liter jord i en pallkrage, jäms med kanten. Jordgubbar har ett rotsystem på ca 5 cm djup= en pallkrage högt. Plantavståndet på jordgubbarna i min pallkrage är 20X20 cm.

För potatisen bör du nog ha två pallkragar högt, för att kunna kupa. Här får du nog inte mer än max 10 sättpotatisar. 5 i varje rad om det är färskpotatis. Tänk att varje potatis böhöver ca en hinks diameter till sitt förfogande.

MariaS
Ingrid på Västkusten
400 millimeter?
Det är två kragar högt - räcker det inte med en krage högt för jordgubbarna? Europapallkrage sväljer fyra säckar per nivå precis som Maria räknat ut.

Minst sex plantor borde få plats i jordgubbskragen :-) tycker jag :-))

Hälsar Ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon