Full version: Grön motion?
CallEva på Öland
Hej där bland stråna!
Nu har jag börjat säsongens "gröna motion", jagat Klippon, så nu ligger den där nyfriserad och grann....


Calle på den gröna Ön
MimE
Tänk att jag aldrig kan lära mig hur gräsklippar'n fungerar! laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Fast vi har en mycket sympatisk "marktäckare".
Vintertid lyser mossan så fin, på sommaren tar gräset över totalt.

Granner slåss mot mossan vilket bara resulterar i fläckar.
Han river, sår nytt gräs, toppdressar, gödslar, vattnar... Och resultatet blir bara något vi skakar på huvudet åt.

Själva så klipper vi bara ("guben" alltså) och sommartid har vi en jättefin gräsmatta.

Fast just nu så har den inte sina bästa dagar - dvs det här tiden "mellan mossa och gräs" (vårt uttryck i stället för "mellan hägg och syren"). tongue.gif

/Mimmi
Fenja
Jag har mest mossa även sommartid, vilket inte gör ett dugg, den växer långsammare än gräs!! Måste erkänna att jag nog i princip skulle kunna förlika mig med asfalt mellan rabatterna, för jag ser gräsmattan som ett område som jag ännu inte hittat något bättre att gräva ner på! Mitt enda krav på gräset (eller för alldel asfalten) är att den ska vara kort, så man slipper bli våt om fötterna när man rastar hunden daggiga mornar.
Fenja
Sollan
CITAT (Fenja @ 19-04-2004, 22:47)
Jag har mest mossa även sommartid, vilket inte gör ett dugg, den växer långsammare än gräs!!

Behöver inte klippas eller skötas alls. Klart undervärderad faktiskt...
/sollan
yla
jag gillar också mossa så jag slåss inte med den
utan klipper bara gräset som växer i den mest för o ha en
fästingfri zoon
CallEva på Öland
Hej där!
Det var ett himla intresse för mossa..... biggrin.gif
Mitt inlägg handlade ju om gräset, det som nu glänser i daggen, det som killar så skönt under fötterna


Calle på Ön nu under dis
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon