Gita
Väl värt att läsa:
http://detgodasamhallet.com/2015/06/30/har...en-ingen-grans/</a>

Kanhända också värt att diskutera.
Gita
P.s Tangentsnubbel, "beteende" skall det så klart vara. Hur ändra i rubriken? D.s
Gita
CITAT (Gita @ 30-06-2015, 12:30) *
Väl värt att läsa:
http://detgodasamhallet.com/2015/06/30/har...en-ingen-grans/</a>

Kanhända också värt att diskutera.
Gita
P.s Tangentsnubbel, "beteende" skall det så klart vara. Hur ändra i rubriken? D.s

Ingen som tycker något överhuvudtaget?. Inte ens Stintan?
Eller kanske är ni lite rädda att inte vara riktigt PK???
Gita
Jubbe063
Ja, finns väl inte så mycket att tycka. Vanligt bondförnuft att alla ska behandlas lika.
Huggorm
CITAT (Gita @ 04-07-2015, 21:08) *
Eller kanske är ni lite rädda att inte vara riktigt PK???
Ja, det är ett problem som jag ofta har.
malarmaster
reportaget har helt rätt men det är kommentarerna som är intressanta t.ex från rumänska Danae som ger en riktig beskrivning av romer eller zigenare som de själva vill kallas.
Att vi i Sverige har problem och tillåter ett beteende som normalt svenskar bestraffas för är inte undfallenhet utan dumhet.
Jag har själv sett polis stoppa skrotbilar som körs av romer,svenskregistrerade men oskattade,obesiktigade och oförsäkrade,och polisen har tillåtit fortsatt färd med hänvisning att de inte kan kommunicera.
jag har pratat med flera poliser inkl. länspolisgruppen (trafik) och det är ett stort problem.Normalt är fordonet belagt med körförbud och får alltså inte köras överhuvudtaget på svenska vägar.
en svensk får förutom böter bärga fordonet från plats,svensken riskerar dessutom körkortet vid upprepning.
romen kör vidare....
för några år sedan var det balter o polacker som körde liknande fordon fast då oftast reg. i respektive hemland,och där var man tvungen att ta hänsyn till resp. lands lagar om bes m.m
icke desto mindre var många av dessa bilar inte lämpliga att köra.
Numera har dock dessa tjänat bra pengar i Sverige (skatt o moms betalas ej) så det är sällan utan att de har nya bilar idag.
Dock lär inte romerna tjäna ihop till nya bilar... Ulf
Elisabeth-Västkustkolonisten
Maler master hur vet du att bilen är obesiktigat, obeskattat och oförsäkrat?

Jag är emot all kisseriet ute, mitt ingångar, portar osv Fråga dom son bor i vår stad nära ett evenmangsstråk eller i turistorter längs västkusten.
Kan gubbarna inte hålla sig så skall dom dricka mindre.

Men jag tycker lagar och regler gäller alla som är här i landet; likadant för alla
malarmaster
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 05-07-2015, 18:27) *
Maler master hur vet du att bilen är obesiktigat, obeskattat och oförsäkrat?

Jag är emot all kisseriet ute, mitt ingångar, portar osv Fråga dom son bor i vår stad nära ett evenmangsstråk eller i turistorter längs västkusten.
Kan gubbarna inte hålla sig så skall dom dricka mindre.

Men jag tycker lagar och regler gäller alla som är här i landet; likadant för alla

Dels har jag insyn i polisarbetet och jag känner ett tiotal poliser som ingår i min kontaktgrupp. Dels rapporterar ibland pressen vad som hänt under rubriken "blåljus" .
det görs åtskillnad på vilka som gör brott och varifrån de kommer,inte många poliser snackar romani eller rumänska och förarna har snabbt lärt sig att "glömma" andra språkkunskaper.
..och hur troligt tror du att det är för en tiggare att lägga pengar på besiktning,skatt och försäkring ,det brukar vara en nätt summa. ibland tror jag inte heller att bilen är reggad på föraren så det blir en till komplikation.
Nej,lagen måste ju vara lika,ett körförbud på en svenskreggad bil måste ju gälla oavsett vem som kör. Ulf
*Stintan*
Och varför ser inte dina vänner poliserna då till att inte dessa bilar far omkring på våra vägar? Inte sjutton behöver dom kunna romani eller rumänska för det. Det måste ju vara tjänstefel att inte stoppa dom och ta nycklarna. Hört talas om teckenspråk? Så många poliser på en sån liten ort som står handfallna är ju bara uselt.
Bengalow
CITAT (malarmaster @ 05-07-2015, 18:43) *
Dels har jag insyn i polisarbetet och jag känner ett tiotal poliser som ingår i min kontaktgrupp. Dels rapporterar ibland pressen vad som hänt under rubriken "blåljus" .
det görs åtskillnad på vilka som gör brott och varifrån de kommer,inte många poliser snackar romani eller rumänska och förarna har snabbt lärt sig att "glömma" andra språkkunskaper.
..och hur troligt tror du att det är för en tiggare att lägga pengar på besiktning,skatt och försäkring ,det brukar vara en nätt summa. ibland tror jag inte heller att bilen är reggad på föraren så det blir en till komplikation.
Nej,lagen måste ju vara lika,ett körförbud på en svenskreggad bil måste ju gälla oavsett vem som kör. Ulf


Detta var illa, Ulf! Har dina "kontakter" avslöjat detta för dig, så är det uppenbart ett brott mot deras tystnadsplikt, eller förtal, om det inte är sant. Jag har själv en bekant inom poliskåren, som kniper käft om allt. Det borde dina bekanta också göra, om man inte uttalar sig i ett enda syfte "att gagna egna meningar", och stödja fördomar. Nu tror jag inte dugg på din insyn i polisarbetet. Det lämnas inte ut till privatpersoner, och som politiker har du ingen rätt att föra information vidare, av det slag du gjort här.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag tror inte heller på det.......
*Stintan*
Nä f*n tro´t
Tapio
CITAT (Bengalow @ 05-07-2015, 21:12) *
Detta var illa, Ulf! Har dina "kontakter" avslöjat detta för dig, så är det upp...


Halaj!

Och skulle en polis avslöja för en politiker att h*n satt i system att begå tjänstefel, tystnadsplikt eller inte? Knappast. Målarn sitter och drar fram påståenden ur sitt arsel nu igen.

//T
malarmaster
polis har ingen tystnadsplikt om brott,endast under utredningar brukar man vara återhållsam pga utredningstekniska skäl.
när det kommit så långt som till åtal är det allmän handling.Att poliser talar om vad de är ute för är heller inget ovanligt,man gör faktiskt hela tv-program om poliser m.m under utryckning.
nä,som vanligt saknar ni insikter,ni vet inte hur det verkliga livet funkar,inbäddade i era kokonger.
som politiker har man faktiskt tillgång till det mesta genom kontaktnät,det är en förutsättning för att kunna driva olika frågor. Ulf
*Stintan*
Tror knappast poliserna berättar att dom begår tjänstefel. Det är inte heller sånt som visas i tv-programmen. Tror du övervärderar din politiska ställning som suppleant en aning.
Inte konstigt att politikerföraktet är så utbrett när dom uttrycker sig så lågt som du gör om väljarna. Antar att du har partiet bakom dig. thumbdown.gif
malarmaster
nej,de begår inte tjänstefel. tystnadsplikt gäller bara personuppgifter och det bara tills utredningen är färdig.
stintan,man behöver inte ha någon politisk post för att få tillgång till mängder av info,det finns partigrupper som delar med sig av det mesta,du har tillgång till massor av utredningar,vad som händer inom, kommun.landsting och riksdag,det finns grupper överallt och all info går att få tag på för den intresserade.
Själv är jag bara suppleant i kommunen,sant. Men jag är aktiv inom partiet och har tillgång till precis samma info som en riksdagsman eller för den delen min partiordföranden.Det handlar bara om hur mycket tid man vill lägga ner på att läsa eller springa på möten.
Inom kommunen har vi också organiserat en oppositionsgrupp med de partier som inte styr kommunen,alla delar info med varandra och syftet är just att gemensamt påverka lokalpolitiken.
jag är dessutom medlem i flera ordnar där man träffar samhällstopparna och det är en stor källa till info.
partiet har ju folk på alla nivåer så info om olika frågor finns det gott om,tid att sovra mer ont om.
vi lever ju i ett öppet samhälle med full insyn nästan överallt ,konstigt att du inte upptäckt det men ditt politiska intresse är ju lågt... Ulf
Jubbe063
Värst vad ni blandar ihop begrepp här. Stor skillnad på tystnadsplikt och sekretess.

Tystnadsplikt gäller mest präster, sjukvårdspersonal m fl , där förtroende är viktigt, även då kriminella gärningar avslöjas.

En polis skulle inte kunna upprätthålla lagen om de inte kan agera på information som de får reda på. Hade då gått att gå fram till polisen och erkänna mord och rån utan att kulle kunna göra nåt åt saken.

Polisen lyder däremot under flera lagstiftningar kring sekretess. Dvs de kan inte och får inte föra vidare information som kan knytas till någon identitet.
*Stintan*
Har varken nämnt tystnadsplikt eller sekretess. Tjänstefel begår väl polisen om de inte ingriper och förhindrar brott, som i det här fallet gällde att folk kör omkring i olagliga bilar, utan ser mellan fingrarna när de stoppar vissa men inte när de stoppar andra.

Det har ju inte ett smack med att göra i vilka ordnar malarmäster är med eller vilka samhällstoppar han känner. Det är ju bara skrävel och irrelevant i sakfrågan.
Tapio
CITAT (malarmaster @ 06-07-2015, 17:13) *
nej,de begår inte tjänstefel. tystnadsplikt gäller bara pers...


Halaj!

Jag vet inte om du missförstår mig med flit, eller om du har problem med läsförståelsen.
Tjänstefelet ligger inte i att polisen har brutit mot en tystnadsplikt, utan att de har tillåtit ett oförsäkrat fordon belagt med körförbud att köra vidare.

Ok, nu tror jag ju att det hela bara är goja, men om vi låtsas att det är sant så tar jag för givet att du har anmält dessa poliser som inte gör sitt jobb?

//T
malarmaster
Nej,då jag inser problemet. det finns inga tolkar med kort varsel och visst kan du sätta en spansk flagga på rutan men så fort patrullen lämnar så är bilen i trafik igen.Skriva böter till en tiggare är också meningslöst .
jag tycker att det finns värre problem,underlåtenhet att utreda t.ex inbrott,cykelstölder m.m det som kallas vardagsbrottslighet.också att polisen syns mindre ute trots mer resurser,de blir bundna vid skrivbord.
rapporter finns också att polisen undviker mindre brott då det är ett stort pappersarbete på varje liten sak.
Nej,jag inser att polisen är byråkratiserad,underbemannad på fältet samtidigt som arbetsbördan ständigt växer.
Det är definitivt inget drömyrke och jag har full förståelse för att man "skiter" i sådant som inte går att beivra.
Bättre att skriva fortkörningsböter till en svensk än att ta itu med utlänningars brist på laglydnad.
Har suttit med många poliser och diskuterat detta och just med bilar saknas lagar,t.ex att omedelbart beslagta ett fordon med körförbud som är i trafik.
Andra länder gör så,ägaren får lösa ut bilen om han vill ha den tillbaks annars blir den platt efter några månader. Ulf
*Stintan*
Dom kan väl göra bilen köroduglig. Hur svårt kan de va?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon