Full version: Ingrid
Iza
Jag såg ju också dig på tv som alla andra, där sa du att man skulle fylla koskit ända upp i pallkragen den kritiska höjden, varför tycker du att det är viktigt att det ska vara helt fullt? Kan jag verkligen odla allt i bara pås-koskit? unsure.gif
Ingrid på Västkusten
Hej Iza,

När Du börjar anlägga pallkragsodling så märker Du snabbt att det går åt ganska mycket jord (känns det som när man tycker man ahr köpt hurmycketsomhelst och det bara går åt allt) - och man är ofta benägen att kanske inte fylla de sista fem sju centimetrarna i pallrkagen så man har till alla kraganra.
Men ett trix detta - jorden sätter ju sig med lite tid och regn och fyller Du ända upp till kanten detta året, så nästa år fyller Du bara på med gödsel till rätt nivå igen d v s tills den är full. Det blir liksom aldrig tanken - har jag gödslat tillräckligt?
Sedan vid nyanläggning om man spar jorden och itne tänker på att den sätter sig just de däringa fem centimetrarna så helt plötsligt så kan Du ju ha för lite jord i kragen för det Du odlar.

Så - två orsaker - dels för jorden sätter sig dels för gödslingens skull. Och på något konstigt vis tar det emellanåt emot att få det fyllt till brädden :-)

En Europapallkrage slukar cirka 4 säckar jord (50 liters) .


Och javisst kan Du odla allt i påskoskit!

Mina pallkragsodlingar är emellanåt en 'mobil' lösning d v s jag ställer en krage där jag just nu har lite plats över i solen ( byggmaterial har högre prioritet emellanåt) så nästa år flyttar jag den. Vad göra med 'jordne' som blir över?
Använder jag påskoskit är det mkt fin att ha som toppdress i rabatterna.
Har jag permanent odlingsplats är påskoskiten mkt bra för jag fyller bara på med lite till nästa år. Och verkligen arbetsbesparande är den år två och framåt. Man löägger grunden detta året :-) och gör det mesta jobbet nu.
År två är palkragsodling en riktig latmansträdgård :-)

Lycka till med odlandet!

Hälsar Ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon