elenorbengtsson
Tänkte ge mig i kast med trädgårdslandet på avloppet nu, och har en jättestor presenning, en sån där grön prasslig med ett och annat hål i, men funderar på om den kan fungera som marktäckning? Tänkte ha dubbla kragar ovanpå.

Verkar inte vara så enkelt att hitta markväv/duk till vettig penning om man ska täcka 3,5 x 15 meter och har en begränsad budget?

Tanken är att grunda med en duk, ställa på kragarna och fylla dem med jord och hästgödsel, lägga sand emellan och ha gångplattor av kalksten.

Hur mycket jord gick det förresten åt för att fylla en krage? Eller i mitt fall, två kragar på höjden, gånger fjorton bäddar?! Kanske några får vara envånings trots allt...

Jorden i bädden som allt ska byggas på kommer ur backen där det tidigare varit gräsmatta med kirskålsproblem så täckning behövs nog.

På sluttningarna på sidorna funderar jag fortfarande på någon bra marktäckare, på ena sidan gärna lite högre för att skydda något också.

Kramar /Ellen
vickeva
Det svåra med en pressenning är väl att vattnet inte rinner genom...

Och det går åt massor med jord i varje krage... jag fyller inte mina ända upp, det kan väl inte spela så stor roll (jag har också dubbla)
Ingrid på Västkusten
Todeloo,

De här mkt mkt billiga presseningarna är ju faktiskt nästan hål i - har Du en sleten en skall det nog fungera alldeles utmärkt. Och de är ju vävda som markduken ju.

En Europapallkrage tar fyra femtioliterssäckar, en halvpallkrage tar fyra säckar - också femtiolitare.
Så nu kan Du räkna :-)
Jag fyller mina hela vägen upp - dels för att det går åt extra jord dels för det är jobbigt och dels för att jorden sätter sig och nästa år så fyller man bara på med gödsel till toppen igen :-)
Brava?
Det jobbigaste är år ett......d v s nu.

Du har kirskålsproblem då måste Du använda matta även under gångarna - räcker inte med bara under bädden.

Lycka till!!

Hälsar Ingrid
gullik.u
Jag har presenningar under några av mina rabatter och det har fungerat utmärkt ! även tomma jordpåsar "säckar" har jag tagit och lagt som botten på en del.Det kanske inte är det bästa men för mig har det funkat smile.gif
elenorbengtsson
smile.gif

Tack för era svar!

Nu är pressenningen utrullad, ett par av kragarna på plats och gårdagens regn borde visa om jag behöver luta av konstruktionen mer innan jag börjar lägga i gödsel. Arbetet fortskrider, även om det går sakta! smile.gif

Kramar /Ellen *återkommer med rapport framöver*
Hannele
Alla sätt är bra utom de dåliga...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon