Gita
Sverige har blivit självförsörjande på cannabis. Hur kunde det ske här av alla ställen? Lars Berge berättar historien om hur vi byggde vår narkotikapolitik på inspiration från Mao och Stalin.

Läs mer här och kommentera gärna!
Hur som helst, intressant läsning!
Gita
Carl

OT Kände Nils Bejerots döttrar! Om jag minns rätt så var Nils en riktig knäppgök!
Eva i Skåne
Det är min absoluta övertygelse att cannabis är en drog som kan leda till andra och tyngre missbruk. Måtte Sverige aldrig släppa på restriktionerna och göra rökat tillåtet! För yngre (och äldre) vuxna som röker en joint på lördagskvällen är riskerna kanske inte så stora, men för de yngre tonåringarna som kanske slutar sköta skolan och hamnar i nya "dåliga" kompisgäng kan det gå snabbt utför. Det finns ett antal undersökningar som visar på påverkan av hjärnan hos yngre.
De flesta som testat marijuana blir inte tunga missbrukare utan tar sig vidare och de dåliga vanorna blir en parentes i livet, men det går inte bra för alla och det tycker jag är tillräckligt för ett förbud.

Odlandet börjar med fröerna och det övergår mitt förstånd att det inte är olagligt att köpa och inneha dessa, men så fort de kommit i jorden och minsta lilla gröna planta visar sig är den olaglig. Förbjud fröerna som en första åtgärd!

Precis som blommor, grönsaker och andra fröväxter förädlats har cannabisfröerna blivit "bättre". THC-halten i plantorna är många gånger högre än för bara 10-20 år sedan. Blommorna är den mest åtråvärda delen av plantan. På det glada 70-talet var det tufft med en klen cannabisplanta i fönstret, man torkade bladen och rökte och jag tror ruset var måttligt. Man fick aldrig fram några blommor. Idag är det inte ovanligt att få stora plantor att blomma i trädgård eller på balkong.
Förutom fröernas förädling har den tekniska utrustningen blivit bättre. Växtlampor, fläktar, näringspreparat - allt hjälper odlaren till en kraftig "fin" planta.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Eva det låter för mig så som du testade tidigare. Men hur var det?

Jag är emot droger och så vore jag också för fegt att testa. Men jag tycker att i medicinskt syfte skulle det vara tillåten med cannabis. Man hör och läser ju ofta att det skulle vara en bra smärtlindring.

Eftersom jag själv plågas av mycket värk så förstår jag dom som testade och vill ha det på legal väg

Elisabeth
fvd
Cannabis är ett gift som är beroendeframkallande att det skulle göra någon större medicinsk nytta är tveksamt. Dessutom ger det hjärnskador. Det finns bättre mediciner mot värk. Det är drogliberalerna som vill ha det till att det skulle vara motiverat att använda i medicinskt syfte.
Elisabeth-Västkustkolonisten
fvd vet du hur det känns att dygnet rund leva med svår smärta?

Vilken medicin föreslår du mot värk/smärta som är bra och som inte gör mig till ett vrak och som inte är beroendeframkallande?
Eva i Skåne
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 20-07-2015, 10:51) *
Eva det låter för mig så som du testade tidigare. Men hur var det?

Jag är emot droger och så vore jag också för fegt att testa. Men jag tycker att i medicinskt syfte skulle det vara tillåten med cannabis. Man hör och läser ju ofta att det skulle vara en bra smärtlindring.

Eftersom jag själv plågas av mycket värk så förstår jag dom som testade och vill ha det på legal väg

Elisabeth


Nej, Elisabeth. Jag har aldrig testat, men i mitt jobb kommer jag i kontakt och har mycket erfarenhet
Eva i Skåne
CITAT (fvd @ 20-07-2015, 11:50) *
Cannabis är ett gift som är beroendeframkallande att det skulle göra någon större medicinsk nytta är tveksamt. Dessutom ger det hjärnskador. Det finns bättre mediciner mot värk. Det är drogliberalerna som vill ha det till att det skulle vara motiverat att använda i medicinskt syfte.


Jag instämmer. Det är inte mindre beroendeframkallande än annat smärtstillande och ger lika mycket biverkningar. Jag kan inte finna det motiverat att använda i medicinskt syfte. Tror inte det fungerar bättre även om det används legalt som medicin i vissa delstater i USA t ex.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Men Eva och fvd kan ni inte tala om för mig vilka smärtstillande medicin som finns och är bättre?
Jag har i alla fall under alla år inte fått någon.
Någon medicin som man inte blir utslagen av och inte heller nerknarkad
Eva i Skåne
Nej, jag kan inte tala om vad som är bättre, men jag tror cannabis är sämre. Du blir utslagen och nerknarkad av tabletter, säger du. Varför tror du att du inte blir det av det som faktiskt är narkotika?
Jag kan bara att beklaga att du har svårt värk, men jag kan såklart inte lösa det som inte läkarna klarar.
Tapio
Halaj!

Konstig tanke, får jag säga. Det finns väl ett helt gäng läkemedel som är narkotikaklassade?
Typ valium, stesolid och liknande.
Är det värre att inmundiga en narkotikaklassad växt än ett narkotikaklassat piller?

//T
Eva i Skåne
Narkotikaklassade läkemedel är lagliga för den som får utskrivet av läkare och är en medicin. Cannabis är en olaglig drog
fvd
Jag är reumatiker och lever med smärta dygnet runt och äter spam och Panodil extend. Denna kombination är suverän jag blir inte hjälpt om jag äter bara spam eller enbart Panodil men med båda tillsammans tar ner smärtan, till natten tar jag långtidsverkande spam. Ingen kan förklara varför men jag är glad att reuamatologerna kom på det här. Den dagen den här lösningen inte fungerar blir det metotextrat (cellgift). Vilken medicin som passar dig vet jag inte men jag antar att du har en läkare som gör det.
Aqvakul
CITAT (fvd @ 20-07-2015, 21:58) *
Jag är reumatiker och lever med smärta dygnet runt och äter spam och Panodil extend. Denna kombination är suverän jag blir inte hjälpt om jag äter bara spam eller enbart Panodil men med båda tillsammans tar ner smärtan, till natten tar jag långtidsverkande spam. Ingen kan förklara varför men jag är glad att reuamatologerna kom på det här. Den dagen den här lösningen inte fungerar blir det metotextrat (cellgift). Vilken medicin som passar dig vet jag inte men jag antar att du har en läkare som gör det.


Jag antar att du avser ett preparat typ tr****ol, men det skrivs automatiskt om till "spam" naughty.gif
fvd
Jag fattar ingenting alls jag har inte skrivit spam jag skrev spam ? Jag får fråga moderatorn.
Aqvakul
CITAT (fvd @ 20-07-2015, 22:19) *
Jag fattar ingenting alls jag har inte skrivit spam jag skrev spam ? Jag får fråga moderatorn.

help.gif spam.gif a0a.gif
fvd
Jag vet inte vad du menar Aqvakul men antagligen har du roligt. Om jag skriver så här då tr...dol kanske det funkar ?? Det verkar inte finnas någon moderator på plats man kan fråga just nu.
*Stintan*
CITAT (fvd @ 21-07-2015, 05:49) *
Jag vet inte vad du menar Aqvakul men antagligen har du roligt. Om jag skriver så här då tr...dol kanske det funkar ?? Det verkar inte finnas någon moderator på plats man kan fråga just nu.


När man skriver vissa ord som av nån anledning inte anses lämpliga så förvandlas de orden till "spam". tr....ol är ju en medicin om man skriver ut det som kanske förvandlas till spam. Den medicinen du skrev, vilken det nu var, godkändes alltså inte utskriven utan ersattes av ordet spam. smile.gif
fvd
Ja det fattar jag men hur kan ett läkemelsnamn vara olämpligt ?
Aqvakul
Det säljs olagligt på nätet. Man försöker nästla sig in på forum typ Odla med sina erbjudanden...
Elisabeth-Västkustkolonisten
Tänkte precis skriva samma sak som Aqua. Tra-----dol är ju narkotikaklassad och därför blir det spam.

fvd precis samma kombination fick ja för några år sedan av min förra husläkare. Efter 4 dagar mådde jag så pyton och var inte jag längre. den femte dagen kunde jag bara tillbringa liggande.
Sen vägrade jag ta den medicinen. Min husläkare förstod det också, ha<n kände mig ju så väl efter alla år.

fvd
Hur skulle det gå till´nästla sig in ? Cannabis som är olagligt går tydligen bra !
Aqvakul
För några år sen översvämmades Odla av narkotikaklassade preparat. Numera har man bättre filter som stoppar massproducerademeddelanden...


Jag har också ätit kombinationen t + p i samband med operationer och mått bra av det...
fvd
Kanske dags att lägga till cannabis då !
Gita
CITAT (Eva i Skåne @ 20-07-2015, 21:30) *
Narkotikaklassade läkemedel är lagliga för den som får utskrivet av läkare och är en medicin. Cannabis är en olaglig drog

En olaglig drog eller ett naturläkemedel? Det beror kanske på vem som klassificerar, för i en hel del länder är cannabis/hasch/marijuana lagligt.
När det gäller värdet som lugnande, smärtstillande läkemedel är väl nästan en hel läkarkår enig om "drogens"värde. Det är kanske t.o.m. det enda fungerande läkemedlet vid vissa svåra cancersmärtor.

Kanhända vi inte bör låta oss styras av gammaldags moral.
Gita


Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag skulle vilja se forskning ang vad som hjälper bäst och har minst biverkningar, även på lång sikt.
Jag tror ju inte att någon här vet utan vi bara tror.

*Stintan*
Undrar om det finns någon sån forskning. Det funkar ju olika på olika människor. En del blir hjälpta av en sort som kanske inte fungerar för en annan person. Leta på nätet så kanske du hittar något.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Stintan man hittar då antingen dom som är emot eller dom som är för det men inget oberoende forskning.

Aldrig i livet skulle jag våga testa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon