Full version: Nu är jag f..bannad!
MariaS
Här har man lagt ner fjorton dagars arbete på att rada upp pallkragar, harpa och blanda matjord med sand, hästgödsel, torv och kompost efter konstens alla regler.
Igår fyllde jag två kragar med 20 plantor minimajs, satte upp bubbelplast och var allmänt nöjd.
På förmiddagen idag, åkte jag in till stan för att göra några ärenden och när jag kommer hem två timmar senare.......
DEN FÖRBANNADE BONNJÄVELN!!! (Ursäkta språket) Har harvat ner vartenda dugg i sin åker!!!!
Efter att ha påpekat för honom att han får ersätta detta, påstår idioten att han inte har gjort det?!
Spåren från harven syns tydligt i pallkragarna, och hur förklarar han att min majs finns 30 cm ut i hans åker, om det nu inte är han som har gjort det?

För att vara säkra, efter att vår tomt krympte förra året, har vi låtit lantmäteriet sätta ut sina käppar där gränsen går, ni ska inte tro annat än att dessa också är nerkörda i åkern!
Vad gör man, vilken ersättning kräver man. Hur tar man betalt för allt arbete med groddning och allt annat?

MariaS
Ingrid på Västkusten
Ohh stackare Du!
Vilket elände!
Låter som det är spikmatta och riktigt staket som gälkler. Har han rivit ner lantmäteriets pinnar så det inte går å se vart de satt så - jag menar det kostar ju pengar att ta dit dem!

Hur pass villig är Du att gå i riktig fajt med denna bonde? Kan bli en riktig grannsäömjegrej detta-
Först måste Du ha Dina gränser ordentligt utsatta - vart tomten går.

Önskar Dig all lycka till!


Hälsningar ifårn Ingrid
MariaS
Han har snott sammanlagt 158 kvadrat under 23 år nu!
Anledningen till att lantmäteriet kom ut, var för att vi köpte till ytterligare 1100 kvadrat. För att kunna göra detta tog lantmäteriet ut befintliga gränserna först. 158 kvadrat utanför där bonden hade sagt att gränsen gick!!!
Lantmäteriet har redan lovat att hjälpa till om det skulle bli problem, men ändå....hur får jag igen mina majsplantor?
Berith
Fotografera förödelsen! Kan vara väldigt bra att ha fotobevis hur ni än går till väga med t.ex. ersättningskrav och annat.

huh.gif
Ingrid på Västkusten
CITAT (MariaS @ 19-04-2004, 15:42)
Lantmäteriet har redan lovat att hjälpa till om det skulle bli problem, men ändå....hur får jag igen mina majsplantor?

Majsplantorna kan bli det svåraste att få tillbaka - men som Berith säger FOTA - tyvärr finns det väl ett fribelopp på sådant här men jag tycker Du skall anmäla kräket om detta bara är en del i vad han har gjort.
Skövling....sedan finns det väl en fin rubrik för sådant - intrång?

Hälsar Ingrid
Ti bee
Ujuj inte roligt alls!
Det ska väl säkert polisanmälas om du ska ha en chans till ersättning antar jag.
Varför gör han så här då? Är han sur över att du har rätt till en del av den mark han brukat odla? Eller ser han hemskt hemskt dåligt? Eller är han bara djävlig?
Inte roligt alls, det förstår jag! När man lagt ned så mkt energi som man ju gör på sina småplantor....
Det är väl egentligen ett rätt solklart fall av skadegörelse, skulle jag tro!?
Om du vill stå på dig och hävda din rätt, så är det väl att be polisen kika på det och skriva anmälan. Det är ju möjligt att bonden väljer att ge dig en rimlig ersättning om du med lagens hjälp trycker på.

Sätt upp rejält staket!! Ner med plintar och upp med gränser!
Hoppas att ni hittar en lösning!
smile.gif
Susanna
Fy vad trist, förstår att du är arg. Har själv tomtgräns vid åkerfält men har haft tur. Bonden som sköter fälten håller gränsen på centimetern! Att fota och polisanmäla låter som goda råd, dessvärre är det väl troligt att polisen inte gör något. Men då har du ialla fall ett papper på vad som hänt och det kan säkert hjälpa dig i kontakt med andra myndigheter. Slå en signal till lantmäteriet också, de kanske kan tipsa om hur du kan gå vidare.

Hade jag majsplantor skulle du gärna få dem.

Hälsningar Susanna
Ina
"Min" bonde är det inga problem med, han är jättebra! Men en kompis till mej hade precis samma problem som Maria S - "hennes" bonde plöjde snävare och snävare in mot hennes tomt och var till slut uppe i hennes jordgubbsland... Han blev gammal och var tvungen att sälja så det hela löste sej uten storkonflikt, man det var jättejobbigt för min kompis medan det pågick...

Hoppas att du får hjälp med att ta "bonna-stôllen" i örat..
maiand
Vilket j-la oskick, jag förstår om du blev vansinnig!
När man lagt ner massor med jobb och någon sabbar som inte ens borde vara i närheten av ens odlingar!
Tror, som de övriga, att det bästa du kan göra är att anmälasaken. Det kommer inte att befrämja vänskapen men den verkar han ju inte vara rädd om!
Det blir fel när det enbart är en part som ska ta hänsyn så du får nog sätta dig i respekt.
Lycka till!
maiand
KURT
Det borde ju gå att markera gränser med något så stabilt att inte ens en traktor flyttar på det, speciellt om man har dem fullständigt faställda med hjälp av Lantmäteriet (det i sig är ju en kostsam investering).
Exotic
mad.gif mad.gif Det var för j-igt *GRrrrr* hur kan man bara mad.gif mad.gif
" Ljuset är tänt men ingen är Hemma "
Jag tycker synd om dig och jag hoppas allt lösersig, att fota låter som 1 mycket bra ide.

MVH
uno
Vilken dj.. agronomkleptoman/bondtjyv. Sätt åt honom. En del tror att de får göra vad de vill, ofta får de trampa på utan att bli nämnvärt störda.
yla
uuurrrrrrrrrrrk jag skulle bli tokig
som tur e så e min bonde sjusst

men din bonde skulle jag gärna gå en dust med
håller tummarna för dej att du får ut de du lagt ut för

min bonde hade får i några år
dom åt upp allt o dom tog sej in hos mej
tillomed under fårstängslet
jag brukade de åren ha potatis året runt gratis
men inte så mycket blommor

förra året kom korna in på min tomt flera gånger
men då va de höst o dom gjorde inte så stor skada
kanske mera nytta me skiten

usch ja håller tummarna för dej
o skickar elaka tankar till din bonnjävel

min går ju att prata med
Tesa
CITAT (MariaS @ 19-04-2004, 15:35)
DEN FÖRBANNADE BONNJÄVELN!!! (Ursäkta språket) Har harvat ner vartenda dugg i sin åker!!!!
Efter att ha påpekat för honom att han får ersätta detta, påstår idioten att han inte har gjort det?!

Jag förstår dig.... det finns ingen annan benämning som passar......Åååååh så arg jag blir och det är inte ens mina odlingar...... Jag fattar inte hur man kan bråka om så lite när man förmodligen har många hektar att odla på ändå...Nä, skottpengar borde det va på såna.......mooorgelimorg.....

Tyvärr är det inte alltför ovanligt med "bonnjävlar" som är ute i skogarna och flyttar delestenar och gör såna här saker..grannsämja är nog inte alla bönders starka sida...tyvärr....

Hälsar bonnjäveln tongue.gif
(nä, jag lovar, jag är rätt snäll mot mina grannar...)
MariaS
DEN FÖRBANNADE BONNJÄVELN!!! Var allt här igår och tittade på förödelsen.
"Det var ju inte hans mening att förstöra ngt?!" och stack till mig en hundring?!.......
Med lite tur kanske sex plantor av tjugo överlever.
Sen hade idioten mage att tala om att han minsann är trädgårdsmästare också, och upplyste mig om att mina staketdruvor inte får ha mer än två klasar per gren. Har kollat upp detta och det har ingen betydelse hur många klasar en gren kan ha, bara man binder upp dem ordentligt! BESSERVISSER!!!
Däremot har jag fått lite hjälp av en annan bonde som har mark, intill både oss och bonntjyven. Han är nämligen POLIS till vardags! Så nu har det stakats upp var både våra och hans gränser går, med hjälp av polisens avspärrningsband. Det finns numera fler som vill ha ersättning för smygstöld av mark.

MariaS
yla
jaa du fy fan
men de e ju bra att de händer nåt
o e han gammal så hade han kanske inte ögonen me sej
eller ens förståndet sad.gif
en hundring va !!!!!!
de förslår väl knappast
men som sagt hoppas han tagit lärdom o låter bli till en annan gång
MariaS
.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon