Full version: Jorden bävar?
Gossen Ruda
Jordbävning nu igen? Satt helt lugnt vid datorn när det började mullra i marken precis som om någon sprängning pågick. Men det höll på och blev kraftigare till det smällde tills ordentligt och allt skakade. Sen höll det på kanske 10 sekunder till.

Edit: http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.278879...oteborgsomradet
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag var in i badrummet när vi hörde nåt och sambon kom för att han undrade om jag ramlade kanske igen.
Jag tyckte det lät som om någon ramlade ovanför oss. Men där är ingen hemma just nu......
Till slut skicka<de jag gubben upp dit att han kollar lite att allt är OK
silos
Usch så obehagligt!

Här bävar jorden fleragånfer om dagen på grund av sprängningarna i tunnelbygget,till och med fönstrerna skakar och hundarna blir rädda!
Gossen Ruda
Jag och min japanske vän kom in på detta med jordbävningar och jag nämnde denna "stora" jordbävning. Han kontrade med denna länk över de senaste jordbävningarna i Japan. Kolumner från vänstrer: Datum och klockslag. Tid när meddelande gick ut. Epicentrum. Styrka. Vi är lyckligt lottade. http://typhoon.yahoo.co.jp/weather/jp/earthquake/list/
Eva i Skåne
Ja, visst är vi lyckligt lottade Rudan.
MagisterJon
Jordbävningar kan inte ske i Sverige på grund av hur kontinentalplattorna är formade. Var antagligen så att om du bor relativt nära att tågspår så rullade tåget förbi. Eller en stor bil eller något annat.
*Stintan*
CITAT (MagisterJon @ 15-09-2015, 21:59) *
Jordbävningar kan inte ske i Sverige på grund av hur kontinentalplattorna är formade. Var antagligen så att om du bor relativt nära att tågspår så rullade tåget förbi. Eller en stor bil eller något annat.


Men hallå läste du inte i länken som finns i trådens första inlägg?
MagisterJon
CITAT (*Stintan* @ 15-09-2015, 22:34) *
Men hallå läste du inte i länken som finns i trådens första inlägg?

Länken fungerar inte om det är den du tänker på. Sen är GP inte bästa källan. Står klart och tydligt i min geografibok jag använde i undervisningen att jorbävningar inte kan förekomma i Sverige, detta på grund av kontinentalplattorna.

Kräver lite mer än en tidningsartkel och ett närliggande tågspår (gbg är fullt av dem) för att lura mig wink.gif
RibesRubusVitis
Och jag som upplevde den svåra jordbävningen i Skåne häromåret. Väcktes av att sängen gungade lätt, och på kolonin fick jag se verkningarna: En kratta hade ramlat från hyllan i redskapsskjulet...
MagisterJon
CITAT (RibesRubusVitis @ 15-09-2015, 22:51) *
Och jag som upplevde den svåra jordbävningen i Skåne häromåret. Väcktes av att sängen gungade lätt, och på kolonin fick jag se verkningarna: En kratta hade ramlat från hyllan i redskapsskjulet...

Då får ni faktikst länka till ordentliga källor innan jag tror det. Tror ändå författarna till en geografibok bör ha koll.
RibesRubusVitis
Lita inte på en geografibok:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Jordbävningen_i_Skåne_2008
*Stintan*
CITAT (MagisterJon @ 15-09-2015, 22:48) *
Länken fungerar inte om det är den du tänker på. Sen är GP inte bästa källan. Står klart och tydligt i min geografibok jag använde i undervisningen att jorbävningar inte kan förekomma i Sverige, detta på grund av kontinentalplattorna.

Kräver lite mer än en tidningsartkel och ett närliggande tågspår (gbg är fullt av dem) för att lura mig wink.gif


Det var ju seismologer från Uppsala som uttalade sig men dom kanske inte vet eller så kan du inte läsa. wacko.gif
Som sagt så gör du nog bäst i att pyssla med något annat än undervisning.
MagisterJon
Wikipeida är också väldigt opålitligt - vem som helst kan redigera den! Men i och med att det finns en engelsk sida för samma sak så får jag väl tro dig.

Jaha, då blir det att lämna tillbaka denna bok till skolan då, då den ändå verkar helt värdelös. Lärde ut om just detta och förklarade tydligt för alla elever att jordbävningar ej kan ske i norden slap.gif

CITAT (*Stintan* @ 15-09-2015, 22:58) *
Det var ju seismologer från Uppsala som uttalade sig men dom kanske inte vet eller så kan du inte läsa. wacko.gif
Som sagt så gör du nog bäst i att pyssla med något annat än undervisning.

Se mitt svar ovan. Seriöst vad är det för jävla tomtar som författar läroböcker nuförtiden. Man blir mörkrädd...
malarmaster
Du bör nog ompröva ditt yrkesval om du tror att det räcker att lära ut det som står i en bok.
egen kunskap är faktiskt det som en lärare bör ha.
jordbävningar förekommer frekvent i Sverige och faktiskt också i norra europa oavsett kontinentalplattors placering. norrlandskusten o vänerområdet är de mest aktiva i Sverige men även på andra platser skakar det.
Skåne 2008 räknas väl som den kraftigaste på 100 år men även Skövdetrakten 1986 och Kattegatt 1985 kändes vida omkring.
Så,tillbaks till skolbänken och plugga in de ämnen du skall undervisa i. tror fan att Pisa går åt helvete med inkompetenta lärare. ulf
MagisterJon
CITAT (malarmaster @ 15-09-2015, 23:06) *
Du bör nog ompröva ditt yrkesval om du tror att det räcker att lära ut det som står i en bok.
egen kunskap är faktiskt det som en lärare bör ha.
jordbävningar förekommer frekvent i Sverige och faktiskt också i norra europa oavsett kontinentalplattors placering. norrlandskusten o vänerområdet är de mest aktiva i Sverige men även på andra platser skakar det.
Skåne 2008 räknas väl som den kraftigaste på 100 år men även Skövdetrakten 1986 och Kattegatt 1985 kändes vida omkring.
Så,tillbaks till skolbänken och plugga in de ämnen du skall undervisa i. tror fan att Pisa går åt helvete med inkompetenta lärare. ulf

Måhända, men står tydligt i läroplanen att vi ska lära ut vad boken säger. Skyll på den i första hand. I matematik hindras vi till och med att lära ut andra metoder än vad böckerna tar upp.

För övrigt behöver jag ej ompröva yrkesvalet då jag fick sparken när datavetar-historien uppdagades sad.gif
Jubbe063
CITAT (MagisterJon @ 15-09-2015, 22:48) *
Länken fungerar inte om det är den du tänker på. Sen är GP inte bästa källan. Står klart och tydligt i min geografibok jag använde i undervisningen att jorbävningar inte kan förekomma i Sverige, detta på grund av kontinentalplattorna.

Kräver lite mer än en tidningsartkel och ett närliggande tågspår (gbg är fullt av dem) för att lura mig wink.gif


Se https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Jordbävning..._i_Skandinavien

Citat :

Jordbävningar i Norden Redigera
Norden (Island undantaget) är beläget långt från gränsen mellan olika kontinentalplattor där de stora skalven inträffar. Jordbävningar förekommer dock (dussintals varje år) även om merparten av dem är så svaga att de endast registreras av seismografer. De flesta skalven i Sverige orsakas av den landhöjning som fortfarande pågår efter senaste istiden.

Island ligger i en mittoceanrygg mellan den Nordamerikanska och den Eurasiska kontinentalplattan och har därför ofta jordbävningar. Då jordskorpan är betydligt tunnare på Island än på äldre landområden blir spänningsuppbyggnaden inte så stor innan ett skalv utlöses. Det innebär att skalv överskridande magnituden 6,5 sällan förekommer.

I Sverige inträffar cirka ett skalv per år med en magnitud över 3,0 och cirka tio stycken har en magnitud 2,0 - 3,0. [18] I Sverige förekommer jordbävningar oftast på Västkusten och Norrlandskusten. [källa behövs]

Det kraftigaste skalvet som någonsin registrerats i Norden, det så kallade Svalbardskalvet, inträffade 2008 och uppskattas till 6,2 på Richterskalan.[19]

Det största historiska kända skalvet i Norden inträffade i slutet av 1700-talet vid svensk-norska gränsen i närheten av Bodø. Skalvet som även kändes i Stockholm har på basis av historiska uppgifter skattats till en magnitud på cirka 6,0-6,5.

Kosteröskalvet/Oslofjordskalvet 1904 är det största i Sverige i modern tid med en magnitud mellan 5,4 - 6.[18]

Den 15 juni 1985 var det ett skalv med epicentrum utanför Halmstad som mätte 4,6 på Richterskalan, det högsta sedan skalvet 1904.[20][21] Den 14 juli 1986 drabbades Sydsverige av ett skalv som mätte magnitud 4,5 (enligt annan uppgift 4 - 4,5[21]) och hade sitt epicentrum i trakten av Skövde [22].

Den 16 december 2008 klockan 06.20 utsattes södra Sverige för ett skalv som uppmättes till momentmagnitud 4.3. Skalvet inträffade i närheten av den så kallade Tornquistzonen och hade sitt epicentrum 1 km nordväst om Blentarp och på cirka 12 km djup[23]. Skalvet kändes i hela Skåne, en bit upp i Småland, Blekinge och Halland, och även på Själland och Bornholm[24]. Skalvet skall även ha känts i Östergötland.[25] Se vidare jordbävningen i Skåne 2008.

Den 22 juli 2009 inträffade en jordbävning med epicentrumet 11 km ner i marken under Kalix. Detta skalv uppmättes till 3,1 och kändes enligt uppgift från boende i området som att ett plan flög på alldeles för låg höjd.

Vid 20-tiden den 15 juni 2010 inträffade ett skalv som hade sitt epicentrum utanför Västerbottens kust 30 km under marken. Skalvet uppmättes till 3.6 på Richterskalan.

29 nov 2010 runt 18-tiden inträffade ett magnitud 2,5 - 3,0 jordskalv i Härnösand med epicentrum 20 km öster om Härnösand.[26]

Den 6 augusti 2012 inträffade ett jordskalv som hade sitt epicentrum i Kattegatt i höjd med Halmstad. Det uppmättes till 4,4 på Richterskalan och kändes bland annat i Ängelholm, Halmstad, Falkenberg och Ullared.[27]

15 september 2014 inträffade en jordbävning i Bollnäs, Gävleborgs län, 14km under ytan. Den uppmättes till 4.7 på Richterskalan och kändes enligt seismolog hela vägen borta i Tallinn, Estland (600km+). [28] [29]

Andra större skalv i Sverige är i Solberg i Ångermanland 1983 magnitud 4 - 4,5 och Vilhelmina 1993 magnitud 4. Jordskalvet i Kaliningrad 2004 magnitud 5,3 kändes i Sydsverige.[18]

Aqvakul
Som mångårig geografilärare vet jag att man aldrig kan säga "alltid" eller "aldrig". Vi ligger inte vid någon plattgräns, men även inom de stora plattorna finns svaghetszoner. Minns fortfarande med stort obehag skalvet 2008.

Det finns heller ingen plikt att följa läroböckerna. Däremot försöker ju läroböckerna följa läroplanerna. Läroböckerna är en förenklad version av den kunskapsmassa som läraren förväntas besitta.
Gossen Ruda
Mata inte trollen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon