Sidor: 1, 2
silos
Kan flyktingar som är utan ID handlingar få PUT ändå?

Hur många av ensamkommande barn är egentligen vuxna?
Varför görs det inga tester längre i Sverige på dessa "barn"?

Det finns tusentals (miljoner)lidande barn i världen som inte får chans till ett bra liv och till Sverige kommer dessa välmående unga män som tydligen ljuger om sin ålder?
Är det sant att de är så kallade ankarbarn som familjerna sänder till Sverige så att resten av familjen kan komma senare?

Hur är det möjligt att resa till Sverige till.ex. från Iran utan giltig pass?!?
Det är många som undrar över sådant här och blir då kallade för rasister fasister och nazister!

Det verkar finnas finnas en jätte elefant i Sverige som många vägrar att se!

Hur kan Sverige ta emot mer och mer flyktingar när det inte finns varken arbete eller bostäder!
Jag har hört hur flyktingar känner sig lurade när de kommer hit!
Jubbe063
1. Ja det kan man

2. Det är det ingen som vet

3. Finns inga tester som ger helt säkra svar. Därav inga tester

4. Ja. Finns många barn som far illa. Men om de inte kommer hit kan vi inget göra. Bara ta hand om de som faktiskt kommer hit.

5. Hur vet du att alla ljuger?och välmående kan man vara trots att man utsätts för livshotande saker. Man behöver inte vara på gränsen till död för att ha ett skyddsbehov.

6. Inte logiskt att vända sig till diktatorisk stat och säga " Hej. Jag tänker fly förföljelsen i det här landet. Kan ni ge mig ett pass så jag kan fly landet". Mest troliga är att man flyr landet hals över huvudet med eller utan pass.

7. Vi tar emot flyktingar av humanitära skäl vare sig det finns jobb eller inte.
silos
Jag menade inte att alla skulle ljuga!
Har sett flera bilder på ensamkommande barn som definitiv inte är barn längre!
Så som i alla fall tänker hur barn ser ut!
Tack Jubbe063 för dina svar!
Huggorm
Hur ensamkommande barn ser ut har onekligen ändrat sig genom åren. De verkade påtagligt yngre förr.
Jubbe063
CITAT (Huggorm @ 31-07-2015, 20:58) *
Hur ensamkommande barn ser ut har onekligen ändrat sig genom åren. De verkade påtagligt yngre förr.


Visst är det så att bilden från andra världskriget och finska vinterkriget föreställer barn under tonåren. Mycket beroende på att de övriga inte kom med i de humanitära transporter som röda korset etc anordnade.

Bilderna av idag är det tonåringar upp till 18 år som syns, mycket för att dessa tar sig hit av egen maskin. Sverige ordnar inte med barntransporter liknande de från förr.

Men hur som helst, säkerligen slinker en och annan över 18 år med i farten, men de allra flesta är 18 år eller yngre, alltså barn enligt FN antagen barnkonvention
Bengalow
I deras hemländer betraktas dom inyte som barn. Är man 14-15 år så är man vuxen, och skall försörja familjen. Eller bli inkallad. Det är kanske där skon klämmer. Det är för mig ett godtagbart skäl. Militärer är ena as till att förstöra människor.
silos
Bengalow min åsikt här är att det är fullständigt fel att tillåta människor komma till Sverige utan papper och jag är starkt tvivlande på att enskommande barn är barn,tror mer att må GA av dessa är faktiskt över 18 år!
Jubbe063
CITAT (silos @ 07-08-2015, 00:35) *
Bengalow min åsikt här är att det är fullständigt fel att tillåta människor komma till Sverige utan papper och jag är starkt tvivlande på att enskommande barn är barn,tror mer att må GA av dessa är faktiskt över 18 år!


Det går inte alltid att ordna med papper innan man flyr. Så enligt dig får inte man fly sitt land om man inte har giltiga papper. Skrämmande syn.
Bengalow
Södra Östersjön var full med pass, som flöt omkring där för några år sedan. Man slängde sina pass, och vips så var man flykting. Det går inte att resa genom östra Europa utan giltiga papper, då befraktarna är skyldiga att avvisa resenärerna i annat fall. Det är rederiets/flygbolagets ansvar, om dom transporterar "papperslösa" människor, men väl ombord...
Jubbe063
CITAT (Bengalow @ 07-08-2015, 12:35) *
Södra Östersjön var full med pass, som flöt omkring där för några år sedan. Man slängde sina pass, och vips så var man flykting. Det går inte att resa genom östra Europa utan giltiga papper, då befraktarna är skyldiga att avvisa resenärerna i annat fall. Det är rederiets/flygbolagets ansvar, om dom transporterar "papperslösa" människor, men väl ombord...


Visst, men det innebär inte att alla gör så.
silos
CITAT (Bengalow @ 07-08-2015, 12:35) *
Södra Östersjön var full med pass, som flöt omkring där för några år sedan. Man slängde sina pass, och vips så var man flykting. Det går inte att resa genom östra Europa utan giltiga papper, då befraktarna är skyldiga att avvisa resenärerna i annat fall. Det är rederiets/flygbolagets ansvar, om dom transporterar "papperslösa" människor, men väl ombord...


Har också tänkt på hur är det möjligt att resa genom Europa utan giltiga papper?
silos
CITAT (Jubbe063 @ 07-08-2015, 13:05) *
Visst, men det innebär inte att alla gör så.


Det fattar man ju att inte alla gör så!
Typiskt svenskt tankesätt!
Alltså detta med att;tänk om alla gjorde så och men alla gör inte så!

Men helst skall alla tänka likadant i Sverige om invandring och tiggare för gör man inte det är man rasist!
Det ges inga möjligheter för sunda och vettiga diskussioner om det hela!



CITAT (Jubbe063 @ 07-08-2015, 11:27) *
Det går inte alltid att ordna med papper innan man flyr. Så enligt dig får inte man fly sitt land om man inte har giltiga papper. Skrämmande syn.


Gillar du att det väller in kriminella till Sverige?!?
Jubbe063
CITAT (silos @ 07-08-2015, 16:13) *


Varifrån har du fått det till att det väller in kriminella? Visst, flyktingar och invandrare är precis som svenskar, dvs individer. En del är säkert kriminella men flertalet är det inte.

Eller syftar du på att papperslösa saknar papper? Är inte kriminellt att sakna identitetshandlingar.
silos
Har försökt svara hör men det går inte!

Jag syftar inte på några överhuvudtaget!
Du kan själv söka med googles hjälp svar på din fråga!
Huggorm
CITAT (Jubbe063 @ 07-08-2015, 16:46) *
Varifrån har du fått det till att det väller in kriminella? Visst, flyktingar och invandrare är precis som svenskar, dvs individer. En del är säkert kriminella men flertalet är det inte.

Eller syftar du på att papperslösa saknar papper? Är inte kriminellt att sakna identitetshandlingar.

Att ta sig in i landet illegalt borde vara kriminellt och det finns inga legala sätt att komma in utom som kvotflykting.
Tapio
CITAT (Bengalow @ 07-08-2015, 12:35) *
Södra Östersjön var full med pass, som flöt omkring där för några år sedan. Man slängde sina pass, och vips så var man flykting. Det går inte att resa genom östra Europa utan giltiga papper, då befraktarna är skyldiga att avvisa resenärerna i annat fall. Det är rederiets/flygbolagets ansvar, om dom transporterar "papperslösa" människor, men väl ombord...


Halaj!

Här generaliseras det vilt, och dras fram påståenden ur arschlet i vanlig ordning.
Många här får komma in i 2000-talet och inse att EU har utvidgats och muren fallit.

Förra året körde jag semesterresa: Polen-Tjeckien-Österrike-Slovenien-Kroatien-Bosnien-Serbien-Ungern-Slovakien-Tjeckien-Tyskland-Polen

Enda ställena jag fick visa pass var vid gränsen Bosnien-Serbien och Serbien-Ungern.

Fast det är klart: eftersom jag är en vit medelålders man och kommer på en blank, fin motorcykel så kanske jag inte misstänktes för att vara ett papperslöst asylbarn, och läts passera.
tillägg: menar alltså de gränserna där jag inte behövde visa pass.

//T
Jubbe063
CITAT (Huggorm @ 07-08-2015, 18:28) *
Att ta sig in i landet illegalt borde vara kriminellt och det finns inga legala sätt att komma in utom som kvotflykting.


Och om det är illegalt, vad blir straffet? 3 år i fängelse eller dryga böter och sen utvisning? Det blir dyrare än dagens system.

Men visst, rent tekniskt krävs en mängd med papper och tillstånd för att få komma in i landet, varav flyktingstatus är ett godtagbart skäl.

1. Två papperslösa kommer till sverige.
2. En uppfyller flyktingstatus och får stanna.
3. Den andre utvisas.

Kort sagt, har man legitima skäl att fly har man rätt till en fristad i första stat man anländer till oavsett om det är grannlandet, Kanada eller Sverige. Nåt annat vore ett brott mot de av FN framtagna reglerna som Sverige skrivit under.

CITAT (silos @ 07-08-2015, 18:28) *
Har försökt svara hör men det går inte!

Jag syftar inte på några överhuvudtaget!
Du kan själv söka med googles hjälp svar på din fråga!


Tror inte jag kan finna svar på Google om varför du tycker som du tycker. Det är därför jag frågade dig vad du bygger ditt resonemang på. Men har du inget sådant så får jag väl utgå ifrån att du bara slänger ur dig en massa påståenden utan verklighetsanknytning.
silos
CITAT (Jubbe063 @ 07-08-2015, 19:09) *
Och om det är illegalt, vad blir straffet? 3 år i fängelse eller dryga böter och sen utvisning? Det blir dyrare än dagens system.

Men visst, rent tekniskt krävs en mängd med papper och tillstånd för att få komma in i landet, varav flyktingstatus är ett godtagbart skäl.

1. Två papperslösa kommer till sverige.
2. En uppfyller flyktingstatus och får stanna.
3. Den andre utvisas.

Kort sagt, har man legitima skäl att fly har man rätt till en fristad i första stat man anländer till oavsett om det är grannlandet, Kanada eller Sverige. Nåt annat vore ett brott mot de av FN framtagna reglerna som Sverige skrivit under.
Tror inte jag kan finna svar på Google om varför du tycker som du tycker. Det är därför jag frågade dig vad du bygger ditt resonemang på. Men har du inget sådant så får jag väl utgå ifrån att du bara slänger ur dig en massa påståenden utan verklighetsanknytning.

http://www.expressen.se/gt/polisen-varnar-...altsbedragarna/


https://www.flashback.org/t2518783
Bengalow
CITAT (Tapio @ 07-08-2015, 18:44) *
Halaj!

Förra året körde jag semesterresa: Polen-Tjeckien-Österrike-Slovenien-Kroatien-Bosnien-Serbien-Ungern-Slovakien-Tjeckien-Tyskland-Polen

Enda ställena jag fick visa pass var vid gränsen Bosnien-Serbien och Serbien-Ungern.

Fast det är klart: eftersom jag är en vit medelålders man och kommer på en blank, fin motorcykel så kanske jag inte misstänktes för att vara ett papperslöst asylbarn, och läts passera.
tillägg: menar alltså de gränserna där jag inte behövde visa pass.

//T

Och du tror inte för ett ögonblick, att tullarna/passpolisen såg att det var en svenskreggad motorcykel? Det är nästan så, att jag tror att du vill skryta lite om din tur, och använda det som argument. Var det en skön resa? Har du bilder? Det skulle vara kul att se...Hur tror du att man reagerat om du var eritrean eller syrier?
Jubbe063
CITAT (silos @ 07-08-2015, 19:40) *


Du startar en tråd om PUT och papperslösa flyktingar. Men nu lägger du in länkar om skumraskaffärer begångna av skruppellösa EU-Medborgare. Dessa har noll och inget att göra med vare sig flykting frågan eller frågan kring PUT.

Så jag förstår helt ärligt inte varför du lägger in dessa länkar som svar på mitt tidigare inlägg.

Så ett tips. Bestäm dig för vad den här tråden ska handla om så blir det lättare att diskutera. För att blanda ihop brottslig verksamhet utförda av EU medborgare med PUT och flyktingar är mycket förvirrande. Dessa är ju helt olika frågor.

CITAT (silos @ 07-08-2015, 19:57) *


Ytterligare länkar till saker som inte handlar om vare sig PUT eller papperslösa. Dessa länkar handlar om EU medborgare, en helt annan fråga.
*Stintan*
Vart skulle papperslösa utvisas?

Hur kan Sverige vara första land att söka asyl i för alla som tar sig hit för egen maskin? Kan väl inte vara så många som kommer hit med direktflyg från sina hemländer.

Söker man sig till Sverige p.g.a. att vi har så generös regler för anhöriga att komma hit?
malarmaster
troligen är den största anledningen att flyktingar gärna vill ta sig till Sverige vår generösa mottagning.
pengar,boende,undervisning,inga krav. Efter två år får man bosätta sig var man vill,kommunen betalar....
Troligen kommer man att strama upp flyktingpolitiken än mer i europa,givetvis syns det konstigt att man kan ta sig från södra/sydöstra europa till Sverige utan kontroller.Regeln är ju att första EU-land man kommer till skall man ansöka om asyl.Något som inte funkar. Flyg är det ytterst få som kommer med.
Frågan är ju vad europa skall göra... Asylflyktingar kommer alltid att finnas,skall vi ha interneringsläger vid EU:s gränser och sedan fördela ut flyktingarna? Men inga EU-länder vill ha fler,sista omgången gällde det att dela upp c.a 70000 kvotflyktingar,det gick inget bra då de flesta länder sa nej.

vad man inte tycks förstå är att europa haft en enorm invandring i ett stort antal år,arbetslöshet och bostadsbrist råder i de flesta länder,Italien får dagligen nya anlända,Frankrike är översvämmat av invandrare från Afrika/arabländer,tyskland likaså där också många kommer från andra EU-länder t.ex Turkiet,england har invandring från samväldet,indier,pakistaner,karibier plus EU-migranter från Rumänien,Bulgarien,Polen. ovanpå detta asylflyktingar... det gör att samhället krackelerar och fattigdomen breder ut sig.
Frankrike har just nu stora problem med främst afrikaner som vill ta sig till England,man försöker ta sig genom tågtunneln genom att gömma sig i bilar m.m.
Vad man skall göra och hur man skall få detta att fungera är ju frågan som kommer att bli EU:s stora problem.
Under tiden får vi i Sverige bereda oss på stora mängder flyktingar som vi inte har plats för.
Att bygga statliga mottagningar för 100000-1400000 boende syns orealistiskt i ett kort perspektiv (baserat på 70000 flyktingar om året boende på mottagning två år),under tiden läggs miljarder (ung. 70 miljarder) varje år på mottagning.till detta kommer kommunernas och landstingens kostnader som säkert uppgår till ungefär samma kostnad (pengar som tas från kommunens ordinarie budget= neddragning av övrig verksamhet).
Jag har inte hittat någon statistik från kommunalt håll,min egen kommun har ingen förutom kostnaderna för skola och försörjningsstöd för asylanter boende i kommunen,landstingen har inte heller någon statistik.
Ulf

ser att texten blivit underlig i mitt inlägg,vissa tecken blir utbytta. Detta händer bara på odla och mitt virusskydd jobbar alltid övertid när jag är inne på just odla.
ännu en anledning att undvika detta forum särskilt som admin tydligen har upphört. Ulf
*Stintan*
Och ändå påstår ni att virusspridningen på Odla saknar betydelse när det gäller medlemsflykten från forumet. Hallå!!!!

malarmaster du pratar som om "man" och "europa" är de enda som kan göra något åt. EU:s stora problem?! Hur länge ska vi vänta på att andra gör något? Politiker är så jäkla flata så man tror inte att det är sant och det spelar ingen roll vilket land de är ifrån. Men dom har ju sitt på det torra så.........
silos
CITAT (Jubbe063 @ 07-08-2015, 23:46) *
Du startar en tråd om PUT och papperslösa flyktingar. Men nu lägger du in länkar om skumraskaffärer begångna av skruppellösa EU-Medborgare. Dessa har noll och inget att göra med vare sig flykting frågan eller frågan kring PUT.

Så jag förstår helt ärligt inte varför du lägger in dessa länkar som svar på mitt tidigare inlägg.

Så ett tips. Bestäm dig för vad den här tråden ska handla om så blir det lättare att diskutera. För att blanda ihop brottslig verksamhet utförda av EU medborgare med PUT och flyktingar är mycket förvirrande. Dessa är ju helt olika frågor.
Ytterligare länkar till saker som inte handlar om vare sig PUT eller papperslösa. Dessa länkar handlar om EU medborgare, en helt annan fråga.


Det kan inte skada att få reda på dessa saker!

Jag kommer att fortsätta att skriva på mitt sätt!
Är du vår magister?!?😄😳😄
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag läser ju många tidningar och då också 2 tyska.
Har även mina barn boende där.

Men varje dag läser man om dom stora problem med alla asylsökande som kommer. Upp till 1000-1500 varje dag kommer bara till delstaten Bayern. Dom vet inte längre var dom skall härbärga alla.

Förra veckan öppnade dom t.ex. ett nytt hus i München som tar emot när dom kommer. Alla blir ju då undersökt osv. Inom några timma<r var 755 asylanten där och hundratals väntade utanför och krävde att komma in. Snabbt fick brandkåren och räddningsverket resa stora tält.

Dom flesta kommer med tåg från Italien, genom Österrike och till Rosenheim och München.
Att Ita<lien låter dom gärna åka, förstår jag. Men Österrike då? Är ju också ett EU land och bara blundar.

Det blir svårt

Elisabeth
Jubbe063
CITAT (silos @ 08-08-2015, 11:17) *
Det kan inte skada att få reda på dessa saker!

Jag kommer att fortsätta att skriva på mitt sätt!
Är du vår magister?!?😄😳😄


Nej, skriv på ditt sätt om du vill. Då tackar jag för mig. För det blir för svårt att föra en diskussion med dig när du hela tiden byter ämne och inriktning.

Nej, jag är inte din magister. Men diskussion kräver mer än en deltagare och att man är överens om vad som ska diskuteras.

Ha ett bra liv.
silos
CITAT (Jubbe063 @ 08-08-2015, 12:15) *
Nej, skriv på ditt sätt om du vill. Då tackar jag för mig. För det blir för svårt att föra en diskussion med dig när du hela tiden byter ämne och inriktning.

Nej, jag är inte din magister. Men diskussion kräver mer än en deltagare och att man är överens om vad som ska diskuteras.

Ha ett bra liv.


Okej!
Ha ett bra liv du också!
smiley_small_hug.gif
Tapio
CITAT (Bengalow @ 07-08-2015, 20:45) *
Och du tror inte för ett ögonblick, att tullarna/passpolisen såg att det var en svenskreggad motorcykel? Det är nästan så, att jag tror att du vill skryta lite om din tur, och använda det som argument. Var det en skön resa? Har du bilder? Det skulle vara kul att se...Hur tror du att man reagerat om du var eritrean eller syrier?


Halaj!

Bara på odla.nu kan det hända, att gågon ber om semesterbilder i en tråd om flyktingar!
På östra sidan av Sarajevos utkanter finns ett högt berg med ruiner, där man kan blicka ut över staden.

Tillbaka till saken: har vi inte i Sverige en lag om att om blir stoppad av länsman måste kunna legitimera sig? Har man inte körkort duger bara pass.
Sånt måste ju vara väldigt viktigt i länder där man blir slängd i finkan för ingen anledning alls.
De låter ju absurt att man inte skulle se jävligt noga till att man har ID-handlingar!

//T
malarmaster
CITAT (*Stintan* @ 08-08-2015, 08:39) *
Och ändå påstår ni att virusspridningen på Odla saknar betydelse när det gäller medlemsflykten från forumet. Hallå!!!!

malarmaster du pratar som om "man" och "europa" är de enda som kan göra något åt. EU:s stora problem?! Hur länge ska vi vänta på att andra gör något? Politiker är så jäkla flata så man tror inte att det är sant och det spelar ingen roll vilket land de är ifrån. Men dom har ju sitt på det torra så.........

möjligt att virusproblem skrämt många men mobbningen är etter värre!!!!

Skall man lösa flyktingproblemen måste EU agera tillsammans,det är inte rimligt att ett fåtal länder åtar sig hela bördan,sverige tar ett stort ansvar i denna fråga.
Jag som läser nyheter från EU ser ju att de flesta länder idag har enorma problem,det finns inte någonstans att härbärgera alla.
svenska politiker jobbar stenhårt för att förändra bilden,nu senast var det faktiskt beslutet att EU skulle dela upp kvotflyktingar men tyvärr blev beslutet att det blev på frivillig basis dvs flera länder vägrar ta sitt ansvar.
Men visst,anser du att Sverige kan ta emot fler än de 80-100000 som nu kommer varje år så okej.
Bara låt oss dumma politiker veta hur du vill lösa bostads,jobb och pengapolitik så att Sverige har råd att ta hand om alla och samtidigt hålla uppe vår sviktande välfärd.
För jag antar att du vill ha din pension,sjukvård och så småningom äldrevård intakt? Ulf
*Stintan*
CITAT (malarmaster @ 08-08-2015, 21:24) *
möjligt att virusproblem skrämt många men mobbningen är etter värre!!!!

Skall man lösa flyktingproblemen måste EU agera tillsammans,det är inte rimligt att ett fåtal länder åtar sig hela bördan,sverige tar ett stort ansvar i denna fråga.
Jag som läser nyheter från EU ser ju att de flesta länder idag har enorma problem,det finns inte någonstans att härbärgera alla.
svenska politiker jobbar stenhårt för att förändra bilden,nu senast var det faktiskt beslutet att EU skulle dela upp kvotflyktingar men tyvärr blev beslutet att det blev på frivillig basis dvs flera länder vägrar ta sitt ansvar.
Men visst,anser du att Sverige kan ta emot fler än de 80-100000 som nu kommer varje år så okej.
Bara låt oss dumma politiker veta hur du vill lösa bostads,jobb och pengapolitik så att Sverige har råd att ta hand om alla och samtidigt hålla uppe vår sviktande välfärd.
För jag antar att du vill ha din pension,sjukvård och så småningom äldrevård intakt? Ulf


Var har jag sagt att vi kan ta emot fler eller ens alla de som redan nu kommer hit? Svenska politiker ser ju inte ens till att ta hand om den egna befolkningen. Inte konstigt att SD växer.
malarmaster
CITAT (*Stintan* @ 08-08-2015, 23:15) *
Var har jag sagt att vi kan ta emot fler eller ens alla de som redan nu kommer hit? Svenska politiker ser ju inte ens till att ta hand om den egna befolkningen. Inte konstigt att SD växer.

nu glider du igen... kom med dina förslag på lösningar istället. enligt min mening har vi inte råd med ett flyktingmottagande i den skala som idag.
MEN VI KAN INTE AVVISA ASYLANTER!!!! Alltså lär det fortsätta.
Lätt att skylla på politiker när man inte själv tycks ha åsikter om hur lösningar bör se ut.
Varför ska politiker "ta hand om" någon? Har du inte ett eget ansvar för ditt liv? Det är ju den attityden som ger Sverige problem,det är därför integrationspolitiken (den obefintliga) inte funkar.Man ställer inga krav utan bara delar ut pengar och boenden,till och med försöker tilldela jobb.Så funkade östländerna förr under sovjet. Du blev tilldelad lägenhet och en arbetsplats o lite fickpengar.
Nej,politiker i allmänhet har inga lösningar då de/jag insett att vi nått vägs ände. SD:s förslag att i princip stänga gränser och slänga ut alla icke önskvärda är ett värre alternativ för de som behöver skydd.
Samtidigt kan inte Sverige ta emot de mängder som kommer,rimlig nivå bör ligga på 15-20000 om året,en uppbyggd struktur med statliga boenden för nyanlända med förberedda skolplatser till barnen,utbildning för vuxna samt ett samarbete med olika organisationer för en social integration vilket sker i vissa kommuner.
Men samtidigt måste Sverige ha en aktiv näringspolitik så att jobb växer fram,både till svenskar och flyktingar.
Nivån på flyktingmottagande måste delas upp inom EU,sverige ensamt kan inte lösa problemen som är lika stora i många EU-länder.
Tyvärr lär inte dagens regering göra något åt integrationspolitiken,de duckar hårt när frågan kommer upp,"rasist" m.m ges den som väcker frågan.
Inte heller lär regeringen lösa arbetslösheten,deras förslag så långt ger snarare ökad arbetslöshet enl. alla experter inkl. regeringens egna utredningar. Och jag säger inte emot,ett inflöde på 35-50000 nya arbetssökande varje år + den normala årskullen av svenskar som kommer ut på arbetsmarknaden efter skolor och samtidigt en omstrukturering av näringslivet där industri läggs ner/flyttar pga kostnader och det förväntas att nya sektorer t.ex tjänstesektorn skall fylla gapet inte går så fort som önskas. Detta pga just obefintlig näringspolitik.
Så flyktingfrågan är inte bara en mottagningsfråga eller antal som kommer hit,den är mycket större än så.
den visar nämligen de brister Sverige har i sin inrikespolitik. Det är för dyrt och krångligt att bygga,alltså har man inte byggt tillräckligt under ett antal är, vi har för högt kostnadsläge i jämförelse med våra konkurrenter/exportmarknader,alltså läggs tillverkning utomlands alternativt läggs ner helt.
Ingen regering har hittills tagit tag i de problemen då de kostar statskassan stora pengar att reformera.
Nu finns det inga boenden mer att ta till,det är fullt. Vissa invandrartäta områden är överfulla då man tränger ihop sig för att vara hos släktingar och landsmän.givetvis får våra egna etniska svenskar det svårt att hitta boende och det är ett stort problem för företag vid rekryteringar då kompetens från andra landsändar får svårt att flytta.
Hur vill du lösa detta Stintan? Skälla på politiker går ju,du måste väl ha egna funderingar också?
SD:s linje? Ulf
*Stintan*
Men herre gud det är väl inte jag som bestämmer hur landet ska skötas. Hur många bostäder som ska byggas, hur mycket resurser som ska läggas på sjukvård, skola och äldrevård. Jag är ingen politiker. Jo jag har ett eget ansvar för mitt liv, självklart men jag kan inte själv bestämma om jag ska få en bostad eller den vård jag behöver eller om jag ska få plats på ett väl fungerande serviceboende den dag jag behöver.

Finns nog många här i landet som skulle bli överlyckliga av att bli tilldelad en lägenhet. T.ex. alla som inte ens kan flytta hemifrån för att det inte finns bostäder. Ge mig en husvagn så blir det en lägenhet till någon annan.
Det är de folkvalda poilitikernas sak att lösa. Idag inser väl de flesta att något måste göras åt invandringen men politikerna tiger still för att inte riskera att bli betraktade som rasister. Klart som fasiken att SD växer och det har alliansen bäddat för och tyvärr verkar nuvarande regering följa i samma fotspår. Det kostar också stora pengar att inte göra något åt problemen.

Vad är du för poilitiker egentligen som inte tar ansvaret som medföljer uppdraget utan flyttar över det till varje enskild medborgare. Ett ansvar som vi i allmänna val överlämnat till just politiker att förvalta på bästa sätt och som dom dessutom får en jävligt bra ersättning för. Det är inte jag som sitter på resurserna det gör politikerna och man fortsätter slösa och låter mycket hamna i fel fickor. Varför tror du folk är missnöjda?
malarmaster
CITAT (*Stintan* @ 09-08-2015, 09:33) *
Men herre gud det är väl inte jag som bestämmer hur landet ska skötas. Hur många bostäder som ska byggas, hur mycket resurser som ska läggas på sjukvård, skola och äldrevård. Jag är ingen politiker. Jo jag har ett eget ansvar för mitt liv, självklart men jag kan inte själv bestämma om jag ska få en bostad eller den vård jag behöver eller om jag ska få plats på ett väl fungerande serviceboende den dag jag behöver.

Finns nog många här i landet som skulle bli överlyckliga av att bli tilldelad en lägenhet. T.ex. alla som inte ens kan flytta hemifrån för att det inte finns bostäder. Ge mig en husvagn så blir det en lägenhet till någon annan.
Det är de folkvalda poilitikernas sak att lösa. Idag inser väl de flesta att något måste göras åt invandringen men politikerna tiger still för att inte riskera att bli betraktade som rasister. Klart som fasiken att SD växer och det har alliansen bäddat för och tyvärr verkar nuvarande regering följa i samma fotspår. Det kostar också stora pengar att inte göra något åt problemen.

Vad är du för poilitiker egentligen som inte tar ansvaret som medföljer uppdraget utan flyttar över det till varje enskild medborgare. Ett ansvar som vi i allmänna val överlämnat till just politiker att förvalta på bästa sätt och som dom dessutom får en jävligt bra ersättning för. Det är inte jag som sitter på resurserna det gör politikerna och man fortsätter slösa och låter mycket hamna i fel fickor. Varför tror du folk är missnöjda?


Folk är missnöjda för att de i likhet med dej inte är insatta i problematiken. Det finns inga fler pengar att fördela då mycket av medlen går till just flyktingpolitiken.
Staten kan inte heller beodra byggen såvida de inte också betalar dem,statens uppgift är att se till att det finns förutsättningar till ett ekonomiskt byggande. Detta gäller särskilt om man vill ha hyresrätter,något som det i dagsläget är totalt olönsamt att bygga då hyresnivån hamnar tokfel=inga hyresgäster.
De som kan köper istället insatslägenheter vilket är det mesta byggandet idag. Tyvärr har ju inte alla råd att bo så,hyresrätter behövs också.
Recepten för ökat byggande här är förenklade byggregler,bullerregler,påskyndande av bygglov,tillgång till mark m.m.
Särskilt byggregler håller nere produktionen,det måste vara möjligt att få bygga lägenheter med enklare standard för att få ner hyrorna,man kanske skulle tänka i termen förstagångslägenheter dvs en lägenhet med liten men kompakt yta ,billig hyra som byts mot en med lite bättre standard när ekonomin så tillåter.
Det finns massor av nytänkande i europa på området.Sverige står still pga regelverk.
Resurserna på vårdområdet(landstingen) bestäms av skatteunderlaget,inte staten även om staten kan tillskjuta pengar till särskilda ändamål.
Samma gäller skolan,kommunerna är huvudmän,inte staten. Skolan har f.ö under alliansen fått stora tillskott till olika ändamål.
Även kommunernas skatteunderlag är beroende av hur många som jobbar o betalar skatt. De flesta inkomstskatter hamnar nämligen hos kommunen och det är också kommunen som är ansvarig för bl.a äldrevård,skola,försörjningsstöd och andra sociala åtgärder.
Men för att detta skatteunderlag skall upprätthållas och öka krävs att STATEN har en näringspolitik så att företag kan växa o generera jobb.
det är också statens uppgift att se till att det finns utbildningsmöjligheter så att företagen får kompetent personal.
Det finns mängder av bristyrken idag,många inom vården.Tyvärr saknas elever till dessa utbildningar,ofta beroende på att det ekonomiska utfallet efter utbildning ger för lite i förhållande till andra yrken.
En annan orsak är också att man utbildar för lite,t.ex läkare. Där är det läkarkåren själva som bromsar,man vill med läkarbrist pressa upp löner....
Visst är det möjligt att lösa många problem politiskt,men ungdomar som INTE vill utbilda sig till jobb där det finns behov utan istället föredrar arbetslöshet eller tillfälliga jobb löses inte politiskt,det är ett individansvar.
Och jo,det är delvis ditt eget ansvar att se till att samhället funkar,du kan påverka genom engagemang i ett parti eller för den delen i en förening. Att överlämna allt till en folkvald,rösta vart fjärde år och sedan inte förstå sammanhangen är för mig ansvarslöst. Att inte heller ha några egna funderingar på lösningar är också ansvarslöst men jag förstår till viss del ditt resonemang,man måste ju ha insikt hur saker o ting funkar för att komma med sådana förslag. Det har du ju visat genom åren sakna... Ulf
*Stintan*
Nu är du där och dumförklarar igen. Du har inte en susning om vilka insikter jag har på området och hur jag varit engagerad! Kanske beror det på att jag inte i varje inlägg orkar skriva en hel avhandling? Tycker såna är jobbiga att läsa så jag skonar er från såna.

Det finns väl för tusan inte bara politiker i riksdag och regering som fördelar resurser utan också iLandsting och kommuner.

Att diskutera med dig är som att diskutera med en vägg. Tapetens mönster upprepas hela tiden i långa rapporter.

Det är väl självklart att det går att bygga billigare och förenkla byggnormerna. Varför har man inte gjort det för länge sen?
silos
Mala aster dina skriverier är alldeles för långa så att man inte orkar läsa!

Typiskt politiker beteende!
malarmaster
CITAT (*Stintan* @ 09-08-2015, 10:45) *
Nu är du där och dumförklarar igen. Du har inte en susning om vilka insikter jag har på området och hur jag varit engagerad! Kanske beror det på att jag inte i varje inlägg orkar skriva en hel avhandling? Tycker såna är jobbiga att läsa så jag skonar er från såna.

Det finns väl för tusan inte bara politiker i riksdag och regering som fördelar resurser utan också iLandsting och kommuner.

Att diskutera med dig är som att diskutera med en vägg. Tapetens mönster upprepas hela tiden i långa rapporter.

Det är väl självklart att det går att bygga billigare och förenkla byggnormerna. Varför har man inte gjort det för länge sen?

därför att olika regeringar,främst s vill ha en hög standard i lägenheterna. tyvärr biter det dom själva i svansen...
Alliansen påbörjade förenklingar varav en del genomförts men nuvarande regering ligger still,vad jag vet har arbetet avstannat.
kommunens politiker har inte mycket att fördela,det mesta är ju bestämt lagvägen t.ex skola,sociala biten m.m
Man har ju dessutom annat också att betala,vägunderhåll,belysning,kommunala fastigheter,sporthallar,badhus,idrottsanläggningar.se dej omkring i din egen kommun och ställ dej frågan om vem som betalar...
lika är det på landstinget,det är inte bara vård som landstinget sköter,du kanske åker buss ibland?
I alla kassor är det lika ansträngt. Nej,stintan jag vet inte din bakgrund och ärligt skiter jag i det,du saknar i vilket fall insikt om hur politik funkar. Du är dock inte ensam,statsministern och hans pajaser lider av samma problem... Ulf
malarmaster
CITAT (silos @ 09-08-2015, 11:03) *
Mala aster dina skriverier är alldeles för långa så att man inte orkar läsa!

Typiskt politiker beteende!

Kära silos,det beror på att man tvingas förklara sammanhangen för oinsatta.
När man diskuterar dessa saker med en politiskt insatt räcker det med några meningar,annars får man gå hela vägen från a-ö.
och förklarar man inte sammanhangen och hur allt hänger ihop utan bara kör med enkla slagord typ det som SD gör så går folk o röstar fel. Jag är helt övertygad om att de flesta av de väljare som röstade SD röstat helt annorlunda om de orkat sätta sig in i problematiken.
Men de flesta väljare är ointresserade och väljer den enkla vägen,att gå på förenklade budskap.
Inte fan vill jag leva i ett samhälle styrt av halvnazister. Därav förklaringar så åtminstone några läsare tänker till. Ulf
Elisabeth-Västkustkolonisten
Nu kan jag inte hålla mig längre.

Ulf du som vet och kan allt (tror du i alla själv) vet inte ens att man aldrig skriver ett sånt långt inlägg i ett stycke. Blir oläsligt då.....

Du sa en gång att du är fritidspolitiker. Om du vore så bra och duktig som du själva tror, så hade du för länge sedan kommit längre i politiken än att vara fritidspolitiker i (kanske) en byhåla.
Alla partier, från vänster till höger, skriker nästan efter duktiga medlemmar.

silos
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 09-08-2015, 11:34) *
Nu kan jag inte hålla mig längre.

Ulf du som vet och kan allt (tror du i alla själv) vet inte ens att man aldrig skriver ett sånt långt inlägg i ett stycke. Blir oläsligt då.....

Du sa en gång att du är fritidspolitiker. Om du vore så bra och duktig som du själva tror, så hade du för länge sedan kommit längre i politiken än att vara fritidspolitiker i (kanske) en byhåla.
Alla partier, från vänster till höger, skriker nästan efter duktiga medlemmar.

👍👍👍
Bengalow
Ulf! Visst kan vi bygga fler lägenheter, många fler. På 60-70-talet gjordes något som kallades "miljonprogrammet" Folkpartiet var den som gapade högst mot detta, som räddade många familjer från bostadslösheten. Men folk har vant sig vid en hög standard, och att bygga för bara invandrare vore oklokt. Det är väl för våra barn skall ha någonstans att bo drägligt, i st.f. inneboende hos sina föräldrar till dom har fyllt 30+. Alliansen hade 8 år på sig att förenkla reglerna, men det blev pannkaka av alltihop, trots att man gick till val på det. Jag har varit i byggbranschen hela mitt liv, och sett marginella förändringar, man går in och petar lite i Bygg-AMA, och så får man ett hus uppkallat efter sig. Jfr Attefall och Friggebod. Dessutom har jag suttit i både Byggnadsnämnd och Kommunfullmäktige som ordinarie. Försök inte "lära din far hur man gör barn" hela tiden...
Folk vet mycket mer än du anar, men tror man sig veta bäst, så kan man "peka med hela handen". Tta och sätt dig på dom istället.
malarmaster
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 09-08-2015, 11:34) *
Nu kan jag inte hålla mig längre.

Ulf du som vet och kan allt (tror du i alla själv) vet inte ens att man aldrig skriver ett sånt långt inlägg i ett stycke. Blir oläsligt då.....

Du sa en gång att du är fritidspolitiker. Om du vore så bra och duktig som du själva tror, så hade du för länge sedan kommit längre i politiken än att vara fritidspolitiker i (kanske) en byhåla.
Alla partier, från vänster till höger, skriker nästan efter duktiga medlemmar.

om man nu vill jobba med politik på heltid...
Själv har jag också tre företag samt ett antal anställda ,därav begränsar jag mig till fritidspolitiker. men det innebär inte att man inte har inflytande,mitt parti har månadsmöten där man kan komma med ideer o förslag utan att för den delen sitta fast som yrkespolitiker.
Jag har full insyn i såväl landsting som rikspolitik och många förslag kommer till partiet härifrån Kronoberg.
Ulf
Bengalow
Då har det ju gått bra för dig, Ulf, med flera anställda! Förut klagade du för att du inte fatt i folk som ville/kunde jobba. Och tre företag! Grattis! Men du har gott om tid att spendera på odla.nu, ser jag. Det gäller att kunna delegera!
*Stintan*
CITAT (malarmaster @ 09-08-2015, 11:16) *
därför att olika regeringar,främst s vill ha en hög standard i lägenheterna. tyvärr biter det dom själva i svansen...
Alliansen påbörjade förenklingar varav en del genomförts men nuvarande regering ligger still,vad jag vet har arbetet avstannat.
kommunens politiker har inte mycket att fördela,det mesta är ju bestämt lagvägen t.ex skola,sociala biten m.m
Man har ju dessutom annat också att betala,vägunderhåll,belysning,kommunala fastigheter,sporthallar,badhus,idrottsanläggningar.se dej omkring i din egen kommun och ställ dej frågan om vem som betalar...
lika är det på landstinget,det är inte bara vård som landstinget sköter,du kanske åker buss ibland?
I alla kassor är det lika ansträngt. Nej,stintan jag vet inte din bakgrund och ärligt skiter jag i det,du saknar i vilket fall insikt om hur politik funkar. Du är dock inte ensam,statsministern och hans pajaser lider av samma problem... Ulf



Om du slutar ta för givet att alla är så oinsatta så behöver du inte förklara så mycket, framför allt när ingen har frågat efter förklaringar. Då hade ditt svar ovan bara behövt bestå av två rader nämligen de två översta. Resten är jag säker på att alla som deltar i denna och liknande trådar här i forumet känner väl till.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Ja det blev ju snabbt 3 företag, förut var det en....

Jag ha<r själv har har haft företag och alla mina 3 barn har det också. Dom jobbar och slitar och ha<r inte tid att hänga på nätet hela dagen. Jag är visserligen i mångt och mycket blåögd men inte i allt.

malarmaster
förutom mitt måleri som nu ligger på sparlåga,det sköter jag själv på halvtid har jag i år köpt en kombinerad bygg o färghandel,den sköts av butikschefen där så den kostar inte mig så mycket tid. sedan har jag börjat köpa fastigheter,de placeras i mitt investmentbolag där det finns flera delägare. Det är där jag numera lägger mest tid.
Hantverkssidan kommer jag att avveckla då jag tror att den biten kommer att störtdyka när ROT minskas.
Samma resonemang har jag hört från kollegor som redan varslat personal till årsskiftet.
Alternativet är väl att göra som de stora företagen,sparka den svenska personalen och istället hyra in firmor från öst,polacker o balter.
just nu har jag unnat mig några veckors semester lagom till sommarvärmen.
Politiksysslan ligger också på sommaruppehäll,kommer igång i september men det är mest söndagar som mötena försigår.Nämdmöten är bara en eftermiddag varannan månad.Så visst har jag just nu tid att titta in på odla. Jag har ju dessutom bara något år kvar till pensionen... Ulf
silos
Malamaster nu är du ju ordentligt OT!
*Stintan*
CITAT (malarmaster @ 09-08-2015, 16:59) *
förutom mitt måleri som nu ligger på sparlåga,det sköter jag själv på halvtid har jag i år köpt en kombinerad bygg o färghandel,den sköts av butikschefen där så den kostar inte mig så mycket tid. sedan har jag börjat köpa fastigheter,de placeras i mitt investmentbolag där det finns flera delägare. Det är där jag numera lägger mest tid.
Hantverkssidan kommer jag att avveckla då jag tror att den biten kommer att störtdyka när ROT minskas.
Samma resonemang har jag hört från kollegor som redan varslat personal till årsskiftet.
Alternativet är väl att göra som de stora företagen,sparka den svenska personalen och istället hyra in firmor från öst,polacker o balter.
just nu har jag unnat mig några veckors semester lagom till sommarvärmen.
Politiksysslan ligger också på sommaruppehäll,kommer igång i september men det är mest söndagar som mötena försigår.Nämdmöten är bara en eftermiddag varannan månad.Så visst har jag just nu tid att titta in på odla. Jag har ju dessutom bara något år kvar till pensionen... Ulf


Oj då kan du ju hyra ut lite fastigheter till migrationsverket eller vilka det nu är som betalar miljoner för flyktingbostäder. Grattis!
silos
CITAT (*Stintan* @ 09-08-2015, 17:37) *
Oj då kan du ju hyra ut lite fastigheter till migrationsverket eller vilka det nu är som betalar miljoner för flyktingbostäder. Grattis!

👍👍👍
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (silos @ 09-08-2015, 20:04) *
👍👍👍


Vad betyder ditt svar?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon