Full version: Clematisfavoriter?
Noah
Hej!

Jag älskar clematis, men har inte införskaffat så många än.
De jag har är Alpina Plena, Hagley hybrid, Warzawska Nike och en gullklematis. Men jag vill ha flera wub.gif wub.gif wub.gif

Därför önskar jag att ni ger mig tips på era favoriter.
Så slipper man kanske köpa dem som är mindre odlingsvärda.

Ha det underbart! biggrin.gif
kerstin z5-6
Vaalge Daaam
laugh.gif
Sylvia
Jag älskar också klematis och har många favoriter. Nästan alla viticella-klematis är absolut odlingsvärda, samt denna småblommiga, honungsdoftande som glatt slänger sig över allting den får tag i! Heter Cl. triternata 'Rubromarginata'.

Kristina i Skåne
Jag har också 'Rubromarginata', den är jättefin. En annan favorit är Clematis Stans. Den blir mer som en buske med små blå klockformade blommor. Jättesöt...
kristerh
Det har kommit någon ny sort (tror att den är ny) som heter Princessan Diana, blommorna är rosa och ser ut som trumpeter, har köpt och planterat en sådan,
hoppas att den blir lika snygg som den ser ut på bilden.
finns en bild på rangedala-plantskola.se bilden finns på katalogomslaget.
krister (finns bla att köpa på zetas plantskola i stockholm där jag köpte min.)
Alpiner i Halmstad
Vi sår själva och väljer sedan ut de mest välväxta plantorna. blommornas utseende är naturligtvis också viktigt.
Bilden visar en vacker blomma efter en moderplanta av C. texensis, som blivit en av våra favoriter. Just nu har vi 80 krukor med 2dm höga stänglar som kommer att blomma i sommar.
M.v.h. Bernt
Hannele
Jag gillar vår Clematis texensis 'The princess of Wales', som klättrar på plommonträdet - men man får
nästan ha förstoringsglas med sej...

Cilla
Jag har misslyckats med så många klematisar att alpklematissorter blivit min favorit. Härdiga och stryktåliga. Olika färgers alpklematis klättrar nu i mina ekar och på andra ställen, och vissas fröställningar är som små luddiga solar hela vintern.

Så här hoppas jag att en av dem vid lillstugan ska bli snart.

Blomstersmurfen
Jag är klematisgalen, och har som regel att alltid köpa en klematis när jag passerar ett inköpsställe (under förutsättning att det är en sort jag inte har sedan tidigare). Ibland vägrar dock gubben att stanna bilen, för min egen skull, påstår han!!! blink.gif
Alpiner i Halmstad
Man är mest van att se clematis på vita plaststaket uppefter kala väggar.
Vi planterar clematis intill naturliga stöd.
Väljer man låga stöd fär man mer buskformigt växsätt på plantorna.
Blommorna är ju vackrast om man har dem i ögonhöjd.
Denna planta växer på en meterhög stubbe.

M.v.h. Bernt
Kajsa
Love Child E

Köpte mitt andra ex. igår, blommar hela sommaren och har en bra färg, söt.
Hannele
CITAT (Alpiner i Halmstad @ 21-04-2004, 08:21)
Man är mest van att se clematis på vita plaststaket uppefter kala väggar.

Inget fel på plaststaket - de ruttnar inte under växterna...

Fin bild!
Hannele
Fin alpklematis, Cilla!
Hur gamla är de?
Noah
Tack för alla tips!
Jag undrar vad Bernt gör av de frösådda clematisar som inte är tillräckligt kraftiga och fina? Jag antar att du säljer dem på olika forumist- och trädgårdssällskapsträffar. Hoppas att de får nya hem i alla fall biggrin.gif

Ha det underbart!
Sia
Jag funderar på om man kan sätta någon klätterväxt typ klematis intill en av mina gamla tallar. Tror ni det skulle funka??
Det är en gammal stoor tall jag tänker på, stammen borde någon klätterväxt få bra tag i barken på tänker jag.

Tallen är häftig just för den är så stor, man når inte runt den med armarna, men det är ju inga grenar eller så nertill, säkert en normal villas flaggstångslängd upp till de första grenarna. Tänkte därför att det vore snyggt med något nertill på den... men undrar om det funkar...eller måste jag sätta ngt i kruka under den kanske...?

/Sia huh.gif
vickeva
Inte så långt från oss finns en trädgård med en höög tall som det växer en fantastisk clematis i. Det ser ut som om hela tallen är full av blommor.
CITAT
Jag funderar på om man kan sätta någon klätterväxt typ klematis intill en av mina gamla tallar. Tror ni det skulle funka??
Det är en gammal stoor tall jag tänker på, stammen borde någon klätterväxt få bra tag i barken på tänker jag.
Blomstertanten
wub.gif C. texensis " Princess Diana" är min favorit!
(just nu i alla fall)
Köpte en för knappt 2 år sedan och den har överlevt sin andra vinter nu !
Underbar färg på blommorna !
Hannele
CITAT (Blomstertanten @ 23-04-2004, 08:35)
wub.gif C. texensis " Princess Diana" är min favorit!

Den dyra klematisen lyckades jag ta livet av... wacko.gif
Annicka O
Hej

Jag har 2 klematis Clematis farg. 'Summer Snow'. De är jättefina och har en helt otrolig växtkraft. Jag klipper ner dem på våren till ca 50 cm och redan i slutet av juni har de växt massor och sedan blommar de i massor från juli till september. Rankorna bara väller fram. Kan verkligen rekommenderas.
Färgen är vit och de är småblommiga.

Hälsn. Annicka
Cilla
Hannele - det är inte min klematis på bilden. Min granne har en liknande som forsar över en schersminbuske (som den kvävt, men vad gör det) och den är stor och tät som på bilden och 25 år gammal.

Sia - det går utmärkt att sätta klematis invid träd, men de behöver klätterstöd om trädet inte har lite smågrenar eller mycket grova barkflagor som de kan fästa bladskaften mm med (iallafall mina). Jag har sträckt fiskelina upp och ned i träden och korsvis, nära stammen och så att de inte syns så mycket, och där klättrar klematisarna.

Jag har satt mina på norrsidan om träden så att de ska svinga sig runt, men kanske jag sätter några på sydsidorna också. Det ser kul ut när en av mina lite konstigt beskurna ekar blommar.

Abret är att inte lägga jord upp mot stammen och att inte gräva sönder grovrötterna. Jag byggde upp bäddar en liten bit ifrån stammen, lade sten strax intill och planterade i dem.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon