sparvuggla
SD:arna inte bara själva personligen är inblandade i järnrörsskandaler, deras agerande på alla sätt får väldigt otäcka följder:

http://www.aftonbladet.se/ledare/ledarkron...icle21233671.ab

Samhället blir kallt och omänskligt.
silos
Ja,detta är fruktansvärt!!!
tomas99
CITAT (sparvuggla @ 10-08-2015, 11:27) *
SD:arna inte bara själva personligen är inblandade i järnrörsskandaler, deras agerande på alla sätt får väldigt otäcka följder:

http://www.aftonbladet.se/ledare/ledarkron...icle21233671.ab

Samhället blir kallt och omänskligt.



SD borde inte vara ett lagligt parti ifrån början, dom har ju sina rötter i olika rasistiska partier, men nu är det för sent att göra något åt det, undrar var vårat samhälle tar vägen.
sparvuggla
CITAT (tomas99 @ 10-08-2015, 12:39) *
SD borde inte vara ett lagligt parti ifrån början, dom har ju sina rötter i olika rasistiska partier, men nu är det för sent att göra något åt det, undrar var vårat samhälle tar vägen.


Ja det är farlig trend. Liknar lite 90-talets början då lasermannen inspirerades av SD:s föregångare Ny Demokrati. SD:s motto är ju sköt dig själv skit i andra.

Men tack och lov har vi decemberöverenskommelsen till 2022.
Mjärden
Lite märkligt med SD, andra vet hur de är och vilken politik de för, men likaväl röstade 13 % på dem. Det är "rädslapropaganda" för att de är rädda att SD skall bli för stora.
Det är bättre att de övriga partierna försöker rätta till invandringspolitiken, M, KD och Fp har redan börjat, så kommer SD att självdö.

Vad finns det för anledning att rösta på SD om vi har en invandringspolitik, som inte tar emot fler än vi kan klarar att integrera i samhället.
segelbåt
I min stad kastas det handgranater hela tiden. Vem ska vi skylla det på?
silos
CITAT (Mjärden @ 10-08-2015, 15:04) *
Lite märkligt med SD, andra vet hur de är och vilken politik de för, men likaväl röstade 13 % på dem. Det är "rädslapropaganda" för att de är rädda att SD skall bli för stora.
Det är bättre att de övriga partierna försöker rätta till invandringspolitiken, M, KD och Fp har redan börjat, så kommer SD att självdö.

Vad finns det för anledning att rösta på SD om vi har en invandringspolitik, som inte tar emot fler än vi kan klarar att integrera i samhället.


Det tror jag inte ett ögonblick på,utan SD kommer att snart nog blir Sveriges största parti!
Och det är för alla lögnerna som gammelmedia och SVT håller på med och på grund av politikernas rävspel!

Tänk bara hur media skrev om våldtäcknet på Finlandsfärjan!

Jag litar iallafall inte på varken gammelmedia,politiker eller SVT!


CITAT (tomas99 @ 10-08-2015, 12:39) *
SD borde inte vara ett lagligt parti ifrån början, dom har ju sina rötter i olika rasistiska partier, men nu är det för sent att göra något åt det, undrar var vårat samhälle tar vägen.


Socialdemokrater har likadan bakgrund,ta och läs och lär!
Vart vårt samhälle tar vägen,ju till islamistisk kalifat från 30 år framåt.
sparvuggla
CITAT (silos @ 10-08-2015, 16:20) *
Det tror jag inte ett ögonblick på,utan SD kommer att snart nog blir Sveriges största parti!
Och det är för alla lögnerna som gammelmedia och SVT håller på med och på grund av politikernas rävspel!


Jag tror däremot att det går för SD som det gick för Ny Demokrati. Det är bara en tidsfråga, troligen överläver dom nästa val, men sen blir dom en del av Sveriges mörka historia. Och dom som en gång röstat på dom skäms så fruktansvärt att det kommer dom aldrig att berätta för sina barn
silos
CITAT (sparvuggla @ 10-08-2015, 18:31) *
Jag tror däremot att det går för SD som det gick för Ny Demokrati. Det är bara en tidsfråga, troligen överläver dom nästa val, men sen blir dom en del av Sveriges mörka historia. Och dom som en gång röstat på dom skäms så fruktansvärt att det kommer dom aldrig att berätta för sina barn


Om det blir så är det säkert rätt om de är så hemska som det skrivs i median!

Men vad tycker du om Socialdemokraternas hemskt mörka förflutna?
sparvuggla
CITAT (silos @ 10-08-2015, 18:40) *
Om det blir så är det säkert rätt om de är så hemska som det skrivs i median!

Men vad tycker du om Socialdemokraternas hemskt mörka förflutna?


Jag är intresserad bara av nutidshistoria så jag bryr mig inte så mycket om vad som hänt en helt annan tidsålder. Har dom rötterna från nazismen ropar sieg hail och slåss med järnrör kanske eftersom du frågar?
Jubbe063
CITAT (silos @ 10-08-2015, 16:20) *
Socialdemokrater har likadan bakgrund,ta och läs och lär!
Vart vårt samhälle tar vägen,ju till islamistisk kalifat från 30 år framåt.


Är det inte Centern du tänkte på, dvs Bondeförbundet som hade starka nationalistiska strömningar och stöttade Nazisterna. Socialdemokraterna och vänsterpartist har sina rötter i kommunismen (inte så mycket bättre det men i alla fall en helt annan bakgrund)
silos
CITAT (sparvuggla @ 10-08-2015, 19:42) *
Jag är intresserad bara av nutidshistoria så jag bryr mig inte så mycket om vad som hänt en helt annan tidsålder. Har dom rötterna från nazismen ropar sieg hail och slåss med järnrör kanske eftersom du frågar?


För att förstå nutiden behöver man ha även studerat det förflutna för om vi strunta i historias så är det svårt att ta lärdomar av det som varit tror jag!
Det vore ju livsfarligt att glömma nazismen och kommunismen!

Det är så klart idiotiskt att skrika sieg heil och slåss med järnrör!
Annars så var det aluminium rör har jag läst men inte bra det heller!
Men har inte SD rensat bort nazister från partiet?
Hur skall man kunna lita på några politiker?!?
Bengalow
Var har du läst om Socialdemokratiens "mörka" förflutna? I "Avpixlat"?
För att ernå demokrati, så behövdes det tas till våld, men övermakten slog ner dessa demonstrationer med ännu mer våld - läs t.ex. om Storstrejken 1909 och Ådalen 1931. Kom sedan och påstå annat...
Grovt våld har alltid utövats mot arbetarrörelsens folk - både hustrur och män och deras barn. Man var helt enkelt rättslös när "storbonden" eller "länsman" for fram för att försvara "högre" ståndet". Det har du inte läst något om, kantänka...När man blev medlem i fackförbundet, så fick man sparken från jobbet, antingen man var dräng eller fabriksarbetare. Är inte det en mörk historia?

PS: Det var stålrör till byggnadsställningar som han tog och "försvarade" sig med, nazisten.
Huggorm
CITAT (sparvuggla @ 10-08-2015, 18:31) *
Jag tror däremot att det går för SD som det gick för Ny Demokrati. Det är bara en tidsfråga, troligen överläver dom nästa val, men sen blir dom en del av Sveriges mörka historia. Och dom som en gång röstat på dom skäms så fruktansvärt att det kommer dom aldrig att berätta för sina barn
Där tror jag du har helt fel. SD kommer finnas kvar så länge vi har extremstor invandring och bara fortsätta växa. Och vad jag kan se runt mig så blir det bara mer och mer accepterat att rösta på SD, det är knappt någon stigmatisering kvar alls längre.

För övrigt undrar jag om det är klargjort att det inte var en intern revirstrid mellan olika tiggarklaner som allt bottnar i?
silos
CITAT (Jubbe063 @ 10-08-2015, 19:45) *
Är det inte Centern du tänkte på, dvs Bondeförbundet som hade starka nationalistiska strömningar och stöttade Nazisterna. Socialdemokraterna och vänsterpartist har sina rötter i kommunismen (inte så mycket bättre det men i alla fall en helt annan bakgrund)

Här finns en hel del att läsa!Om man kan lita på det vet jag inte!
http://snuffens.se/Nazi.htm
*Stintan*
CITAT (silos @ 10-08-2015, 20:46) *
Här finns en hel del att läsa!Om man kan lita på det vet jag inte!
http://snuffens.se/Nazi.htm


Du letar då konstiga !"källor" Silos.
segelbåt
CITAT (*Stintan* @ 10-08-2015, 21:04) *
Du letar då konstiga !"källor" Silos.


Du angriper alltid källor eller hur folk uttrycker sig, du har även gjort det med mig.
Ser du fel i det länkade materialet (både här och i andra trådar) så kommentera gärna det, annars kan du sluta gnälla. Fakta är fakta även om du inte gillar vem som skriver det.
silos
CITAT (*Stintan* @ 10-08-2015, 21:04) *
Du letar då konstiga !"källor" Silos.


Har du läst det hela?

CITAT (segelbåt @ 10-08-2015, 21:21) *
Du angriper alltid källor eller hur folk uttrycker sig, du har även gjort det med mig.
Ser du fel i det länkade materialet (både här och i andra trådar) så kommentera gärna det, annars kan du sluta gnälla. Fakta är fakta även om du inte gillar vem som skriver det.


Precis,så brukar hon göra!

CITAT (Bengalow @ 10-08-2015, 20:10) *
Var har du läst om Socialdemokratiens "mörka" förflutna? I "Avpixlat"?
För att ernå demokrati, så behövdes det tas till våld, men övermakten slog ner dessa demonstrationer med ännu mer våld - läs t.ex. om Storstrejken 1909 och Ådalen 1931. Kom sedan och påstå annat...
Grovt våld har alltid utövats mot arbetarrörelsens folk - både hustrur och män och deras barn. Man var helt enkelt rättslös när "storbonden" eller "länsman" for fram för att försvara "högre" ståndet". Det har du inte läst något om, kantänka...När man blev medlem i fackförbundet, så fick man sparken från jobbet, antingen man var dräng eller fabriksarbetare. Är inte det en mörk historia?

PS: Det var stålrör till byggnadsställningar som han tog och "försvarade" sig med, nazisten.


Du Bengalow,fortsätt du att sitta på dina fingrar!!!
Bengalow
Om man har tvivel on sanningen i artikeln, hur i hela friden kan man då välja att tro på den! Du kunde för den skull lägga fram mormonernas bibel om indianguldet - lika trosviss, men fatalt fel!
Att det funnits dårar inom alla partier vet alla, men att betrakta hela den politiska rörelsen som osund, som du gör, är att kalla alla finnar för knivmän...Sluta tro på skrönor! Du är så naiv, så du borde inte vända dig från dina dockor. Där får du höra sanningen - din sanning. Nu slutar jag diskutera med dig - du är otrolig, i ordets negativa bemärkelse
Gossen Ruda
CITAT (silos @ 10-08-2015, 21:26) *
Har du läst det hela?


Jag försökte men orkade inte. Att läsa och faktagranska episteln skulle nog ta en vecka, men samtidigt är det meningslöst att dra fram 100 år gamla historier. Sverige utvecklas, partierna utvecklas, människorna utvecklas. Se till nuet och framtiden och glöm det förflutna.
silos
CITAT (Bengalow @ 10-08-2015, 21:28) *
Om man har tvivel on sanningen i artikeln, hur i hela friden kan man då välja att tro på den! Du kunde för den skull lägga fram mormonernas bibel om indianguldet - lika trosviss, men fatalt fel!
Att det funnits dårar inom alla partier vet alla, men att betrakta hela den politiska rörelsen som osund, som du gör, är att kalla alla finnar för knivmän...Sluta tro på skrönor! Du är så naiv, så du borde inte vända dig från dina dockor. Där får du höra sanningen - din sanning. Nu slutar jag diskutera med dig - du är otrolig, i ordets negativa bemärkelse


Tack så mycket lelle pöjke:you made my day for sure! rotfl.gif

CITAT (Gossen Ruda @ 10-08-2015, 21:36) *
Jag försökte men orkade inte. Att läsa och faktagranska episteln skulle nog ta en vecka, men samtidigt är det meningslöst att dra fram 100 år gamla historier. Sverige utvecklas, partierna utvecklas, människorna utvecklas. Se till nuet och framtiden och glöm det förflutna.


Sant,men varför kan inte SD tillåtas att utvecklas undrar jag?!?
Jubbe063
CITAT (silos @ 10-08-2015, 20:46) *
Här finns en hel del att läsa!Om man kan lita på det vet jag inte!
http://snuffens.se/Nazi.htm


Den länken säger ju exakt det jag sa. Så vad är problemet?

I rash givens dagar var det fullt normala åsikter rakt igenom hela samhället. Inget konstigt i det eftersom det var "vetenskapligt bevisat" att en del "raser" var bättre än andra. Kort sagt tidsandan.

Så vidhåller fortfarande att det endast var Bondeförbundet som var Nazistiskinspirerad parti, övriga må hända flirtade med diverse högerideer men har inga rötter i någon nationalism, bara landsbygdsromantik. Sossar och vänster har rötter i kommunist, moderater i konservatism, Folkpartiet i liberalism, centern i nationalism (men gled sedan bort från detta).
*Stintan*
CITAT (segelbåt @ 10-08-2015, 21:21) *
Du angriper alltid källor eller hur folk uttrycker sig, du har även gjort det med mig.
Ser du fel i det länkade materialet (både här och i andra trådar) så kommentera gärna det, annars kan du sluta gnälla. Fakta är fakta även om du inte gillar vem som skriver det.


Ta du och segla ner till dina gurkor igen istället för att lägga dig i vad/hur jag gör.
Jubbe063
CITAT (Gossen Ruda @ 10-08-2015, 21:36) *
Jag försökte men orkade inte. Att läsa och faktagranska episteln skulle nog ta en vecka, men samtidigt är det meningslöst att dra fram 100 år gamla historier. Sverige utvecklas, partierna utvecklas, människorna utvecklas. Se till nuet och framtiden och glöm det förflutna.


Nej, man behöver inte läsa allt det finns stora brister i det som presenteras i Silos länk. Avslöjas snabbt om man kan sin historia och idéhistoria. Men grundvatten är korrekt även om många av slutsatserna inte är det.

Man får hålla i huvudet hur världen såg ut på den tiden, och då var det en vetenskaplig säkerhet kring lågpanna brist på IQ, långfingrades benägenhet till stöld, judars girighet och svartas primitiva djuriskhet. Så det är inte konstigt på något vis att alla partier hade rasistiska inslag.

Men vetenskap har utvecklats, och gamla teorier skrotats. Sen kom nazisterna och plockade upp idéerna igen, renodlade dem och resten känner vi nog alla till.
silos
CITAT (Jubbe063 @ 10-08-2015, 22:24) *
Nej, man behöver inte läsa allt det finns stora brister i det som presenteras i Silos länk. Avslöjas snabbt om man kan sin historia och idéhistoria. Men grundvatten är korrekt även om många av slutsatserna inte är det.

Man får hålla i huvudet hur världen såg ut på den tiden, och då var det en vetenskaplig säkerhet kring lågpanna brist på IQ, långfingrades benägenhet till stöld, judars girighet och svartas primitiva djuriskhet. Så det är inte konstigt på något vis att alla partier hade rasistiska inslag.

Men vetenskap har utvecklats, och gamla teorier skrotats. Sen kom nazisterna och plockade upp idéerna igen, renodlade dem och resten känner vi nog alla till.


Men ge mig bra länkar då!
Här klaga ni bara på länkar som jag har hittat men ingen vill komma med bra länkar!
Jag vill lära mig men att bli dumförklarad av somliga hjälper mig inte!
segelbåt
CITAT (*Stintan* @ 10-08-2015, 22:18) *
Ta du och segla ner till dina gurkor igen istället för att lägga dig i vad/hur jag gör.


Men det går bra att säga till mig vad jag ska göra?
Tro fan att forumet är dött när du är medlem här, du är en dålig människa...
silos
CITAT (Jubbe063 @ 10-08-2015, 22:13) *
Den länken säger ju exakt det jag sa. Så vad är problemet?

I rash givens dagar var det fullt normala åsikter rakt igenom hela samhället. Inget konstigt i det eftersom det var "vetenskapligt bevisat" att en del "raser" var bättre än andra. Kort sagt tidsandan.

Så vidhåller fortfarande att det endast var Bondeförbundet som var Nazistiskinspirerad parti, övriga må hända flirtade med diverse högerideer men har inga rötter i någon nationalism, bara landsbygdsromantik. Sossar och vänster har rötter i kommunist, moderater i konservatism, Folkpartiet i liberalism, centern i nationalism (men gled sedan bort från detta).


Länkar tack!

Jubbe063
CITAT (silos @ 10-08-2015, 22:43) *
Men ge mig bra länkar då!
Här klaga ni bara på länkar som jag har hittat men ingen vill komma med bra länkar!
Jag vill lära mig men att bli dumförklarad av somliga hjälper mig inte!


Kan samla ihop en källförteckning åt dig någon dag om du vill. Orkar inte leta fram alla böcker ikväll. Håller inte alla källor i huvudet, svårt att minnas alla titlar, förlag, utgivningsår och ISBN nummer *skratt* är ju några år sedan jag satt på universitetet.

Och nej, jag dumförklarar inte dig. Jag kommer med källkritik till dina länkar. Alltså kommenterar jag faktaundrrlaget och inte dig.

Det är inte lätt alla gånger att kunna se saker objektivt och kritiskt. Är lätt att ibland tro blint på vad man läser. Så därav kommenterar jag inte din person, bara de fakta du presenterar.

CITAT (silos @ 10-08-2015, 22:55) *
Länkar tack!


Se ovan
silos
CITAT (Jubbe063 @ 10-08-2015, 22:56) *
Kan samla ihop en källförteckning åt dig någon dag om du vill. Orkar inte leta fram alla böcker ikväll. Håller inte alla källor i huvudet, svårt att minnas alla titlar, förlag, utgivningsår och ISBN nummer *skratt* är ju några år sedan jag satt på universitetet.

Och nej, jag dumförklarar inte dig. Jag kommer med källkritik till dina länkar. Alltså kommenterar jag faktaundrrlaget och inte dig.

Det är inte lätt alla gånger att kunna se saker objektivt och kritiskt. Är lätt att ibland tro blint på vad man läser. Så därav kommenterar jag inte din person, bara de fakta du presenterar.
Se ovan


Tak så mycket!
Jag menade inte att du som dumförklarar mig,Bengalow är den som gör det!

Jag är mycket tacksam för om du vill samla ihop källförtäckningar åt mig!
Men hur vet jag att källorna är bra?
Visa ord:
Det bästa lärarna är de som visar var du ska leta,men inte tala om vad du kan se!
Av Alexandra K.Trenfor
Jag tror att du är en sådan lärare!
segelbåt
CITAT (Jubbe063 @ 10-08-2015, 22:13) *
Den länken säger ju exakt det jag sa. Så vad är problemet?

I rash givens dagar var det fullt normala åsikter rakt igenom hela samhället. Inget konstigt i det eftersom det var "vetenskapligt bevisat" att en del "raser" var bättre än andra. Kort sagt tidsandan.

Så vidhåller fortfarande att det endast var Bondeförbundet som var Nazistiskinspirerad parti, övriga må hända flirtade med diverse högerideer men har inga rötter i någon nationalism, bara landsbygdsromantik. Sossar och vänster har rötter i kommunist, moderater i konservatism, Folkpartiet i liberalism, centern i nationalism (men gled sedan bort från detta).


Att kalla införandet av rasinstitut och tvångssterilisering av svagsinta för landsbygdsromantik är ganska magstarkt.
Jubbe063
CITAT (segelbåt @ 10-08-2015, 23:15) *
Att kalla införandet av rasinstitut och tvångssterilisering av svagsinta för landsbygdsromantik är ganska magstarkt.


Nu får du hålla isär begreppen.

Vetenskapen = Forskning kring raser och hur kroppstemperatur speglar mental kapacitet.

Politik = nationalistiska, landsbygdsromantik, socialkonservativ, social liberal, nyliberal, konservativ, kommunistiska etc etc.

Alltså, socialdemokratin har rötter i kommunism, och under den tidsepok vi talade om nu hänfaller socialdemokratin och de flesta andra partier till just landsbyggdsromantiken medan Bondeförbundet gick så långt som till nationalism.

Vad är magstarkt med det? Gör det ont i dig att höra sanningen? Sorry, men majoriteten av alla statsvetare gör denna tolkning.

Men utifall du inte förstår termen landsbygdsromantik, så säger man inte explicigt att etnicitet och ursprung göt skiljelinje mellan folk. Utan man utgår från en föreställning av historia och tradition gentemot andra folk. Ett sorts "vi" och "dom". Våra traditioner är bekanta, trevliga och trygga, andra länders traditioner är farliga och skrämmande.

Eller sett inom riket, där vi odlade bilden av friska starka blåögda individer som dansade hand i hand på en öppen kohage med glada fåglar kvittrande på en klarblå himmel. Alla som inte passade in på detta, som förståndshandikappade, homosexuella eller samer och "tattare" skulle gömmas undan, botas, eller förhindras föra vidare sina gener.

Wwwwwwwwww

En rätt lysande beskrivning om hur SD glidit över från ren nationalism till att ta in mer och mer landsbygdsromantik I sin retorik. Detta kan man läsa i en artikel från 3 juni 2009 där Historikern Helena Tolvhed på Malmö Högskola författat, publicerad på Tidningsföreningen Efter Arbetet , www.efterarbetet.se

""Sverigedemokraternas infoblad inför EU-valet har titeln ”Ge oss Sverige tillbaka!”. Någon, eller några, föreställs uppenbarligen ha rövat bort Sverige, men vilka dessa är framgår inte av texten på framsidan. Istället genomsyras text och bild av natur- och landsbygdsromantik, och utmärks av en påfallande frekvent användning av orden ”vi”, ”vår” och ”våra”. Det talas om hur ”vi” sätter stort värde på ”vårt eget land med vår underbara natur och våra gemensamma värderingar”, och om ”svenska traditioner” som ”vi” slår vakt om.

I ett sammelsurium av politisk retorik och vädjan till sentimentala känslor stjäl man utan att blinka det socialdemokratiska folkhemsprojektets honnörsord; ”välfärd”, ”den svenska modellen” och ”folkhemmet” (vilket förvisso illustrerar de nationalistiska – även etniskt nationalistiska – konnotationer som idén om folkhemmet alltid burit på).
Det nationalistiska tillbakablickandet ställer en fast rotad och tydligt igenkännbar gemenskap mot ett komplext och föränderligt (post-)modernt samhälle. På valmaterialets framsidesbild syns två blonda barn vandra i idyllisk svensk natur – landsväg, grön växlighet, en sjö. Flickan är mindre än pojken och har i den ena handen en korg, i den andra blommor, medan pojken bär ett metspö över axeln. Tydliga könsroller ingår i budskapet om tradition och stabilitet; i Sverigedemokraternas principprogram förklaras det att förhållandet ”mellan man och kvinna, och deras barn, är den nödvändiga förutsättningen för harmoniska samhällsförhållanden” (Sverigedemokraterna är, följdriktigt, aggressiva kritiker av genusforskning och motståndare till HBT-rättigheter).

Valmaterialets löften om att värna ”svenska traditioner” och hänvisningar till svensk natur och förment svenska värderingar, till historien och framtiden (ett Sverige som ”vi ärver av våra förfäder” och ”lånar av våra barn”) minner om det sena 1800-talets oförblommerade och socialdarwinistiskt anstrukna nationalism. Men hänvisningar till ”vi”-ets trivsamma och lockande gemenskap är del av ett noggrant formulerat budskap, som avskärmar sig från den chauvinistiska rasismen genom att inte explicit beröra frågor om ursprung och etnicitet, utan istället tala om ”kultur” och ”tradition”.

För budskapet appellerar också till det som Michael Billig, med utgångspunkt i Benedict Andersons syn på nationen som en föreställd gemenskap, har kallat för den banala nationalismen. I denna görs det nationella ”vi”-et och de värden som förknippas med ”oss” till självklarheter, via samhällsinstitutioner som exempelvis utbildningsväsende, politik och nationella medier. Sådan fostran till nationell identifikation utgör en absolut förutsättning för att kunna legitimera att vissa människor utestängs ur gemenskapen.

Först längre bak i infobladet, där partiets kandidater till EU-valet kommer till tals, blir det tydligt vilka som ska ”ge oss Sverige tillbaka”. Udden riktas här mot EU, Europa, ”massinvandringen”, Turkiet (tillhör inte Europa ”varken geografiskt eller kulturellt”) och ”islamister” med ”muslimska krav”. På så sätt banar ”vi”-ets trivsamma gemenskap i Sverigedemokraternas valmaterial vägen för en indelning av världen i våra angelägenheter och deras problem, där svensk ”skola, vård och omsorg” och ”svenska arbetstillfällen” ställs mot hoten utifrån – de ”illegala varor, människor och stöldgods” som ska stängas ute genom att förstärka gränserna mot Europa, och resten av världen.

Helena Tolvhed, historiker vid Malmö högskola""
segelbåt
CITAT (Jubbe063 @ 10-08-2015, 23:34) *
Nu får du hålla isär begreppen.

Vetenskapen = Forskning kring raser och hur kroppstemperatur speglar mental kapacitet.

Politik = nationalistiska, landsbygdsromantik, socialkonservativ, social liberal, nyliberal, konservativ, kommunistiska etc etc.

Alltså, socialdemokratin har rötter i kommunism, och under den tidsepok vi talade om nu hänfaller socialdemokratin och de flesta andra partier till just landsbyggdsromantiken medan Bondeförbundet gick så långt som till nationalism.

Vad är magstarkt med det? Gör det ont i dig att höra sanningen? Sorry, men majoriteten av alla statsvetare gör denna tolkning.


Att socialdemokratin har rötterna i kommunism är det knappast någon som förnekar så det behöver du inte upprepa hela tiden.
Och att sossarna (bla Petren och Branting) startade rasinstitutet och tvångssteriliseringen var ett politisk beslut så jag förstår inte vad du vill ha sagt med ditt inlägg om kroppstemperaturer.
Dessa tvångssteriliseringarna håll på till 70-talet om jag inte minns fel men det var väl ok eftersom "tidsandan" var annorlunda då.

Så nej, sanningen gör inte ont att höra. Historierevisionism faller däremot inte mig i smaken.
sparvuggla
CITAT (silos @ 10-08-2015, 19:53) *
Det är så klart idiotiskt att skrika sieg heil och slåss med järnrör!
Annars så var det aluminium rör har jag läst men inte bra det heller!
Men har inte SD rensat bort nazister från partiet?


Det verkar inte så med tanke på all umgänge och kopplingar med nazisterna. Fast dom försöker dölja det. Och dessutom får dom ledande poster. Jag säger bara Gunnar Kasselstrand.

OK aluminiumrör då, hörde faktiskt första gången nu.

Det vore väldigt intressant att få veta varifrån SD får alla sina pengar. Jag tror det är bara SD och M som inte vill redovisa, och då brukar man inte ha rent mjöl i påsen.
Anki på Öland
CITAT (Jubbe063 @ 10-08-2015, 22:24) *
................Sen kom nazisterna och plockade upp idéerna igen, renodlade dem och resten känner vi nog alla till.

Fast det verkar inte så.... "nazismens uppgång" körs ju i repris nu! Oh nej, vi är inte rasister, vi vill bara.....
*Stintan*
Historien upprepar sig.
silos
CITAT (*Stintan* @ 11-08-2015, 09:14) *
Historien upprepar sig.


Tror du att SVerigedemokrater kommer att se till att det byggs koncentration läger och gaskamrar?
Mjärden
När man inte har några argument mot den politik, som ett parti för, i detta fallet SD, så letas det upp en massa gammalt skit från både det ena partiet efter det andra.
Det är ju dagens förutsättningar man måste utgå i från och det är tack vare SD som invandrarfrågan tagits upp på dagordningen av andra partier utom Miljöpartiet ochCenterpartiet, som tror att man löser ett problem genom att sticka huvudet i sanden.

Ett exempel på felaktig invandrarpolitik; hur tror ni de invandrare känner som kom på 90-talet och fortfarande inte fått jobb, när nyanlända skall få en gräddfil in på arbetsmarknaden utan att ens kunna svenska ?

ps. jag har flera vänner och bekanta med invandrarbakgrund, så det är inte personerna i sig jag är ute efter.
Bengalow
CITAT (segelbåt @ 11-08-2015, 00:12) *
Att socialdemokratin har rötterna i kommunism är det knappast någon som förnekar så det behöver du inte upprepa hela tiden.

Det är inte ett adekvat uttryck. Socialdemokraterna har rötter i socialism. Kommunism bildades senare, som en sidogren av militanta socialister, och fick sin storhetstid i och med Oktoberrevolutionen 1917. Om man varit i Ryssland och sett all den pampighet, med Vinterpalatset och Eremitagets konstskatter, Peterspalatset i Pushkin, så förstår man varför de livegna i landet gjorde uppror. Av "alla" historiker, så är väl Kristian Gerner den ende, som sätter likhetstecken mellan kommunism och stalinism. Först kom socialism, och ur detta sprang kommunism och sedan stailinism. Det gäller att fatta vad som är vad - i annat fall så kan man säga att liberalismen grundades i konservatism.
Socialismen grundar sig på allas lika värde. När man gick till val på 1900-talets början i Sverige, så hade rika människor mångdubbla röster, eftersom rösträtten grundade sig på tillgångar. En statare utan pengar hade ingen rösträtt = naturalön. Bonden/arbetsgivaren hade kanske 120 röster, medan en bonddräng hade 1. Då sade storbonden till drängen, "-att röstar du inte på mitt parti, så får du sparken!"
Kan man undra över, varför människor blev socialdemokrater?
Kommunisterna var en egen sekt, som försökte att ta makten via revolution och uppror.
Jag hoppas att de, som sätter likhetstecken mellan social demokrati och kommunism tar åt sig , och om man är intresserad, lär sig av historien.
Jag är socialdemokrat ut i fingerspetsarna, men kalla mig "kommunist" så har du inte bara ett blått öga!
Anki på Öland
Lite om organiserat tiggeri....
Huggorm
CITAT (sparvuggla @ 11-08-2015, 06:18) *
Det verkar inte så med tanke på all umgänge och kopplingar med nazisterna. Fast dom försöker dölja det. Och dessutom får dom ledande poster. Jag säger bara Gunnar Kasselstrand.
Menar du Gustav Kasselstrand? Han var med i ungdomsförbundet men fick sparken av partiledningen just på grund av sina kontakter med extremhögern.
Bengalow
Du, huggorm, han var inte "bara medlem" han var ordförande i SDU, och satt i riksdagen för SD som deras ekonomiska talesman...högt uppsatt i partiet liksom. Det tycks mig som om du vill "släta ut" hans roll inom SD...men allihop är ju av samma skrot och korn. Så som en viss Adolf kom sig framåt i Tyskland på 20-talet, kommer sig en viss Åkesson fram i Sverige. Skillnaden var att Adolf "bara" hade jude- och zigenarproblem, medan Åkesson utvidgat det till alla utländska medborgare, som försöker komma hit av rädsla i sitt eget hemland. Att det sedan finns det undantag, det erkänner jag...men där kommer polis och immigrationsmyndigheter in. Jag skulle inte vilja åka tillbaka till Eritrea eller Somalia, om jag kom därifrån
segelbåt
CITAT (Bengalow @ 11-08-2015, 21:07) *
Du, huggorm, han var inte "bara medlem" han var ordförande i SDU, och satt i riksdagen för SD som deras ekonomiska talesman...högt uppsatt i partiet liksom. Det tycks mig som om du vill "släta ut" hans roll inom SD...men allihop är ju av samma skrot och korn. Så som en viss Adolf kom sig framåt i Tyskland på 20-talet, kommer sig en viss Åkesson fram i Sverige. Skillnaden var att Adolf "bara" hade jude- och zigenarproblem, medan Åkesson utvidgat det till alla utländska medborgare, som försöker komma hit av rädsla i sitt eget hemland. Att det sedan finns det undantag, det erkänner jag...men där kommer polis och immigrationsmyndigheter in. Jag skulle inte vilja åka tillbaka till Eritrea eller Somalia, om jag kom därifrån


SSU-basen Anna Sjödin sprang runt och skrek "svartskalle" och blattesvin" men allihop är ju av samma skrot och korn, eller hur? Eller gäller det bara SDU?

Sedan tar jag gärna en länk till att Åkesson har problem med alla utländska medborgare. Jag har inte hört att han har problem med japaner, indoneser, danskar, portugiser osv osv... Jag ska erkänna att jag är inte så insatt in Sd´s politik men t o m jag vet att de vill minska nivån på dagens invandring, inte stänga dörren.

Men vi kommer ihåg luciabeslutet -89 där socialdemokraterna stängde dörren för flyktingar med humanitära skäl. Går vi längre tillbaka har vi den stora skamfläcken baltutlämningen.

Du kastar ordentligt med sten i ditt glashus Bengalow.
Bengalow
Det med Anna Sjödin har jag inte hört om att hon skrek, i fyllan och villan. Hon blev berusad och utkastad från en krog. Resten är dina insinuationer, och vakternas ord mot ord. För övrigt har aldrig SSU haft den inställningen till människor, som du vill göra gällande - du far med lögn! SDU har det däremot - liksom hela SD.

Något luciabeslut -89 har jag aldrig hört talas om - där får du förklara dig!

Baltutlämningen - en skam???...ja du, det var balter, som deltog i tyska armen i Baltikum, med deras gräsliga övergrepp, och sedan flytt till Sverige, i hopp om att undkomma rättvisan. Varför skulle dessa slippa fria från mord och terrorhandlingar, när deras egna stater ville ha dem utlämnade. Skam? Nej, inte ett dugg. Har man mördat och misshandlat människor, sina egna, så skall man f-n också stå till svars. Jfr kriget på Balkan. Skulle inte du ställa människor till svars förhändelser i Szrebrenjica t.ex.? Varför tror du att man arkebuserade Quisling i Norge?
segelbåt
CITAT (Bengalow @ 11-08-2015, 22:19) *
Det med Anna Sjödin har jag inte hört om att hon skrek, i fyllan och villan. Hon blev berusad och utkastad från en krog. Resten är dina insinuationer, och vakternas ord mot ord.

Något luciabeslut -89 har jag aldrig hört talas om - där får du förklara dig!

Baltutlämningen - en skam???...ja du, det var balter, som deltog i tyska armen i Baltikum, med deras gräsliga övergrepp, och sedan flytt till Sverige, i hopp om att undkomma rättvisan. Varför skulle dessa slippa fria från mord och terrorhandlingar, när deras egna stater ville ha dem utlämnade. Skam? Nej, inte ett dugg. Har man mördat och misshandlat människor, sina egna, så skall man f-n också stå till svars. Jfr kriget på Balkan. Skulle inte du ställa människor till svars förhändelser i Szrebrenjica t.ex.? Varför tror du att man arkebuserade Quisling i Norge?


Att Sverige utvisar folk till väntande dödsdomar tycker du är ok?

Låt mig googla åt dig,
Anna Sjödin : http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10797382.ab
Luciabeslutet: https://sv.wikipedia.org/wiki/Luciabeslutet
Bengalow
Om man begått olagligheter som innebär dödsstraff i krigstider, så har man sig själv att skylla. Högförräderi kallas det, och många länder har kvar sådant dödsstraff. Det är dessa länders egen inställning till förrädare, som naturligtvis åsamkat många tusentals liv.

Beträffande Anna Sjödin, så kallar jag det en enskild händelse, som inte är knuten till politik. Har du mer på skvallernivån? I vilket fall - det var otroligt klumpigt gjort av en person i hennes "ställning".

Luciaöverenskommelsen var just det beslut som kom efter att hundratals pass hittats i södra Östersjön, då "flyktingar" slängt sina pass överbord, just för att kalla sig "flyktingar". Deras status var långt ifrån detta, och man beslutade att sådan invandring skulle ske reglerat genom FN's riktlinjer. Fan vad dåligt minne du har...ta och läs resten av historierna du dukar upp - inte bara löpsedlarna.
segelbåt
CITAT (Bengalow @ 11-08-2015, 22:45) *
Om man begått olagligheter som innebär dödsstraff i krigstider, så har man sig själv att skylla. Högförräderi kallas det, och många länder har kvar sådant dödsstraff. Det är dessa länders egen inställning till förrädare, som naturligtvis åsamkat många tusentals liv.

Beträffande Anna Sjödin, så kallar jag det en enskild händelse, som inte är knuten till politik. Har du mer på skvallernivån? I vilket fall - det var otroligt klumpigt gjort av en person i hennes "ställning".

Luciaöverenskommelsen var just det beslut som kom efter att hundratals pass hittats i södra Östersjön, då "flyktingar" slängt sina pass överbord, just för att kalla sig "flyktingar". Deras status var långt ifrån detta, och man beslutade att sådan invandring skulle ske reglerat genom FN's riktlinjer. Fan vad dåligt minne du har...ta och läs resten av historierna du dukar upp - inte bara löpsedlarna.


Så när en SDU:are gör något är alla i partiet likadana men när en SSU:are gör något är det en enskild händelse? Du är lustig.
Något mer på skvallerfronten undrar du??? Vi kan väl ta en till då: http://www.hd.se/lokalt/landskrona/2013/08...-at-bussforare/

Så nu kommer du plötsligt ihåg luciabeslut? När sossarna stänger gränsen är det ok, när andra vill minska invandringen är de rasister. Hör du inte själv hur infantilt du låter?

Fortsatt diskussion är meningslös då svaren är på dagisnivå... Typ min pappa är sosse så han kissar längre än alla andra. Var tog solidaritet och allas lika värde vägen?

Tack för mig. coolgleam.gif

malarmaster
man gillar att skriva om historien på detta forum.
Baltutlämningen: bakgrunden är att balter som slogs på tyska sidan MOT sovjet som hade ockuperat deras länder flydde vid krigsslutet till Sverige, på SOVJETS begäran utlämnades dessa till en säker dödsdom.
De var inte skyldiga till förräderi som bengalow antyder då de slogs för att befria SINA länder som dock inte blev fria förrän kommunistväldet kraschade.
Att de säkert gjort sig skyldiga till div. krigsbrott och vidrigheter mot civilbefolkning är nog sant generellt sett men att då istället för att ställa dem till svars liksom man gjorde mot övriga tyska soldater i Nurnberg gjordes inte,de blev istället avrättade av just den ockupationsmakt de ville ha bort.
Anna sjödin: Jo,det fanns för många vittnen för att den affären skulle tystas ner,i fyllan får man ju också i allmänhet höra sanningen,dvs vad personen normalt förtiger.Hon avgick ju också....
och varför skulle det inte finnas ungdomar i SSU som i likhet med övrig befolkning inte gillar vissa invandrargrupper? de finns säkert i alla partier.

Och jo,jag anser att landsförrädare typ quisling skall ställas till svars men av sin egen nation.
Baltländerna upphörde som nationer 1939 då sovjet ockuperade dem. Tyskarna övertog ockupationen tills sovjet ånyo kom tillbaks och behöll området permanent.
Huruvida balterna i det läget var tyska soldater eller statslösa balter är ju en intressant fråga.
I vilket fall var det en stor skam att baltutlämningen utfördes,det sedvanliga svenska kryperiet för ryssen.
Tacka vet jag Carl Bildt som vet hur man handskas med diktaturer. Ulf
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon