silos
Mord,bilbränder,åldringsrån,våldtäckter,handgranater kastas!

Median påstår att bråtten har minskat!
Hur räknar de när det sker hemskheter dagligen???

Vart är Sverige på väg?!?
*Stintan*
Minskat?1? Det tror jag inte på.
Aqvakul
Statistik är sällan hela sanningen och kan tolkas på olika sätt. Men att bara tro eller tycka är garanterat osant.

Ska vi bygga vårt samhälle på tro (som förr eller i vissa teokratiska diktaturer, nu) eller på vetenskap och beprövad erfarenhet?



Bengalow
Enligt Samuel Langhorne Clemens, alias Mark Twain, så finns det tre olika slags lögner: Lögn, förbannad lögn och statistik...med det senare kan man bevisa precis det man framhålla, och tiga om resten.
Huggorm
Ja, jag tror inte för en sekund att brottsligheten minskat. Möjligtvis har den bytt karaktär, det kanske är mindre hembränt och tjuvjakt idag, men mer mord, rån och våldtäkter. Jag förstår inte att media fortsätter pumpa ut statens propaganda när alla som följer med i vad som händer förstår att det är falskt.
silos
CITAT (Huggorm @ 13-08-2015, 15:39) *
Ja, jag tror inte för en sekund att brottsligheten minskat. Möjligtvis har den bytt karaktär, det kanske är mindre hembränt och tjuvjakt idag, men mer mord, rån och våldtäkter. Jag förstår inte att media fortsätter pumpa ut statens propaganda när alla som följer med i vad som händer förstår att det är falskt.


Ungefär så tänkte jag med!
Det vore intressant att få reda på vilka brott som har minskats!
malarmaster
CITAT (silos @ 13-08-2015, 15:49) *
Ungefär så tänkte jag med!
Det vore intressant att få reda på vilka brott som har minskats!

Jag tittade på nyheterna i morse så jag är inte uppdaterad men det som redovisades var våldsbrott som mord.
De har minskat och samma trend gäller i hela västvärlden. Man kan ju tro tvärtom när det nästan dagligen rapporteras om mord men frekvensen ligger tydligen på 80-90 mord om året ( i Sverige).
däremot har "vanlig" brottslighet ökat,stölder,bedrägerier m.m vardagsbrottslighet.
Aqvakul
Antalet anmälda brott per invånare har varit ganska konstant de senaste 25-30 åren. Vissa brott har ökat, andra har minskat. Brotten har inte generellt blivit grövre. Förmögenhetsbrott är betydligt vanligare än våldsbrott.

Det som är verkligen allvarligt, trots fler poliser och grövre straff, är att antalet uppklarade brott stadigt sjunker.
malarmaster
jo,fikarasterna är viktigare....

CITAT (*Stintan* @ 13-08-2015, 16:40) *

varför länkar du till en artikel från 2002? hur det ser ut idag har ju absolut inget samband med denna artikel.
Enda roliga var att justitieutskottets ordförande fredrik Reinfeldt var kritisk till BRÅ. Ulf
Aqvakul
Tyck gärna, men utgå från fakta!
*Stintan*
CITAT (malarmaster @ 13-08-2015, 16:58) *
jo,fikarasterna är viktigare....


varför länkar du till en artikel från 2002? hur det ser ut idag har ju absolut inget samband med denna artikel.
Enda roliga var att justitieutskottets ordförande fredrik Reinfeldt var kritisk till BRÅ. Ulf


Hur vet du att det är så mycket bättre idag?
kerstin z5-6
Läs BRÅ s rapporter. det finns aktuella
*Stintan*
CITAT (kerstin z5-6 @ 13-08-2015, 17:09) *
Läs BRÅ s rapporter. det finns aktuella


Tror inte på dom.
malarmaster
CITAT (*Stintan* @ 13-08-2015, 17:05) *
Hur vet du att det är så mycket bättre idag?

på 13 år har mycket förändrats. jag säger som kerstin z5-6. det finns mycket aktuellare rapporter. F.ö var artikeln inte en rapport utan anklagade brå för att gå i regeringens ledband,då hette statsministern Göran Persson.
Skall man länka till statistik bör man leta reda på senaste källan annars är det ju inte meningsfullt. Ulf
Jubbe063
CITAT (Huggorm @ 13-08-2015, 15:39) *
Ja, jag tror inte för en sekund att brottsligheten minskat. Möjligtvis har den bytt karaktär, det kanske är mindre hembränt och tjuvjakt idag, men mer mord, rån och våldtäkter. Jag förstår inte att media fortsätter pumpa ut statens propaganda när alla som följer med i vad som händer förstår att det är falskt.


Kolla in länkarna jag in ovan, dels statistik om upplevd brottslighet, anmälda brott, utredda brott samt brott som gått till åtal. Dels generellt, eller så kan man dela upp det i län, åldersmässigt etc etc.

Upplevd brottslighet har ökat generellt, anmälda brott har ökat lite sett till riket, men Region vis är det stor spridning mellan ökningar och minskningar.

CITAT (silos @ 13-08-2015, 15:49) *
Ungefär så tänkte jag med!
Det vore intressant att få reda på vilka brott som har minskats!

Kolla in länkarna jag in ovan, dels statistik om upplevd brottslighet, anmälda brott, utredda brott samt brott som gått till åtal. Dels generellt, eller så kan man dela upp det i län, åldersmässigt etc etc.

Upplevd brottslighet har ökat generellt, anmälda brott har ökat lite sett till riket, men Region vis är det stor spridning mellan ökningar och minskningar.

CITAT (Jubbe063 @ 13-08-2015, 14:17) *


.

CITAT (malarmaster @ 13-08-2015, 17:50) *
på 13 år har mycket förändrats. jag säger som kerstin z5-6. det finns mycket aktuellare rapporter. F.ö var artikeln inte en rapport utan anklagade brå för att gå i regeringens ledband,då hette statsministern Göran Persson.
Skall man länka till statistik bör man leta reda på senaste källan annars är det ju inte meningsfullt. Ulf


Absolut färskaste siffrorna är från första halvåret 2015. Färskare än så får man inte. Totalt sett en ökning från förra året.
silos
Gruppvåldtäckt i Karlstad igår!
silos
En ung kvinna påträffad död!
silos
Här ser det inte ut att brotten skulle ha minskat!
https://www.bra.se/download/18.22a7170813a0..._anm_fr1950.xls
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon