Full version: Helgens strapatser
Gossen Ruda
Vågar jag skriva ett vanligt inlägg här? rolleyes.gif Helgen har förutom det soliga och varma vädret kännetecknats av insamling. Förra helgen fick jag ett ryck och besökte en myr/mosse för att plocka blåbär. Fick ihop ett kilo men ville ha mer så igår gick jag dit igen och fick ett kilo till. Idag blev det nästan 2 kilo till. Det är lite strapatsrikt för mig att ta mig dit, det är hela 100 meter dit. I lodrät riktning, den ligger uppe på berget vid min sommarstuga. Kanske en km drygt i vågrät riktning. Det sliter på mina artrosknän men skam den som ger sig. Nedfärden är nästan jobbigast. Skapligt med blåbär, inte blått direkt men blåfläckigt.

Sen var det dags att skörda brytbönor. 1,7 kilo nu första omgången. Otroligt vad de har växt på bara en vecka, solen och värmen har varit mumma för plantorna. Så i morron börjar blåbärsrensning och infrysning och förvällning/infrysning av bönor.
silos
Det låter alldeles underbart!
*Stintan*
Det blir mums till vintern :-)
Aqvakul
Bra jobbat, Rudan! bravo.gif
Eva i Skåne
Grattis till blåbären och bönorna.
Det låter jobbigt med klättrandet, men gavju lön för mödan smile.gif
MagisterJon
Ett mycket gott initiativ smile.gif Blåbär är bland de nyttigaste bären. Har själv inte plockat jättemycket, men åt en del i helgen under en cykeltur - vilket jag hoppas kompenserar mitt onyttiga leverne med öl (brygger egen så då dricker man en del) smile.gif
Gossen Ruda
Nja, jag avhåller mig från alkoholets skadeverkningar. innocent.gif Jag smakade inte ens när min salig fader satte vin på blåbär.
Gossen Ruda
Upptäckte i förrgår att jag blivit biten av en fästing också, fast varifrån den kom vet jag inte. Drog bort den och upptäckte när jag kollade i stereoluppen att den var huvudlös. Huvudet sitter aaltså kvar i huden i skrevet. Lite svårt att kolla men jag får se hur det går.
*Stintan*
Huvudet brukar försvinna av sig självt så håll inte på att pilla. Möjligen badda lite försiktigt med klorhexidin.
Aqvakul
CITAT (*Stintan* @ 26-08-2015, 10:46) *
Huvudet brukar försvinna av sig självt så håll inte på att pilla. Möjligen badda lite försiktigt med klorhexidin.

tummenupp.gif
Gossen Ruda
Jag vet, jag har fö kraftigare saker att badda med om det skulle knipa. Det var fö en mycket liten fästing, ganska nyfödd. Den såg fö inte ut att ha hittat något blod.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon