Susanne i Linköping
Nu är äntligen min Square Foot garden-ruta klar! Bilden togs innan jag sådde. Nu får vi se hur länge den får vara i fred, kanske retar sig någon på rutnätet. Men friskt vågat...



Virket är linoljat och insidan är klädd med svart plast. Måtten invändigt är givetvis 120x120 cm.

Att rutan inte är pallkrage innebär förstås att jag fortfarande bara är hang-around till pallkrageklubben. laugh.gif Ni får ursäkta!
Ingrid på Västkusten
Fniss- alla upphöjda bäddar är bra :-)

och det ser hemskt proffsigt ut!

Hälsar Ingrid
LindaA
Vad fint det blev, ser jätteproffsigt ut!

Någon gång ska jag prova att odla i sådana rutor, blev ännu mer sugen nu.. smile.gif
Lena N
Sedan jag första gången provade att så i rutor istället för rader har jag hållit mig till det oavsett om jag odlat i vanlig bädd, upphöjd bädd eller pallkrage.

Men jag tycker att 40 x 40 cm är en bättre storlek på rutorna än de rekommenderade 30 x 30 cm. 120 cm är ju jämt delbart även med 40. Jag har en halvpall överst i mitt kryddtorn. Där blir rutorna 30 x 40 cm.
Susanne i Linköping
40 x 40 cm?

Ja, rutorna kändes faktiskt lite små när jag sådde i dem, men första försöket ska förstås göras enligt originalkonceptet. Men jag har en ruta till, utan rutnät, och där tror jag att jag ska följa ditt råd och testa 40 x 40 istället. I pallkragar är det förstås alltid ett bättre mått, eftersom helkragarna är 80 x 120.

Hur många plantor blir lagom i en 40x40-ruta, av t ex sallat, morot, kålrabbi, spenat, bönor mm mm?
Virgo
Denna modell är faktiskt snygg och roligare än pallkrage.
Jag skulle nog bara ha 4 rutor 60x60 eller fyra trekanter.
mina "pallkragar" är ung. 90x 450cm.
Men jag ser att du har tömt i några säckar 95% planteringsjord. ohmy.gif
Susanne i Linköping
Nä, Virgo, den mesta jorden är faktiskt den ursprungliga. En enda säck "kogödsel" (sabla COOP att sälja usel kvalitet, jag märkte att det var mycket torv i) på toppen bara. Efter att jag tog bilden la jag på en halv hink kompost också (skulle varit mer men det blev strul med att få ur kompost ur lådan, komposten var genomvävd med rötter uppifrån).

Roligt att du tycker den är snygg! Hoppas jorden duger till odling också, jag har försökt jordförbättra under det år jag haft landet men sånt tar ju tid.
Virgo
CITAT
En enda säck "kogödsel" (sabla COOP att sälja usel kvalitet, jag märkte att det var mycket torv i)


Jaja den kogödseln är nästan 95%. Har undersökt den.
Men den är i alla fall bättre än "planteringsjorden".
Lena N
CITAT (Susanne i Linköping @ 21-04-2004, 13:49)
Hur många plantor blir lagom i en 40x40-ruta, av t ex sallat, morot, kålrabbi, spenat, bönor mm mm?

Samma plantavstånd som i 30 x 30 rutor.
Ella
urflott och vilken bra ide! Ording och reda i grönsakslandet tan att någonsinn behöva sätta en fot i landet smile.gif
Susanne i Linköping
Tja, idén är väl inte min egentligen... utom möjligen designen av själva brädramen, men den är ju inte så avancerad. tongue.gif

Just nu är hela härligheten insvept i ful fiberduk, men rutnätet lyser igenom. Om några dagar ska jag lyfta lite på väven och kika på om något grott. Fler bilder kommer! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon