Full version: Energitjuvar
Eva i Skåne
Det fanns en tid när jag lärde mig en massa trädgårdsrelaterat och knöt många trevliga bekantskaper här på forumet (flera personer som hör till mina bästa vänner i verkliga livet idag), men tiderna förändras och forumen med den.
Energitjuvar ska man göra sig av med, har jag fått lära mig.
silos
Det är nyttigt att ta reda på varför man har råkat ut för energitjuvar eftersom alla människor vi möter under livets gång har nått att berätta för oss om oss själva;våra attityder,beteende,känslor och mycket mera,men det är ett stort och jobbigt arbete!
Och de flesta av oss tar de lättaste vägen och skulle på andra för sitt dåliga mående!

Men du har rätt att ibland måste man göra sig av med så kallade energitjuvar!

Vad exakt menar du med en energitjuv?
Jubbe063
CITAT (Eva i Skåne @ 21-10-2015, 12:02) *
Det fanns en tid när jag lärde mig en massa trädgårdsrelaterat och knöt många trevliga bekantskaper här på forumet (flera personer som hör till mina bästa vänner i verkliga livet idag), men tiderna förändras och forumen med den.
Energitjuvar ska man göra sig av med, har jag fått lära mig.


Jepp, man ska omge sig av personer som ger energi, glädje och meningsfullt utbyte på positivt sätt. Rensa bort de som bara ger en dåligt samvete, är krävande utan att ge något tillbaka, som bara ser allt negativt och som inte bidrar med något vettigt.
silos
CITAT (Jubbe063 @ 21-10-2015, 15:54) *
Jepp, man ska omge sig av personer som ger energi, glädje och meningsfullt utbyte på positivt sätt. Rensa bort de som bara ger en dåligt samvete, är krävande utan att ge något tillbaka, som bara ser allt negativt och som inte bidrar med något vettigt.


Ingen människa kan ge en dåligt samvete utan det skapar man alldeles själv!
Är du en marionett som dansar efter andras viljor!?!

Vi är själva dem som väljer hur vi reagerar mot människor och omständigheter!

Negativa människor är inte värdelösa,de har mycket att lära om människosinnet men lätt är det inte!
Jubbe063
CITAT (silos @ 21-10-2015, 16:03) *
Ingen människa kan ge en dåligt samvete utan det skapar man alldeles själv!
Är du en marionett som dansar efter andras viljor!?!

Vi är själva dem som väljer hur vi reagerar mot människor och omständigheter!

Negativa människor är inte värdelösa,de har mycket att lära om människosinnet men lätt är det inte!


Med "ger en dåligt samvete" menar jag sådana som hela tiden måste anmärka på allt, typ " men inte ska du resa när du har småbarn hemma", "oj så stökigt du har det, du borde nog ta och städa nu" etc etc.

Och rent generellt. Varför ska man omge sig med negativa människor som inre bidrar till något positivt? Vad kan man lära sig från dessa mer än att tänka negativt och vara pessimist? Mycket bättre att umgås med människor som lyfter en, som ger en glädje, som bidrar till något konstruktivt.
Mjärden
I jobbet kan det vara svårt att välja bort dem man inte trivs med eller som "sänker ens inre frid".
På fritiden är det lite lättare att välja bort dessa personer, men det går inte alltid det heller tex om man är med i en förening eller kursverksamhet eller ett kolonilottsområde.
Men det är fantastiskt när man träffar personer stora som små och där man sinnena flyter ihop och man trivs så bra tillsammans. Jag vet inte vad det är, men det bara finns där. Man känner efteråt att man fått ett energitillskott och minns bara bra saker som personen sagt eller gjort.
Sen kan det finnas "ömma punkter" som en person kan trycka på medvetet eller omedvetet, sistnämnda kan inte personen lastas för. I båda fallen får man kämpa med att må dåligt ett tag och ibland kan man fråga personen vad han/hon menade med det som sades. Ibland blir det bra efter det, ibland kvarstår obehaget.
Sen finns det lägen, då man önskar att man inte fanns eller bodde långt ute i skogen, då man känner att man bara är till besvär för sin omgivning tex l pga astma/allergi.
silos
CITAT (Jubbe063 @ 21-10-2015, 17:12) *
Med "ger en dåligt samvete" menar jag sådana som hela tiden måste anmärka på allt, typ " men inte ska du resa när du har småbarn hemma", "oj så stökigt du har det, du borde nog ta och städa nu" etc etc.

Och rent generellt. Varför ska man omge sig med negativa människor som inre bidrar till något positivt? Vad kan man lära sig från dessa mer än att tänka negativt och vara pessimist? Mycket bättre att umgås med människor som lyfter en, som ger en glädje, som bidrar till något konstruktivt.


Jag tror att man lär sig att säga ifrån om inte annat!
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag försöker också att hålla mig långt ifrån energitjuvar men det tar tid att lära sig det.
Människor som alltid är negativa vill jag inte heller ha omkring mig.
silos
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 22-10-2015, 10:04) *
Jag försöker också att hålla mig långt ifrån energitjuvar men det tar tid att lära sig det.
Människor som alltid är negativa vill jag inte heller ha omkring mig.


Kan det vara att du inte klarar av att ser dig själv i den spegeln som en energitjuv eventuellt visar dig?!?
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (silos @ 22-10-2015, 10:43) *
Kan det vara att du inte klarar av att ser dig själv i den spegeln som en energitjuv eventuellt visar dig?!?


Du och dina konstiga ideér..... En energitjuv vet inte hur jag är för den tänker bara på sig själv
silos
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 22-10-2015, 10:47) *
Du och dina konstiga ideér..... En energitjuv vet inte hur jag är för den tänker bara på sig själv


Inte det minsta konstigt!

Allt händer ju på andligt nivå så varken energitjuv eller du är medveten om det hela!
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (silos @ 22-10-2015, 11:26) *
Inte det minsta konstigt!

Allt händer ju på andligt nivå så varken energitjuv eller du är medveten om det hela!


Tror du på det om du vill..... men jag lever i verkligheten och med verkligheten
silos
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 22-10-2015, 11:31) *
Tror du på det om du vill..... men jag lever i verkligheten och med verkligheten


Och vad är verklighet enligt dig!
Vad jag vet så skapar varje människa sin verklighet och min verklighet består av både det som jag ser och hör och det som inte synns alltså den andliga verklighetheten!

Och jag vet att vi skapar våra liv med våra tankar och känslor!
Jubbe063
CITAT (silos @ 22-10-2015, 09:26) *
Jag tror att man lär sig att säga ifrån om inte annat!


Jag kan redan säga nej. Därför säger jag nej till Energitjuvar som bara tar energi men aldrig ger något tillbaka.

CITAT (silos @ 22-10-2015, 11:26) *
Inte det minsta konstigt!

Allt händer ju på andligt nivå så varken energitjuv eller du är medveten om det hela!


Andliga nivåer get något. Energitjuvar bara tar utan att ge nåt tillbaka
silos
CITAT (Jubbe063 @ 22-10-2015, 16:34) *
Jag kan redan säga nej. Därför säger jag nej till Energitjuvar som bara tar energi men aldrig ger något tillbaka.
Andliga nivåer get något. Energitjuvar bara tar utan att ge nåt tillbaka


Helt rätt men jag tänker på varför vissa människor råkar gång på gång på dessa negativa människor.
Att kanske någonting inom den drabbade gör att h*n nästan drar till sig energitjuvar.

Och visst kan jag har fel!
Bengalow
Men låt då bli att tända "lampan". Det är ditt eget fel om du blir "tjyvad". Du har ju satt igång din egen energiprocess. Att man retar sig på andras inlägg, och går och tuggar på det, är inte smart. Det leder till dåligt humör i värsta fall, och det är ju bara dåligt för dig själv och din omgivning.
silos
CITAT (Bengalow @ 22-10-2015, 22:56) *
Men låt då bli att tända "lampan". Det är ditt eget fel om du blir "tjyvad". Du har ju satt igång din egen energiprocess. Att man retar sig på andras inlägg, och går och tuggar på det, är inte smart. Det leder till dåligt humör i värsta fall, och det är ju bara dåligt för dig själv och din omgivning.


Ja varför reta sig på andras inlägg det undrar jag med?

För mig är det morgonens lilla höjdpunkt när jag kommer hit och läser vad det har skrivits och jag får många goda skratt speciellt dina,trolljägarnas och suckarnas inlägg ger mig anledning till glädje och samtidigt förundran över hur ni alla är IRL.
Kram på dig Bengalow och önskan om en härlig dag och reta dig nu inte så mycket på oss här på småprat!
smiley_small_hug.gif
Bengalow
Mitt svar var inte ämnat någon speciell, mer än mot rubriken på ämnet.
Att reta sig på andras inlägg häller jag mig för det mesta för god till, utom när man har sakfel, och ljuger i sin argumentation.
silos
CITAT (Bengalow @ 23-10-2015, 10:05) *
Mitt svar var inte ämnat någon speciell, mer än mot rubriken på ämnet.
Att reta sig på andras inlägg häller jag mig för det mesta för god till, utom när man har sakfel, och ljuger i sin argumentation.


Bra där! tummenupp.gif
*Stintan*
CITAT (Bengalow @ 23-10-2015, 10:05) *
Mitt svar var inte ämnat någon speciell, mer än mot rubriken på ämnet.
Att reta sig på andras inlägg häller jag mig för det mesta för god till, utom när man har sakfel, och ljuger i sin argumentation.


tummenupp.gif
tomas99
thumbdown.gif
CITAT (*Stintan* @ 23-10-2015, 10:50) *
tummenupp.gif

Bee
För mig är energitjuvar såna man pratar med tex på telefon och efteråt känner man sig som en disktrasa! Helt dränerad på energi. Jag har en väninna som är sån. Jag pratar inte ofta med henne och när jag gör det vet jag att jag måste vara utvilad och rätt pigg. Hon är inte medveten om vilken effekt hon har på mig. Säga upp bekantskapen? Nej, det vill jag ändå inte för hon har goda sidor oxå.

Och vad gör man när det handlar om släktingar? Sluta umgås? Nej, det gör man inte. Men man ransonerar tillfällena till kontakt.

Det som ger mig energi är bla när jag träffar folk i grupp. Är jag oxå en energitjuv kanske. Hm. Tål att tänka på smile.gif

Gnäll på forum stör mig inte men jag kan bli trött på det. Inte samma sak som att känna sig dränerad. Kanske är det som nån sa tidigare att vissa är predisponerade och suger åt sig, andra berörs inte alls.
*Stintan*
CITAT (tomas99 @ 23-10-2015, 11:34) *
thumbdown.gif


Du är lustig du. Varför ger du mig tummen ner men inte Silos för exakt samma sak?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon