Full version: SLÄKTFORSKNING
Rhonda - 51Aussie
Någon ställde en fråga till mig på min Genographic Project tråd. (DNA) om släktforskning
DNA är inte samma som släktforskning.

Jag har nyligen avslutat 10-års släktforskning. Jag är den enda i hela släkten som har varit intresserad. Jag fick reda på att jag har skotska, schweiziska o engelska människor i släkten. Jag har alla namnen.
Jag skulle gärna vilja få info om mannen från Zürich men det är jättedyrt att anlita en Schweizisk genealog.

Det är väldigt roligt att släktforska. Man får en koppling till de människorna som kom före en. Jag har använt ancestry.co.uk for min forskning o ancestry.se för min gubbe. Man får matcher som man laddar ner till sitt eget träd-toppen! (Det kostar men det är värt det)

Jag har kopierat allt (dokument, foton) till usb:n o skickat till mina barn o till mina syskon i Australien. Jag har en kopia inlåst i mitt brandsäkra skåp. Där förvarar jag också alla släktfoton. (de har skannats in)

Tänk vad kul det skulle bli för barnen o barnbarnen osv!

Gå hem till era gamla släktingarna o be dem skriva på gamla foton vad alla heter !!
När de är borta vet ingen namnen på dessa människor.


Detta träd gjorde jag i somras.
Damen längst upp längst till h är från Skottland (Elizabeth Campbell-emigrerade till Ballarat)
Gubben längst upp är från Zürich. (Hermann Schmidt-emigrerade till Adelaide)
Bengalow
Jag håller också på med det, och har tid för det som pensionär.
Vår "släkt" är spridd över hela världen - från tidiga emigranter till USA och Danmark, till sena utvandrare, vilka har bosatt sig i Kenya m.fl. andra länder. Jag har för mig att det finns 17 länder i kalendern, allt från alla nordiska länder till många europeiska.
Min fru håller inte med mig om vem som är medlem av släkten - hon räknar endast blodsband. Då blir det för snävt tycker jag. En ingift "morbror" (mosters man) är helt klart en släkting...
F.n. är det nästan 7500 olika namn på kartan, men när det är så många, så förlorar man översikten. De närmaste känner man ju, som kusiner, deras föräldrar o.s.v. Jag började för nästan 30 år sedan, när många i min fars och mors släkt levde. Jag ringde upp dem, och pratade länge. Dom ville så gärna berätta. Det var på den tiden som det fanns "rikssamtal", och dessa telefonräkningar blev höga, kan ni tänka er!
Nuförtiden studsar det in "smart matches" från hela världen varenda dag. Det blir lite jobbigt, med flera timmar om dagen framför datan, och ibland vill man bara lägga av, men så går man vidare. Den tidigaste födde är från 1470. Den gången fick man många barn, och förgreningarna är otaliga!
Jag använder mig av ett program som heter "My heritage". Förr hade jag också Geni, men det köptes av föregående, och håller nu på att slås ihop, eller åtminstone parallellköras.
Rhonda - 51Aussie
CITAT (Bengalow @ 03-12-2015, 13:11) *
Jag håller också på med det, och har tid för det som pensionär.
Vår "släkt" är spridd över hela världen - från tidiga emigranter till USA och Danmark, till sena utvandrare, vilka har bosatt sig i Kenya m.fl. andra länder. Jag har för mig att det finns 17 länder i kalendern, allt från alla nordiska länder till många europeiska.
Min fru håller inte med mig om vem som är medlem av släkten - hon räknar endast blodsband. Då blir det för snävt tycker jag. En ingift "morbror" (mosters man) är helt klart en släkting...
F.n. är det nästan 7500 olika namn på kartan, men när det är så många, så förlorar man översikten. De närmaste känner man ju, som kusiner, deras föräldrar o.s.v. Jag började för nästan 30 år sedan, när många i min fars och mors släkt levde. Jag ringde upp dem, och pratade länge. Dom ville så gärna berätta. Det var på den tiden som det fanns "rikssamtal", och dessa telefonräkningar blev höga, kan ni tänka er!
Nuförtiden studsar det in "smart matches" från hela världen varenda dag. Det blir lite jobbigt, med flera timmar om dagen framför datan, och ibland vill man bara lägga av, men så går man vidare. Den tidigaste födde är från 1470. Den gången fick man många barn, och förgreningarna är otaliga!
Jag använder mig av ett program som heter "My heritage". Förr hade jag också Geni, men det köptes av föregående, och håller nu på att slås ihop, eller åtminstone parallellköras.


Jag skrev aldrig in namnet på en ingift person (som inte hade bloodsband till mig) eftersom jag inte ville få matcher från dennes släkt. Namnet skrev jag på "comments" istället. Din fru tänker rätt :-). Din mosters ingifta man är ju egentligen ingen släkting till dig, bara hans fru o deras barn är det.

Jag har låtit bli att lägga till namnen på tex syskon till en anfader/moder. Jag har skriivit deras namn i "comments" annars blir det alldeles för mycket folk o matcher. Ett tag hade jag alla namnen men jag gick igenom allt o deletade dem. Försök med det-det blir enklare för dig.

Bengalow
Ja, ja, man ser olika på detta - släkt i släkten är också sammanbundna med varandra via släktskap/giftermål/barnavlelse, inte nödvändigtvis via blodsband.
Rhonda - 51Aussie
CITAT (Bengalow @ 03-12-2015, 14:00) *
Ja, ja, man ser olika på detta - släkt i släkten är också sammanbundna med varandra via släktskap/giftermål/barnavlelse, inte nödvändigtvis via blodsband.



Visst är de våra älskade familjmedlemmar men de har sina egna släktträd. Tex-min mosters man-han är inte blodssläkt med mig. Hans söner (mina kusiner) tar hand om det släktträdet. (vilket jag inte är en del av). Alla har sitt eget släktträd. De är inte mindre älskade för det. :-)
Bengalow
Då menar du, att man inte blir släkt genom giftermål t.ex.? Om din moster gifter sig med en man, så är dom inte släkt? Bara deras barn blir din släkt? Urdumt tycker jag. Du och din man är naturligtvis släkt...Det stod något i Bibeln om detta: "-Släkter förenas, och släkter fortgår...". (jag är lite osäker på ordalydelsen)Frågan är ju bara vilket urval man väljer att använda. Släkt är vi allesammans ner till "Adam och Eva".
Mjärden
Jag är inte släkt med min fru, men däremot är våra barn släkt med båda våra släktgrenar. Iof kan man vara släkt på långt håll, men som regel är det olika grenar, som förenar sig.
Sen kan det finnas någon anledning till att inte släktforska tex man vill inte veta om man är släkt med en grov brottsling tex.
Jag har ändå fått lite uppgifter genom på mina föräldrars släktingar och bla besökt ruinhögen efter det ställe där min mormor växte upp. Hon "utvandrade" från Småland till Östergötland och ett av hennes barn bosatte sig bara någon km från hennes föräldrahem och hon gifte sig med en släkting, tror tom att de var kusiner alt sysslingar.
Min far bodde på gården bredvid och när min mor hälsade på sin syster, så träffades min mor och far vid postlådan och tycke uppstod. Men min mor och far var inte släkt vad jag kan se ganska långt bak i tiden.
Rhonda - 51Aussie
CITAT (Mjärden @ 03-12-2015, 15:40) *
Jag är inte släkt med min fru, men däremot är våra barn släkt med båda våra släktgrenar. Iof kan man vara släkt på långt håll, men som regel är det olika grenar, som förenar sig.
Sen kan det finnas någon anledning till att inte släktforska tex man vill inte veta om man är släkt med en grov brottsling tex.
Jag har ändå fått lite uppgifter genom på mina föräldrars släktingar och bla besökt ruinhögen efter det ställe där min mormor växte upp. Hon "utvandrade" från Småland till Östergötland och ett av hennes barn bosatte sig bara någon km från hennes föräldrahem och hon gifte sig med en släkting, tror tom att det var en kusin.
Min far bodde på gården bredvid och när min mor hälsade på sin syster, så träffades min mor och far vid postlådan och tycke uppstod. Men min mor och var var inte släkt vad jag kan se ganska långt bak i tiden.


Jag har gjort båda min mammas o pappas släktträd.
Min fasters mans släktträd har gjorts av deras barn (mina kusiner)
Min mosters mans släktträd har gjorts av deras barn (mina kusiner)
Mina morbröders barn (mina kusiner) har gjort sin mammas släktträd.

När folk gifte sig med kusiner går släktträden ihop.

Vad roligt att se där din mormor växte upp!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon