Gita
Visst är det lätt att vara efterklok, men kanske bra att vara lite mer återhållsam men att spå framtiden Åsa Lindeborg
http://www.aftonbladet.se/nyheter/skongres...icle12789232.ab

Gita
segelbåt
Fröken Linderborg är kommunist och grät när muren föll. Mer behöver man väl inte säga?
Gossen Ruda
Juholt hade kunnat bli en perfekt ledare för S och även statsminister. En utmärkt talare som hade kunnat prata omkull hela alliansen. Om han bara inte flummat ut i felaktigheter och rena lögner. Begriper inte hur det kunde ske.
malarmaster
han var sosse och de kan bara inte hålla sig till sanning.
löfven är likadan,ingen koll på läget och verkar göra allt för att undvika att ta ansvar.
Ljuga är hans paradgren,inte ett enda vallöfte har han hållt.
belöningen för sin totala avsaknad av ryggrad blir ständigt sjunkande siffror i olika mätningar.
på ett område har han dock nu slagit Juholt,nämligen i att ha lägre siffror än alltime low som Juholt satte.
Alliansen har nu seglat om de rödgröna och kraven på nyval kommer att bli hårda ju närmre vårbudgeten vi kommer. Kanske kommer en gemensam alliansbudget till dess? arbetet pågår i flera partier.
flera interna s medlemmar beskriver också läget inom partiet som kaotiskt där man tydligen splittrats i flera fraktioner.
men partisekreteraren beskriver läget som att allt går framåt.Kan bara partiet nå ut med sin politik går allting åt rätt håll. att väljarna ser att det inte finns någon politik tycks inte partiledningen förstå.
kejsarens nya kläder? Ulf
Gossen Ruda
Målarn, du är precis som Gita. Kastar ur dig obevisat skitsnack, ljuger och plockar fram vad du vill och glömmer annat. Ingen hade nog förväntat sig att alla vallöften skulle kunna hållas när man sitter i koalitionsregering som dessutom är i minoritet. Det gäller att anpassa sig till situationen och har inget med lögn att göra. Det är därför Batra håller låg profil och sitter i båten. Blir det nyval och högern vinner är det deras tur att sitta i den ranka båten. Om man inte tar hjälp av SD men då vill inte L vara med. Status quo i riksdagen.
Huggorm
Ja, alliansen kommer inte misstroendeförklara Löfven förrän de har en plan för hur de skall få majoritet, att göra det nu skulle bara sätta dom själv i den rävsax som de rödgröna sitter. Det skulle bli alliansen som skulle blöda väljare och göra bort sig gång på gång inför svenska folket. Som jag ser det finns det bara en möjlighet och det är en blocköverskridande regering. M med antingen S eller SD, kanske backade av L eller C. Men frågan är om S skulle tolerera att vara lydparti under ett M som får mer röster än de själv.

Men det skulle ha varit extremt underhållande att få se Juholt hantera dagens invandringssituation, eller Mona Sahlin för den delen. Däremot hade kanske Göran Persson kunnat hantera situationen något bättre än övriga sossehövdingar.
Gossen Ruda
S+M med 2014 års valresultat är den enda konstellationen som möjligen skulle kunna fungera, de får iaf majoritet. Nyval skulle inte förbättra situationen för någon, ett slag i luften.
Huggorm
CITAT (Gossen Ruda @ 24-01-2016, 21:01) *
S+M med 2014 års valresultat är den enda konstellationen som möjligen skulle kunna fungera, de får iaf majoritet. Nyval skulle inte förbättra situationen för någon, ett slag i luften.

Nyval skulle sannolikt förändra maktbalansen i den konstellationen, och därmed avgöra vilket av partierna statsministern skall hämtas från. En inte obetydlig detalj.
malarmaster
CITAT (Huggorm @ 25-01-2016, 05:59) *
Nyval skulle sannolikt förändra maktbalansen i den konstellationen, och därmed avgöra vilket av partierna statsministern skall hämtas från. En inte obetydlig detalj.

s+m kan inte funka,den ena parten ett bidrags o skattehöjarparti,den andra motsatsen.Skulle iofs gärna se ett budgetförslag från ett sådant alternativ men av döma av debatterna i riksdagen står man så långt ifrån varandra att det är ett omöjligt förslag.
Alliansen är därmed det enda alternativet och jag är övertygad om att svenska väljare vid nästa val kommit till insikt därom.Utvecklingen går ju åt rätt håll opinionsmässigt.
Ett färskt alliansprogram biter sannolikt bättre än vad motparten kan visa upp,de har ju i praktik visat sin bristande regeringsduglighet.Några vallöften bör de inte heller gå ut med, s o mp har ju visat sig inte komma överens och så har vi ju det verkliga regeringspartiet till vänster som har utslagsrösten.Sjöstedt är nog glad att han inte sitter i regering idag,v har ju faktiskt fått igenom mer på att vara utanför.
SD har troligen också haft sin topp och med de nya invandringsregler som gäller har de till viss del fått igenom sin politik. både s o mp har fått backa rejält i denna fråga,verkligheten visade sig vara en annan sak än politiska pamfletter.tyvärr har man varit minst ett år efter i sina beslut,reinfeldt såg utvecklingen redan före valet men vidtog inga åtgärder.Att EU:s yttre gräns kollapsade vid trycket kunde man nog förutse,det finns nämligen ingen organisation i EU avseende flyktingar utan varje land får sköta det själv.Vid ett hårt tryck ger man därmed upp o skickar strömmarna vidare.Att det var risk för stora strömmar visste man alltså om,italien har i åratal fått städa upp i medelhavet med bistånd av bl-a Sverige och andra EU-länder.Lägrena har ju också hela tiden fyllts på och det var bara en tidsfråga tills trycket skulle bli för hårt och flyktingarna till fots skulle bege sig till EU. Ulf
malarmaster
CITAT (Gossen Ruda @ 24-01-2016, 20:06) *
Målarn, du är precis som Gita. Kastar ur dig obevisat skitsnack, ljuger och plockar fram vad du vill och glömmer annat. Ingen hade nog förväntat sig att alla vallöften skulle kunna hållas när man sitter i koalitionsregering som dessutom är i minoritet. Det gäller att anpassa sig till situationen och har inget med lögn att göra. Det är därför Batra håller låg profil och sitter i båten. Blir det nyval och högern vinner är det deras tur att sitta i den ranka båten. Om man inte tar hjälp av SD men då vill inte L vara med. Status quo i riksdagen.

Förstår att du som s-väljare är frustrerad när allt går bakåt. Men som man bäddar får man ligga.
avseende vallöften brukar man ju före valet tala om hur man vill regera,s och mp och v klargjorde att man avsåg att samregera. i debatt efter debatt klargjordes detta. I det läget bör man väl också snacka ihop sig om den politik man vill föra.
det gjordes inte utan varje parti kom med sina förslag. det bäddar ju för konflikt vid en valseger.
Det har ju också visat sig att det konceptet var uruselt och man får nu sin belöning för detta dvs sjunkande siffror pga brutna löften.
Alliansen la ner tid på att komma överens och de höll faktiskt sina löften.
En lärdom för löfven o kompani att i framtiden tala med varann före och inte efter.
Att regeringen anpassat sig efter situationen är en underdrift,man gör faktiskt ingenting utan påtryckning av alliansen.Det är därifrån förslagen kommer som regeringen anpassar sig till.
Ett uruselt betyg alltså för en statsminister utan egna visioner.Men så är ju också hans parti i kris och det är bara en tidsfråga tills rosornas krig ånyo bryter ut i media med nya skandaler.
Kanske behöver de juholt igen,en clown piggar trots allt upp i allt elände. Ulf

*Stintan*
Mycke snack o lite verkstad helt i Björklundsanda. Ett parti som behöver både flytväst och räddningssele kan man ju inte ta på allvar.
Gossen Ruda
Målarn, du verkar fortfarande inte ha fattat att vi har en minoritetsregering och därför kan inte S+MP föra sin egen politik. Att snacka ihop sig före ett val krävs att man är säker på att vinna, annars är det att sälja skinnet innan björnen är skjuten. Alliansen, om den fortfarande existerar, hade haft det lika jävligt så du kan sluta inbilla dig saker. Som att SD skulle gå bakåt. Vi har tre block i vår riksdag, vänster, höger och SD, och så kommer det att förbli inom överskådlig tid, och för att bilda en majoritetsregering krävs att två block samarbetar.
malarmaster
just den analys som alliansen gjorde valnatten... och eftersom de inte ville samarbeta med sd gick Reinfeldt.
samma analys gjorde tydligen inte löfven för det var väl inte så att makten lockade mer än ett realistiskt alternativ?
DÖ räddade löfven då men det är ett avslutat kapitel.
jag beklagar verkligen att DÖ kom till,utan den hade Löfven tvingats samarbeta med alliansen och vi hade haft en någorlunda fungerande regering utan mp o v som hittills bara fört Sverige åt fel håll.
alternativet hade varit ett nyval våren 2015 men ingendera sidan ville det,allra minst Löfven.
Nu får vi se hur länge Sverige klarar sig utan fungerande regering,om mp tröttnar på att hela tiden trampas på ,om s orkar hålla ut med ständigt sjunkande siffror.( de har ju stadigt sjunkit sedan valnatten).
För Sveriges del är det att beklaga,viktiga beslut och frågor skjuts nu på framtiden.Någon politik som för Sverige framåt förs inte,det är mest prat o utredningar istället för beslut. det avspeglar precis som du säger läget pga att regeringen är i minoritet. Men kan man inte föra någon politik bör man väl överväga andra alternativ?
En regeringsombildning med bara s och ett samarbete med alliansen hade varit lösningen fram till nästa val.
men då får ju löfven anstränga sig och ta itu med de inrikespolitiska frågorna istället för att åka jorden runt och presentera sig. tyvärr tror jag inte han är rätt person till det. De flesta initiativ har ju lagts fram av allianspartierna och s har bara hängt på.
ulf
sparvuggla
CITAT (malarmaster @ 25-01-2016, 12:49) *
just den analys som alliansen gjorde valnatten... och eftersom de inte ville samarbeta med sd gick Reinfeldt.
samma analys gjorde tydligen inte löfven för det var väl inte så att makten lockade mer än ett realistiskt alternativ?
DÖ räddade löfven då men det är ett avslutat kapitel.
jag beklagar verkligen att DÖ kom till,utan den hade Löfven tvingats samarbeta med alliansen och vi hade haft en någorlunda fungerande regering utan mp o v som hittills bara fört Sverige åt fel håll.
alternativet hade varit ett nyval våren 2015 men ingendera sidan ville det,allra minst Löfven.
Nu får vi se hur länge Sverige klarar sig utan fungerande regering,om mp tröttnar på att hela tiden trampas på ,om s orkar hålla ut med ständigt sjunkande siffror.( de har ju stadigt sjunkit sedan valnatten).
För Sveriges del är det att beklaga,viktiga beslut och frågor skjuts nu på framtiden.Någon politik som för Sverige framåt förs inte,det är mest prat o utredningar istället för beslut. det avspeglar precis som du säger läget pga att regeringen är i minoritet. Men kan man inte föra någon politik bör man väl överväga andra alternativ?
En regeringsombildning med bara s och ett samarbete med alliansen hade varit lösningen fram till nästa val.
men då får ju löfven anstränga sig och ta itu med de inrikespolitiska frågorna istället för att åka jorden runt och presentera sig. tyvärr tror jag inte han är rätt person till det. De flesta initiativ har ju lagts fram av allianspartierna och s har bara hängt på.
ulf


Lång text men inte mycket rätt tyvärr.
Gossen Ruda
CITAT (sparvuggla @ 25-01-2016, 13:52) *
Lång text men inte mycket rätt tyvärr.

Mest omtugg. Först så framhålls det att S och M inte kan samarbeta, nu tycks det vara enda utvägen. Lustigt. Fö försökte Löfvén att prata med M efter valet men de slog igen dörren. DÖ hade varit en möjlighet men att få högerfolk att samarbeta är svårt, de tänker bara på sig själva. Läs KD.
Gunilla T
"Vad vilja socialdemokraterna? " lär August Palm ha yttrat en gång och den frågan har väl aldrig varit så viktig som idag. Hur man än anstränger sig är det svårt att upptäcka någon ideologisk färdriktning. Vår statsminister är nog en välmenande och rejäl person men tyvärr fyller han inte upp kostymen, verbalt är han starkt begränsad och den bristen delar han med oppositionsledaren. Hon artikulerar lika livfullt som en robot och är lika visionslös. Miljöpartiet borde aldrig ha satt sig i regeringsställning, det tyckte jag då och det tycker jag idag - partiet har gått från ett visionärt idéparti till ett maktparti.

Vi står inför stora ödesfrågor, mycket större än ROT och RUT men ingen låtsas om det utan det sedvanliga politiska käbblet fortsätter om icke - frågor, som Wallströms sängplats!

Klimatförändringar och förlusten av biologisk mångaldOm vi inte lyckas få bukt med dessa allvarliga frågor spelar allt annat egentligen ingen roll, de planetära gränserna är hotade men regeringen skickar energiminister Baylan till Paris med en kampanj för LED lampor! ...och efter Paris, tystnad.

Arbete och försörjning Ingen tror väl längre att arbetslösheten går att bekämpa med samma insatser som förut, ändå är det precis vad man pratar om och låtsas som om arbetslösheten kommer att minska. Vi har aldrig haft en sådan situation som vi har idag med obefintlig inflation kombinerat med hög arbetslöshet. `Köp mer grejer´ sa Ingves när han sänkte räntan igen en gång. Ingen av våra politiska företrädare nämner den revolution som pågår inom arbetssektorn. Inom 20 år beräknas 2,5 miljoner jobb försvinna från svensk arbetsmarknad pga digital teknik. Det omfattar 53% av dagens anställda och den här gången är det inte okvalificerad arbetskraft som ersätts utan högavlönade och kvalificerade tjänster kommer att försvinna och ersättas av robotar. En del nya tjänster tillkommer men aldrig i den omfattning som de arbeten som för alltid är borta.

Matförsörjningen, i händelse av en krissituation i vårt land, är under all kritik. Sverige kunde vara ett land med hög självförsörjning när det gäller mat men ingen, absolut ingen av våra politiska företrädare vågar sätta ner foten och tala om att det storskaliga och industrialiserade jordbruket inte längre fungerar, rädslan att ramla av taburetten är för stor. Vår matproduktion har tillåtits underställas marknadens brutala lagar, i klartext konkurrens, stordrift, skuldsättning för investeringar i allt dyrare maskinpark. Den stenhårda konkurrensen slår ut våra matproducenter en efter en och bara de som kan leverera ännu billigare överlever - ett tag till. Till slut har vi bara två kvar...

Den makabra tron på evig tillväxtså absurt men mantrat fortsätter och politiken tiger still, återigen sitter taburetten löst om någon vågade påstå att evig ekonomisk tillväxt är omöjlig på en ändlig planet.

Dagens flyktingströmmar är en mild västanfläkt mot det som kommer att hända om vi inte får stopp på uppvärmningen. Torka, översvämningar, havsvattennivåer som höjs, försurningen av våra hav, allt intensivare och mer frekventa oväder gör att människor inte längre kan försörja sig utan drivs på flykt och den sociala oron ökar i takt med flyktingströmmarna.

Var finns den politiker som vågar sätta ord på dessa framtidsfrågor och inbjuda till samtal?
malarmaster
CITAT (Gossen Ruda @ 25-01-2016, 14:30) *
Mest omtugg. Först så framhålls det att S och M inte kan samarbeta, nu tycks det vara enda utvägen. Lustigt. Fö försökte Löfvén att prata med M efter valet men de slog igen dörren. DÖ hade varit en möjlighet men att få högerfolk att samarbeta är svårt, de tänker bara på sig själva. Läs KD.

det gäller att kompromissa,ett samarbete innebär inte att man sitter i regering. bara att man är överens om budget o viktiga frågor. alliansen kan inte samarbeta med nuvarande regering då deras vänstervridning är total. v har ju oftast slutreplik trots att de inte sitter vid makten.
Däremot om s går tillbaks till det rationella parti det var förr och ger fan i v o mp kan ett samarbete växa fram.
men bägge sidor måste kompromissa.
en regering bestående av m+s är omöjlig om inte någondera lägger sig platt. det handlar ju inte i första hand om att till vilket pris som helst få majoritet i riksdagen utan om färdriktningen för Sverige. just nu går vi bakåt på de flesta områden då inga beslut tas i viktiga frågor.
din bristande insikt i politikens irrfärder har jag visat på förr,ruda. du har ju också tidigare skrivit att du är inte nämnvärt intresserad av politik. det avspeglas i dina inlägg. därför blir jag road av dina valhänta inlägg men då jag förstår att du knappast följer debatten ingående,saknar insyn i partipolitiken och troligen inte lägger någon timme per dag med politiska kontakter som undertecknad gör förstår jag att du saknar kunskapen. därför bryr jag inte mig om att du som vanligt säger att jag hittar på m.m.
att du inte ser skillnad på regeringspartier och ett samarbete mellan regering och andra partier får ju därmed sin förklaring.
Valet 2018 kommer att stå mellan alliansen och övriga. frågan är hur vi skall hantera tiden fram till dess,som nu med ständiga problem eller i mer ordnade former? det är löfven som har bollen. ulf
Gossen Ruda
Bla bla bla... Du bara pratar och pratar men kommer inte med något konkret. Bara munväder. Regeringens vänstervridning är nog mest också munväder, jag ser mycket lite sånt. Möjligen att man stärker finanserna med lite mer skatter för att få utrymme. Om nu inte högern gillar att V har något att säga till om kanske man skulle gå S till mötes lite? Fast Batra bara pratar. Fö är nog MP lite till höger om S i vissa frågor. Alliansen bara sänkte och sänkte skatter för att skapa arbetstillfällen sa man, till ingen nytta. Arbetslösheten var lika stor efter 8 år, det är inte så enkelt. Nej, jag är inte mer än allmänt politiskt intresserad och skulle aldrig kunna ansluta mig. Jag märker hur indoktrinerad du är som bara tjatar om samma saker utan att se utanför din snäva världsbild. Det är inte nyttigt för allmänbildningen att bara umgås i samma snäva krets.
Aqvakul
CITAT (Gossen Ruda @ 25-01-2016, 17:22) *
Bla bla bla... Du bara pratar och pratar men kommer inte med något konkret. Bara munväder. Regeringens vänstervridning är nog mest också munväder, jag ser mycket lite sånt. Möjligen att man stärker finanserna med lite mer skatter för att få utrymme. Om nu inte högern gillar att V har något att säga till om kanske man skulle gå S till mötes lite? Fast Batra bara pratar. Fö är nog MP lite till höger om S i vissa frågor. Alliansen bara sänkte och sänkte skatter för att skapa arbetstillfällen sa man, till ingen nytta. Arbetslösheten var lika stor efter 8 år, det är inte så enkelt. Nej, jag är inte mer än allmänt politiskt intresserad och skulle aldrig kunna ansluta mig. Jag märker hur indoktrinerad du är som bara tjatar om samma saker utan att se utanför din snäva världsbild. Det är inte nyttigt för allmänbildningen att bara umgås i samma snäva krets.

tummenupp.gif
malarmaster
rätt intressant att tv4 i sin nyhetsrapportering i kväll just tog upp det som jag tidigare skrivit om i denna tråd.
men de är väl lika litet insatta som jag?
jag ser nog världen med betydligt större ögon än vad både du ,ruda och din vapendragare aqua gör.
min allmänbildning är det inte heller något fel på.
nog är det väl kul att en som inte begriper sig på politik och inte är nämnvärt intresserad ändå skall kommentera de politiska trådarna?
sakfelen är också stora,visst är det så att arbetslösheten endast marginellt var mindre under alliansåren men tar man med i kalkylen att Sveriges befolkning också ökade betydligt dessa år ser saken annorlunda ut. det skapades trots allt 350000 nya jobb under alliansåren och det endast tack vare en expansiv finanspolitik.
bara invandringen gör att arbetslösheten ökar trots en hyfsad jobbtillväxt.
Nu lär denna jobbtillväxt minska betydligt då flera branscher varnar för att höjda skatter drar ner företagstillväxten. Det är just i företagen som jobben skapas,inte i regeringskansliet... Ulf
Gossen Ruda
CITAT (malarmaster @ 25-01-2016, 12:49) *
just den analys som alliansen gjorde valnatten... och eftersom de inte ville samarbeta med sd gick Reinfeldt.
samma analys gjorde tydligen inte löfven för det var väl inte så att makten lockade mer än ett realistiskt alternativ?


Jag funderar lite på detta som du skrev tidigare. Som vanligt vränger du till det hela. Svenska folket röstade bort Alliansen från makten. Reinfeldt kastade in handduken och fegade ur men Löfvén tog upp kampen. Du menar alltså att han gjorde fel? Vad skulle skett istället? En förklaring tack.


CITAT (malarmaster @ 25-01-2016, 19:31) *
rätt intressant att tv4 i sin nyhetsrapportering i kväll just tog upp det som jag tidigare skrivit om i denna tråd.
men de är väl lika litet insatta som jag?
jag ser nog världen med betydligt större ögon än vad både du ,ruda och din vapendragare aqua gör.
min allmänbildning är det inte heller något fel på.
nog är det väl kul att en som inte begriper sig på politik och inte är nämnvärt intresserad ändå skall kommentera de politiska trådarna?
sakfelen är också stora,visst är det så att arbetslösheten endast marginellt var mindre under alliansåren men tar man med i kalkylen att Sveriges befolkning också ökade betydligt dessa år ser saken annorlunda ut. det skapades trots allt 350000 nya jobb under alliansåren och det endast tack vare en expansiv finanspolitik.
bara invandringen gör att arbetslösheten ökar trots en hyfsad jobbtillväxt.
Nu lär denna jobbtillväxt minska betydligt då flera branscher varnar för att höjda skatter drar ner företagstillväxten. Det är just i företagen som jobben skapas,inte i regeringskansliet... Ulf

Tittar inte på TV4. Expansiv finanspolitik? Jag tyckte nog att de inte gjorde ett skit, det var mest för att det gick sämre utanför Sverige och därför gick det bättre här. Fast hur lite högre skatter på exempelvis löner skulle påverka företagstillväxten fattar jag inte heller. Kan experten förklara?
malarmaster
återkommer med svar på dina frågor senare.
är just nu upptagen med att titta på en korruptionsskandal i kommunhuset som kommer att ta tid att reda upp.
bäddar för maktskifte,polisanmälan och rubriker i riksmedia. ulf
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon