Full version: Gröna rum ikväll...
Mi70
Så skall de göra om en radhusträdgård i Farsta! Skall bli kul att se, då jag har radhus i Hökarängen! biggrin.gif

Ser fram emot att få tips på hur man gör något trevligt av en begränsad yta.... smile.gif laugh.gif
Maria i Helsingborg
Här är ännu en radhus-loppa som ska sitta som ett fast bett vid skärmen ikväll tongue.gif
Siri
Jag har inget radhus men jag tänker sitta där ändå och inget får störa!
Betty
Nu ska jag gå och bänka mig framför TV-n, ska inte ni? smile.gif
andreas i uppsala
vill du veta hur man kan få det fint på en liten yta, så är det bara att kolla i mitt album sleep.gif till sommaren kommer jag ha sveriges finaste och mest exotiska trädgård sleep.gif tongue.gif
Gossen Ruda
Ju mer jag ser av dessa trädgårdsMÄSTARE desto större blir min beslutsamhet att inte släppa in såna i min trädgård. Karln verkar lida av lite krokodilsyndrom, stor käft - inga öron. Det framgick klart att hon ville ha trä, han ville ha sten. Vi får se vem som vinner. Tyvärr är det ofta så med dessa experter, dom har vissa käpphästar som dom vill släppa ut på bete i alla trädgårdar.

Gaunitz, eller vad han nu heter, börjar segla upp som programmets clown. Myror i trädgården! Vad han bl.a. inte talade om var att myror odlar bladlöss och rotlöss. Dessutom är dom aggressiva och har ett otrevligt gift till sitt förfogande. Är det inte meningen att vi människor skall kunna vara i vår trädgård? Nån som har sett sig på ett rödmyrebo i gräsmattan nån gång? Jag har det och vill inte göra om den saken. Jag har även stått uppe på en stackmyrestack ute på Skanörs ljung. Ingen höjdare. Om nån undrar varför så spanade jag efter fjärilar och var lite väl koncentrerad på just den uppgiften.

För övrigt var inslaget från den botaniska trädgården skapligt även om det är på gränsen vad jag vill se i trädgårdsprogram. Korta inslag går an.
Betty
Jag reagerade med på att herr Trädgårdsmästaren inte alls verkade vilja lyssna på familjens önskemål om trägolv på uteplatsen. Det är väl ändå de som ska vistas där, inte han!
Och den där Gaunitz, vilka idéer! Värna myrorna i trädgården! Sällan, inte i min trädgård! Jag anser att myrorna hör hemma i skogen och inte i mina rabatter. Jag har ett himla schå för att få rensa ogräs i mina rabatter p.g.a. aggressiva myror. mad.gif
Cilla
Jag fick ett telesamtal om att Gröna rum haft ett inslag om hur myrorna spred fröer av bl a anemoner. (Eftersom jag inte har TV brukar vänner snällt ringa mig och berätta vad viktigt som försigår där.)

Vilken tur! Jag har svartmyror överallt hos mig, och jag vill att vitsippor och andra anemoner ska sprida sig mer. Jag har den där snällare svarta sorten som inte anfaller som skogsmyrorna och som inte bits så hårt som pissmyrorna. De jag har kryper mest omkring och gör några få bullar i rabatterna och angriper en och annan kruka ibland.

Jomen det är det värt om de hjälper mig att sprida vitsippor!
vickeva
CITAT (Cilla @ 21-04-2004, 22:16)
Jag fick ett telesamtal om att Gröna rum haft ett inslag om hur myrorna spred fröer av bl a anemoner. (Eftersom jag inte har TV brukar vänner snällt ringa mig och berätta vad viktigt som försigår där.)

Vilken tur! Jag har svartmyror överallt hos mig, och jag vill att vitsippor och andra anemoner ska sprida sig mer. Jag har den där snällare svarta sorten som inte anfaller som skogsmyrorna och som inte bits så hårt som pissmyrorna. De jag har kryper mest omkring och gör några få bullar i rabatterna och angriper en och annan kruka ibland.

Jomen det är det värt om de hjälper mig att sprida vitsippor!

Du kan se hela Gröna rum på datorn, lätt som en plätt... om du är intresserad alltså.
Tesa
...retade mig också på "Herr trädgårdsmästare", snacka om att vara ohörsam.....
Sen Peter Gaunitz myror köper jag..till viss del.....pissemyrorna tänker jag fortsätta kriga mot..men svartmyror och skogsmyror kan jag leva med...

Nån som har ett bra tips MOT pissemyror..jag har myrbon överallt...

Måste tyvärr säga att dagens program inte riktigt levde upp till förväntningarna- kan inte hjälpa det men jag tycker att det är lite för mycket med tropiska växter och sånt som man inte kan förverkliga här...jag skulle ju jättegärna vilja ha den där verbenasläktingslianen men det gick ju inte nä.... sad.gif ... och hur såg den där "Sventianan" eller vad den hette ut på riktigt...missade jag det????? eller visade dom bara den i herbariet????
.....gnäll, gnäll...... rolleyes.gif
.....det är ju bara det att man sett fram mot det här hela veckan och så blir det platt fall ...igen...... sad.gif
cala98
jag börjar också tröttna. Hoppas på fyran i stället biggrin.gif
Ljusalfheim
Jag tycker de ska ta in mer av Hannus små 'videoäventyr'.
Hans sätt att filma är enormt bra! smile.gif
wub.gif

jag håller helt med föregående skribenter angående trädgårdsplaneraren. wink.gif
Mi70
Måste bara få berätta, att området där radhuset fanns, som skulle göras om, är vårt! laugh.gif laugh.gif

Gissa om jag satte tet i vrångstrupen då min son (som satt och tittade med mig) ropade, "mamma, det är ju hemma HOS OSS!!!"

Jo, det är faktiskt sant, dock känner jag inte familjern mer än att vi hejar på varandra, vi bor i varsin ände av området.

Men ändå, kul att se, och skall bli kul att se hur det blir.....!!!


Men jag håller med er, om att det var trist att man inte lyssnade riktigt på familjen. Skall också bli kul att se hur de löser pergolan, vi får nämligen inte göra någon som helst åverkan på putsfasaden, inte minsta hål i väggen..... unsure.gif

Min son var dock mest missnöjd av oss två, han hade hoppats på att få se sig själv och sina kompisar cykla omkring!
KURT
CITAT (Gossen Ruda @ 21-04-2004, 21:35)
Gaunitz, eller vad han nu heter, börjar segla upp som programmets clown. Myror i trädgården! Vad han bl.a. inte talade om var att myror odlar bladlöss och rotlöss. Dessutom är dom aggressiva och har ett otrevligt gift till sitt förfogande. Är det inte meningen att vi människor skall kunna vara i vår trädgård? Nån som har sett sig på ett rödmyrebo i gräsmattan nån gång? Jag har det och vill inte göra om den saken. Jag har även stått uppe på en stackmyrestack ute på Skanörs ljung. Ingen höjdare. Om nån undrar varför så spanade jag efter fjärilar och var lite väl koncentrerad på just den uppgiften.

Även om myror kan underhålla bladlöss så hade han ju rätt i att de är övervägande nyttiga, även om många inte ser allt jobb de gör. På samma sätt som tex getingar är nyttiga, och ändå vill de flesta direkt göra sig av med dem.
Åsa K, zon 1
Hjälp,

Jag somnade sleep.gif under "radhus" visningen.

Får se reprisen istället.
Gossen Ruda
Jag håller med om att myror är viktiga både som mat och rovdjur ute i naturen men knappast i våra trädgårdar. Där skapar vi något helt annat och myror är mer till problem än nytta. Myrornas bladlöss t.ex. Rotlössen kan försvaga växter betydligt. Den eventuella nyttan är närmast obefintlig.

Beträffande Cillas svartmyror, troligen Lasius niger, så är jag tveksam om dom kånkar omkring på frön av sippor några längre sträckor. Dom är nog för små för den uppgiften. Det är nog stackmyror som är bäst på den saken. Har man en stor naturtomt kan man säkert ha en myrstack i något avlägset hörn fast jag skulle nog försöka klara mig utan.

Hur man får bort rödmyror vet jag inte. Samma med svartmyror.
Tesa
CITAT (Åsa K @ zon 1,22-04-2004, 07:57)
Hjälp,

Jag somnade sleep.gif under "radhus" visningen.

Får se reprisen istället.

..tror du att du egentligen missade så mycket om du somnade????? blink.gif laugh.gif laugh.gif
Cilla
Vickeva - tack, jag har lärt mig det... Har sett några inslag på internetversionen, mycket dålig bild... Jag orkar bara se trädinslagen, allt i lilla rutan på skärmen ser så embarmligt fult ut!

Åke - Den myra jag har är Lasius niger ja, hade glömt namnet - tack. De kånkar inte frön - frön fastnar på dem. Om inte myror fanns skulle inte vitsippan kunna sprida sig som den gör.

Om myrornas viktighet för våra trädgårdar - det beror på vad man definierar sin trädgård som. Antingen som en plats som ska avskiljas från allt vilt eller okultiverat, eller som en del av det stycke vild natur det en gång var. Om den plätt man har nyligen blev helt skild från sin historia, t ex genom att den blev en schaktplats som man sedan rullade ut gräs och satte träd och rabatter i - då förstår jag känslan att myror gör intrång. Men om man har en trädgård med anor från flera tusen år tillbaka och som genomgått långsamma eller små förändringar, då är känslan för mig att jag har mitt hus på ett stycke natur som jag i första hand får anpassa mig till efter bästa förmåga.

På min tomt har myrorna levt längre än människorna... Vilket naturlitgvis inte gör att jag vill ha dem överallt, men det skapar hos mig och andra som bott här en viss ödmjukhet inför idéer som att utrota dem helt.

Man kan begränsa svartmyrornas skadeverkan i rabatter (när de gör jordbon som stör rotsystemen): Man gräver upp och kastar iväg eller flyttar, man vattnar ymnigt, och man lägger vetemjöl i området.

Man utrotar dem inte med detta, men man får den att välja en annan boplats. Tillfälligt - javisst. Så är det mesta i naturen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon