Full version: Cykelställ
Annelie
... lite udda och roliga cykelställ som man kanske gjort själva eller fyndat någonstans? Jag behöver ett ställ till 4 cyklar och skulle vilja ha något trevligare än de där vanliga cykelställen i metall. Har du något tips?
netaave
Vi gjorde ett i tryckimpregnerat trä,
ta två långa plankor = längden

Bredden tar man ung. lika som hjulens diameter nertill

Lägg plankorna på marken med rätt bredd, sätt klossar under varje hörn så de kommer upp lite från marken.

Fäst korta plankor i de långa, två och två med klossar i samma dimmension som övrigt virke under de korta i ändarna. hjulbredd emellan de två, fäst uppe och nere, alltså i varje lång planka. Varje sådan till en cykel alltså.

Direkt till höger efter varje plats, på den långa plankan slog vi fast en bygel med bult på undersidan för fastlåsning av hjul med kabellås eller kedja. Bra om cyklarna står ute när man är borta.

Vi oljar det vår och höst.
Snyggt, praktiskt och diskret.
Annelie
Hej netaave,

Att snickra ihop ett med hjälp av lite bräder låter himla lätt och smidigt.. Det var väl ungefär så som jag finurlat själva att jag skulle kunna göra.. Tipset med bygel under var ju himla bra!

Ingen annan som har något bra tips?
netaave
Ja ofta sätter vi en lång kedja genom alla cyklar och byglar om vi är borta länge.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon