Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6
Gossen Ruda
Retas lite med högerfalangen här men det är dags för en ny tråd. S går stadigt uppåt i SIFO, från januari 23,2 - 25,2 - 26,2 - 26,7. M får 25,6 - 25,4 - 26,9 - 25,8. Lite ryckigt men ganska mycket på stället marsch. Nu är skillnaderna små men man får titta på tendenserna. Det blå blocket är fortfarande störst men inte om man räknar bort KD som har parkerat på runt 3,5%. Lite lustigt hur tidningarna väljer att rubriksätta. GP (L) har på första sidan rubriken att S går dåligt i storstäderna. Kanske det men inte ett ord om att S trots allt är störst och att M backar. Noggrannt faktaurval bland nyheterna.
segelbåt
Enligt Demoskop (april månad) stormar moderaterna framåt:

S 25,5 %
M 28,0 %

Sedan får vi hoppas att MP sjunkit ordentligt de senaste dagarna pga Kaplan. smile.gif

http://www.demoskop.se/publicerat/valjarba...for-april-2016/

Gita
CITAT (Gossen Ruda @ 17-04-2016, 15:45) *
Retas lite med högerfalangen här men det är dags för en ny tråd. S går stadigt uppåt i SIFO, från januari 23,2 - 25,2 - 26,2 - 26,7. M får 25,6 - 25,4 - 26,9 - 25,8. Lite ryckigt men ganska mycket på stället marsch. Nu är skillnaderna små men man får titta på tendenserna. Det blå blocket är fortfarande störst men inte om man räknar bort KD som har parkerat på runt 3,5%. Lite lustigt hur tidningarna väljer att rubriksätta. GP (L) har på första sidan rubriken att S går dåligt i storstäderna. Kanske det men inte ett ord om att S trots allt är störst och att M backar. Noggrannt faktaurval bland nyheterna.

Ett halmstrå för sosseanhängare kanske.Gissar att de siffror du hänvisar till publicerades 1 april.

Så här ser demoskops siffror som publicerades 8 april ut: http://www.svd.se/ny-matning-rekordlyft-fo...inionsmatningar

Också intressant: http://www.svd.se/valjarna-foredrar-kinber...inionsmatningar

Gita
P.s Segelbåt, du hann ju före!D.s
*Stintan*
Demoskop är säkert köpta giggle.gif
malarmaster
s ligger ju bra under sitt valresultat och alliansen knaprar stadigt på i varje mätning.
och det trots att de inte presenterat en gemensam politik.tyder ju på att väljarna misstror löfven,med fog för hittills har han inte presenterat någon politik för framtiden. Problemen hopar sig men regeringen tiger....
vårbudgeten som presenterades blir ju en katastrof men den lär gå igenom då alliansen inte sytt ihop en gemensam budget och vad jag förstått inte heller vill göra det innan valet 2018. (enl. Björklund). dock kommer då en gemensam valmanifestation och därmed en gemensam budget. tyvärr lär väl s-regeringen hitta på en massa tokigheter innan dess som sedan blir svåra att reda ut.Men s lär nog inte i framtiden tala om ansvarsfull ekonomi,nu lånar man på ett år mer än vad alliansen lånade under hela sin period.nästa budget (till hösten) lär då innehålla antingen mer lån eller rejäla skattehöjningar.
Går konjukturen dessutom bakåt (vilket regeringen själv räknar med) har Sverige problem även med ekonomin.
Så alliansen lämnade över EU:s sundaste ekonomi och s har redan problem efter en(1 !) egen budget.
Jag fasar för resan fram till valet 2018... Ulf
Gossen Ruda
CITAT (Gita @ 17-04-2016, 18:27) *
Ett halmstrå för sosseanhängare kanske.Gissar att de siffror du hänvisar till publicerades 1 april.


Du är dig lik, otrevlig som vanligt. SIFO:s väljarbarometer kom idag, rykande färsk. Demoskop tillhör historien.

Målarn, jag håller med om att budgeten kan ha sina svagheter men du utelämnar med flit den stora orsaken, alla flyktingar. Eller du kanske vill att Sverige skall stänga alla gränser som Ungern?
Gita
CITAT (Gossen Ruda @ 17-04-2016, 22:19) *
Du är dig lik, otrevlig som vanligt. SIFO:s väljarbarometer kom idag, rykande färsk. Demoskop tillhör historien.

Målarn, jag håller med om att budgeten kan ha sina svagheter men du utelämnar med flit den stora orsaken, alla flyktingar. Eller du kanske vill att Sverige skall stänga alla gränser som Ungern?

Var har denna undersökning publicerats? Senaste SIFO:n jag hittar är från 1 april. Kanske kan du länka om det finns en undersökning publicerad idag.
För övrigt har väl s-toppen Veronica Palm med sitt långt ifrån ideella inhopp i Rädda Barnen satt ännu en spik i kistan och Kaplan håller ju på att förinta mp.
Gita
Aqvakul
http://www.svd.se/sd-har-slutat-skicka-valjare-till-m-och-s

pinfärsk aprilmätning från SIFO - som gör de största och pålitligaste mätningarna...

[attachment=84896:opinion_sifo_1604.jpg]
malarmaster
Något man kan fundera över o det gäller i alla mätningar är hur resultatet skall tolkas.
Blocken ligger relativt stilla med ett litet övertag för alliansen,förändringarna sker inom blocken.
väljarna man slåss om är de osäkra (som inte redovisas)och sd väljarna. Nu tycks alltså även sd ha stabiliserat sig på runt 15%,flera mätningar hamnar där.
Sedan påverkar givetvis aktuella händelser,som nu med kaplan vilket säkert visar sig i kommande mätningar.

Ruda: under alliansen hade vi en stor global finanskris,kanske inte lika stor som på 30-talet men bra nära.
trots det lyckades alliansen hålla svensk ekonomi flytande och tack vare att man satsade på Sveriges inre marknad (tjänstesektorn) med ROT/RUT lyckades man med konststycket att skapa 350000 nya jobb. resten av europa gick bakåt och tvingades låna pengar för att få det att gå ihop.grekland kollapsade och ställde till ytterligare problem för många euro-länder.
Nu är finanskrisen över,europa har delvis återhämtat sig och i Sverige växer jobben till ,en följd av alliansens långsiktiga politik.
Nu kommer alltså nästa utmaning,kostnaderna för flyktingarna och dess konsekvenser.
regeringen lånar nu upp för att täcka detta och för första gången redovisar man nu att det kostar enorma summor,inte bara statskassan drabbas utan även landsting o kommuner,något jag skrivit om flera gånger de gångna åren.
trots utmaningarna ser jag inte att regeringen gör något för att t.ex fler jobb skall växa fram,att skolorna får mer resurser (tvärtom skär regeringen ner utlovade pengar till skolor o universitet med över en halv miljard).
byggandet för fler bostäder står också still då man inte heller på detta område (kaplans domän) kommer med ideer.ett litet byggstöd lär inte hjälpa då det handlar om regelförändringar o tillgång till mark i första hand.
många kommuner motarbetar nytt byggande i stor skala vilket belysts i flera reportage.
Däremot vilket är positivt ger man mer pengar till kommunerna för att täcka deras underskott för flyktingpolitiken.
Dock lär det ge få jobb,underskotten beror mest på försörjningsstöd o bostadskostnader samt skolan.
Behövs visserligen fler lärare men då det utbildas alldeles för få så lär bristen bestå.
likaså är bristen på utbildad vårdpersonal skriande men även här saknas elever o utbildningar.
ang. flyktingar så anser jag att vi tar emot alldeles för många.Detta är ett dilemma.
jag som liberal vill givetvis ha kvar asylrätten men det innebär ju inte att Sverige kan ta emot obegränsat.
Detta måste fördelas ut i EU och "mitt" förslag är att EU måste skärpa upp sina yttre gränser (vilket nu görs) samt att i första hand ta hand om asylanter i gränsländerna samt därefter fördela ut i EU.Det innebär att enskilda länder inte utsätts för samma tryck som nu.
Rimligt mottagande för Sverige lär ligga på en nivå under 50000 om året och då under förutsättning att skola,jobb o bostäder hänger med.
Men för man ingen politik för detta så lär det inte funka.
Nu växer utanförskapet med dess problem snabbt i Sverige liksom i övriga eu.
Jag ser inte att regeringen kommer att klara detta,man för ingen expansiv företagspolitik (något som är en förutsättning för jobbtillväxt) utan tvärtom höjer man kostnader för anställningar.
ROT-sektorn har dessutom enl. nya siffror börjat minska pga ökade kostnader. I förlängningen innebär det också minskad personal i sektorn.
något jag själv upplevt då förfrågningar om svartjobb ökat stort,något som försvann efter att alliansen införde 50/50 avdraget. Nu tycks alltså folk uppleva det som att svartjobb är billigare än 30% avdrag vitt.
Vilket det givetvis är men statskassan förlorar många kronor på den politiken,enbart momsen på ett jobb är ju 25%.
Ett regeringsbyte är nödvändigt,för jobben o tillväxt. det är också en förutsättning för att få våra nya invånare i jobb.
nuvarande regering fokuserar på helt fel saker..... Ulf
Aqvakul
Mycket välbekant snack från målarmästaren, men inget litet blygsamt erkännande om att du hade fel när det gällde opinionsmätningarna.... Lite pinsamt, faktiskt!
sparvuggla
V har gått upp stabilt länge nu.
Och vårbudgeten förstärker dom ytterligare.
Bengalow
Målarmäster! Din inlaga kan beskrivas med liknelsen om tanten som rakade grisen: "-Mycket gapande för lite ull!"
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag såg denna mätning också i GP igår. Men skrev dom inte att det var GP´s mätning?

Nästa vecka kommer säkert en ny mätning som visar nåt annat. Jag litar inte på någon mätning, hur den än ser ut.

malarmaster
CITAT (Aqvakul @ 18-04-2016, 08:58) *
Mycket välbekant snack från målarmästaren, men inget litet blygsamt erkännande om att du hade fel när det gällde opinionsmätningarna.... Lite pinsamt, faktiskt!

Vad är pinsamt? opinionsmätningar är ju bara för stunden,hur folk egentligen röstar vet vi bara på valdagen.
Nej,jag tror inte att s kommer att nå 30% igen,de saknar totalt politik och verklighetsförankring.
ledningen är dessutom alldeles för svag vilket visar sig gång på gång.
Jag är helt övertygad om att när alliansen lägger fram sitt valmanifest svänger opinionen kraftigt till alliansens fördel.
Jag är inte heller övertygad om att regeringen i dess nuvarande form håller fram till valet 2018,det gnisslar betänkligt mellan mp,v o s. Nu lär väl ytterligare problem dyka upp mellan mp o s i form av kaplan,den högerextremistiske miljöpartisten.
framtida budgetar lär också bli problem för s eller räknar man med att låna hela valperioden ut?
Skattehöjningar är aldrig poppis och ger kraftiga ras för de partier som genomför sådana. Ulf
Gossen Ruda
Jodu målarn, som vanligt en massa prat men inget konkret. Bara påståenden om att alliansen hade klarat det bättre vilket jag betvivlar. De förde ju ingen politik, bara sänkte skatterna och hoppades att det skulle hjälpa mot arbetslösheten. Sambandet har jag svårt att se men du behöver inte försöka förklara.

Beträffande Kaplan så kanske han är lite aningslös mm men att dra upp saker han sagt för 7 år sen visar hur lite man egentligen har att komma med. Det är historia. Han har dock en liten poäng i jämförelsen.
Aqvakul
CITAT (malarmaster @ 18-04-2016, 11:01) *
Vad är pinsamt? opinionsmätningar är ju bara för stunden,hur folk egentligen röstar vet vi bara på valdagen.
Nej,jag tror inte att s kommer att nå 30% igen,de saknar totalt politik och verklighetsförankring.
ledningen är dessutom alldeles för svag vilket visar sig gång på gång.
Jag är helt övertygad om att när alliansen lägger fram sitt valmanifest svänger opinionen kraftigt till alliansens fördel.
Jag är inte heller övertygad om att regeringen i dess nuvarande form håller fram till valet 2018,det gnisslar betänkligt mellan mp,v o s. Nu lär väl ytterligare problem dyka upp mellan mp o s i form av kaplan,den högerextremistiske miljöpartisten.
framtida budgetar lär också bli problem för s eller räknar man med att låna hela valperioden ut?
Skattehöjningar är aldrig poppis och ger kraftiga ras för de partier som genomför sådana. Ulf


Det pinsamma var att du först förnekade att S var störst i senaste opinionsmätningen och sen låtsades som ingenting!
Elisabeth-Västkustkolonisten
Nej du Gossen Kaplan är inte aningslös, han passar inte i politiken här i Sverige. När jag hörde hand bostadspolitik då blev jag rädd.

Men han kunde väl tagit Åsa Romson med sig så hade Löfven blivit av med 2 bromsklossar.

Men varför kan man i Politiken (alla är likadana) inte vara ärliga och säger att nån fick sparken. Nej då han begärde avsked....
malarmaster
CITAT (Aqvakul @ 18-04-2016, 12:38) *
Det pinsamma var att du först förnekade att S var störst i senaste opinionsmätningen och sen låtsades som ingenting!

menar du sifomätningen du hänvisar till för perioden fram till 14 April?
var har jag förnekat s siffror?
jag skrev bara att man kan tolka mätningen på olika sätt,om du ser på den ser du visserligen att s stigit med några tiondelar sedan t.ex demoskop men att förändringen troligen beror på att mp o v tappat till s.
Nästa mätning kan det vara tvärtom.
Förändringarna ligger inom blocket. nya väljare måste tas från tveksamma o sd om man vill öka.
s har långt kvar till sitt valresultat vilket jag inte tror de når igen.

Nu har alltså kaplan fått gå,situationen med hans konstiga uttalanden och samröre med högerextrema muslimer fick bägaren att rinna över.
Dock ställer jag mig samma fråga som journalisterna: varför fick han överhuvudtaget en ministerpost och varför fick han sitta kvar så länge då dessa uppgifter varit kända länge?
Både flera mp o s varnade för honom och hans extrema uttalanden o möten.
har du inte betalt TV-licensen får du gå tvärt eller om du handlat Toblerone med statens pengar men att ha konstiga kontakter funkar bra?
Som vanligt kommer löfvens ledaregenskaper att ifrågasättas.
Eller som löfven själv sagt: jag är en svetsare.
Ja,kanske han var duktig på det men som statsminister är han en sopa. Ulf
Gossen Ruda
Om vi nu skall ta upp Kaplan här så är ett vanligt mediadrev som lett fram till att han slutar/sparkas. Att han är en bra bostadsminister har ingen betydelse när journalister och politiska motståndare har något att blåsa upp.
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Gossen Ruda @ 18-04-2016, 15:01) *
Om vi nu skall ta upp Kaplan här så är ett vanligt mediadrev som lett fram till att han slutar/sparkas. Att han är en bra bostadsminister har ingen betydelse när journalister och politiska motståndare har något att blåsa upp.


Skyll inte alltid på mediadrev när någon klantar sig.

I vas var han bra på?
Gossen Ruda
Han lär ha varit en bra bostadsminister enligt uppgift, och det var det som var hans uppgift i regeringen. Vem som finns på samma middag som han har egentligen ingen betydelse så länge som det inte är på hans inbjudan. Och vad som sagts för länge sen är lika lite intressant.
*Stintan*
Ja hur som helst lär han ju leva gott på avgångsvederlag o andra ersättningar han får.
Gossen Ruda
Jo, det hade varit bättre om han stannat kvar på jobbet och fått lön för vad han gjorde.
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Gossen Ruda @ 18-04-2016, 15:36) *
Han lär ha varit en bra bostadsminister enligt uppgift, och det var det som var hans uppgift i regeringen. Vem som finns på samma middag som han har egentligen ingen betydelse så länge som det inte är på hans inbjudan. Och vad som sagts för länge sen är lika lite intressant.


Med andra ord vet du inte om han var bra eller inte.....

Jag hörde flera utlåtande av honom och det var inte bra.

Säkert visste han vet han åt middag ihop med. Annars är han dum och blind. Och även om hand uttalande om Israel är äldre så visar det hans inställning. Och med en sådan inställning skall man inte sitta i regeringen.

Men gossen du ursäktar väl varje klavertramp, hur illa den än är eller hur?

Lön för vad han gjorde, vad gjorde han?
Gossen Ruda
Du spekulerar ganska friskt. Om han säger att han inte kände till alla som var på middagen får man lita på det tills motsatsen bevisats. Det var inte en middag på tu man hand. Han hade lite fel om Israel, jag skulle närmast säga att de är som serberna och deras etniska rensning. Eftersom jag inte sysslar med bostadspolitik så har jag lika lite som du någon aning om vad han gjorde, men det finns personer som anser att han tog tag i frågorna på ett bra sätt. Tyvärr kommer du bara med politiskt färgade uttalanden.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Nej gossen jag är inte politisk färgad och inte heller spekulerar jag. Men när du säger att han "lär" vara bra, vad säger det?

Jag vill inte ha extremister i regeringen, varken från höger eller vänster. Och när jag äter middag ihop med några extremister, så vet jag vad ja gör.

Han partikollega här i Göteborg att det är så lätt att trampa snett (och så lite till) Får vi trampa snett och får som belöning 1.5 miljoner. Säkert inte
Gossen Ruda
Jodå, du är politiskt färgad, med anti-S. Jag måste skriva "lär" eftersom jag inte vet, däremot vet jag att ingen har sagt att han missköter sitt jobb. Som bostadsminister alltså. Han är ingen extremist, det blir ingen bara för att man hamnat tillsammans på samma middag med såna. Du kanske skulle studera fakta lite mer. Nu lämnar jag frågan Kaplan för den här gången, det går inte att bemöta svammel.
malarmaster
..och är man anti s är man dålig i alla avseenden? dessutom uttalat av en som har urusel politisk insikt och saknar kunskaper om vad de övriga partierna vill i olika frågor. Det räcker med ett stort S,eller hur?
nu spekuleras det i media om det inte var just Kaplans bostadspolitik som bidrog till hans avgång. nej,ruda kaplans bostadspolitik var inte bra,han agerade stoppblock för friska ideer liksom hans parti,mp gör.
just nu befinner sig regeringen i förhandlingar med alliansen om bostadspolitiken,rykten som nu undersöks av media säger att kaplan var en urusel förhandlare och låste förhandlingarna.
kanske kaplans eskapader i högerextrema kretsar gav löfven en chans att focka honom och få in en bättre bostadsminister.
För övrigt om du följt dagens reportage i tv hade du säkert fått en annan syn på kaplan o hans kontakter,det finns åtskilliga foton med honom och olika personer kopplade till muslimsk extremism där han samtalar och skrattar ihop med dessa.
Om man nu är en renlärig miljöpartist o står upp för partiets ideer (som han själv sa på presskonferensen) så talar man inte ens med sådana personer om det inte är i en debatt. Man äter inte middag ihop med dem...
Hans olika uttalanden om t.ex judar placerar honom som judehatare och då rimmar det illa med dagens uttalande av honom.
Det är nog så att många är skådespelare i politikens värld,vad de egentligen har för åsikter innerst inne får vi inte alltid veta.

ulf
sparvuggla
Kommer ni ihåg den arrogante Carl Bildt? Ingen har eller har haft hans egenskaper. Vad han än gjorde eller fifflade och höll på med, allting rann av honom som vatten på en gås!

Eller var det media som till största delen är borgerlig och har mycket pengar som gjorde det? Senaste tiden har dreven gått mot mp vilket känns lite obehagligt faktiskt då rättvisa saknas hur man behandlar folk.
malarmaster
jäpp,calle var skicklig på många områden.

att media undersöker olika personer,särskilt i regeringsställning är deras jobb.
Tycker inte att just mp varit så utsatt. då är väl t.ex Margot mer granskad.
sedan hänger det ju också ihop med hur statsråden agerar. Just nu var det kaplan men han föll på eget grepp.
innan var det Romson o hennes "miljö"färg men hon tycks ha lite av calles okänslighet.
det är okej att man sätter förstoringsglas på statsråden och deras agerande,det har ju visat sig att de inte alltid lever som de lär... ulf
*Stintan*
Finns väl inte en politiker på någon nivå som lever som de lär. Kommun- och landstingspolitiker är inte ett dugg bättre.
Gita
CITAT (Aqvakul @ 18-04-2016, 01:37) *
http://www.svd.se/sd-har-slutat-skicka-valjare-till-m-och-s

pinfärsk aprilmätning från SIFO - som gör de största och pålitligaste mätningarna...

[attachment=84896:opinion_sifo_1604.jpg]

Den undersökningen hade jag missat, fast å andra sidan så skiljer det mindre än en procentenhet mellan m och s. Det får väl sägas ligga inom den s.k. felmarginalen.

Vet inte varifrån du fått att SIFO gör de säkraste mätningarna, inför valet 2014 var det faktiskt de som hade störst avvikelse från valresultatet av alla de större mätinstituten..
https://maktochpolitik.wordpress.com/2014/09/19/vilket-opinionsinstitut-lyckades-bast-och-vilka-partier-var-svarast-att-mata/ ://https://maktochpolitik.wordpress.co...rast-att-mata/
Gita
Mjärden
Instämmer helt med Dig, malarmästare.
Äntligen blev vi av med Kaplan - i dessa tider när islamismen tränger sig närmare är det skönt att inte riskera att infiltreras inifrån i regeringen. Min bror har ganska länge varnat för Kaplan och hävdat att han haft kontakter med islamister, men jag har inte tagit honom på allvar, men nu ser jag att han hade rätt.

Jag tycker det är bra att media granskar politiker och högt uppsatta personer och vaskar fram oegentligheter som en del sysslar med, vilket är ett tecken på att demokratin fungerar. tex före denna affär var det brevlådeföretagen.
Huggorm
CITAT (sparvuggla @ 18-04-2016, 18:15) *
Kommer ni ihåg den arrogante Carl Bildt? Ingen har eller har haft hans egenskaper. Vad han än gjorde eller fifflade och höll på med, allting rann av honom som vatten på en gås!

Eller var det media som till största delen är borgerlig och har mycket pengar som gjorde det? Senaste tiden har dreven gått mot mp vilket känns lite obehagligt faktiskt då rättvisa saknas hur man behandlar folk.
Carl Bildt har integritet, statsmannamässighet och ett stort självförtroende. Det är helt enkelt inte lätt att sätta sig på honom, han är för smart och slipad. En mycket bra utrikesminister, jämför med efterträdaren Margot Wallström som totalt verkar sakna fingertoppskänsla och förmåga att se större perspektiv och konsekvenser.
Aqvakul
CITAT (Gita @ 18-04-2016, 19:37) *
Den undersökningen hade jag missat, fast å andra sidan så skiljer det mindre än en procentenhet mellan m och s. Det får väl sägas ligga inom den s.k. felmarginalen.

Vet inte varifrån du fått att SIFO gör de säkraste mätningarna, inför valet 2014 var det faktiskt de som hade störst avvikelse från valresultatet av alla de större mätinstituten..
https://maktochpolitik.wordpress.com/2014/09/19/vilket-opinionsinstitut-lyckades-bast-och-vilka-partier-var-svarast-att-mata/ ://https://maktochpolitik.wordpress.co...rast-att-mata/ ://https://maktochpolitik.wordpress.co...rast-att-mata/
Gita


SIFO har bäst verktyg (urvalsmetoder, frågemetoder och sampelstorlek), därmed inte sagt att de alltid lyckas bäst...
Gita
CITAT (Aqvakul @ 18-04-2016, 21:18) *
SIFO har bäst verktyg (urvalsmetoder, frågemetoder och sampelstorlek), därmed inte sagt att de alltid lyckas bäst...

Jaha, och vem säger att de har den bästa metoden? Är det inte så att du tycker att de är bäst?
Det är inte samma sak.
Gita
P.s För övrigt var det så patetiskt att jag nästan blev generad på deras vägnar att se Romson och Fridolin krampaktigt försvara partikamraten Kaplan. Bl.a " han visst inte...blah,blah blah. Som minister har man banne mig skyldighet att ta reda på vem/vilka man fraterniserar med.
Och hur man kan försvara hans uttalande om nazister m.m. förstår jag bara inte. D.s

CITAT (Gossen Ruda @ 18-04-2016, 17:04) *
Jodå, du är politiskt färgad, med anti-S. Jag måste skriva "lär" eftersom jag inte vet, däremot vet jag att ingen har sagt att han missköter sitt jobb. Som bostadsminister alltså. Han är ingen extremist, det blir ingen bara för att man hamnat tillsammans på samma middag med såna. Du kanske skulle studera fakta lite mer. Nu lämnar jag frågan Kaplan för den här gången, det går inte att bemöta svammel.

Nej just det. Det är omöjligt att bemöta svammel och dumhet, därför avstår jag från att bemöta detta ditt inlägg.
Gita

CITAT (Huggorm @ 18-04-2016, 20:59) *
Carl Bildt har integritet, statsmannamässighet och ett stort självförtroende. Det är helt enkelt inte lätt att sätta sig på honom, han är för smart och slipad. En mycket bra utrikesminister, jämför med efterträdaren Margot Wallström som totalt verkar sakna fingertoppskänsla och förmåga att se större perspektiv och konsekvenser.

Det är så sant. Bildt, Borg och Reinfeldt var högt respekterade internationellt. Nu skrattar man åt Sverige och jag talar inte gärna om att jag är svensk om det inte är nödvändigt i det land där jag för tillfället bor.
Gita
Aqvakul
http://fof.se/artikel/basta-opinionsinstitutet-utsett

SIFO är tydligen inte bäst, bara näst bäst när det gäller... men mycket bättre än Demoskop...
Gossen Ruda
CITAT (Gita @ 18-04-2016, 21:41) *
Nej just det. Det är omöjligt att bemöta svammel och dumhet, därför avstår jag från att bemöta detta ditt inlägg.
Gita


Nåja, du var faktiskt inte inviterad att bemöta det. Fast du kunde givetvis inte avhålla dig från en giftig kommentar. Du är patetisk i all din elakhet.
Bengalow
Gita! Carl Bildt en statsman? Hahaha. Han är den som snuvat staten på mest pengar av alla statsråd. En snorgärs, som inte har tagit ett ärligt handtag i hela sitt soffbekväma liv! Han hade inte ens mage att bära "morakniv" på stan, som sin förre svärfar. Nej, om man skall beskriva Carl Bildt med ett ord, så får det bli "ynkedom"...Det han gjorde fick Göran Persson rätta till, och det blev ett mäktigt jobb. Att sätta en sådan spoling på statsministerposten var och kommer att förbli lika märkligt, som när Svenska Akademien röstade fram Pearl S. Buck till Nobels litteraturpris. Hon platsade inte ens i Allers innan det...
Och kom inte och säg att Anders Borg var en bra finansminister - den sämste som haft den posten sedan inrättandet på 1800-talet. En stor sifferfifflare.
Gita
CITAT (Gossen Ruda @ 18-04-2016, 21:48) *
Nåja, du var faktiskt inte inviterad att bemöta det. Fast du kunde givetvis inte avhålla dig från en giftig kommentar. Du är patetisk i all din elakhet.

Lilla gubben, du om någon är väl patetisk. Istället för att bemöta dem som inte tycker som du, i det här fallet Elisabeth, i sak så kallar du hennes åsikter svammel. Tyder verkligen inte på någon större begåvning utan är verkligen svammel och dessutom väldigt elakt.
Och man behöver faktiskt inte vara dum för att man är sosse, även om du tycks tro så.
Gita
sparvuggla
CITAT (Gita @ 18-04-2016, 20:41) *
Det är så sant. Bildt, Borg och Reinfeldt var högt respekterade internationellt. Nu skrattar man åt Sverige och jag talar inte gärna om att jag är svensk om det inte är nödvändigt i det land där jag för tillfället bor.
Gita


Hahahaha
den var bra! Respekterad av inblandade i Panamahärvan javisst. knappast hos dom fattiga och utsatta.
Du får väl säga att du är Nordkorean då om du skäms för svenskheten.
Huggorm
CITAT (Bengalow @ 18-04-2016, 21:56) *
Och kom inte och säg att Anders Borg var en bra finansminister - den sämste som haft den posten sedan inrättandet på 1800-talet. En stor sifferfifflare.
confused.gif Nu tror jag du har missförstått. Jämför med Magdalena Andersson som hävdade att det var "tomt i ladorna" när hon tog över, men genast började att strö pengar runt sig. Budgetarna spricker i princip direkt efter att de är lagda och hon har frångått "krona för krona-principen" och börjar ta statslån för att täcka de ofinansierade utgifterna.
malarmaster
att regeringen Reinfeldt var respekterad utomlands är ett faktum,både Reinfeldt o Borg fick högsta betyg för sin hushållning och många länder tog emot tips,bland annat ROT programmet var efterfrågat.
Att Sverige hade EU:s bästa ekonomi var ju också ett faktum.Tyvärr kör nuvarande regering ner den med att låna stora summor istället för att ta itu med våra inhemska problem.
Man saknar de visioner som alliansen hade(har) och kör bara på i blindo.Regeringen tror ju dessutom inte själva på sin politik då de förutspår ökad arbetslöshet o ökade underskott.
EU:s lägsta arbetslöshet 2020 var löftet,just nu ligger vi på plats 12 och det finns ingen möjlighet att ta plats 1 om man inte genomför kraftiga reformer på arbetsmarknaden,satsar på utbildning och underlättar etablering av företag. Inget av detta finns i regeringens program. Tvärtom vill man låsa arbetsmarknaden vid ålderdomliga system som inte längre funkar... ulf
Aqvakul
Jag ifrågasätter verkligen trådar som denna, där det drivs blind partipolitik. De främjar absolut inte ett tynande Forum, utan skapar bara dålig stämning. Ni som vill diskutera politik, kan ju starta trådar utifrån en sakfråga istället...
Gossen Ruda
CITAT (malarmaster @ 18-04-2016, 17:34) *
..och är man anti s är man dålig i alla avseenden? dessutom uttalat av en som har urusel politisk insikt och saknar kunskaper om vad de övriga partierna vill i olika frågor. Det räcker med ett stort S,eller hur?
nu spekuleras det i media om det inte var just Kaplans bostadspolitik som bidrog till hans avgång. nej,ruda kaplans bostadspolitik var inte bra,han agerade stoppblock för friska ideer liksom hans parti,mp gör.
just nu befinner sig regeringen i förhandlingar med alliansen om bostadspolitiken,rykten som nu undersöks av media säger att kaplan var en urusel förhandlare och låste förhandlingarna.
kanske kaplans eskapader i högerextrema kretsar gav löfven en chans att focka honom och få in en bättre bostadsminister.
För övrigt om du följt dagens reportage i tv hade du säkert fått en annan syn på kaplan o hans kontakter,det finns åtskilliga foton med honom och olika personer kopplade till muslimsk extremism där han samtalar och skrattar ihop med dessa.
Om man nu är en renlärig miljöpartist o står upp för partiets ideer (som han själv sa på presskonferensen) så talar man inte ens med sådana personer om det inte är i en debatt. Man äter inte middag ihop med dem...
Hans olika uttalanden om t.ex judar placerar honom som judehatare och då rimmar det illa med dagens uttalande av honom.
Det är nog så att många är skådespelare i politikens värld,vad de egentligen har för åsikter innerst inne får vi inte alltid veta.

ulf

Egentligen borde jag kanske inte bemöta skitsnacket men det första får stå för dig. Bara för att jag inte hejar på ditt lilla parti behöver jag inte sakna politisk insikt.

Som vanligt skriver du en massa men säger lite. Att hänvisa till rykten ger lite. Det är bra med stoppbockar ibland, motståndare till fri hyressättning exempelvis. Resultatet kan annars bli att hyrorna galopperar för att fastighetsägarna skall kunna tjäna mer nu när det är bostadsbrist.

Beträffande påståenden om Kaplans påstådda kontakter i extremkretsar. Bara för att man kan plocka ut några sådana är det inte sant förrän alla kontakter redovisas. De som vet så mycket kanske skulle kunna tala om var ALLA som var på middagen står politiskt? Och vilka Kaplan pratade med. Om man blir inbjuden till en middag och där upptäcker någon man inte gillar, skall man då avlägsna sig eller gilla läget? Vad tycker värden om en gäst försvinner? Journalister är nog bra men någon fullständig sanning kommer inte från dessa. Som det brukar heta i deras kretsar: Förstör inte en bra historia genom att presentera ALL fakta. Allt är vinklat.
Anki på Öland
CITAT (Aqvakul @ 19-04-2016, 08:29) *
Jag ifrågasätter verkligen trådar som denna, där det drivs blind partipolitik. De främjar absolut inte ett tynande Forum, utan skapar bara dålig stämning. Ni som vill diskutera politik, kan ju starta trådar utifrån en sakfråga istället...

Håller verkligen med dig - diskussionerna går ner på småbarnsnivå "min pappa är mycket starkare än din.... näää.. min är ännu starkare...."
Gita
CITAT (Gossen Ruda @ 19-04-2016, 08:40) *
Egentligen borde jag kanske inte bemöta skitsnacket men det första får stå för dig. Bara för att jag inte hejar på ditt lilla parti behöver jag inte sakna politisk insikt.

Som vanligt skriver du en massa men säger lite. Att hänvisa till rykten ger lite. Det är bra med stoppbockar ibland, motståndare till fri hyressättning exempelvis. Resultatet kan annars bli att hyrorna galopperar för att fastighetsägarna skall kunna tjäna mer nu när det är bostadsbrist.

Beträffande påståenden om Kaplans påstådda kontakter i extremkretsar. Bara för att man kan plocka ut några sådana är det inte sant förrän alla kontakter redovisas. De som vet så mycket kanske skulle kunna tala om var ALLA som var på middagen står politiskt? Och vilka Kaplan pratade med. Om man blir inbjuden till en middag och där upptäcker någon man inte gillar, skall man då avlägsna sig eller gilla läget? Vad tycker värden om en gäst försvinner? Journalister är nog bra men någon fullständig sanning kommer inte från dessa. Som det brukar heta i deras kretsar: Förstör inte en bra historia genom att presentera ALL fakta. Allt är vinklat.

Jodå, genom ditt envisa försvarande av Kaplan så inser man att du tyvärr saknar all politisk insikt.
Ska bli spännande att se hur du tänker försvara spånet Romson och hennes helt sanslösa uttalande om "11 september-terrordåden."
Nog dags för henne att lämna in sin avskedsansökan också om nu inte Löfven har styrka nog att få bort henne,
Gita
sparvuggla
CITAT (Aqvakul @ 19-04-2016, 07:29) *
Jag ifrågasätter verkligen trådar som denna, där det drivs blind partipolitik. De främjar absolut inte ett tynande Forum, utan skapar bara dålig stämning. Ni som vill diskutera politik, kan ju starta trådar utifrån en sakfråga istället...


Ja så är det ju. Inget kan göra folk så osams som politik kan.
Och alla står på sig ändå, så det är rätt meningslöst..........
Gita
CITAT (sparvuggla @ 19-04-2016, 06:19) *
Hahahaha
den var bra! Respekterad av inblandade i Panamahärvan javisst. knappast hos dom fattiga och utsatta.
Du får väl säga att du är Nordkorean då om du skäms för svenskheten.

Jo att Nordkorea är förebild/favoritregim för dig har ganska tydligt framgått av dina inlägg.
Gita

CITAT (Aqvakul @ 19-04-2016, 08:29) *
Jag ifrågasätter verkligen trådar som denna, där det drivs blind partipolitik. De främjar absolut inte ett tynande Forum, utan skapar bara dålig stämning. Ni som vill diskutera politik, kan ju starta trådar utifrån en sakfråga istället...

Men det framgår väl av rubriken att detta är en politisk tråd, så varför överhuvudtaget öppna om du inte tycker om sådana trådar.
Eller är det kanske för att dina miljöpartivänner gör bort sig på löpande band som gör att du inte gillar politik -just nu?
Gita
Aqvakul
CITAT (Gita @ 19-04-2016, 09:56) *
Jo att Nordkorea är förebild/favoritregim för dig har ganska tydligt framgått av dina inlägg.
Gita
Men det framgår väl av rubriken att detta är en politisk tråd, så varför överhuvudtaget öppna om du inte tycker om sådana trådar.
Eller är det kanske för att dina miljöpartivänner gör bort sig på löpande band som gör att du inte gillar politik -just nu?
Gita


Jag är inte miljöpartist (har aldrig varit medlem i något parti), gillar att diskutera politiska frågor men inte utifrån ett propagandistiskt partipolitiskt perspektiv.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon