Full version: Kolonister
cabr
Jag har precis hittat till den här sidan. För tre år sen blev vi med kolonistuga, så jag är fortfarande gröngöling vad gäller trädgårdssysslor. Finns det fler kolonister här?
pepparmynta
Här är en. Med jordplätt, utan stuga,
ah56
laugh.gif Jepp, nybliven lottinnehavare utan stuga men med blivande pallkragsodling.
Cilla
Välkommen!
Jag har varit kolonilottsodlare på en lott som låg nära universitetet där jag pluggade. Blev lite svårt med studierna på vårarna måste sägas, men odlingarna var lärorika.

Vilken klimatzon ligger din lott i?
cabr
Vår kolonistuga ligger i zon 2-3. Stugan är på 26+8 kvm och tomten på 370
nina L
Hej
Jag blev med kolonilott (162 kvm)för 3 år sedan och nu ska jag bygga hus! biggrin.gif Jippii. då kan jag vakna där på morgonen av fågelkvitter mmmmm och en och annan morgonpigg badare. 14kvm hus och 6 kvm inbyggd veranda får jag bygga,
Jag har grävt upp alla bärbuskar och en hel del perenner och alla rosor. De får tillbringa sommaren i krukor så att de inte tar skada av arbetet med byggnationen.
Det har varit riktigt svårt att hålla mig från att inhandla en massa frön och plantor.. (måste erkänna att lite förmycket har det ändå blivit wub.gif )
mari_tres
Gills det om man har kidnappat sin mammas lilla lott? =)) För pengar till en egen har jag inte än och hon låter mig härja mer eller mindre fritt i sin. Dessutom har jag fått låna lite plats på två andra ställen också... Och så har jag min balkong. Ska jobba hela sommaren, får se hur jag ska få det här att gå ihop! laugh.gif

Har balkongen och köket fullt med småplant och fröodlingar, bor i en etta... med katt!! wub.gif
MimE
Vi blev med 120 kvadratmeter odlingslott i höstas (förutom trädgår'n då).
Den kostar 2 kr/m2 så det är inga stora summor.

I år blir det mycket potatis (bl.a. sparrispotatis) och lök. Dessutom tänker vi satsa på mangold (mums...).

/Mimmi
Lajo
Vi blev med kolonilotter förra året. Dels en liten lott med kolonistuga mitt i centrala Malmö. Lite mörkt och omöjligt att odla grönsaker och växter som vill ha mycket sol, men perfekt för perenner och att sitta och grilla på sommarkvällarna.

Dessutom skaffade jag en lite odlingslott till grönsaker och bär. Har precis varit ute och inspekterat rädisor, sockerärtor och svartrötter som kommit upp. Man lär sig mer och mer för varje år. Dessutom ger grannar bra tips och råd.
/Lasse
pepparmynta
Vilken växtzon tillhör du (frågar jag lite avundsjukt) i mitt grönsaksland är det än så länge bara vitlöken som är synlig
Ninni
Jag och sambo köpte kolonistuga förra året (April). Allting är från 1950-1960 med tidstypiska växter. Pioner, brandliljor, aklejor och mörkrosa rosor av okänt märke. Jag grävde och flyttade runt en hel del i juni då allting blommade samtidigt i rosa, gult, mörkrosa och knallorange. (Fick färgchock) Så det ska bli spännande att se hur det blev.
Vi har den i Sundbyberg utanför Stockholm.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon