Gossen Ruda
Ni har säkert hört talas om skotten på Vår bar där två dödades. Nu inleds rättegången, polisen har lagt pussel så nu åtalas 5 st. Vad som kom fram först nu är att samtliga totalt hänsynslösa gärningsmän är somalier, invandrare eller barn till invandrare. Gör nog inte gott för invandrarfientligheten.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag tycker polisen skall ha beröm för sitt pussel.
Huggorm
Här kan man läsa om bakgrunden till morden, "krig" mellan rivaliserande invandrargäng: http://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/v%C...iender-1.974657

Jag tror vi ser Sveriges framtid i detta, fler och fler områden kommer tas över av olika kriminella gäng. Det kommer bli som i latinamerika, det svenska samhället kan inte hantera dessa gäng eftersom man tagits på sängen av dom och inte förstår hur dom tänker och fungerar.
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Huggorm @ 17-05-2016, 14:54) *
Här kan man läsa om bakgrunden till morden, "krig" mellan rivaliserande invandrargäng: http://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/v%C...iender-1.974657

Jag tror vi ser Sveriges framtid i detta, fler och fler områden kommer tas över av olika kriminella gäng. Det kommer bli som i latinamerika, det svenska samhället kan inte hantera dessa gäng eftersom man tagits på sängen av dom och inte förstår hur dom tänker och fungerar.

Mycket handlar ju om droger. Jag tycker ju att man också skall ställa krav innan man delar ut bidrag. Men sånt får man ju inte säga för då kallas man rassist. Jag är ingen rassist men jag tycker det har gått för långt. Varje människa har också ett eget ansvar och inte skall staten fixar allt.
Först och främst skall man göra klart för föräldrar att det är deras ansvar att ta hand om sina barn. Man kan inte bara kräva och kräva och själva inte ge något.

Det är min inställning.

Elisabeth
Aqvakul
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 18-05-2016, 18:30) *
Mycket handlar ju om droger. Jag tycker ju att man också skall ställa krav innan man delar ut bidrag. Men sånt får man ju inte säga för då kallas man rassist. Jag är ingen rassist men jag tycker det har gått för långt. Varje människa har också ett eget ansvar och inte skall staten fixar allt.
Först och främst skall man göra klart för föräldrar att det är deras ansvar att ta hand om sina barn. Man kan inte bara kräva och kräva och själva inte ge något.

Det är min inställning.

Elisabeth


Det instämmer förhoppningsvis de allra flesta med. Individen har ett eget snsvar och föräldrar ansvarar för sina barn. Det har inte ett dugg med rasism att göra...
Mjärden
Tur att man inte bor i Göteborg och Biskopsgården, då hade man känt sig minst sagt otrygg. Frågan är hur utomstående skall agera vid kontakt med somalier, så att man inte riskerar att hamna i nåd hos någon av gängen. Sålänge kriget sker mellan de olika gängen känner man inte någon större saknad, om någon/några ur resp. gäng blir ihjälskjutna, men risken finns ju alltid att oskyldiga kan råka illa ut.

I min lilla stad finns också en invandrargäng, där en del överfaller och rånar personer på kvällar och nätter, men än så länge har inte vapen figurerat i dessa sammanhang.
Jag skulle inte ensam vilja gå i centrum sent en natt med risk att bli överfallen och misshandlad.
Trist att samhället blivit så här !
malarmaster
orsaken till problemen är flera men brist på integration o jobb är nog de största orsakerna.
Men också att polisen inte avsatt tillräckliga resurser . dock kräver det samarbete med kommunens sociala förvaltning o skolan.

rikspolischefen har nu lovat krafttag mot dessa gäng och avsatt betydligt fler poliser att jobba med detta.
Men då krävs också att nästa steg hänger med dvs domstolarna. en brottsling skall inte bli frisläppt samma kväll som brottet begicks,denne skall vara häktad till domstolen sagt sitt. bara det lär vara avskräckande... ulf
*Stintan*
Utvisa drägget!
Gossen Ruda
Utvisning skulle kunna vara en metod men vad gör man med dem som är födda här? Så pratas det om utanförskap och misslyckad integrering. Men vill de bli en del av vårt samhälle? Tona ner religionen, klä sig som vi, uppföra sig som vi? Knappast. En del kanske men inte många.
Huggorm
CITAT (*Stintan* @ 18-05-2016, 20:23) *
Utvisa drägget!
Kan du glömma. Om de inte redan har medborgarskap så har de ändå sina familjer här och då blir de inte utvisade. Dessutom måste åklagaren yrka på utvisning för att det skall kunna utdömas, och det sker sällan.

Annars håller jag med, om vi skall få ordning på invandringen i Sverige måste vi kvitta oss med de yrkeskriminella. Dels drar de med sig andra in i kriminalitet, dels gör de svenskarna allt mera negativa till invandring. För min del kunde vi gärna haft obligatorisk utvisning för varje brott som ger fängelse, så kan vi ta emot en extra kvotflykting varje gång istället.
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (malarmaster @ 18-05-2016, 20:06) *
orsaken till problemen är flera men brist på integration o jobb är nog de största orsakerna.
Men också att polisen inte avsatt tillräckliga resurser . dock kräver det samarbete med kommunens sociala förvaltning o skolan.

rikspolischefen har nu lovat krafttag mot dessa gäng och avsatt betydligt fler poliser att jobba med detta.
Men då krävs också att nästa steg hänger med dvs domstolarna. en brottsling skall inte bli frisläppt samma kväll som brottet begicks,denne skall vara häktad till domstolen sagt sitt. bara det lär vara avskräckande... ulf


Ulf i vilken värld lever du i? Integration ja, men va gör du med dom som inte vill bli integrerad? Skyll inte alltid på poliser och resurser, om dom skulle leva ett vanligt liv så skulle ockå poliser räcker till.
Bengalow
Har någon någonsin sett en somalier som jobbat? Dom vill inte, kan inte och deras ömtåliga kroppar tål det inte...
Huggorm
CITAT (Bengalow @ 18-05-2016, 21:59) *
Har någon någonsin sett en somalier som jobbat? Dom vill inte, kan inte och deras ömtåliga kroppar tål det inte...
Jo, jag tror jag såg en faktiskt, för flera år sedan. Det var en tjej som jobbade i kassan på en bensinstation i Oslo. Trevlig tjej, jag vet ju inte med säkerhet att hon var somalier men hon såg ut som det.
malarmaster
har träffat massor av somalier som jobbat här i Växjö,i butiker ,som städare o på industrier.
gäller bara att de klarar språket o får utbildning.
tycker det mest är SD fördomar som regerar här.
klart de kan jobba om de får möjlighet oavsett var de kommer ifrån.
Men har de inga jobb att gå till hamnar de lätt i de gäng som rekryterar från de som befinner sig i det berömda utanförskapet.
även svenska ungdomar hamnar/bildar gäng om förutsättningarna finns.
Men ser framtiden hopplös ut,inget jobb,ingen bostad,inga inkomster så sugs de lätt upp i kriminella gäng.
Där hjälper bara poliser. jobb vilar på regeringen likaså att fixa möjligheter att bygga bostäder.
Sociala har häcken full och kan bara putsa lite på ytan.
det gäller att stöpa om arbetsmarknaden så att enklare jobb åter kan bli möjliga i Sverige och det handlar om stora förändringar inom alla sektorer.
Sverige har gått för långt i att tro att det bara behövs akademiker vilket vi nu ser 20 år efter att man försökte få det dit.Man delar upp Sverige i de som har jobb o de som hamnar utanför.facket hjälper till med uppdelningen,samt de partier,främst s o v som ser samhället på 30-talsvis.


de kriminella gäng vi nu ser har samhället självt skapat genom att förvägra dessa ungdomar självklara möjligheter att försörja sig o ha någonstans att bo.
Integrationen har misslyckats,sverige har aldrig haft en fungerande politik på det området och tyvärr kommer det nog att fortsätta då regeringen inte har en enda ide om hur man skapar jobb. 5000 jobb är utlovade i offentlig regi,de andra c.a 400000 arbetslösa då?. ulf
Mjärden
Jag har aldrig förstått hur man skall kunna "skapa jobb". Visst det finns mycket som skulle kunna göras i samhället, men någon skall betala och långlönejobb à 15000/imånaden vill inte regeringen höra talas om.
En annan fråga är; vem skall ha jobben som finns ? Man hör företrädare för regeringen säga att invandrarna skall komma till jobb snarast möjligt, från när i så fall ? Det borde väl i så fall först efter att de fått PUH, lärt sig svenska och hur Sverige fungerar.Sen undrar man om de skall ha en gräddfil och gå före i kön framför de invandrare som bott länge i Sverige och vet hur samhället fungerar. Tycker att de får ställa sig sist i kön. Sen kunde de somaliska kvinnorna anpassa sin klädsel efter moderna förhållanden dvs byta ut sina fotsida klädnader och slöjor, om de menar allvar med att de skall komma ut på arbetsmarknaden. Sen har vi en stor grupp ungdomar födda och utbildade i Sverige med eller utan invandrarbakgrund, var i kön skall de ställa sig ? Den gruppen är den viktigaste att få i arbete, då det är dem skall driva Sverige vidare långt in i framtiden och med jobb och försörjning kan många slippa hamna i kriminalitet och utanförskap.

Sen till slut fattar jag inte hur det skall gå för AB Sverige, om vi inte kan exportera varor och tjänster utomlands, alltför många företag läggs ner eller flyttar utomlands, hur skall Sverige försörjas till slut, vi kan inte bara leva på rundgång i systemet ! Det är det jag är mest orolig för.

malarmaster
CITAT (Mjärden @ 19-05-2016, 00:19) *
Jag har aldrig förstått hur man skall kunna "skapa jobb". Visst det finns mycket som skulle kunna göras i samhället, men någon skall betala och långlönejobb à 15000/imånaden vill inte regeringen höra talas om.
En annan fråga är; vem skall ha jobben som finns ? Man hör företrädare för regeringen säga att invandrarna skall komma till jobb snarast möjligt, från när i så fall ? Det borde väl i så fall först efter att de fått PUH, lärt sig svenska och hur Sverige fungerar.Sen undrar man om de skall ha en gräddfil och gå före i kön framför de invandrare som bott länge i Sverige och vet hur samhället fungerar. Tycker att de får ställa sig sist i kön. Sen kunde de somaliska kvinnorna anpassa sin klädsel efter moderna förhållanden dvs byta ut sina fotsida klädnader och slöjor, om de menar allvar med att de skall komma ut på arbetsmarknaden. Sen har vi en stor grupp ungdomar födda och utbildade i Sverige med eller utan invandrarbakgrund, var i kön skall de ställa sig ? Den gruppen är den viktigaste att få i arbete, då det är dem skall driva Sverige vidare långt in i framtiden och med jobb och försörjning kan många slippa hamna i kriminalitet och utanförskap.

Sen till slut fattar jag inte hur det skall gå för AB Sverige, om vi inte kan exportera varor och tjänster utomlands, alltför många företag läggs ner eller flyttar utomlands, hur skall Sverige försörjas till slut, vi kan inte bara leva på rundgång i systemet ! Det är det jag är mest orolig för.

Regeringen skapar inga jobb men regeringen (o riksdagen) kan skapa förutsättningar för jobb att växa fram.
för att det skall funka måste man inrikta åtgärderna på privat sektor dvs de svenska företagen samt skapa förutsättningar för nyföretagande.
det gör man med ett regelverk som underlättar o förenklar för företagaren samt se över avgifter o löneskatter.
anställningslagar m.m bör ju också ses över.
om det går som det skall växer därmed jobb fram i företagen,folk kommer i arbete o betalar skatt som därmed ger offentlig sektor chans att nyanställa.

regeringen gör tvärtom,man ökar kostnader samt sponsrar offentlig sektor med lånade skattekronor.
Arbetsmarknadspolitiken måste också ses över,praktikplatser m.m bör avskaffas o någons förtur pga etnicitet skall strängeligen förbjudas. lika villkor för alla måste gälla på en öppen arbetsmarknad.
Arbetsgivaren skall endast ha ordinarie personal att välja på,inga gratisarbetare från staten.
För staten gäller det också att kunna matcha skolor o utbildningar med efterfrågan,något som inte heller funkar idag.
instegsmöjligheter måste också finnas genom t.ex lärlingsutbildningar och låga ingångslöner.
kort sagt,sverige måste anpassas ytterligare till hur det ser ut i EU. Vi ligger med de högsta lönekostnaderna i EU,runt 100:- i timmen mer än närmsta konkurrenten (Danmark,Tyskland)
tror fan att tillverkningsföretag flyttar till något annat EU-land eller att företag verksamma i EU köper upp svensk tillverkning o flyttar den till sitt hemland.trots allt har vi fortfarande ett bra knowhow i Sverige som är efterfrågat men tyvärr försvinner ofta innovationer o kunskap utomlands pga våra kostnader.
det finns dessutom flera problem som påverkar våra företag annat än lönekostnader,t.ex energipolitiken.
Nog är det märkligt att svensk skogsindustri nu köper in sig i Finland då finnarna lovar låga energipriser samt att Sverige med en av världens bästa malmgruvor inte har en stark stål o verkstadsindustri?
Vi exporterar malmen som ett u-land och vidareförädlar inte som vi gjorde förr. Tappar jobb o exportinkomster. ulf
*Stintan*
Om nu den sittande regeringen är så handlingsförlamad och inget gör som du påstår, hur kan det då komma sig att många fler är i arbete nu mot när alliansen lämnade in, att exporten ökar och att det pekar uppåt för svensk ekonomi. Att man betalar av på skulden alliansen lämnade efter sig m.m. Den största gruppen som står utanför arbetsmarknaden är ju invandrarna. Tror knappast någon regering skulle kunnat ha någon beredskap för den anstormningen vi såg i höstas. Migrationsverket beter sig dessutom inkompetent och verklighetsfrånvänt. Utvisar folk som bott här i många många år och har arbete, för att dom fått jobbet genom fel sajt, eller är egna företagare. Silar mygg och sväljer kameler.

http://www.di.se/artiklar/2016/4/12/arbets...verige-sjunker/
Mjärden
Men i Norge skickar man hem somalier som kommit hit på falska pass - något att följa efter för Sverige.
Fast egentligen borde många fler somalier åka hem och hjälpa till att bygga upp landet istället för att sitta i Sverige och uppta platser som behövs till de många flyktingar som kom i höstas.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon