Full version: SandRabatt?
Elihe
Hej alla Trädgårdsvänner!
Har ett litet spörsmål som jag undrar om någon kan hjälpa mig med. Har tagit bort plattor på baksidan av mitt lilla hus o därunder ligger förstås sand o grus.Söderläge! Hur gör jag för att kuna plantera där? Gräver bort all sand? eller kan man gräva ner grästorvor o dylikt under o blanda i kompost o stallgödsel?
Hoppas någon ids hjälpa mig!!
Elihe som bor i Linköping rolleyes.gif
Fenja
Dika ur så stort som rabatten ska vara och fyll på med nygödslad fin jord, kanske 30 - 40 cm djupt. Du kan göra en upphöjd rabatt och du inte vill gräva allt. Lägg grästorven i komposten och låt den brinna ordentligt istället! Du kan lägga markduk under jorden om du vill undvika att den blandar sig med sand och sten.
Mvh
Fenja
kerstin z5-6
vaför det -du kan ju odla massor av växter direkt i sand o gruset smile.gif
Yucca filamentosa tex lär väl trivas utmärkt där -pampig är den också
Finns fler om du är intresserad av den varianten av rabatt biggrin.gif
Maria i Helsingborg
Läs sista numret (Nr 3) av Allers Trädgård om sand- och gräsodling!
Makalösa resultat med Åkerstedts mirakelmetod! rolleyes.gif
Elihe
Tack för era svar!!
Nu fick jag något att begrunda. Kanske man skulle slå till på en sandrabatt med lite spännande växter, undrar om yuccan trivs i Zon 2-3? Finns det fler växter med så krassa behov?

[QUOTE]Den som äger en trädgård och en boksamling saknar intet.
Marcus Tullius Cicero
biggrin.gif
Unn
hej!
Det beror väl lite på hur jorden ser ut under sanden....Jag menar om grus och sand finns där bara för plattornas skull och det finns en "ordinarie jord" under? Själv odlar jag nuförtiden på en gammal åbank med mycket sand, och tycker att det är mycket bättre och ger mer valmöjligheter i växtväg än den skånska lera jag har tidigare erfarenheter av. Fast mer stallgödsel och mull går det ju åt... smile.gif
Unn
Elihe
Det är i stort sett bara sand och grus eftersom plattorna har varit en del av altanen invid huset, har dock sparat en gång närmast huset eftersom man ju inte bör plantera där med tanke på dränering m.m.
Regniga hälsningar rolleyes.gif

[QUOTE]Att leva är inte nog, solsken,frihet och en liten blomma måste man ha
kerstin z5-6
Yucca filamentosa har jag i z 5 så visst kan du ha den ! Andra som gillar att växa i rent grus utan jord är tex Penstemoner , Limonium latifolium , Eryngium yuccifolium ,taklökar, Opuntia-utomhuskaktusar mfl
Bidrar du med näring i form av benmjöl och chysan kulor kan du ha Lewisia , Kuddbildande nejlikor , låga Campanula eller i princip vilken växt som helst som gillar sol smile.gif
Detta är min kompis fina grusrabatt ingen som helst jord utan 60 cm naturgrus för alla växter i fronten smile.gif
Eremuruslökarna i bakgrunden har ett lager med jord + kodynga eftersom de är så hungriga smile.gif
Ingrid på Västkusten
Wow - vems rabatt är det?


Hälsar Ingrid
kerstin z5-6
Lena Lök smile.gif 10 tal sorters mer ovanliga penstemoner + en hel del annat smile.gif
Elihe
Vilken Otroligt vacker rabatt!! Detta blir något att bita. Tack så hemskt mycket för tipset. Vilken fantastisk massa kunskap det finns här på forumet. Verkligen bra för oss nybörjare!!
Regniga hälsningar Elisabet

[Det händer mycket på landet om man har öppen blick] smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon