Full version: Slingerkrasse
caprifol
Har ett par korgar mot en vägg där jag de senaste åren med halvlyckat resultat planterat slingerkrasse. Tanken är att de ska hänga ned i härliga, färgrika kaskader. I år lyckades jag bättre än tidigare med kraftiga plantor som började blomma rätt tidigt. Men de verkar också "ta slut" rätt tidigt. Det blir allt fler gula och döda stjälkar och de bildar nu massor av frökapslar. De har inte torkat ut, och jag nyper hela tiden bort allt dött. Hänger i söderläge (Sörmland). Slutar de blomma när frön bildas? Ska jag ta bort frökapslarna - går kraften till detta? Tacksam för tips för längre blomningsperiod.
Åsa, mälardalen zon 2
Japp den slutar blomma när den sätter frö + den gulnar när det blir näringsbrist, krasse ska inte ha så jätteycket näring men viss näring brukar de ha speciellt ifall den sitter i kruka då kan man behöva tillföra näring
caprifol
Tack Åsa! Har nog slarvat m näringstillförseln. Ska åtgärdas så kanske jag får ha kvar delar av den lite längre.
Såg nu att jag skrivit norrläge i st f söderläge....
caprifol
Raderat då det blev dubbelpostat.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon