segelbåt
Regeringen överväger att införa ett tiggeriförbud i Sverige, säger civil-och kommunminister Ardalan Shekarabi (S) till Dagens Nyheter.

S tar alltså SD´s gamla förslag om att förbjuda organiserat tiggeri men går ett steg längre och överväger att förbjuda tiggeri helt och hållet. Det var bara 2 år sedan folk gick bananas och rev ner SD´s affischer i tunnelbanan då det var rasistiskt att tycka så. Vad säger sossarnas väljarkår i dag när deras egna parti vill gå ännu längre? Är det fortfarande rasistiskt eller är det rumsrent att tycka så numera..?

Intressant också att MP motsätter sig detta, S och MP verkar komma allt längre ifrån varandra hela tiden.
*Stintan*
Konstigt att dom skriver att regeringen överväger när frågan inte ens är lyft i regeringen.
"Efter att både Danmark och Norge har infört restriktioner mot tiggeriet så vill regeringen utvärdera om man bör införa liknande åtgärder i Sverige"

Finns flera förslag om olika former av tiggeriförbud från borgerligt håll så det är inte bara S som har dom tankarna.

http://www.expressen.se/nyheter/regeringen...rbud-i-sverige/
Gita
[quote name='segelbåt' date='18-08-2016, 23:45' post='1733082']
Regeringen överväger att införa ett tiggeriförbud i Sverige, säger civil-och kommunminister Ardalan Shekarabi (S) till Dagens Nyheter.

S tar alltså SD´s gamla förslag om att förbjuda organiserat tiggeri men går ett steg längre och överväger att förbjuda tiggeri helt och hållet. Det var bara 2 år sedan folk gick bananas och rev ner SD´s affischer i tunnelbanan då det var rasistiskt att tycka så. Vad säger sossarnas väljarkår i dag när deras egna parti vill gå ännu längre? Är det fortfarande rasistiskt eller är det rumsrent att tycka så numera..?

Intressant också att MP motsätter sig detta, S och MP verkar komma allt längre ifrån varandra hela
quote


Romernas situation i främst östra Europa borde vara något för Wallström att engagera sig i. I ställer för att slåss mot väderkvarnar.
Självklart borde gatutiggeri vara förbjudet. Det är inte bra för Sverige och det är ännu sämre för de stackars människor som placeras ut utanför i stort ser varje butik och på så sätt hålls kvar i fattigdom. De borde så klart vara hemma och se till att barnen gick i skolan för att f å en möjlighet att ta sig in samhället, lära sig läsa ,få ett
jobb istället för att som nu bli nästa generations tiggare.
Gita
*Stintan*
CITAT (Gita @ 19-08-2016, 06:47) *
Romernas situation i främst östra Europa borde vara något för Wallström att engagera sig i. I ställer för att slåss mot väderkvarnar.
Självklart borde gatutiggeri vara förbjudet. Det är inte bra för Sverige och det är ännu sämre för de stackars människor som placeras ut utanför i stort ser varje butik och på så sätt hålls kvar i fattigdom. De borde så klart vara hemma och se till att barnen gick i skolan för att f å en möjlighet att ta sig in samhället, lära sig läsa ,få ett
jobb istället för att som nu bli nästa generations tiggare.
Gita


Inte bara S som anammar SD:s idéer som sagt. rolleyes.gif
Gita
CITAT (*Stintan* @ 19-08-2016, 07:36) *
Inte bara S som anammar SD:s idéer som sagt. rolleyes.gif


Tycker du något i sak? Eller.......?
För att fler än S och SD tycker att gatutiggeri är ett problem behöver väl knappast påpekas.
Gitay
*Stintan*
CITAT (Gita @ 19-08-2016, 08:27) *
Tycker du något i sak? Eller.......?
För att fler än S och SD tycker att gatutiggeri är ett problem behöver väl knappast påpekas.
Gitay


Trodde du förstod att jag håller med dig yes.gif
malarmaster
huruvida det är sd:s förslag eller inte så kan vi inte ha tiggare utanför varje affär.
Sverige har haft tiggeriförbud innan vårt välfärdssamhälle gjorde så att tiggare försvann. Dock har vi fortfarande hemlösa och socialt utslagna att brottas med trots alla insatser.
problemen måste lösas i romernas hemländer,främst Rumanien. EU har avsatt miljarder Euro till detta men Rumänien är inte särskilt samarbetsvilliga.
Alltså en fråga som bl.a Wallström kunde lägga energi på.
Min åsikt som avviker från partilinjen(L) är att tiggeri av enskilda individer skall förbjudas enligt samma regler som våra grannländer redan tagit.
Att sossarna nu öppnar upp för diskussion är välkommet.
Regeringen tycks dock inte vara ense vilket ånyo för upp frågan om de talar med varandra inom regeringen.
Ett regeringsförslag går man ut med gemensamt,nu ges det återigen olika bud.
Vi får se vad det utmynnar i men en majoritet i riksdagen kan ställa sig bakom ett tiggeriförbud.
Dock intressant att s o mp fortfarande tycks ha ett långt avstånd mellan sina kommunikationslinjer.
eller är det sprickan i MP som blir tydligare? två läger där det ena vill bryta samarbetet och det andra som tycker att sitta i regering är det viktigaste,frågorna är oväsentliga. Ulf
segelbåt
CITAT (*Stintan* @ 19-08-2016, 07:36) *
Inte bara S som anammar SD:s idéer som sagt. rolleyes.gif


Korrekt. M har velat ha tiggarförbud sedan en tid. Men det var inte de som skrek rasism när SD sa att de ville se ett förbud. När M sedan ville ha samma sak hette det att moderaterna "fiskade i grumliga vatten" ifrån S-håll.

Och eftersom det finns en högljudd vänsterklick på odla så undrar jag vad ni tycker om att S trampar vidare i SD´s politik.
Huggorm
De andra partierna borde verkligen sluta att anklaga SD för nazism/fascism och så vidare om de skall fortsätta överta dess politik, då blir det mindre pinsamt.
segelbåt
CITAT (Huggorm @ 19-08-2016, 09:07) *
De andra partierna borde verkligen sluta att anklaga SD för nazism/fascism och så vidare om de skall fortsätta överta dess politik, då blir det mindre pinsamt.


Man tycker ju det.

Men det hade varit intressant att veta hur S-väljarna ställer sig i frågan nu när ledningen gjort en helomvändning. Kommer väljarna snällt att rätta sig i leden som hycklande får, eller kommer de att opponera sig, eller kanske rent av byta parti? Eller har majoriteten av S-röstarna kanske varit för ett förbud hela tiden men ändå skrikigt rasism åt SD och M för att det var ju liksom så man skulle göra på den tiden?

Dessa frågor var anledningen till att jag startade tråden, vi har ju en aktiv vänsterfalang på forumet som skriver i de flesta trådarna men som av någon anledning håller sig borta från denna, förutom Stintan som tydligen delar SD, M och S tiggarpolitik.


*Stintan*
Tyvärr skulle ju alla vara väldigt PK och kallade allt SD sa för rasistiskt. PK-maffian verkar idag vara ett minne blott bortsett från en liten klick längst ut på vänsterkanten som fortfarande verkar tycka att allt är rasistiskt. För bara ett år sen sopades ju allt under mattan av nån sorts rädsla för att få rasiststämpeln på sig.

Håller med Huggorm att det är pinsamt när de andra partierna låtsas att SD:s idéer är deras egna.
*Stintan*
CITAT (segelbåt @ 19-08-2016, 10:00) *
Man tycker ju det.

Men det hade varit intressant att veta hur S-väljarna ställer sig i frågan nu när ledningen gjort en helomvändning. Kommer väljarna snällt att rätta sig i leden som hycklande får, eller kommer de att opponera sig, eller kanske rent av byta parti? Eller har majoriteten av S-röstarna kanske varit för ett förbud hela tiden men ändå skrikigt rasism åt SD och M för att det var ju liksom så man skulle göra på den tiden?

Dessa frågor var anledningen till att jag startade tråden, vi har ju en aktiv vänsterfalang på forumet som skriver i de flesta trådarna men som av någon anledning håller sig borta från denna, förutom Stintan som tydligen delar SD, M och S tiggarpolitik.


Fanns ju inget parti som ens skulle ta i SD med tång tidigare och jag har då inte hört folk skrika rasism åt M. Så det är ju alla partier utom V och möjligen MP som gjort en helomvändning. Så hur väljarna ställer sig gäller ju även de andra partierna och inte bara S.
Aqvakul
Nej, jag identifierar mig inte med begrepp som "vänsterklick" eller "vänsterfalang"
Ja, jag har röstat på S.
Nej, jag tycker inte staten ska begränsa privat näringsverksamhet utan starka skäl.
Nej, jag tror inte ett allmänt tiggeriförbud skulle leda till något positivt. Det är tråkigt att de måste tigga, men så länge de inte är påflugna kan man välja att ignorera dem.
Nej, jag tror inte på ett allmänt prostitutionsförbud heller, även om jag helst såg att det inte förekom.



(rättat stavfel)
segelbåt
CITAT (*Stintan* @ 19-08-2016, 10:14) *
Fanns ju inget parti som ens skulle ta i SD med tång tidigare och jag har då inte hört folk skrika rasism åt M. Så det är ju alla partier utom V och möjligen MP som gjort en helomvändning. Så hur väljarna ställer sig gäller ju även de andra partierna och inte bara S.


Jag googlade lite snabbt åt dig,
http://www.dn.se/debatt/repliker/moderater...rumliga-vatten/


CITAT (Aqvakul @ 19-08-2016, 10:14) *
Nej, jag identifierar mig inte med begrepp som "vänsterklick" eller "vänsterfalang"
Ja, jag har röstat på S.
Nej, jag tycker inte staten ska begränsa privat näringsverksamhet utan starka själ.
Nej, jag tror inte ett allmänt tiggeriförbud skulle leda till något positivt. Det är tråkigt att de måste tigga, men så länge de inte är påflugna kan man välja att ignorera dem.
Nej, jag tror inte på ett allmänt prostitutionsförbud heller, även om jag helst såg att det inte förekom.


Tackar. smile.gif
Men du röstar alltså inte på S längre, tolkar jag ditt inlägg rätt?
*Stintan*
CITAT (segelbåt @ 19-08-2016, 10:21) *


Och??? Står väl inget om skrika rasism åt M. Fiska i grumligt vatten är väl inte riktigt samma sak.
segelbåt
CITAT (*Stintan* @ 19-08-2016, 10:48) *
Och??? Står väl inget om skrika rasism åt M. Fiska i grumligt vatten är väl inte riktigt samma sak.


Det var en snabblänk, du kan säkert googla själv. Men att fiska i grumligt vatten i de politiska kretsarna betyder ju att flirta med främlingsfientliga (SD) väljare, det vet du lika bra som mig.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article11661747.ab
segelbåt
Så sa Löfven i valrörelsen

http://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/134298

sparvuggla
CITAT (segelbåt @ 18-08-2016, 23:45) *
Regeringen överväger att införa ett tiggeriförbud i Sverige, säger civil-och kommunminister Ardalan Shekarabi (S) till Dagens Nyheter.

S tar alltså SD´s gamla förslag om att förbjuda organiserat tiggeri men går ett steg längre och överväger att förbjuda tiggeri helt och hållet. Det var bara 2 år sedan folk gick bananas och rev ner SD´s affischer i tunnelbanan då det var rasistiskt att tycka så. Vad säger sossarnas väljarkår i dag när deras egna parti vill gå ännu längre? Är det fortfarande rasistiskt eller är det rumsrent att tycka så numera..?

Intressant också att MP motsätter sig detta, S och MP verkar komma allt längre ifrån varandra hela tiden.

Överväger?? Nu är det en spekulationstråd till här. Fanns det inte tillräckligt många redan startade av vissa anhängare?

Det är dessutom en icke-fråga, finns viktigare saker att ta tag i.

Jag tycker det är synd om dom som tigger, man kan inte förbjuda fattigdom. Och mycket bättre än att slåss med järnrör eller elda upp bilar som vissa snaggade gör.

Och varför förbjöd inte borgarna det då under sina 8 bortkastade år kan man också fråga...........tydligen viktigare att sänka skatter för dom allra rikaste och skydda Panamakonto-innehavare..........

I.a.f bra att nazisterna inte bestämmer i Sveriges riksdag.
segelbåt
Ett tiggeriförbud väcker starka känslor inom Socialdemokraterna.

Flera kommunalråd runt om i landet välkomnar civilminister Ardalan Shekarabis uttalanden.

– Ja, jag skulle kunna tänka mig att diskutera ett förbud i min kommun, säger Göran Dahlström i Katrineholm.

Andra sågar förslaget rakt av.

– Nej, jag är skeptisk till ett förbud, säger Lars Stjernkvist i Norrköping.

Aftonbladet har ringt runt till S-kommunalråd och politiska företrädare med anledning av civilminister Ardalan Shekarabis uttalanden om att regeringen överväger ett tiggeriförbud. Ministern framhöll att regeringen vill studera hur Norges och Danmarks lagstiftning mot tiggeri ser ut.

Uttalandet går tvärs emot det som bland annat statsminister Stefan Löfven (S) tidigare sagt:

– Fattigdom går inte att förbjuda, den måste man göra något åt.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle...icle23369860.ab
Huggorm
CITAT (segelbåt @ 19-08-2016, 11:56) *
Andra sågar förslaget rakt av.

– Nej, jag är skeptisk till ett förbud, säger Lars Stjernkvist i Norrköping.

Men han representerar väl yttersta vänsterkanten i socialdemokraterna? Finns nog en anledning till att han varit med i periferin så länge jag kan minnas, men fortfarande bara är kommunalråd.

För övrigt är det väl dags för sossarna att lyfta frågan nu, för att hinna genomföra det innan valet 2018. Ett desperat försök att stoppa väljarflykten.
*Stintan*
CITAT (segelbåt @ 19-08-2016, 11:04) *
Det var en snabblänk, du kan säkert googla själv. Men att fiska i grumligt vatten i de politiska kretsarna betyder ju att flirta med främlingsfientliga (SD) väljare, det vet du lika bra som mig.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article11661747.ab


Tycker du det är fel att andra partier snor SD:s idéer? Idéer som dom vann många väljare på. Frågan är väl om SD är mer "främlingsfientliga" än andra partier idag. Det märkliga är väl att inget parti tagit tag i dessa frågor långt tidigare.
segelbåt
CITAT (*Stintan* @ 19-08-2016, 12:26) *
Tycker du det är fel att andra partier snor SD:s idéer? Idéer som dom vann många väljare på. Frågan är väl om SD är mer "främlingsfientliga" än andra partier idag. Det märkliga är väl att inget parti tagit tag i dessa frågor långt tidigare.


Nej, jag tycker inte det är fel att partier ändrar sig och anammar andras förslag. Det jag dock tycker är förbaskat kul är när politiker totalsågar andras förslag genom att kalla det rasistiskt, dålig människosyn etc, bara för att sedan själva vilja föra samma politik. Fast då är det såklart inte rasistiskt längre.

Hycklande politiker är vidriga, dumma väljare som snällt rättar sig i leden likaså.

Politikerföraktet frodas som aldrig förr...
malarmaster
enligt radion backar nu "regeringen" från civilministerns uttalande. MP är sura som fan och ledande sossar protesterar hej vilt.
Tydligen är förslaget inte förankrat i regeringen och blir då bara ett förslag.
Kul dock att återigen se en regering som inte talar med varann och uppenbarligen inte funkar.
Skall bli kul och se hur Löfven vrider orden denna gång men det utmynnar säkert i en utredning... Ulf
*Stintan*
CITAT (malarmaster @ 19-08-2016, 13:06) *
enligt radion backar nu "regeringen" från civilministerns uttalande. MP är sura som fan och ledande sossar protesterar hej vilt.
Tydligen är förslaget inte förankrat i regeringen och blir då bara ett förslag.
Kul dock att återigen se en regering som inte talar med varann och uppenbarligen inte funkar.
Skall bli kul och se hur Löfven vrider orden denna gång men det utmynnar säkert i en utredning... Ulf


Det var ju inte ens ett förslag utan han va han nu heter ville kolla hur det funkat i Norge och Danmark och om det var möjligt att göra något liknande i Sverige. Innan han gjort det ville han ju inte lägga ett förslag på regeringens bord stod det ju i artikeln. Vad skulle dom i såfall tala med varandra om? Det verkar som om en del går händelserna i förväg. Men klanka på ni.

CITAT (segelbåt @ 19-08-2016, 12:36) *
Nej, jag tycker inte det är fel att partier ändrar sig och anammar andras förslag. Det jag dock tycker är förbaskat kul är när politiker totalsågar andras förslag genom att kalla det rasistiskt, dålig människosyn etc, bara för att sedan själva vilja föra samma politik. Fast då är det såklart inte rasistiskt längre.

Hycklande politiker är vidriga, dumma väljare som snällt rättar sig i leden likaså.

Politikerföraktet frodas som aldrig förr...


Det är du inte ensam om att tycka.
Aqvakul
CITAT (segelbåt @ 19-08-2016, 10:21) *
Men du röstar alltså inte på S längre, tolkar jag ditt inlägg rätt?

Nästa val är om drygt två år, då ska jag ta ställning till vilket parti som är minst dåligt.
malarmaster
CITAT (*Stintan* @ 19-08-2016, 13:25) *
Det var ju inte ens ett förslag utan han va han nu heter ville kolla hur det funkat i Norge och Danmark och om det var möjligt att göra något liknande i Sverige. Innan han gjort det ville han ju inte lägga ett förslag på regeringens bord stod det ju i artikeln. Vad skulle dom i såfall tala med varandra om? Det verkar som om en del går händelserna i förväg. Men klanka på ni.

rotfl.gif rotfl.gif Helt otroligt! Du ser alltså inget problem att en minister med statsministerrns godkännande
( enligt aktuellts källor) vill göra en utredning om tiggeriförbud när ärendet inte har regeringsberetts?
När det dessutom är rakt emot regeringspartnerns uttalanden?
På mitt språk kallas sådant maktfullkomlighet.
Löfven säger "det finns inget sådant förslag" vilket är helt rätt men han håller ju ministern om ryggen dvs han har godkänt att man genomför en undersökning och senare kanske ett förslag.hade ministern gjort detta på eget bevåg hade vi nog hört det.

En ledare antydde att löfven gör detta för att kolla opinionen och motståndet.
Som jag skrev tidigare,MP o S talar inte med varandra i regeringen och S skiter i vad MP säger.
Det goda är att man pulvriserar möjligheterna med en ny koalition mellan S o MP i nästa val.
det återstår bara V att luta sig emot.
*Stintan*
Du behöver inte lägga ord i min mun malarmaster. Så sluta tolka in saker jag inte sagt.
malarmaster
Du fick en fråga,svaret uteblev. nonsenskommentaren bortser jag ifrån.ulf
sparvuggla
CITAT (malarmaster @ 19-08-2016, 21:30) *
rotfl.gif rotfl.gif Helt otroligt! Du ser alltså inget problem att en minister med statsministerrns godkännande
( enligt aktuellts källor) vill göra en utredning om tiggeriförbud när ärendet inte har regeringsberetts?
När det dessutom är rakt emot regeringspartnerns uttalanden?
På mitt språk kallas sådant maktfullkomlighet.
Löfven säger "det finns inget sådant förslag" vilket är helt rätt men han håller ju ministern om ryggen dvs han har godkänt att man genomför en undersökning och senare kanske ett förslag.hade ministern gjort detta på eget bevåg hade vi nog hört det.

En ledare antydde att löfven gör detta för att kolla opinionen och motståndet.
Som jag skrev tidigare,MP o S talar inte med varandra i regeringen och S skiter i vad MP säger.
Det goda är att man pulvriserar möjligheterna med en ny koalition mellan S o MP i nästa val.
det återstår bara V att luta sig emot.

Varför införde inte borgarna tiggeriförbud under sina 8 bortkastade år om frågan är så viktig för AKB?

För att dom var djupt oense, varken liberalerna eller C ville ha tiggeriförbud!!

Jag tror det är du som är allra minst insatt i politiska frågor här, i klass med Gita.

Frågan är dessutom på plats 196 ungefär i viktighetsskalan........................
*Stintan*
Ser inget som helst fel i att ministern ville undersöka hur det gått med tiggeriförbudet i våra grannländer. Läste någonstans att det tagits upp i statsrådsberedningen innan.
Tycker det hela är trams och att det verkar som om media just nu har sommartorka och verkligen söker efter något att blåsa upp. Man gör en höna av en fjäder.
Du kan väl 'ändå inte mena att en minister inte får skaffa sig information och kunskap om något om regeringspartnern är emot själva företeelsen som i det här fallet är tiggeriförbud? I synnerhet som det inte alls är givet att informationen skulle leda fram till ett förslag om att göra som grannländerna.
Aqvakul
Det verkar ha blivit populärt att diskutera processer snarare än själva sakfrågan. Även de som vill förbjuda tiggeriet kritiserar regeringen för att lyfta frågan. Liksom de som i alla andra sammanhang kritiserar islam, hugger på regeringen när man kritiserar barngifte.
*Stintan*
CITAT (Aqvakul @ 20-08-2016, 10:18) *
Det verkar ha blivit populärt att diskutera processer snarare än själva sakfrågan. Även de som vill förbjuda tiggeriet kritiserar regeringen för att lyfta frågan. Liksom de som i alla andra sammanhang kritiserar islam, hugger på regeringen när man kritiserar barngifte.


tummenupp.gif Ja och sen kritiserar man regeringen för att dom inte tar tag i problemen.
segelbåt
En klar majoritet av svenska folket är för ett tiggeriförbud.

Det visar en opinionsundersökning från Aftonbladet/Inizio.
– Det är en kraftig svängning i opinionen, säger Karin Nelsson, opinionschef på Inizio

http://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle...icle23372316.ab
Aqvakul
Visst, ingen gillar tiggeriet. men kan man förbjuda fattigdom? Blir det bättre om man kriminaliserar dem?
segelbåt
CITAT (Aqvakul @ 20-08-2016, 11:02) *
Visst, ingen gillar tiggeriet. men kan man förbjuda fattigdom? Blir det bättre om man kriminaliserar dem?


Löser tiggeri fattigdomen menar du?
*Stintan*
Vad skulle påföljden bli... böter? Det har dom ju säkert råd att betala eller ska vi stoppa tiggarna i fängelse?
segelbåt
CITAT (*Stintan* @ 20-08-2016, 11:39) *
Vad skulle påföljden bli... böter? Det har dom ju säkert råd att betala eller ska vi stoppa tiggarna i fängelse?


Danmarks variant :

Under sommaren har polisen i Köpenhamn arbetat för att köra bort tiggare och EU-migranter från stadens gator.

En person som tigger kan dömas upp till sex månaders i fängelse.

Enligt polisen i Köpenhamn är det vanligt att den som döms för tiggeri slipper någon påföljd. Döms personen igen får personen en villkorlig dom på tio dagar och döms det ytterligare en tredje gång är det vanligt med ett tio dagars långt fängelsestraff.
Gita
CITAT (*Stintan* @ 20-08-2016, 11:39) *
Vad skulle påföljden bli... böter? Det har dom ju säkert råd att betala eller ska vi stoppa tiggarna i fängelse?

Vad gör vi med andra EU-medborgare som begår brott i Sverige.? När det gäller tiggare kanske det räcker med att mota bort dem från platser utanför butiker och liknande.
Gita

CITAT (*Stintan* @ 20-08-2016, 08:52) *
Ser inget som helst fel i att ministern ville undersöka hur det gått med tiggeriförbudet i våra grannländer. Läste någonstans att det tagits upp i statsrådsberedningen innan.
Tycker det hela är trams och att det verkar som om media just nu har sommartorka och verkligen söker efter något att blåsa upp. Man gör en höna av en fjäder.
Du kan väl 'ändå inte mena att en minister inte får skaffa sig information och kunskap om något om regeringspartnern är emot själva företeelsen som i det här fallet är tiggeriförbud? I synnerhet som det inte alls är givet att informationen skulle leda fram till ett förslag om att göra som grannländerna.

Nej,det kan ju inte vara fel att undersöka hur tex olika åtgärder fungerar i andra länder innan beslut.
Tror att media vinklat lite fel i det här fallet för att få det att se ut som ett färdigt förslag.
Gita
Aqvakul
CITAT (segelbåt @ 20-08-2016, 11:08) *
Löser tiggeri fattigdomen menar du?


Nej, men det är ett uttryck för fattigdom. Förbjuder man tiggeriet, så söker man andra vägar att minska sin nöd, t.ex. stöld.
kolonista
CITAT (segelbåt @ 20-08-2016, 12:15) *
Danmarks variant :

Under sommaren har polisen i Köpenhamn arbetat för att köra bort tiggare och EU-migranter från stadens gator.

En person som tigger kan dömas upp till sex månaders i fängelse.

Enligt polisen i Köpenhamn är det vanligt att den som döms för tiggeri slipper någon påföljd. Döms personen igen får personen en villkorlig dom på tio dagar och döms det ytterligare en tredje gång är det vanligt med ett tio dagars långt fängelsestraff.


Tio dagar i svenskt fängelse kanske är rena lyxtillvaron för dessa människor, sova inomhus i en säng med rena lakan,
få duscha och få låna rena kläder och få tre mål mat varje dag.
segelbåt
CITAT (Aqvakul @ 20-08-2016, 13:17) *
Nej, men det är ett uttryck för fattigdom. Förbjuder man tiggeriet, så söker man andra vägar att minska sin nöd, t.ex. stöld.


Men de sysslar ju redan med stölder.


Under den undersökta perioden, 1 januari 2013–30 juni 2015, anmäldes 647 stöldbrott där gärningsmannen bedömdes vara utsatt EU-medborgare som ägnar sig åt tiggeri.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/polisen-t...-av-kriminella/

- Det finns oerhört många grupperingar från vanliga tiggare och de som säljer något enkelt eller spelar musik, till ligor som sysslar med åldringsbrott och inbrott. Rumäner är även världsledande på skimming.

Det handlar om villainbrott och däck-, maskin- och skrotstölder.
- Ett skitgöra, men de får ihop några kronor på det. Det är väldigt komplext och har ökat de senaste åren.
Han påpekar att en liga, som nyligen togs i Malmö, hade fått ihop guld för tre miljoner kronor.
- De hade hyrt hus i några veckor och gjort 50-100 inbrott, även från vårt område.


http://www.skovdenyheter.se/article/polise...iminella-ligor/

Stöldverksamhet på härbärge för EU-migranter

http://www.svd.se/stoldverksamhet-pa-harba...or-eu-migranter
skånepåg
Precis som svarta var Romer väldigt utsatta och förföljda och är det fortfarande, inom EU får vem som helst resa så våra liberala lagar och ökning av brott tillsammans med vår patetiska regering gör ett multikulturellt samhälle svårt för ingen kan anpassa sig efter varandra det är omöjligt, ni störs säkert själva på en granne men tar inte i med hårdhandskarna och Romer som andra raser har heder och bråkar för minsta lilla som flesta i familjer bara mer våldsamt för så har deras kultur alltid sett ut.

Här är en bra dokumentär om tiggarnas liv om hur de lever och försöker få ihop till mat till barn och familj och sjukvård i fattigaste och korrupta land i EU, de hotas av släktingar mm. och litar inte på andra som flera andra händelser bygger respekten på sig själv och inte kan lita på andra och kulturella skillnader gör rasism och hat mot alla olika grupper normalt. http://www.svtplay.se/video/7661918/vi-kal...ong-1-avsnitt-1

I flera städer kommer de fram när man äter eller fikar än bara sitter överallt så mer påträngande än respektera varandra som inte ligger fleras natur så blir ofta problem som vi nu ser.
Huggorm
CITAT (Aqvakul @ 20-08-2016, 13:17) *
Nej, men det är ett uttryck för fattigdom. Förbjuder man tiggeriet, så söker man andra vägar att minska sin nöd, t.ex. stöld.
Horderna av tiggare som rest hit från Rumänien har dragit med sig en hel del tjuvar och rånare också, så för Sveriges del hade vi haft mindre stölder om vi förbjudit tiggeriet från början.
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 20-08-2016, 19:34) *
Horderna av tiggare som rest hit från Rumänien har dragit med sig en hel del tjuvar och rånare också, så för Sveriges del hade vi haft mindre stölder om vi förbjudit tiggeriet från början.


eller inte släppt in Rumänien och Bulgarien i EU... (det är lätt att vara efterklok)
Huggorm
CITAT (Aqvakul @ 20-08-2016, 21:03) *
eller inte släppt in Rumänien och Bulgarien i EU... (det är lätt att vara efterklok)

Antar att de släpptes in i EU före de var redo för att hålla dom borta från Ryssland. Hoppas det var värt det...
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 20-08-2016, 21:12) *
Antar att de släpptes in i EU före de var redo för att hålla dom borta från Ryssland. Hoppas det var värt det...

Så var det säkert...
Gita
CITAT (Aqvakul @ 20-08-2016, 10:18) *
Det verkar ha blivit populärt att diskutera processer snarare än själva sakfrågan. Även de som vill förbjuda tiggeriet kritiserar regeringen för att lyfta frågan. Liksom de som i alla andra sammanhang kritiserar islam, hugger på regeringen när man kritiserar barngifte.

Nu förstår jag inte riktigt på vad/vem du syftar.
Är det någon som kritiserat regeringen för att de kritiserat barnäktenskap?

Intressant däremot att Soraya Post (EU-parlamentariker för, hör och häpna, Feministiskt Iintiativ) såg till att hennes egen dotter (fixade dispens) kunde gifta sig vid 16 års ålder. Dvs.medverkade till genomförandet av barnäktenskap.
Gita










Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon