evelina
En undran om jag vill ha höjden av tre pallkragar för att odla blommor i ,vad kan jag då fylla i botten, jag behöver ju inte all denna jord som går åt när det bara ska vara blommor eller??
wink.gif
mute
Hej!

Längst ner i botten kan du lägga några större stenar, därefter lerjord som blandas med sand, grus och lite torvjord, upp till den nivå som du vill börja med matjord... Om du tänkte odla gönsaker så blir nog halva höjden med matjord utmärkt, för en blomsterbädd läcker det med att översta pallkragens höjd är matjord.

Lycka till!

MVH
Johan
Virgo
Du behöver ju inte ha tre kragar på höjden. Annars om du vill så kan du ju fylla botten med sten, på med lite grovt grus kanske, eller en massa sönderklippta grenar.
evelina
Stenar är så tunga,går det inte lika bra med kottar för det har jag gott om eller löv???????? wacko.gif
KURT
CITAT (evelina @ 23-04-2004, 07:37)
Stenar är så tunga,går det inte lika bra med kottar för det har jag gott om eller löv???????? wacko.gif

Vill du ändå ha det 3 kragar högt så går det bra att fylla ut med kottar i botten också. Löv kommera att pressas ihop ganska fort, kottar fyller kanske bättre.
Lena N
Jag har sparat allt grovrens från vårstädningen i trädgården för att använda som fyllning i mina planerade upphöjda bäddar. Det kommer självklart att sjunka ihop till nästa vår, men då får jag väl fylla på med kogödsel från säckar.

Sten är en bristvara i min trädgård och den närmaste omgivningen.
Fredi
Jag skulle också behöva fylla ut mina pallkragar (3 på höjd) med något. Vad tror ni om ved? Jag har en del ved som inte duger till brasor och tänkte lägga den i botten. Eller kan det finnas skadedjur i veden som kan drabba plantorna?

FYI: Jag måste ha tre pallars höjd eftersom plantorna annars hamnar i för mycket skugga.
Ingrid på Västkusten
Ved åsså något som spärrar emellan såsom nät med lite halvdassig plast på tex?

Hälsar Ingrid
gammelnalle
hmmmmj om jag förstår det hela rätt så behöver du/ni egentligen bara 1-2pallhöjders jorddjup??? Resten är för att "komma upp" till solen (eller att slippa stå böjd... ) ?????

LUFT!!! Är billigt och bra... men inte så starkt, så man får hjälpa luften med ett tak.!!! Här är det bara fantasien som sätter gränser:

Gamla trasiga upp ochnervända spannar, hinkar, ölbackar (drick först ur ölen) tomflaskor , bygg upp av små brädor och lägg ett lock av 2" plank (45mm för den som är yngre) på den nivå där du vill att jorden skall börja.
Men undvik saker som KAN vara hälsofarliga.

Kottar och grenar mm är nog OK men de kommer att sjunka rejält efter en tid. (Ropa då på Ingrid på västkusten så kommer hon och hjälper till med att "fylla på med kogödsel" HON ÄLSKAR att göra det!! biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif )

Innan jag hade hört talas om pallkragar byggde jag en liknande konstuktion : En mindre kvadratsisk "tub" ca 50x50 cm ca 1 m hög och en större kvadrat ca 120cm*120cm ca ½m hög. (Den var av 22mm "grön" spånskiva, rester som ade blitt över och höll i ca 4 år...) Spånskivor var ingen bra ide till detta.... men principen....
evelina
Tack för alla svar!
Ha en trevlig Valborgsmässoafton. wub.gif
Själv ska jag på dubbel tretti-årsfest tema turist,fick en flygbiljett som inbjudningskort.........spännande.
netaave
Jag har lagt halm från våra kaninburar i botten, 1 dm ungefär i mina 40 cm pallkragar, med spillning och allt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon