Full version: Dovhjortar
Wargen


För en stund sen , (när regnet kom) råkade jag titta ut genom fönstret åt skogen - och där står en flock med dovhjortar! Blev lite skakiga och suddiga bilder och kamerans zoom räcker inte till, men jag hoppas det syns ändå att en verkar vara albino. Det kanske inte framgår så väl av bilderna men den var väldigt mycket ljusare än de andra och hade inget grått alls i pälsen. Första bilden tog jag genom fönstret, och den andra där de flyr när jag försökte smyga mig ut för att fota.



Börjar mer och mer sakna en kamera med riktig zoom.... wink.gif
Är det vanligt med albinos bland hjortdjur?
Siri
Häftigt att du fick det på bild!
Vet bara att det är extremt ovanligt bland älgar tex och det borde ju vara samma sak.
Eva i Skåne
Precis idag pratade vi om vita hjortar vid fikat på jobb. Jag tror det handlade om kronhjortar och här i Skåne, någonstans åt Hörbyhållet tror jag, finns det hjordar med vita djur. Dessa lär inte vara albino och verkar inte direkt blanda sig med de vanliga hjortarna.
KURT
På övedsklosters marker (öster om Lund) finns det vita dovhjortar http://www.algonet.se/~sylve_a/ovedsklo.htm (de sparas under jakten annars skulle de inte överleva). Det finns säkert vita dovhjortar på andra ställen ocksåp , men de är inte vanliga. Men det finns ljusa dovhjortar också (betydligt vanligare) http://www.jagareforbundet.se/viltvetande/...hjortkortom.asp
Wargen
CITAT
Häftigt att du fick det på bild!

Ja, jag blev så upphetsad när jag såg den vita hjorten så kameran skakade väl mer än vanligt.... rolleyes.gif
Den Vita Hjorten...låter som en indiansaga... smile.gif
Kurt, tack för infolänkarna. Amalia Beata verkade ha varit en häftig dam!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon