Full version: Bra spade?
Helen i Farsta
Har någon tips på en bra spade till en kvinna med dålig armstyrka?
Ralf
Fiskars har många bra produkter, klick här.

eller denna Klicka här! smile.gif

Se sedan till att du går till en butik som antigen har dessa spadar eller tar hem åt dig. COOP har en hel del. Granngården (f.d. Lantmännen vägrar ta hem och vill pracka på dig det som dom ej lyckats sälja i sitt sortiment, akta dig för dem)
Susanna
Jag har den där spaden från Fiskars som knappt väger någonting. Den funkar jättebra för mig. Sedan jag köpte den orkar jag gräva länge och mycket, trots hård lerjord. Den lätta vikten gör att den kraft man har inte går till att lyfta spaden! Nackdelen är att den inte är så bra när man vill gräva riktigt djupt. Men jag är helnöjd!

Susanna
MimE
Vi har själv haft den lätta från Fiskars.

Själva tanken med den är suverän men tyvärr fungerade den inte hos oss. Trots ganska lätt arbete så vek sig bladet. Det gick att "knöckla" tillbaka men fortsatte att vika sig.

Detta var för tre(?) år sedan när den var ny på marknaden. Jag vet inte om de gjort några ändringar sen dess men vi fick i alla fall lämna tillbaka den.

/Mimmi
kerstin z5-6
En smal spade avsedd för att gräva ner kabel ?? funkar jättebra för rosgropar smile.gif
Tapio
Halaj!

Lägger mig i lite här. Har två Fiskars av den där ergonomiska typen. Jag tycker att de är sketabra.
Däremot har jag tidigare haft några med träskaft. Den som heter grävspade. Kass. Jag har brutit av två st. på två år. Du skall inte använda spaden som ett spett säger de på järnaffärn. Men för bövelen, en spade skall väl tåla lite stryk tycker man.

Schysst särskrivning på Fiskars hemsida förresten:
• Rymligt y-handtag med plats för en full vuxen hand.

//T
pepparmynta
Ta kontakt med en reumatikerförening, de brukar ha koll på redskap gjorda för trötta händer och armar. Alltså även trädgårdsredskap.

Prova även att söka på Internet, Ex. Reumatisk+trädgårdsredskap.

Lycka till!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon