Full version: Benmjöl?
gullik.u
Hej undrar det här med benmjöl,( det var väl så det hette?) vad är det bra till, när ska man lägga på det i så fall?
Britt-Marie
Jag blir nyfiken. Vad skall du ha det till?
Ina
Lökväxter brukar gilla benmjöl... Jag har det till mina amaryllisväxter och till påsk- och pingstliljor. När? När jag planterar om inomhusväxter och vid nyplantering av lökar och sen strör jag bara ut lite då och då... Det finns säkert nån här som har "proffsigare" råd.. rolleyes.gif
gullik.u
Hej Britt Marie jag vet att jag läst om det flera gånger, men kommer inte ihåg i vilket samman hang, tänkte att det kanske är en sån där supergrej man totalt missat att använda?? men nu såg jag att lökar gillade det , gör de andra perennerna det också?
Ina
Det är ju rätt kalkrikt så surjordsväxterna skall nog inte ha det, men annars vet jag inte riktigt... huh.gif
Ingis
Benmjöl kan man använda till alla växter utom surjordsväxter som sagt.

Jag brukar skicka efter benmjöl från en firma i Södertälje och där säger dom att benmjölet kan man gärna ha på på hösten för att det skyddar växterna över vintern. Även gräsmattan. Fråga mig inte hur.
Jag brukar ha det i planteringsgropen. Har man det ovanpå är det bra att mylla ner lite för hundar och skator är tokiga i det.
Blomstertanten
Klematis gillar benmjöl. Rena godiset för dom ! biggrin.gif
Det kan man ge några gånger under säsongen,gynnar blomningen och är långtidsverkande !
Jag brukar även ha i det i krukorna som jah har ute.
Ewa L
Dessvärre gillar hundar också benmjöl! tongue.gif
Gör inte om misstaget att gödsla med det. Fick lite väl mycket grävhjälp.
pepparmynta
Man kan mylla ner lite benmjöl när lökväxterna blommat över så samlar de lite extra kraft inför nästa säsongs blomning biggrin.gif
Ti bee
Rosor gillar väl också benmjöl tror jag. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon