Full version: Kragodling
Kicki J
Hej!
Jag ska "slänga ihop" min första kragodling. Är en pallkrage lagom till sallad, spenat, rädisor och tex brockoli?
Tänkte gräva ur lite under marknivå och stoppa i hästdynga och toppa med jord. I höstas började jag med nytt strö åt mina hästar, torv. Hur länge ska dyngan brinna ihop innan den kan stoppas i odlingen? Kan jag ta av torvdyngan som "bara" legat i ca sex månader? blink.gif

mvh Kicki
MoniqueM
Hej!

Den enorma fördelen med torvblandad hästgödsel är att den inte behöver brinna. Fantastiskt va? Jag har använt det i flera år i både rabatter och odlingar. Man blandar den ordentligt med jorden bara. Den fungerar dessutom perfekt som värmematta i botten på pallkragen. I år ska jag göra ett experiment och grunda några kragar med brunnen koskit och använda hästtorven som topping. Ska bli intressant att se om det blir någon skillnad. Jag tippar på att hästtorven är oslagbar.

Mvh
Monique
Ingrid på Västkusten
En pallkage?
Då hoppas jag innerligt att det är en europapallrkage annars - och ändå så hade jag satsat på två biggrin.gif
En sådd nu och en sådd två veckor senare åsså kör man växelvis så har man alltid nytt på gång och riskerar inte att gå utan en enda gång. Och broccoli omfattas inte av 'tvåpallkragssystemet' de tar en sådan enorm plats att de behöver en till två kragar enbart för dem själva.
sallad, spenat och rädisor 'typ' kanke nån krydda klarar man sig i tvåkragssystemet. Speciellt om man odlar huvudsallad.

Hälsar ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon