Full version: Liljefunderingar
Gossen Ruda
Ser till min stora tillfredställelse att mina liljor ser ut att trivas efter ombyggnaden av rabatten med höjning och vinkling mot solen. Dom trivs faktiskt så bra att dom nu på andra året börjar föröka sig dvs vissa skickar upp två blomställningar, en Medallion tom tre. Jag funderar nu om dom skall få hållas eller om jag till hösten skall gräva upp dom för att se om dom går att sära på? Det är mest asiatica-hybrider.
Kajsa
Jag skulle låtit dom vara, om man skadar löken. Hybridliljorna får många smålökar längs stammen under jorden ( kraffsa bort jorden en bit ner så ser man) dessa kan man ta loss om man gräver upp hela liljan. Plantera ut tidigt på hösten, i bästa fall blommar dom efter några år. I mitt album under liljor ser du en bild på en lilja som jag grävt upp med smålökar hängande runt stammen. Höga rabatter är utmärkt, så inget vatten blir stående.
Gossen Ruda
Såg såna smålökar i höstas när jag experimenterade vad jag skulle göra med dom gamla blomställningarna. Jag drog rätt upp och då släppte stjälken från löken. Drog några innan jag drog upp en med smålökar! Sen blev det bara nerklippning.

Höjningen av rabatten var tydligen rätt melodi. Jag har ganska fuktigt läge och innan så var det knappast tal om att liljorna förökade sig. Mest att ersätta när dom gamla tagit slut.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon