Full version: nu
andreas i uppsala
Nu har jag planterat palmen. Det tog ett tag, men det gick fortarend än vad jag trodde. Hann också med att göra en ny exotrabatt, en äkta exotrabatt med bl.a medelhavslera,sand, och skånsk mylla wink.gif. I den har jag planterat 2 bornholms fikon, 2 agapanthus donau, opuntia av okändsort, (engelmannii?), agave victoria regina,yucca glauca, vitis boskoop glory och lite annat smått och gott.

Sen har jag planterat hybridkorkek(står bakom palmen), aprikos,yucca glauca och yucca filamentosa. Mycket att göra i dag.
wolkenkrabber
snyggt gort! verkar värsta schysst att sitta där på dagarna typ äta göra alldagliga saker! kommer det int eatt bli trångt?, fikon brukar ju växa som tusan, fast dm tål ju extremt hårt beskäring


bra jobbat
Blomstertanten
Nu blev det verkligen medelhavslikt på ditt kafé !
Kommer snart och fikar. tongue.gif
andreas i uppsala
tycker du det är medelhavlikt så skadu se min medelhavrabatt, täckt/toppad med ett ganska tjockt lager äkta medelhavslera tongue.gif
wolkenkrabber
hur fraktade du upp leran?
andreas i uppsala
Jorden som palmen,arizonacypressen och de övriga står/stod i medelhavslera, så jag tog överflödig lera (mycket) och smulade ner det i rabatten, så att leran täcker all sand/skånsk mylla. Mycket dekorativt är det. det är också mycket näringsrikt och håller kvar fukten
Exotic
Vad läckert detta ser ut *WoW*
Hur mycket kyla klarar alla dessa palmer ???
Nyfiken smile.gif rolleyes.gif kanske kan 1 palm trivas i Göteborg oxå rolleyes.gif
MVH
andreas i uppsala
som vuxna anses de klara 15-18(20) utan större problem, men de kan också klara betydligt mer, men då med livet som insats. Vi brukar inte få mycket kallare än det, så den skulle nog kunna klara någon/några vintrar utan skydd, men jag vill inte chansa.

Det finns faktiskt flera trachycarpuspalmer(väderkvarnspalmer) i Götbeborg, bl.a i Torslanda(som sylvia har skrivit om) och ganska nära sahlgrenska.

I sydvästra skåne klarar de sig helt utan skydd. Skanör/falsterbo använder dem som gatuträd.

huvudfienden är blåst. Står den på en torr och vindstilla plats kan den klara mycket mer.
Lady Hamilton
CITAT (andreas i uppsala @ 27-04-2004, 08:11)
som vuxna anses de klara 15-18(20) utan större problem, men de kan också klara betydligt mer, men då med livet som insats. Vi brukar inte få mycket kallare än det, så den skulle nog kunna klara någon/några vintrar utan skydd, men jag vill inte chansa.

Det finns faktiskt flera trachycarpuspalmer(väderkvarnspalmer) i Götbeborg, bl.a i Torslanda(som sylvia har skrivit om) och ganska nära sahlgrenska.

I sydvästra skåne klarar de sig helt utan skydd. Skanör/falsterbo använder dem som gatuträd.

huvudfienden är blåst. Står den på en torr och vindstilla plats kan den klara mycket mer.

Menar du minusgrader? Då kanske till o med jag skulle kunna klara det!

/Hammis ohmy.gif laugh.gif ohmy.gif rolleyes.gif
andreas i uppsala
Det tror jag tyvärr inte, det krävs mycket kunskaper om artificieltskydd. Gatupalmerna i skanör/falsterbo kommer nog inte att bli över 25 år(i jorden), men vem vet.

Det är riskabelt även i skåne, men rätt sorts skydd, kan man sänka risken väldigt mycket, men det är endå riskabelt

Sen finns det de bulgariska väderkvarnspalmerna som i bulgarien klarat av -28 flera gånger. De kommer troligtsvis inte visa samma köldhördighet här, men tillräckligt för att vara härdiga på öland, gotland,västkusten och delar av skåne.

Det ska till och med finnas väderkvarnspalmer på Island, men det är mycket milt där på vintern, med mycket svala somrar.

Bästa zonen för att testa är 0-2, ju kallare zon desto mer skydd. De klarar inte heller alltför låga temperaturer undeer en längre tid. Ju större de är destå härdigare är de.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon