Full version: Vårtecken 2018
Sidor: 1, 2
Berith
Ja nu har våren börjat, det är ju första mars idag. Har ni sett några vårtecken än? Grannen har kanske ställt ut sin pool? Eller du har rakat av dig tomteskägget? Klippt av byxbenen på långkalsongerna?

Jag har inte sett till något sånt. Det enda är nog att fåglarna har börjat kvittra, dom låter inte bara nu utan sjunger. Och att det inte är kolsvart ute på morgonen när man hämtar tidningen, det är ju också ljust lite längre på eftermiddagen och kvällen.
Gossen Ruda
Iskyla, snö och polarvindar och du börjar fundera på våren? laugh.gif Nåja, den kommer nog nångång.
Berith
Ja jag vet... Sorry! blush.gif

Men jag vill gärna se ljusglimtarna i allt det där, känna att värmen är på gång ändå.
Gossen Ruda
Jo, solen klättrar högre och högre och det är dagsmeja trots minusgrader. Än så länge är det dock skönast att sitta i solen och gona sig inomhus. Fast innan en ryska björnkylan drog ner över oss syntes snödroppar och andra optimister titta upp.
kolonista
-24 grader i natt och rejält mycket snö men solen värmer och ett skatpar har börjat fjäska för varandra och kollat vilket träd som lämpar sig bäst för bobygge.
Berith
Här är det två ekorrar som springer upp och ner i träden och jagar varandra. Hoppas att dom hinner upp varandra sen och det blir några ungar efter dom.
Gossen Ruda
Våren gör små framsteg. Efter två-tre dagar med tö är nästan all snö borta här i Göteborg. Bara uppskottade snöhögar och andra ställen där det varit mer snö finns kvar. Och små snödroppar tittar fram.
Mjärden
Vårtecken är att tallgoxarna låter annorlunda liksom luften och ekot i skogen och att man får en känsla att något är på gång trots snö, kyla och härlig skidåkning.
Gunilla T
Trollhassel Hamamelis x intermedia `Diane´ blommar i snö och kyla, något senare än vanligt

[attachment=87834:DSC05211.jpg]





Berith
Härligt med era vårtecken! Hörde häromdan att den första tranan kommit till Hornborgasjön. Välkommen! Hoppas att den inte känner att den kommit för tidigt och inte hittar mat tex.
Berith
Idag är det vårdagjämning, det borde väl räknas som ett vårtecken.

Här har vi sett några sångsvanar sen senast och en gulsparv. Och det kvittrar massor så fort man går utanför dörren. Men där är det fortfarande massor med snö och halkig is. Får se om det ligger kvar till påsk om drygt en vecka.
Berith
Isen är borta utanför dörren men en hel del snö ligger kvar.

I söndags såg jag en ensam trana - årets första för mig - vandra runt bland en drös med gäss vid en sjö här i närheten. Det är verkligen ett vårtecken!
Uggi
Ett säkert vårtecken, det är lite drygt 6000 tranor vid Hornborgasjön.
Gunilla T
I tisdags anlände bofinken och tranorna som brukar hålla till nere på gärdet trumpetar högt. Ormvråken har kommit och "piuuar" högljutt i luften när den seglar förbi. Svanplogar och gäss flyger över här, ivrigt konverserande.

Tyvärr börjar denna vår likna våren 2013 när så mycket av städsegröna växter dog, både i trädgård och i natur. Varma dagar med brännande vårsol och kalla nätter, över 20 grader i temperaturskillnader mellan natt och dag - inte bra.
Huggorm
CITAT (Gunilla T @ 30-03-2018, 15:29) *
Tyvärr börjar denna vår likna våren 2013 när så mycket av städsegröna växter dog, både i trädgård och i natur. Varma dagar med brännande vårsol och kalla nätter, över 20 grader i temperaturskillnader mellan natt och dag - inte bra.
Ja, jag har också tänkt på det. Här hos mig märktes det mest på att nästan allt blåbärsris dog ner till marken och det kom inga blåbär det året. Men det är fortfarande tidigt, jag tror vi behöver komma en bra bit in i april innan solen värmer tillräckligt för att vi skall få samma effekt. Vädret hinner nog slå om innan vi når dit.
Gossen Ruda
Jag har också noterat bofink och ormvråk idag. Strandskator i veckan som gick i stan.
Huggorm
Jag såg bofinken i onsdags så det är ändå ganska jämnt mellan alla tre observationer. Min far nämnde idag att han sett ormvråken och gäss börjar dyka upp i mängd. Åtminstone fåglarna tror på vår.
Berith
Ormvråk har jag sett i några veckor nu, har inte tänkt på att det räknas som ett vårtecken. Och den hörs ju också.

Har dom senaste dagarna sett några tofsvipor på ett gärde. För det är det väl...?
hattstugan

Tofsvipan har varit här nån vecka och idag drog tranor norröver!
Berith
Igår var jag till Hornborgasjön och kollade in en massa tranor. Ett härligt vårtecken!

Det är även två duvor som äter av fågelfröna här i trädgården, det är ju också mer sommar än vinter när man ser dom.
Uggi
CITAT (Berith @ 01-04-2018, 08:10) *
Igår var jag till Hornborgasjön och kollade in en massa tranor. Ett härligt vårtecken!

Det är även två duvor som äter av fågelfröna här i trädgården, det är ju också mer sommar än vinter när man ser dom.


tummenupp.gif tummenupp.gif 7500 tranor igår.
Berith
Härligt att det var så många! Alltid lika välkommet vårtecken.
Anki på Öland
Inte mycket vår här nere på ön.... fick lite vinterpåfyllning i natt...

[attachment=87877:180402_3.jpg]
Gossen Ruda
Igår kom det 6 mm, regn, och idag lika mycket. 2-siffrigt på termometern, drygt 10 grader. Tidigare hade jag en hel flock med bofinkar som letade efter mat på gräsmattan och i rabatterna. Nu jäklar har vi vår, var har ni er?
Mjärden
Tisdag: vinter - sista skidturen
Onsdag: vår - första promenaden

= snabba ryck i årstiderna ! coolgleam.gif
Åsa, mälardalen zon 2
I helgen var jag i sommarstugan som ligger i Västmanland men mera åt dalarnahållet, mycket snö fortfarande på många håll men där jag planterat vintergäck blommade det fint + jag hittade tussilago i ett dike vid stora vägen + jag såg flera bofinkar
Huggorm
Jag hade en en bofink inne i uterummet idag, som flög in i glaset och blev lite yr så jag fick bära ut den. Och det var en hona så det var väl nästan säkert en flyttfågel om kommit tillbaka, hanarna är mera benägna att försöka övervintra. Annars ser jag fortfarande mängder av gäss på väg norrut, en och annan trana och ganska mycket tussilago.
Uggi
Igår 14900 tranor vid Hornborgasjön.
[attachment=87889:trana1_thumb.jpg]
Mjärden
Idag när jag satt och bytte om till skor efter sista ? skidturen märkte jag att fåglarna börjat komma igång samt att luften börjar kännas mer vårlik.
Gunilla T
Ett vårtecken är väl strömmande vatten..

[attachment=87890:DSC_0459.jpg]

Jag har fler bilder som jag tänkte publicera men sidan protesterar, bilden är för stor. Denna bild är förminskad med 75% och sedan är det stopp för fler bilder. På andra sajter accepteras en förminskning med hälften och då går det att ladda upp så många bilder man vill. Trist Odla!



Gunilla T
Det kanske går att lura systemet lite grann genom att posta i flera inlägg sweatingbullets.gif

[attachment=87891:DSC_0457.jpg]
Gossen Ruda
Då var våren äntligen här, fast nu kommer allt nästan på en gång. Igår sädesärla, idag järnsparv, rödstjärt, brun flickfjäril och stackmyror som solade sig. Tempen var nog uppe och nosade på 14 grader men jag litar inte riktigt på den så jag har dragit av en grad.
Anki på Öland
Sol och vindar har sopat bort snön och torkat upp leran på vägarna!
[attachment=87895:180407_.jpg]
Berith
Jättefina vårbilder!


Här har rödhaken kommit. I går såg jag en fjäril och bina har börjat vakna till i solen. Snön har försvunnit nästan helt, det ligger bara småsmåsmå högar kvar på gräsmattan.
Uggi
Många tranor vid Hornborgasjön vid räkningen igår så var det ca 22 500 och även mycket åskådare. tummenupp.gif
Huggorm
Bofinkarna sitter på var sin sida gläntan jag bor i och sjunger i kapp. Koltrasten håller igång den också, och många fåglar jag inte känner igen sången från. Granplantor i söderläge börjar få nya skott. Knoppar sväller överallt.
Gossen Ruda
Jag kan plussa på med smålom, ett par vilsna tranor, citronfjärilar, nässelfjäril och mörk jordhumla.
Mjärden
CITAT (Uggi @ 08-04-2018, 09:33) *
Många tranor vid Hornborgasjön vid räkningen igår så var det ca 22 500 och även mycket åskådare. tummenupp.gif

Det är väl bara mellanlandning vid Hornborgarsjön, de skall väl snart flyga vidare och då minskar väl antalet drastiskt , eller är noteringen 22500 st en genomgångssiffra ?
Uggi
Vid söndagens räkning så var det 24500, men nu minskar det, vid gårdagens räkning så var det 20800, men det är inget dåligt skådespel men deras "kacklande" låter inget vidare.
Berith
I söndags såg jag två sädesärlor och en citronfjäril. Vackert!
Gossen Ruda
Igår hade pestskråpet börjat skicka upp sina blommor, det går snabbt nu. Ett flertal honungsbin var idag intresserade av mina crokus men landningen var svår i snålblåsten.
Berith
Och häromdagen kände jag att något kröp på ovansidan på min högra hand... Kollade och såg en sån där äckelpäckelpottatvif---an! En fästing. Varför finns dom? Ingen gillar dom ju
Uggi
Det minskar på tranorna vid Hornborgasjön gårdagens räkning var 9800.
Bengalow
Men häromdagen sade dom på TV, att det varit 24500 vid en räkning!!!
Gossen Ruda
Knirps knirps i skyn, morkullan har anlänt.
Mjärden
Igår såg jag en tussilago i dikeskanten och idag krockade jag med en humla, den hamnade precis på nästippen, men ingen av oss tog skada.
silos
CITAT (Mjärden @ 14-04-2018, 23:53) *
Igår såg jag en tussilago i dikeskanten och idag krockade jag med en humla, den hamnade precis på nästippen, men ingen av oss tog skada.


Vilken lycka att få se vårens första tussilago och humla!

Jag har sett ivriga små liv bland vårblommor i dotterns trädgård!
Då skulle jag vilja att tiden kunde stanna och jag bara sitta och titta och lyssna på vårens ljuvligheter!
Tack för att du delade med dig! thanks.gif

CITAT (Berith @ 13-04-2018, 07:19) *
Och häromdagen kände jag att något kröp på ovansidan på min högra hand... Kollade och såg en sån där äckelpäckelpottatvif---an! En fästing. Varför finns dom? Ingen gillar dom ju


Jag gillar fästingar men vill inte ha dem på min kropp ändå!

CITAT (Gossen Ruda @ 14-04-2018, 21:09) *
Knirps knirps i skyn, morkullan har anlänt.


Underbart!

CITAT (Gossen Ruda @ 11-04-2018, 16:11) *
Igår hade pestskråpet börjat skicka upp sina blommor, det går snabbt nu. Ett flertal honungsbin var idag intresserade av mina crokus men landningen var svår i snålblåsten.


Bara så härligt!
Uggi
CITAT (Bengalow @ 14-04-2018, 13:19) *
Men häromdagen sade dom på TV, att det varit 24500 vid en räkning!!!


Det stämmer bra, men den räkningen var några dagar tidigare.
Mjärden
CITAT (Uggi @ 15-04-2018, 16:04) *
Det stämmer bra, men den räkningen var några dagar tidigare.

Så det kanske är kulmen ?
Uggi
Ja nu har tranorna flugit vidare norr ut. senaste räkningen var 1500 tranor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon