Full version: Röda frön
Christoffer
Vad är detta för frön?

Christoffer
Fortfarande ingen som känner igen fröna?
LillaTiger
*funderar*
Magnolia har ju visserligen orange färgade frön.. men de ser inte riktigt ut
sådär.. hmm.. det är nog de enda som jag kommer på nu.. i den färgen
wolkenkrabber
ingn aning, men jag tycker att det liknar någon slags böna,
evelina
Ser ut som blomsterböna.
Annki
Nej, det är inte en blomsterböna. Dessa är spräckliga, äggskalsfläckade och mer välvda. Men det roliga är att jag har ett likadant frö, som jag fått från Amazonas tillsammans med tre andra fröer. Alla ska bli träd av något slag. Så jag är lika intresserad som du av att få ett svar!
Christoffer
Jag fick fröna av en tjej som hade fått de av en kvinna på en blomstermässa en gång.

Av de fröna jag har kollat upp på nätet, så är den mest
lik Abrus precatorius. Eller ser jag fel?
Fenja
Abrus precatorius-fröerna har en helt annan form och det svarta på dessa sitter ju liksom på andra ledden... Varför inte så några och sedan försöka artbestämma?
Mvh
Fenja
Christoffer
Jag ska så, så får vi se sedan. Kanske det blir att jag digitalfotar den och frågar.
Fenja
Gör gärna det, vore roligt att se vad det blir!
Lycka till!
Fenja
Christoffer
Så här blev växten från detta frö, skänkt till och odlad av odlamedlemmen Njorun.





Någon som vet vad detta är för växt nu?
Fenja
Kul!
Mvh
Fenja
Christoffer
Bilden skulle ha lagts upp för längesedan, men jag hade totalt glömt bort lösenordet till mitt album.

Känns plantan igen?

Jag har inte sett någon sådan förut.
Zazu
växten känner jag igen, för jag har sått något liknande, men den ville inte överleva, fast på den är fröna svarta, någon sorts blå slingerväxt skulle det vara enligt henne jag köpte dem av.
Jejja
Min gissning efter en snabbsökning på the seedsite:

Erythrina caffra - kaffekorallträd

Bild på bladen

Bild på frön
Christoffer
Det här ser ut att vara riktigt rätt! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon