Full version: Or?
Ti bee
..det är frågan.
Köpte för ca ett år sedan ett gammalt skåp med or-hål i.
Min fråga är nu om det finns något bra sätt att ta reda på om det finns levande or kvar i skåpet eller om det endast är 'antika' öppningar.
Att de lämnar sågspånshögar vet jag och att det går att lämna in till fryshus för att vara på den säkra sidan. Inga synliga högar dock och jag slipper helst forsla skåpet till fryshuset, det är stort.
Så - vet ni om ngn metod att ta reda på om det bor verksamma or i skåpet?
smile.gif
Ingis
Jag trodde att or bara fanns i ost. rolleyes.gif wub.gif
Mian
CITAT (Ingis @ 27-04-2004, 22:18)
Jag trodde att or bara fanns i ost. rolleyes.gif wub.gif

Och jag i korsord biggrin.gif
Unn
Hej Christina!
Om jag vore du hade jag oxå haft ett litet dilemma där! Or är tydligen en lokal benämning på någonting som heter "Strimmig Grå-Röd Gnagare" eller något ditåt.... så kallat, däruppåt landet, d.v.s norr om hallandsåsen wink.gif Verksamma medel mot dessa aktiva kryp är just frysning, som du nämner, eller anticimex som kommer och sprayar lite gift samt bygger ett litet plasttält runt det hela.
Vi bor vi ju inte i USA , så nu vågar jag säga utan rädsla för stämningsrisk att: har du inte sett ngn aktivitet i möbeln med små sågspånshögar och så sedan du köpte det, så kan faran vara över. Dessa små trivs bäst i riktigt fuktig miljö, och har du haft skåpet på varm och uppeldad plats sedan du köpte det och fortfarande inte sett något sågspån sedan ett år t.bax. kan nog faran vara över./
Unn smile.gif
Ingis
CITAT (Mian @ 27-04-2004, 22:31)
CITAT (Ingis @ 27-04-2004, 22:18)
Jag trodde att or bara fanns i ost.  :rolleyes:  :wub:

Och jag i korsord biggrin.gif

laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Ti bee
Mhm smile.gif ...ja, kanske har jag fel namn då? Folk brukar kalla dem för or, men vad vet jag.... rolleyes.gif Små gångar grävs i alla fall, genom trät. Ganska vanliga små trägrävare. Jag ska kolla anticimex hemsida.
Men oavsett namn (det är inga av de större skadeinsekterna) så hoppas jag att någon har någon idé kring vad jag kan göra för att se om skåpet har levande inneboende eller ej.
smile.gif
Unn
det enda synliga så där på momangen är ju, så vitt jag vet, färska "sågspånshögar"! Inte jätteakut, men trist för möbeln i långa loppet! Fast nu är ju jag inte allvetande på skadeverkningar av Or...så jag lämnar frågan vidare!
Ti bee
Nämen, Unn, jag såg inte ditt första svar förrän nu....Ja, där fick jag det slutliga beviset för att jag minsann håller på att bli sjuk. Åh suck! Alltid lika roligt att bli förkyld! Yr i mössan är jag verkligen wacko.gif , nästan behagligt...än så länge. Jag som med gravidmage suktar efter vin ibland, blir glad för det lilla rus som erbjuds. rolleyes.gif

Tyvärr så har skåpet stått i lokal med endast grundvärme påslagen, så någon torr rumstemperatur har det inte varit. Men för tusan, jag chansar och tar hem skåpet och tar en lov förbi ofta och ser så att inga sågspånshögar tillkommit!
Om några lever så kolar de säkert vippen i vårt sovrum i söderläge. tongue.gif

Tackar! smile.gif
Berith
CITAT (Ti bee @ 27-04-2004, 22:01)
Köpte för ca ett år sedan ett gammalt skåp med or-hål i.

När jag läste det här i går trodde jag att du skrev det på skämt! laugh.gif laugh.gif laugh.gif Trodde att du kanske skulle bidra med nåt skojigt i nån av NalleBjörns trådar men råkade skriva egen rubrik. laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Ostfrämjandets sida kan man bl.a. läsa:
Or: ett litet kvalster som kunde förekomma i ost ända fram till 1920-talet. Numera finns det bara med i korsord.

laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Ti bee
Ja jo... sleep.gif jag har förstått att benämningen 'or' är ett lokalt uttryck. Här nere i södern heter "strimmig grå-röd gnagare" - 'or' för hela slanten.
wink.gif

"Or: ett litet kvalster som kunde förekomma i ost ända fram till 1920-talet. Numera finns det bara med i korsord, samt lokalt förekommande som beteckning på röd-grå gnagare i Skåne".
Gossen Ruda
Trägnagarvarianten heter Strimmig trägnagare, även kallad dödsur. Anobium punctatum. Både larver och vuxna baggar lever i trä, företrädesvis inomhus. Tror det finns några till men boken om skadedjur ligger i sommarstugan.
Ti bee
Jo, det är strimmig trägnagare det är! Helt riktigt! Tittade på anticimex hemsida och där fanns de vanligaste sorterna upplistade.
Det är ju inte en av de värsta skadegörarna, men man vill ju helst undvika dem i sovrummet, i alla fall jag..
Vi släpar hem åbäket så får jag hålla koll på det.

Tack alla för svar!! smile.gif
Unn
aha..."strimmig trägnagare"! Vart fick jag grå /röd ifrån? wacko.gif
Det här börjar ju kännas som en win-win situation, ni där uppe vet ju nu alla vad or är om ni besöker Skåne (alltid bra att kunna språket!) och jag och Ti bee kan föra oss värdsvant norrut!
Apropå gammelnalles trådar vill jag bara tillägga :
"To be or not to be or, that is the question"
wink.gif smile.gif
Ti bee
Grå-röd trägnagare var fint det med.... tongue.gif
Ti bee
CITAT (Unn @ 28-04-2004, 19:18)
Apropå gammelnalles trådar vill jag bara tillägga :
"To be or not to be or, that is the question"
wink.gif  :)

Och NU fattade jag - trög men ganska rar ändå wink.gif !
laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Berith
CITAT (Gossen Ruda @ 28-04-2004, 18:28)
--- även kallad dödsur.

Ja ja! Dödsur uttalas ju såklart dödsor på skånska. Precis som ni säger supetonna! blink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon