Full version: Damm
Månsare

Här en bild på min damm, på kvällen när den är som vackrast med belysning tongue.gif
Annika zon 4
Jättefin. Kan du inte beskriva den lite mer. Storlek, läge etc. Vad har du använt för material. Jag är själv väldigt sugen, men osäker på vad jag ska börja. Vill ju att det ska vara billigt också.haha wink.gif
yla
bra månsare du fick till det till sist rolleyes.gif biggrin.gif
Månsare
CITAT (Annika zon 4 @ 15-01-2003, 17:05)
Jättefin. Kan du inte beskriva den lite mer. Storlek, läge etc. Vad har du använt för material. Jag är själv väldigt sugen, men osäker på vad jag ska börja. Vill ju att det ska vara billigt också.haha wink.gif

Hejsan och tack.
Min damm som jag har är inte så stor, den är ca 1500 l.
Jag har byggt den i söderläge.
Matrialet som jag har använt är vanligt dammfolie, sen är det vanlig natursten.
Jag bor nere i Skåne och här är det bara sten i backen, så det var inget lätt jobb biggrin.gif så det fick bli ett vattenfall också av alla stenar som jag hittade när jag grävde + att det är en stubbe under vattenfallet också.
Jag köpte en pump som kostade 1300:-
Dammfolien kostade ca 1000:- och med lite fiskar så gick det hela på ca 2500:-
En del växter har jag tagit ifrån sumpmarker som finns på vår lilla gård.
Man får prova sig fram, det finns en hel del som naturen kan bjuda på.
Det gäller att veta vad man vill ha innan man börjar, ett bra sätt är att skissa på hur man vill ha det.
(Det man gör fel lär man av.)
Ha det så bra och lycka till, om det är nått som du undrar över så är det bara att fråga.
Fialotta
Hej Månsare

Blev alldeles lyrisk över ditt fina jobb, nu började min hjärna jobba
kan du tro...jag bor precis som dig med en massa sten på tomten
och har börjat skissa på en damm som jag tänkte göra utav en
sån där enorm parabol ...stor som attan rolleyes.gif
Snart dax att börja gräva och bära sten..bara snön försvinner unsure.gif
ska ha den i en backe som går mellan kåken och sjön...så jag ser den från fönstret...kan bli hur läckert som helst ju.....oj.oj nu får det gärna bli vår rolleyes.gif unsure.gif
Kommer säkert med frågor när jag startar..jag laddar wink.gif
Annika zon 4
CITAT (Månsare @ 15-01-2003, 21:39)
CITAT (Annika zon 4 @ 15-01-2003, 17:05)
Jättefin. Kan du inte beskriva den lite mer. Storlek, läge etc. Vad har du använt för material. Jag är själv väldigt sugen, men osäker på vad jag ska börja. Vill ju att det ska vara billigt också.haha wink.gif

Hejsan och tack.
Min damm som jag har är inte så stor, den är ca 1500 l.
Jag har byggt den i söderläge.
Matrialet som jag har använt är vanligt dammfolie, sen är det vanlig natursten.
Jag bor nere i Skåne och här är det bara sten i backen, så det var inget lätt jobb biggrin.gif så det fick bli ett vattenfall också av alla stenar som jag hittade när jag grävde + att det är en stubbe under vattenfallet också.
Jag köpte en pump som kostade 1300:-
Dammfolien kostade ca 1000:- och med lite fiskar så gick det hela på ca 2500:-
En del växter har jag tagit ifrån sumpmarker som finns på vår lilla gård.
Man får prova sig fram, det finns en hel del som naturen kan bjuda på.
Det gäller att veta vad man vill ha innan man börjar, ett bra sätt är att skissa på hur man vill ha det.
(Det man gör fel lär man av.)
Ha det så bra och lycka till, om det är nått som du undrar över så är det bara att fråga.

hej igen. Eftersom du har fiskar så har du väl olika djup i din damm. Jag bor som sagt i ett kallhål, så jag får väl nöja mej med blommor och sommargrodor biggrin.gif . En fin padda vore läckert. Bra mot sniglar också, som jag olycligtvis hade rätt gott om i fjol. Men inte den mördande som tur är. Om dom tycker jag mad.gif mad.gif mad.gif mad.gif mad.gif mad.gif
Månsare
Hejsan.
Det stämmer, jag har olika djup i dammen, på det djupaste har jag 50 cm
det funkar bra här nere.
Du bor i zon 4, då behöver du ha minst 1 meter om du skall ha fiskar i dammen.
Men det är fint med en massa växter också.
Ha det så bra..
Katrina
Ååå, så fint! smile.gif
Verkligen mycket lyckat "bygge"!

Jag gjorde också en damm för ett par somrar sedan, men jag är inte alls nöjd med den sad.gif Det är kanterna som inte blir bra....
Men i sommar blir det "buss på´n igen" - det var väl 17 om jag inte ska få till det!

På din bild ser man en portal(?) i bakgrunden - är det en stor, "riktig" portal eller en miniatyr? Kan inte riktigt bedöma avståndet... wink.gif
Om det är en stor portal kan du väl berätta om du byggt den själv eller köpt? Var isåfall? Har du nån bild att lägga in där den syns bättre?
Månsare
CITAT (Katrina @ 16-01-2003, 21:30)
Ååå, så fint! smile.gif
Verkligen mycket lyckat "bygge"!

Jag gjorde också en damm för ett par somrar sedan, men jag är inte alls nöjd med den sad.gif   Det är kanterna som inte blir bra....
Men i sommar blir det "buss på´n igen" - det var väl 17 om jag inte ska få till det!

På din bild ser man en portal(?) i bakgrunden - är det en stor, "riktig" portal eller en miniatyr? Kan inte riktigt bedöma avståndet... wink.gif
Om det är en stor portal kan du väl berätta om du byggt den själv eller köpt? Var isåfall? Har du nån bild att lägga in där den syns bättre?

Hejsan.
Det du ser i bakgrunden är en minibrunn med tak.( Sago brunnen.)
Den fick vi med när vi köppte gården.
På mina kanter i dammen så har jag lagt mossa, det funkar bra. tongue.gif
Ha det så bra.
Tjorven
Hej! Hittade just bilden på din fina damm Fick anlagt en damm i somras och väntar nu med spänning på att den ska vakna till liv igen .Är dock lite orolig för att jag har för liten pump .Har du någon form av extra filter till din damm?? Vill inte ha nån stark algbildning om jag kan slippa. Använde nån sorts medel isomras men det hjälpte inte Har du några bra tips??? i så fall mottages dom tacksamt

rolleyes.gif
Månsare
CITAT (Tjorven @ 19-01-2003, 20:54)
Hej! Hittade just bilden på din fina damm Fick anlagt en damm i somras och väntar nu med spänning på att den ska vakna till liv igen .Är dock lite orolig för att jag har för liten pump .Har du någon form av extra filter till din damm?? Vill inte ha nån stark algbildning om jag kan slippa. Använde nån sorts medel isomras men det hjälpte inte Har du några bra tips??? i så fall mottages dom tacksamt

rolleyes.gif

Hejsan Tjorven.
Det är svårt det där med alger, provade oxså med ett medel men det funkade inte så bra.
Hur stor damm har du?
Jag har inte något extra filter till min damm,
Jag har en kompis som anlagde en damm förra sommaren den är på ca 500 L han köppte en pumb som klara en damm på 6000 L.
Han har inga alger.
Det är en pump som man har separat filter till med UVE- ljus, jag tror att
pumpen kostade 1800 :-
Det bästa sättet att inte få alger är att skugga dammen, fast det kanske inte är så roligt.
Ha det så bra...
Tjorven
Min damm är på ca 1500l Och jag har bara en mindre pump Så det blir till att investera i en ny nu till våren .men det gör inget för vill man ha en fin damm utan en massa problem så får det kosta en slant Och det är ju en engångskostnad .Och den gamla pumpen tycks ju räcka under vintersässongen så den kommer till användning ändå.
biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon