Full version: Men lever jorden ?
gammelnalle
Pallkrageodling verkar kanonbra, och jag har byggt en egen variant, fyllt på med "köpe-jor" men var kommer då maskarna och det biologiska livet in?? Den står ju på mark-plast (för att slippa den där trnnnhjbhjbhb ja ni vet vad jag menar, kirskålen) och jorden som man köper är väl ångsteriliserad (eller vad det heter....) så nu börjar jag fundera om det är så bra... egentligen???? Visst måste man väl ha ett "liv" i jorden?? Maskar, mikrober, svampar osv???

hjärnan är nog för liten för såna här stora frågor...

wacko.gif blink.gif wink.gif

björn
Ullet
Apropå ingenting som du frågade om, har du ingen bild på hemmabygget? Man kan ju få lite inspitranspiration tänkte jag. biggrin.gif biggrin.gif
mute
Jag vet att det är ovett att köpa planteringsjord, men så blev det i alla fall. Och den verkar varit långt från ångsteriliserad, massor av 'spår' i imman på insidan av miniväxthuset... Nåt mök följde definitivt med in... Nä, nästa gång ska jag köra skiten i microvågsugnen först!!!
magiana
CITAT
Och den verkar varit långt från ångsteriliserad, massor av 'spår' i imman på insidan av miniväxthuset...


Kan det var kondensen som har bildat droppar och runnit (bildat spår) på insidan av växthuset?
mute
CITAT (magiana @ 28-04-2004, 23:00)
Kan det var kondensen som har bildat droppar och runnit (bildat spår) på insidan av växthuset?

Tyvärr, det är inte så väl... "spåren" går upp, ner och i cirklar... och jag tycker mig kunna urskilja något litet 'kryp' (mindre än en bråkdels millimeter) dår "spåren" slutar. Om kondensdroppar beter sig så, så är det dags att ompröva tyngdlagen...

MVH
Johan
Ingrid på Västkusten
Maskarna hittar in själva var så säkra! I mina pallkragar bor det en hel del mask och annan mysko biggrin.gif även de med två kragar i höjd hittar maskarna in.

Hälsar Ingrid
gammelnalle
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 29-04-2004, 07:02)
Maskarna hittar in själva var så säkra! I mina pallkragar bor det en hel del mask och annan mysko biggrin.gif även de med två kragar i höjd hittar maskarna in.

Hälsar Ingrid

DET låter bra Ingrid, och DU om någon borde ju veta...


men det där med mysko : Hur får en MYS-KO plats ???? (se tråden om definitioner) biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif


smile.gif smile.gif
Betty
Jodå, visst hittar maskarna in i pallkragarna. Jag har en hel del daggmaskar i min Månskensrabatt
Tyvärr hittar även sniglarna in...
Jag får nog lov att fästa en utstickande list (på nåt sätt) mellan "våning 1 och 2" eller kanske man kan fästa en plåtlist på kanten på den övre kragen? ...om ni förstår hur jag menar...unsure.gif


Det blev tämligen vildvuxet mot slutet av sommaren; växtkraft, så det rymdes varken mys -iga eller lömska ko -r i min odling i alla fall... wink.gif
Ingrid på Västkusten
Mysko finns ju i påskogödsel gammelnalle biggrin.gif

Betty - Du kan ju fästa en kopparplåt mellan bottenkrage och toppenkrage biggrin.gif
Hälsar Ingrid
Betty
Tack för tipset Ingrid, kopparplåt ska det bli!
Då kanske mina hostor får en chans i sommar.
Jag sklle vilja ha förslag på nån kantväxt som inte är fullt så starkväxande som helichryssumen visade sig vara...
Fredi
CITAT (Betty @ 29-04-2004, 11:27)
Jodå, visst hittar maskarna in i pallkragarna. Jag har en hel del daggmaskar i min Månskensrabatt
Tyvärr hittar även sniglarna in...
Jag får nog lov att fästa en utstickande list (på nåt sätt) mellan "våning 1 och 2" eller kanske man kan fästa en plåtlist på kanten på den övre kragen? ...om ni förstår hur jag menar...unsure.gif

Jag läste någonstans att sniglar inte gillar koppar. Någon som vet om det stämmer? I så fall skall jag dra nytta av att jag var tvungen att byta ut alla rör i huset och använda de gamla kopparrören runt mina pallar...

Vad gäller maskar så blandar jag i min egen kompost i pallkragarna och får därmed i masken även den vägen (säkerligen tillsammans med en del saker som jag inte vill ha i pallarna).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon