Killensomvillhagrönafingrar
Jag har fått tag på utomordentliga lådor till mitt pallkrageprojekt, nämligen plastlådor typ sådana man har sand i vid sidan av vägen.

Då det inte är så himla vackert med grön plast funderar ju nu på följande lösning.

Runt lådorna bygger jag en gallerlåda ca 10 cm större än odlingslådan. Fyller mellanrummet med jord samt lägger in en droppslang i överkant.
Då jag finner att gräs är för underhållskrävavande tänkte jag fästa taklök på utsidan nätet.
Med tiden hoppas jag att dessa bildar en fin grön matta.
För att ytterligare hålla nere underhållet kommer jag lägga betongplattor mellan lådorna, så det blir gröna kuber som står upp ur den gråa betongen.
Kan bli rätt stramt och snygg design kan jag tänka mig.

Vild ide eller är det genomförbart?
Ina
WOW!

Vild idé? Visst! Men det låter så vansinnigt snyggt så det nästan vore brottsligt att inte göra ett försök! wink.gif laugh.gif
Killensomvillhagrönafingrar
Det enda jag är lite orolig för är att det kommer bli för torrt, men jag har "gratis" vatten så det är väl bara att koppla till bevattningsdatorn jag hoppas ha nån dag.

Vad tror du Ina om taklök och andra växter som är gjorda för att växa på grästak?

Kanske kan man nalla dem ute i naturen tro? *gratis är gott*
Ina
Taklök hör ju till sådana växter som tål en hel del torka, så det tror inte jag blir något större problem.

Nalla och nalla... dom mängder du behöver kanske man inte ska räkna med att kunna hitta... Men många plantskolor har ju krukor som är sprängfyllda med taklök för ca 20 kronor. Köp några sådana och dela! Då kan du få massa olika sorter också!
Killensomvillhagrönafingrar
Jag har varit på lite rövarstråk i helgen rolleyes.gif

Var ute på ett ödetorp som ligger mitt ute i skogen, där finns det en gammal brunn med ett tak på som innehåller massor av fina lökar.

Eftersom taket är fallfärdigt sträckte jag mig försiktigt upp och tog några exemplar av varje löksort. Tog så mycket jag kunde med utan att skämmas vilket blev en hel hink tongue.gif
Skall jag vara helt ärlig syntes det inte ens att jag varit där och nallat.

Så nästa helg blir testet av, skall bli urkul att se om det blir en fin lösning.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon