Annki
Som bilaga i AoT hittade jag en folder från Easyplant. Med helt otroliga plantor. Lite för otroliga, känns det som. Färgerna påminner om Bakkers katalog. Och heliotropen har blivit omdöpt till "vaniljtagetes Mini Marine". Dessutom har man en hänglobelia Kathleen Maillard som "påminner om blå miniatyrrosor". Och en blå stjärnlobelia som jag skulle kunna ha fallit för om inte hela upplägget verkat så likt Bakker. Känner någon av er till Easyplant? Trots att det är Sverige-premiär, som de säger, har de ändå lyckats få med ett "nöjda kunder skriver"-inlägg. Otroligt snabbt jobbat, eller hur?
Cilla
Verkar som detta är deras första säsong i Sverige, hittar iallafall ingenting om företaget när jag söker. Men de kanske heter något annat?

De har också olika logos i olika länder. I Danmark säljer de lättskötta inomhusplantor (suckulenter och kaktusar) http://www.easyplant.dk/easyplant.htm
och i Holland har de också ett litet, begränsat sortiment http://www.easyplant.nl. De verkar också finnas i Tyskland, http://www.easyplant.de/.

Kanske är de en firma som säljer ett koncept eller plantor till andra?
Virgo
hej,

Tittade på foldern och såg att deras bildbehandlingsprogram har fått gå på högtryck!

Alla firmor som skyltar så glatt med nöjda kunder ska man ta med en nypa salt.
Jag köper aldrig från sådana ställen.
Annki
Är av samma åsikt som ni. Man blir klart misstänksam. wink.gif
Gunvor Nilsson
Den här Easyplant har tydligen inte något att göra med Rosenhagens produkter. På sista sidan av foldern kan man beställa Rosenhagens katalog och de har skrivit "OBS! Katalogen innehåller inga EASYPLANT plantor". Sen kan man ju tolka det hur man vill!
Eva i Skåne
Jag frestades också av dessa underbara bilder, men funderade på om detta var riktigt, men nu när jag läst att ni också är skeptiska så blir det inget köp därifrån. Dessutom tillkom väl 70:- i portofrakt så det skulle bli dyra småplantor.
/Eva
Elisabeth-Västkustkolonisten
I tyskland gör dom väldigt mycket reklam för Easy plants.

Har hört många som har köpt, många som är besvikna men också en del som var nöjd.
Man måste har klart för sig att det är mycket små pluggplantor som kommer.

Beställer man tidigt så kanske man får fina plantor till sommaren men när börjar man skicka ut så små plantor här i Sverige?

Och så måste du ändå ha plats inne för att driva dessa små plantor vidare. Och då kan jag ju så själv eller hur?

Elisabeth
Almdalen
Vi är nog väldigt många som blev intresserade när man i denna gråa tråkiga tid får se så mycket underbara blommor till ett så lågt pris. Men även jag stillade mig och istället bestäldes fröer från Suttons jag tror att det blir både billigare och roligare- biggrin.gif
Ingegerd
Britt-Marie i Bohuslän
Det är synd att reklammakarna ska "glassa" till så förbaskat. Det gäller ju så mycket mera än bara detta. Det Bästa tycker jag är ett typexempel, jag bara slänger allt som kommer, ändå har jag prem på tidskriften i säkert 10 år smile.gif

Easyplant, jag tänker prova - det finnns en del läckra saker där, dessutom returrätt inom 30 dagar. Kan bara inte hålla mig,,,,,,,,,,,,,,, wub.gif "om jag skippar att använda karaktären i detta fall, har jag kanske mera kvar när jag behöver den bättre"
Har en odlingspyramid så de får växa till sig där tillsammans med frösådderna. Rapporterar resultatet så småningom.

det här får jag inte till - attans
Ingan
Hejsan, undrar nu vad Bakker´s är för något. När jag läser Era inlägg
får jag en känsla av att detta skulle vara något dåligt. Och så håller jag helt med
Västkustkollonisten, sår hellre själv än köper pluggplantor.
Ingan
Betty
Jag blev hemskt frestad ända tills jag såg porto/exp.-kostnaden...69:-!!!
Det blir inte billiga plantor det, och dessutom är det pluggplantor...
Men det var ju fina bilder... påminde mycket om Bakkers.
Beställde från Suttons i fjol men upptäckte senare att de inte var särskilt billiga vid närmare jämförelse med andra kataloger...
Betty
CITAT (Gunvor Nilsson @ 18-01-2003, 09:28)
Den här Easyplant har tydligen inte något att göra med Rosenhagens produkter. På sista sidan av foldern kan man beställa Rosenhagens katalog och de har skrivit "OBS! Katalogen innehåller inga EASYPLANT plantor".  Sen kan man ju tolka det hur man vill!

Visst har de med Rosenhagen att göra!
Beställningen ska ju skickas till Easyplant/Rosenhagens Blomsterklubb!!!
Elisabeth-Västkustkolonisten
Läste precis i ett tyskt forum diskussionen om easy plant igen, återkommre varje år... Några var ju nöjda och tyckte att det blev fina plantor men, sällan överlever alla.

Jag för min del vill ju ha fina plantor när jag planterar ut inte små pluggplantor för då har ju halva sommaren gått innan dessa blommar.

Men dom kanske skickar ut tidigt på våren och väl förpackade???

Elisabeth
Betty
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 19-01-2003, 23:16)
Men dom kanske skickar ut tidigt på våren och väl förpackade???

Det finns en ruta där man får kryssa i om man vill ha leverans i mitten/slutet av mars eller början av april.
Betty
CITAT (Ingan @ 19-01-2003, 22:22)
Hejsan, undrar nu vad Bakker´s är för något. När jag läser Era inlägg
får jag en känsla av att detta skulle vara något dåligt. Och så håller jag helt med
Västkustkollonisten, sår hellre själv än köper pluggplantor.
Ingan

Bakker är en holländsk firma som skickar ut sina färgglada tidningar några gånger om året. De har kraftigt förbättrat färgerna i katalogen så det har blivit rena fantasiväxterna i katalogen. Kvalitén på växterna är ofta urusel och klagar man för många gånger på växterna man fått, så brukar de säga att man inte längre är välkommen som kund.

När gröna rum beställde av dem skickade de ex. ett helt stendött körsbärsträd praktiskt taget helt utan rötter.

Bakker säljer växter i flera länder och jag har läst på utländska forum att de som provat firman har ungefär samma erfarenheter av firman som vi här i sverige så det är inte bara här de skickar skräp till kunderna.


Saxade Åsas inlägg från Förkultivering och förökning...
Virgo
hej,

För nåt år sedan såg jag i ett tyskt trädgårdsprogram om just dessa försäljningsställen.
I katalogerna visades stora fina blommande växter med enormt stora blommor och i verkligheten blev det bara vanliga småblommor.
Tyvärr så luras oftast "nybörjare" och de som är lättpåverkade av reklamnissarna.

Så ni som vill gynna dessa skojare, så varsågod!
Ingan
Tolkar Era svar som att Impecta är det som gäller.
Tänker också att forum av detta slag är negativt för
tvivelaktiga firmor då sådan här information en når ut annars.
Troligtvis hade jag kunnat lockas av "Easyplant" odyl
om det inte vore för forumet
Hälsningar Ingan
Ingrid på Västkusten
Tja jag må erkänna att jaginte köper av Impecta alls men de spelar ändå på ett helt annat plan än dessa bluff-firmor.

I år har det varit två utländska firmor åsså Chiltern Seeds, Thompson & Morgan vet jag att en el gillar, likaså Jelitto i Tyskland. underbart skojigt är ju också Konnasörsklubbens katalog ( ifrån Botaniska i Göteborg) bl a med deras fina sommarblommekombinationer till dessa fina nmnade rabatetr åsså perenenriet ärju skojigt med.
Sedan beställer många ifårn Plants of distinction i England.....ja åsså har vi ju Runåberg för de fina grönsakerna för svenskt klimat likaså Lindbloms Fröer med.

Tur att vi har Internet och tur att dte är ett sådant fint utbud numera! Då behöver man ju itne hoppa på de taskiga i utbudet menade jag mest. Tur att man blir förvarnad också.

Pluggplantor kan mna ju köpa ifrån t ex www.ortagarden.com de har ju ett skojigt sortiment de med.

Hälsar Ingrid
Kitti
Jag beställde "plantor" från Easy Plant förra våren.
Det är inget jag rekommenderar någon att göra, ca hälften av plantorna var mögliga och ruttna......
Resterande var någorlunda vid liv, men de tog sig aldrig. Det var helt bortkastade pengar. sad.gif
Ingrid på Västkusten
Todeloo,

Vi borde hålla liv i den här tråden hela våren för nya trädgårdsentusiaster tillkommer ju alltid.

Hälsar ingrid
Lena i Torslanda
Gjorde samma erfarenhet som Kitti förra året. Hälften mögliga och hälften hyfsade men inte mer. Fick visserligen ersättning men det hjälper föga när man förväntat sig blomsterfägring.
Katalogen var dessutom full med fel - växter var felnamnade och man utgav en del för att vara härdiga när det var ettåringar etc. Varning mao! mad.gif
Blomstertanten
Om man vill köpa dyrt "snor" kan jag rekomendera Easyplant. tongue.gif
Eva i Skåne
Nu har jag tittat i årets katalog. Det ser förtrollande ut unsure.gif .
Några av er provade tydligen ifjol och var inte speciellt nöjda, men nu undrar jag om det finns några positiva erfarenheter.
wink.gif wink.gif blink.gif
Lars-Olof Arvids
Tack för varningarna! Jag som är nybörjare har visserligen beställt Easyplants katalog, men nu har jag förstått att jag inte ska beställa några frön eller plantor från dem. Överhuvudtaget är det ju bra att ha flera kataloger att jämföra och se vilka som verkar seriösa och har ett bra utbud till rätt pris. Jag beställer nog inga frön eller plantor förrän Grävarna har haft sin frö- och sticklingbytarkväll om ett par veckor. smile.gif

Olle
lolo
.......men en bekant till mig blev ändå positivt överraskad - senare! Hon beställde en hel del pluggplantor från Easyplant för en ganska stor summa pengar, fick dem och väntade och väntade...... Inget tycktes hända så hon kontaktade Easyplant, vilka beklagade det hela och gav henne hela köpesumman tillbaka............ Efter den tidpunkten började det även hända saker i många av planteringarna och det blev en riktig färgprakt hela sommaren! Så man ska nog inte döma för hårt alla gånger, åtminstone inte vad gäller kvalitén på växterna. Plantorna skickades ju tidigt hem till henne, och då hade ju inte solen och värmen visat sig så mycket än heller. Min bekant blev i alla fall väldigt nöjd och ska beställa även i år!/Ann-Louise smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon