gammelnalle
Kaliber !!

Kaliber 2 maj 2004: (repris måndag 1530)
Rea på rosor - vem betalar priset?
Rosor är inte längre en dyr, exklusiv vara. De går att köpa billigt och buntvis, från stora spänner vid kassan i snabbköpet.


http://www.sr.se/cgi-bin/P1/program/index....?ProgramID=1316
Hannele
CITAT (gammelnalle @ 03-05-2004, 12:11)
Rosor är inte längre en dyr, exklusiv vara. De går att köpa billigt och buntvis, från stora spänner vid kassan i snabbköpet.

När köpte du snittrosor sist?

Själv köper jag KRAV-bananer också.
Betty
Efter att ha läst reportaget har jag bara en sak att säga: Jag köper inte billiga snittrosor på ICA längre.

Men jag undrar... Under vilka förhållanden är de dyrare rosorna i blomsteraffären odlade? Är de KRAV-odlade?
Unn
Tack tack gammelnalle. Då har ju min livskumpan gjort helt rätt de sista
åren när han inte gett mig snittrosor!! *Pustar ut* :-)
Romantiskt är det ju med rosbuketterna i cellofan med kvist av brudslöja förstås, men nog är det så mycket vackrare med "riktiga" rosor,
Unn
smile.gif
Maria i Helsingborg
Nu har jag skrivit ut artikeln och jag och dottern ska på ICA och handla.......de har en anslagstavla! mad.gif
Lars-Olof Arvids
Jag kommer att tänka på när jag praktiserade i en handelsträdgård under en period på 80-talet. För snabbare drivning skulle vi preparera hyacintlökar i ett giftbad. Arbetsledarna sa att det rörde sig om starka gifter som man inte fick få på huden eller kläderna. Som fältbiolog och miljökämpe började jag fråga vad det innehöll (det har jag glömt nu) och ifrågasätta om det verkligen var nödvändigt med så starka saker. Då var det plötsligt helt ofarligt! "Det där kan du dricka om du vill!" sa en av arbetsledarna. Den inställningen hade de också när det hela var färdigt och badet hälldes ut och gick rakt ner i grundvattnet. En droppe i havet? Visst, men utan droppar skulle det inte bli något hav. Hur de gör nu vet jag inte, men det skadar inte att försöka ha lite koll på hur blommorna som säljs i affärerna odlas. Säkert är det som händer i Kenya betydligt värre än motsvarande odling här hemma och visst har vi ett internationellt ansvar, men vi bör också försöka hålla rent framför egen dörr. Liksom att det knappast är trovärdigt att värna om Indiens tigrar om man är varghatare i Sverige, ger det alltid större trovärdighet om man lever som man lär hemma. Att vi lär ha världens renaste jordbruk innebär t ex inte att det inte kan bli ännu bättre på vissa områden. Själv köper jag ofta miljö- och rättvisemärkta varor, och om fler ville göra det i större utsträckning är vi snart lite längre på vägen mot en renare jord.

Olle
Hannele
Ur artikeln:
Ju giftigare kemikalier du använder, desto billigare blir det att producera blommor. Erasthus tror inte att man skulle kunna sälja blommor som har bruna fläckar eller trasiga blad, och eftersom klimatet i Kenya inte bara är gynnsamt för blommor utan även för allehanda skadedjur, så måste man bespruta, menar Erasthus.

Så för att blommorna ska hållas perfekta fortsätter de att besprutas med farliga kemikalier. Och arbetaran uppmanas att dricka mjölk för att skydda sina organ."


Exakt samma med bananer, de glansiga gröna äpplen, som håller månader...
Vi får vad vi vill ha. wacko.gif
Lars-Olof Arvids
Där hann Maria före - bra initiativ av dig! Ju fler som får veta detta, desto bättre är det! Ofta är det just brist på information som gör att sådant här elände kan pågå i år efter år.

Olle
Lars-Olof Arvids
Det är visst flera som hinner före - härligt att ni är så engagerade! smile.gif

Olle
gammelnalle
CITAT (Hannele @ 03-05-2004, 12:12)
CITAT (gammelnalle @ 03-05-2004, 12:11)
Rosor är inte längre en dyr, exklusiv vara. De går att köpa billigt och buntvis, från stora spänner vid kassan i snabbköpet.

När köpte du snittrosor sist?

Själv köper jag KRAV-bananer också.

Tja... när det var sist eller senast???

Tyvärr haver jag syndat!!! Men tackar Lars-Olof Arvids för:
CITAT
Där hann Maria före - bra initiativ av dig! Ju fler som får veta detta, desto bättre är det! Ofta är det just brist på information som gör att sådant här elände kan pågå i år efter år.



Jag hade ingen aning om det... och därför trodde jag att även fler människor satt i samma sits som jag.....
Ralf
tidigare inlägg i samma ämne
Ralf
Men handen på hjärtat, detta gäller ju många varor! Om man tex granskar det som Clas Ohlsson och Jula säljer så kommer en betydande andela av deras varor från Asien. Arbetsförhållandena där är inte roliga. Många gånger slavliknande.
Kajsa
Köper aldrig snittrosor i mataffären, konstiga färger och vissnar nog fort.
Bättre och köpa en bra krukväxt. rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon