Sidor: 1, 2, 3, 4
alex
Eftersom det blev så mycket prat om rökningens vara eller icke vara på kanske fel plats, så öppnade jag en ny plats där ni kan skriva så varsågod!
Catarina
Nej, det är inte rätt att röka i närheten av någon tycker det är obehagligt/mår dåligt av det etc....på offentliga platser! Hemma är hemma och där gör man som man vill. Bor man i radhus eller i lägenhet är det värre att ha en rökande granne som röker inomhus eftersom röken tar sig in till alla intillboende grannar.

sleep.gif

Jag röker inte själv men har vänner som gör det...i min trädgård får de röka hur mycket de vill!
Nanna
Mina grannar röker för jämnan ute på deras altan, och detta gör att vi får in all rök i vår lägenhet. Inte så trevligt.
Sedan är det Väldigt irreterande när folk står och röker alldeles utanför dörren på affärer, så man har inget val att gå igenom oset...
Fy... mad.gif
Maria i Helsingborg
.......eller röker på busshållplatser - när det regnar - I busskuren! Vad tänker de på!?? mad.gif
andersen
NEJ det är inte rätt att andvända droger överhuvudtaget!

Och det värsta med rökarna är att dom påtvingar sin drog på oskyldiga drogfria människor utan en tanke att det är skadligt!
Hannele
CITAT (Maria i Helsingborg @ 03-05-2004, 18:46)
.......eller röker på busshållplatser - när det regnar - I busskuren! Vad tänker de på!?? mad.gif

Här finns det "Rökning förbjuden"-skyltar i busskurer.
Maria i Helsingborg
CITAT
Hannele skrev:
Här finns det "Rökning förbjuden"-skyltar i busskurer.  

Att det ens ska behövas, Hannele...... huh.gif
vickeva
För att inte tala om alla som kastar sina fimpar lite var det passar. Vad tänker man på då?
lenagbg
jag är inte längre rökare men många rökare är inte sådana som ni beskriver... som busskurer t ex..

alla röker inte i busskurer och kastar fimpar hit och dit som ni tror..

sen så skräpar ju många ner med annat skräp istället....
vickeva
CITAT (lenagbg @ 03-05-2004, 19:37)
jag är inte längre rökare men många rökare är inte sådana som ni beskriver... som busskurer t ex..

alla röker inte i busskurer och kastar fimpar hit och dit som ni tror..

sen så skräpar ju många ner med annat skräp istället....

Det är klart att inte alla är sådana, men det finns inte mycket som är farligar för tex småbarn att stoppa i munnen än fimpar.
Ti bee
CITAT (lenagbg @ 03-05-2004, 19:37)
jag är inte längre rökare men många rökare är inte sådana som ni beskriver... som busskurer t ex..

alla röker inte i busskurer och kastar fimpar hit och dit som ni tror..

sen så skräpar ju många ner med annat skräp istället....

Som gammal f.d. storrökare så instämmer jag, det finns så många hänsynsfulla rökare också. Rötägg finns inom alla grupper.
Rökare får ta många oförtjänade hårda ord ibland.
evelina
CITAT (andersen @ 03-05-2004, 19:05)
NEJ det är inte rätt att andvända droger överhuvudtaget!

Och det värsta med rökarna är att dom påtvingar sin drog på oskyldiga drogfria människor utan en tanke att det är skadligt!

Man Tackar!!!
Är rökare!
Hoppas ingen av er dricker vin, öl eller andra alkoholhaltiga " droger" förlåt drycker.
Tycker att ni drar alla rökare över en kam. Min åsikt är att rökare idag tar en väldig hänsyn till alla som inte röker. mad.gif
Maria i Helsingborg
Värst så provocerande detta var! rolleyes.gif
För egen del var det den bristande hänsynen och konsekvens-tänket jag undrade mig över.......
/ F.d rökare som lever med en rökare.
Blomstertanten
Är rökare, men tycker att man ska ta hänsyn till andra !
För mig är det självklart att inte stå i busskuren eller i närheten av entreer och röka.
Är uppfostrad till att ta hänsyn till andra människor ! Men tyvärr verkar inte alla vara det !
För övrigt finns det många ickerökare som inte tar hänsyn själva.
Och ibland känner man sig smått förföljd av fanatiska ickerökare. Dom som är värst är oftast såna som aldrig rökt själva och dom har ingen förståelse för att det inte är så lätt att sluta !
Vore det enkelt hade jag slutat för längesedan !
Sia
Jippie! Här är min tråd, här får jag arga av mig gårdagens händelse!!
Alltså, de allra flesta har ju förståelse för att det inte är ok att röka inomhus idag men utomhus tycks många rökare tycka att man kan göra hur som helst. Och visst kan jag förstå att det är svårt att sluta och att då måste de ju få ta vägen någonstans, men ....nu till saken. Igår hade jag en kompis på besök. Vi satt ute på min veranda. Jag har gjort i ordning en liten typ pidestal längst bort på verandan med en sån där upp och ner vänd kruka på för att aska/fimpa i. Detta för att slippa ha fimpkrukan på matbordet. Utematbordet har jag skrubbat o gjort rent o lagt på dukar o små fina lyktor o blomkrukor. Till saken hör också att människan vet att jag tycker cigaretter är äkligt och luktar bläk och får allergiska besvär om det röks i dåligt ventilerade lokaler, vilket ju inte gör min inställning mer positiv.
Iallafall, människan tänder en cigg, reser sig upp och hämtar den fint arrangerade fimpkrukan från pidestalen och ställer den mellan oss mitt på matbordet. Eftersom vi känner varandra bra protesterar jag högljutt o förklarar att den inte hör hemma där, att man ska äta mat vid bordet och att den är äcklig och luktar skunk. Inte bryr hon sig inte, nähe, hon skrattar bara lite åt mina "löjligheter". Och det värsta av allt: När hon åkte härifrån stod den fortfarande kvar på matbordet! Inte ens ta bort den, va!!! mad.gif Tycker verkligen det luktar skitäckligt.
Alla är inte så här, men snälla ni rökare, ta protesterande vänner på allvar!!
vihemma
CITAT (Blomstertanten @ 03-05-2004, 20:19)
Är rökare, men tycker att man ska ta hänsyn till andra !
För mig är det självklart att inte stå i busskuren eller i närheten av entreer och röka.
Är uppfostrad till att ta hänsyn till andra människor ! Men tyvärr verkar inte alla vara det !
För övrigt finns det många ickerökare som inte tar hänsyn själva.
Och ibland känner man sig smått förföljd av fanatiska ickerökare. Dom som är värst är oftast såna som aldrig rökt själva och dom har ingen förståelse för att det inte är så lätt att sluta !
Vore det enkelt hade jag slutat för längesedan !

Hej Blomstertanten och alla andra.

Jag är också uppfostrad till att visa hänsyn, bla. bara röka på ställen där man får/skall röka osv.
Medans jag rökte så var det så att en del ickerökare nästan förföljde en emellanåt och ibland fast jag gick lång åt sidan ex, vid en affär eller t.o.m. på en del parkeringsplatser var det som att jag var en magnet, om jag i flera fall hade dragit en rak linje från en del personers bilar till ingången på en affär så hade dom passerat mig på m i n s t 10m, men NEJ det skulle ändå passeras en på så pass kort avstånd så det muttrades högljutt, ok att man skall få säga sin mening men det är väl ändå onödigt kan tyckas att man skall utsätta sig för nåns rök med flit bara för att få en chans att klaga. sad.gif

Tro nu inte att jag är helt paranoid utan detta beteende har jag studerat flitigt under mina 21år som rökare, och även sett detta lustiga beteende på en del ställen under mina dryga 7år som icke-rökare. ohmy.gif
Posse
CITAT (Sia @ 03-05-2004, 22:11)
Igår hade jag en kompis på besök. Vi satt ute på min veranda. Jag har gjort i ordning en liten typ pidestal längst bort på verandan med en sån där upp och ner vänd kruka på för att aska/fimpa i. Detta för att slippa ha fimpkrukan på matbordet. Utematbordet har jag skrubbat o gjort rent o lagt på dukar o små fina lyktor o blomkrukor. Till saken hör också att människan vet att jag tycker cigaretter är äkligt och luktar bläk och får allergiska besvär om det röks i  dåligt ventilerade lokaler, vilket ju inte gör min inställning mer positiv.
Iallafall, människan tänder en cigg, reser sig upp och hämtar den fint arrangerade fimpkrukan från pidestalen och ställer den mellan oss mitt på matbordet. Eftersom vi känner varandra bra protesterar jag högljutt o förklarar att den inte hör hemma där, att man ska äta mat vid bordet och att den är äcklig och luktar skunk. Inte bryr hon sig inte, nähe, hon skrattar bara lite åt mina "löjligheter". Och det värsta av allt: När hon åkte härifrån stod den fortfarande kvar på matbordet! Inte ens ta bort den, va!!!  :angry: Tycker verkligen det luktar skitäckligt.
Alla är inte så här, men snälla ni rökare, ta protesterande vänner på allvar!!

Kanske rörde det sig om en slags maktkamp och kompisen vann... den här gången. Frågan är om du tycker att hon är värd att betrakta som kompis efter det här... unsure.gif
MimE
Här är ytterligare en som måste avreagera sig:

Det ÄCKLIGASTE är de rökare som röker en halv cigarett, slår bort glöden och sedan stoppar ner den halva cigaretten i asken igen. Det stinker något så fruktansvärt!!!

Beteendet kan ofta iaktas vid busshållplatser och om personen i fråga kommer och sätter sig bredvid mig eller i närheten på bussen så kan jag tyvärr inte sitta kvar. Jag flyttar mig - inte för att demonstrera mot rökare men jag klarar inte stanken.

Jag tror inte att de rökare som gör detta är medvetna om hur illa det luktar, jag antar att de blivit "hemmablinda".

/Mimmi
lavendel
Hej!
Är en "ibland"rökare och har inte en tanke på att lägga av helt!!!! sleep.gif
Och det är så självklart att inte röka bland barn framförallt eller bland vuxna människor som far illa av det!!
Men ibland när grilloset ligger som en dimma över nejden...både inomhus och utomhus...då kan jag känna att det är nåt skumt med det här...jag med min enstaka cigarett betraktas som en paria...säkert av flera av grillarna...men grillningen får man inte anmärka på!
Jag skulle kunna göra en deal...jag avstår från att röka en enda cigarett om ni avstår från att grilla...det vore helt okey för mej...men jag undrar hur det skulle upptas!
Och...jag brukar inte röka på offentliga platser...men en tidig helgmorgon i vintras när jag skulle jobba och det var fel på pendeln...blev jag så stressad så jag kände att en cigarett vore inte fel.Jag gick ner från perrongen och ställde mej en bra bit utanför ingången...och det var definitivt ingen trängsel denna morgon....men nog travade det fram en kvinna och ställde sej precis bredvid mej och började hosta och blänga!!!
Då handlar det inte längre om att må dåligt av rök...det handlar om att det finns en sanktionerad syndabock som man kan projicera sina aggressioner på!!!!
Lavendel
Christoffer
Jag vet i alla fall att jag inte skulle kunna ha en tjej som röker.
Tobak tar mer än det ger. Jag är glad att jag aldrig fastnat för det,
men jag förstår att vissa kan ha jättesvårt att bli av med ovanan.
Tycker mest synd om barn, vars föräldrar röker.
Nutten
Hej!
Jag är en icke-rökare som inte ens har testat en cigg. Ja, om man bortser från de papper jag rullade ihop till "cigg" som liten bara för att prova (där kan vi förresten tala om att lukta ÄCKLIGT). Kan inte direkt påstå att jag är förtjust i rök, men så länge det finns möjlighet att undkomma den har jag inga problem. Min sambo var för sjutton en inbiten rökare, som visserligen slutade för några månader sedan (så stolt över att det har gått så bra den här gången wub.gif )! Han rökte dock alltid utomhus och tur var väl det för mig - får ont i huvudet om jag ex. går in på pubar och dylikt. Röks rätt friskt där..

Röker någon bredvid och man inte kan flytta på sig så kan man lite vänligt be dem avsluta sin cigg för att man inte tål det så bra...

Kontentan av det hela blir då att visst ska man få röka i närheten av icke rökare, men det är ju inte nödvändigt att ställa sig så det blåser direkt på icke rökaren...och båda sidor måste visa hänsyn!
Christoffer
Det borde finnas utspädda nikotindroppar som rökare kunde ta under tungan istället. Nikotin är en tung drog, jag läste någonstans att 1 droppe helt rent nikotin kunde döda en oxe. Det låter som ett gift.
Posse
CITAT (Christoffer @ 04-05-2004, 19:23)
Det borde finnas utspädda nikotindroppar som rökare kunde ta under tungan istället. Nikotin är en tung drog, jag läste någonstans att 1 droppe helt rent nikotin kunde döda en oxe. Det låter som ett gift.

Cigarretter brukar väl ibland kallas just "giftpinnar". unsure.gif
evarina
Jag blir så trött på alla icke-argument som rökarna kommer med. Ffa i förra tråden men även här. Rökning är inte bra för någon! Att det sedan finns saker som är värre hör inte till saken. Att motivera att det är ok att röka och att vi som inte röker ska tvingas andas in gift med att bilavgaser också är farligt är helt absurdt i min mening.
Rök så mycket som du vill, men inte i min närhet. Jag har valt att inte röka och vill inte bli påtvingad ett missbruk jag har valt bort. Det är ok att snusa, tugga nikotintuggummi eller what ever, det slipper jag få i mig om jag står bredvid/befinner mig i närheten!!
Copycat
Denna "tråd" verkar faktiskt vara tillägnad "ickerökarnas klubb för inbördes beundran och rökarnas föraktare" tongue.gif wub.gif Nä, skämt åsido, det verkar som om det inte finns några rökare på odla. wink.gif Eller är det så illa att man inte törs tala om att man förpestar luften för ickerökare? Hur som helst, en tråd för alla "stackars" rökare som blir påhoppade i tid och otid kanske skulle få rökarna att vakna. tongue.gif Självklart att man skall ta hänsyn till sin omgivning, men om det är rätt att röka i närheten av ickerökare är en relativ fråga. huh.gif Om min granne inte röker och jag väljer att röka på min tomt, så anser jag att det är min fulla rätt att göra det (har radhus med vindskydd emellan) utan att fråga om lov. unsure.gif rolleyes.gif wub.gif
Micke
Det är ju så att vi rökare har fått överta alkisarnas roll och därmed fyller vi precis som alkisarna en viktig social funktion: vi får alla andra att känna sig riktigt präktiga och duktiga. Och det kan de gärna få göra för min del, det bjuder jag på, för kan de inte känna sig präktiga och duktiga på annat sätt behöver de säkert den här utvägen... rolleyes.gif

Micke
(vars fru misstänker att jag bara röker för att ha en ursäkt att smita ut i trädgården i tid och otid, ska medges att hon inte har helt fel...)
Fenja
Härligt med lite avvikande åsikter i denna förenade front mot rökare, Copycat och Micke!! Jag tror jag tar och firar det med ett bloss på balkongen!
Fenja
birgitek
Är rökare, försöker att ta hänsyn, men inte i absurdum. T.ex sitter jag på en parkbänk och röker, så behöver ju ingen sätta sej brevid och hosta och stöna. Jag skulle ju inte göra tvärtom om någon redan satt på bänken.
lolo
Jag är ickerökare och tycker att rökare borde ta mera hänsyn! Rökare tänker nog inte alltid på hur mycket deras rökande stör andra ickerökare. Det handlar inte om att trycka ned rökande personer, utan om att låta alla människor få andas in frisk luft utan problem. Den rättigheten har väl alla?Det finns ju dessutom faktiskt många som inte tål cigarettrök pga astma, tänk på dem också! Själv önskar jag att det gick att gå på krogen nångång utan att dels få tjock, äcklig rök på sig och dels slippa den höga ljudvolymen. Dessutom önskar jag få slippa rökande från grannlägenheten - fruktansvärt irriterande! Förstår egentligen rökarna dessa problem? sad.gif /Ann-Louise
stina
Jag är fd storrökare och kan omöjligt bli arg på rökarna - tycker synd om dem istället som inte slipper det j-ulska gisslet!!! Det är faktiskt FRUKTANSVÄRT SVÅRT att sluta röka och när röksugenheten sätter in överskuggar den allt annat (i alla fall var det så för mig).

Men visst måste vi försöka ta hänsyn till varandra. Själv har vi en rökare i trappan och hennes rök pyrde in via trapphuset till vår lägenhet och förpestade hela vår hall. Fick klistra på extra tätningslister på ytterdörren för att slippa stanken. Man kan ju inte förbjuda någon att röka i sin egen lägenhet.

/Stina
Posse
Om rökning överhuvudtaget ska vara tillåtet borde rökarna bara få bo i särskilda rökområden, tycker jag.
andersen
CITAT (Posse @ 05-05-2004, 09:40)
Om rökning överhuvudtaget ska vara tillåtet borde rökarna bara få bo i särskilda rökområden, tycker jag.

Förslag till namn på områden kan tex vara Rökarängen,Blåsut,Stora blosset. laugh.gif
Fenja
Ja, Posse!! Låt oss ta till exempel Gotland och placera alla rökare, alkoholister, narkomaner och kriminella där. Sedan kan flygvapnet (läs staten) hyra ut sittplats i en helikopter och en AK-4, så kan alla redbara icke-rökare med mera, skjukta prick från luften på oss! F-n, vilken skattebesparing det skulle bli dessutom...
*skakar på huvudet och suckar djupt*
Fenja
Copycat
"Om rökning överhuvudtaget skulle vara tillåtet...." Hör ni inte hur det låter? Ickerökarna anser inte att det är hetsjakt eller diskriminerande med sina uttalanden om rökarna. För att belysa det ordentligt, BYT ordet rökare till invandrare, då blev det nog ganska tyst. Varför är rökare fritt villebråd? Tänk om någon sa "om invandrare överhuvudtaget skulle tillåtas, så sätt dom i ett eget område". Det var väl så Hitler resonerade om Judarna. Kom sen inte och påstå att ni inte förföljer rökare. Det är ju bara att vänligt men bestämt säga till en rökare om det är besvärande för er, dom bits inte. Om sen ickerökarna "söker"sig till rökarna så får dom väl skylla sig själv. Den "friska" luften är så full med skit ändå, det är väl ännu större problem i så fall med bilavgaserna. Nä, är ni så känsliga så flytta långt ut på landet där ni varken blir störda av rökare, bilar, stojande barn och allt annat som kan irritera. wub.gif tongue.gif
JonasQ
Naturligtvis måste man acceptera ickerökare och inte förpesta deras luft. Men jag tycker också att ickerökarna måste vara lite toleranta. Det är nästan skottpeng på oss rökare nu. Vissa tror tydligen att folk slutar röka om man tar bort askkoppar från ute/offentliga platser. Detta leder oftast till att det ligger en massa fimpar utanför affärer och samlingshus vilket inte är så trevligt.

Jag förstår att det är otrevligt med grannar som röker på altanen om röken sprider sig till grannarna. MEN som vissa vill njuta av choklad eller ett glas vin vill andra njuta av en cigarett eller en cigarr. SKulle någon förbjuda mig att röka i min egne lägenhet, som jag äger och har köpt, skulle naturligtvis mina perssonliga vanor och min integritet kränkas.

Är det rimmligt att jag ska gå 150 meter bort från bostadsområdet för att röka och ta hem fimpen i fickan å kasta i min egen soptunna?


tongue.gif
Ingo
Jag röker. Men aldrig inomhus hemma - det gjorde jag inte ens när jag var singel, det blir så äckligt inpyrt.
Försöker ta hänsyn annars också. Röker inte där folk samlas (bankomatköer, busshållplatser etc). Stoppar inte på mig halvrökta ciggar, jag känner själv att det luktar apa. Går om möjligt ut och röker om jag är på fest, även om det står askfat framme (i synnerhet medan folk äter naturligtvis). Jag gillar inte själv att utsättas för tobaksrök medan jag äter och tycker att rökförbud på restauranger är bra. Slänger sällan fimpar på marken, det finns ju nästan alltid alternativ (avloppsbrunnar med galler, papperskorgar med askkopp på...)

Men det är inte så lätt i alla sammanhang. Hemma (bor i parhus) röker jag på balkongen och tomten, fast på sommaren när grannen ofta har balkongdörren öppen går jag gärna ut i trädgården och sätter mig en bit från huset i stället. Rök nära huset har ju en enorm förmåga att ta sig in. Men de vädrar väl andra tider på året också..? Men jag kan ju inte sätta mig i trädgården mitt i höstregnet eller vintern..?
Jag tycker inte riktigt att parallellen med grillning håller - grillning luktar starkt men inte illa (tycker jag, fast det är väl en smaksak) och hör till en viss säsong.

Sen har jag ju barn, som det tydligen är synd om enligt Christoffer. Fast eftersom jag inte röker hemma och inte ute heller om jag är tillsammans med barnen vet jag inte på vilket sätt de far illa. Men jag skulle gärna vilja gå över till snus som är mycket bättre för både mig och omgivningen. Hoppas jag kan ta mig samman till det snart.

Sedan måste jag säga att den terror från icke-rökare som en del beskriver har jag aldrig upplevt. Och jag tror inte att jag ser så läskig ut att ingen skulle våga hoppa på mig.
Copycat
"Grillning luktar starkt men inte illa" Du har inte sett min granne grilla du. tongue.gif Han vräker på en halv flaska med tändvätska tuttar på och sprutar på resten ohmy.gif gissa om DET stinker och ryker, man funderar ibland på om det brinner i huset. tongue.gif Så visst kan grillning också lukta illa. wub.gif
Virgo
CITAT (Fenja @ 05-05-2004, 11:26)
Ja, Posse!! Låt oss ta till exempel Gotland och placera alla rökare, alkoholister, narkomaner och kriminella där. Sedan kan flygvapnet (läs staten) hyra ut sittplats i en helikopter och en AK-4, så kan alla redbara icke-rökare med mera, skjukta prick från luften på oss! F-n, vilken skattebesparing det skulle bli dessutom...
*skakar på huvudet och suckar djupt*
Fenja

Visst o alla arbetslösa ,långtidssjukskrivna och förtidspensionärer får oxå plats där.

Och de värsta är de militanta antirökkärringar som häller en halv flaska billig parfym på sig, de stinker värre än en svettig gräng.

De som aldrig har rökt, vet inte hur djävligt svårt det är att sluta.
Jag var storrökare (40-60) cigg om dagen, och är nu nikotinfri sen 5 år tillbaka.

Låt den som vill röka, men om det stör, så säg till i vänlig ton. Det brukar hjälpa i 9 fall av tio.
Posse
Jag tycker min idé om särskilda bostadsområden för rökare är smått genialisk...
Inga ickerökare skulle bli behöva bli störda av rökarnas bolmande på uteplatser, balkonger m.m..... och rökarna i sin tur skulle inte behöva känna sig illa tålda utan kunde helt ohämmat utöva sin last överallt i området så länge de lever....
Copycat
Gör hellre tvärtom, dom som inte står ut med rökande medmänniskor kan flytta till en fristad,Typ chistiania för ickerökare. tongue.gif Det finns faktiskt ickerökare som inte besväras och faktiskt tycker att rökare oftast är ett mycket trevligare folk än petiga ickerökare. Dom som vill bo rökfritt får ju då välja att bo rökfritt. tongue.gif wub.gif
Åsa K, zon 1
CITAT (JonasQ @ 05-05-2004, 12:21)
Är det rimmligt att jag ska gå 150 meter bort från bostadsområdet för att röka och ta hem fimpen i fickan å kasta i min egen soptunna?

Kasta fimpen i din egen soptunna, ja!

Jag var på Liseberg i fredags "trädgårdsmässan" och det var en fröjd att komma kl 12.00 och se hur fantastiskt välstädat det var där. Inte en fimp eller ett papper så långt ögat nådde. Hur det såg ut senare på kvällen vet jag inte.
Posse
CITAT (Copycat @ 05-05-2004, 12:08)
"Om rökning överhuvudtaget skulle vara tillåtet...." Hör ni inte hur det låter? Ickerökarna anser inte att det är hetsjakt eller diskriminerande med sina uttalanden om rökarna.

Det är väl inte så konstigt att rökare blir kritiserade - det är ju ett drogmissbruk, som ofta både orsakar irritation och hälsoproblem för andra, samt orsakar ohälsa och sjukdomar hos rökarna själva, vilket medför stora kostnader för samhället. Dessutom producerar rökarna mindre pga sina ideliga rökpauser. Varför ska sånt vara tillåtet? unsure.gif
Fenja
"Dessutom producerar rökarna mindre pga sina ideliga rökpauser. Varför ska sådant vara tillåtet?"

DET DÄR, Posse är FEL! Det finns studier som visar att rökare har en väsentligt högre aktivitetskurva än icke-rökare. I synnerhet direkt efter nikotinintag. Så vitt jag vet är fem minuters paus per timme lagstadgad för alla arbetande. Så väl icke-rökare som rökare. Den arbetsplats där man kan springa och röka oftare torde se över produktionen av andra skäl än rökarna gissar jag.
Mvh
Fenja
160kvm stort hus
Ang rökning och hetsjakt...

Tänk om jag skulle springa omkring och spruta lite gift här och där. ( tex reklamen som gick på tv för ett par år sen då kyparen sprutade gift på maten med meningen. Det finns inga som helst uppgifter om att det här skulle vara farligt )

Tänk om jag skulle göra så, jag skulle förmodligen hamna i fängelse. Men för rökare är det tydligen helt ok att springa omkring och utsätta andra för bla cancerframkallande ämnen.

Visst rök gärna, men utsätt inte någon annan för det!!! Det är ju farligare att utsättas för rök än att röka....

Knark, sprit osv är ju en helt annan sak eftersom det "bara" är användaren som skadas. Om man nu inte tänker på psykiskt lidande osv för de anhöriga.
Om jag tex super som fan påverkar ju det mig och min kropp.... Den som är i närheten och "andas in" sprit lukten påverkas ju inte.

Och ang rökförbudet i restauranger!! bra.Plus att rökarna faktiskt får skylla sig själva ( nej jag drar inte alla över en kam )
För att OM rökarna hade visat hänsyn och gått ut och rökt om det sitter folk kvar och äter, inte hade rökt på dansgolvet ( vet inte hur mycket kläder jag fått förstörda för att nån idiot har hoppat omkring på dansgolvet med ciggen i högsta hugg )
osv. så hade man ALDRIG behövt nått rökförbud.

Det är vad jag tycker.

Rök gärna, men inte så att andra kan utsättas för det. Undantag, de som vill bli utsatta....

Mvh G
Virgo
Ni vet väl om att trädgårdsägarna är de som förpestar och förgiftar mest av alla människor?
Motorgräsklippare, motorsåg, myrgift, snigelgift, ogräsgift, lusgift, gift för alla möjliga "skadedjur" mm. mm.
T.o.m. värre än bönderna?
Så ni som hetsar upp er över lite nikotin , sopa rent framför egen dörr!

Naturligtvis finns det undantag! Jag t.ex. tongue.gif
Nina S
Jag är en föredetta rökare (har slutat nu för jag är gravid), och det jag undrar är:

Vart tycker ni ickerökare att vi skall vara då? Vart kan vi få röka?

För det verkar vara så att alla har klagomål vart man än röker.....

Nina
Posse
CITAT (Fenja @ 05-05-2004, 15:04)
"Dessutom producerar rökarna mindre pga sina ideliga rökpauser. Varför ska sådant vara tillåtet?"

DET DÄR, Posse är FEL! Det finns studier som visar att rökare har en väsentligt högre aktivitetskurva än icke-rökare. I synnerhet direkt efter nikotinintag. Så vitt jag vet är fem minuters paus per timme lagstadgad för alla arbetande. Så väl icke-rökare som rökare. Den arbetsplats där man kan springa och röka oftare torde se över produktionen av andra skäl än rökarna gissar jag.
Mvh
Fenja

Rökare dyr post för arbetsgivare
Catarina
16kvm stor balkong~[QUOTE]Tänk om jag skulle springa omkring och spruta lite gift här och där. ( tex reklamen som gick på tv för ett par år sen då kyparen sprutade gift på maten med meningen. Det finns inga som helst uppgifter om att det här skulle vara farligt )

Tänk om jag skulle göra så, jag skulle förmodligen hamna i fängelse. Men för rökare är det tydligen helt ok att springa omkring och utsätta andra för bla cancerframkallande ämnen.
[QUOTE]

Ja...det är faktiskt lagligt att röka....om det är smart är en annan fråga, likaså om det är hänsynslöst gentemot andra. Men lagligt och okej är det än så länge...och ett lagbrott blir det nog aldrig. sleep.gif
Catarina
rolleyes.gif Hehe...i vanlig ordning lyckas jag inte få till det med citaten lika snyggt som alla ni andra... blink.gif
Posse
CITAT (Catarina @ 05-05-2004, 17:07)
rolleyes.gif Hehe...i vanlig ordning lyckas jag inte få till det med citaten lika snyggt som alla ni andra...  :blink:

Felet kanske är att du inte klickar på "Stäng taggen", utan istället på "CITAT" där citatet ska upphöra. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon