Full version: Trädgårdsböcker!?
La Strega
Skulle behöva en bra trädgårdsbok, vi har en "Bonniers stora bok om trädgård" som blev inköpt på bokrean för massor av år sedan (minst10år) å den känns omodern och krånglig...har kikat lite men förstår inte mycket...dessutom är den så tråkig...
har lånat FRÖBOK-från frö till planta på bibloteket och tycker den är jättebra! lätt att förstå och rolig att läsa! men det handlar ju bara om fröer. skulle behöva en mer komplett trädgårdsbok. Har letat lite själv men det finns ju så stort utbud! nån som sitter där hemma med en ny, fräsh, lättförstådd och rolig bok som du kan rekomendera!? rolleyes.gif
LillaTiger
jag har förslag på några böcker på min hemsida.. wub.gif
Fredi
Jag skulle rekommendera dig att skaffa några böcker som behandlar de områden du är mest intresserad av (perenner, kryddväxter, rosor, eller vad det nu är). De böcker som försöker handla om allt brukar trots sin storlek bara ha övergripande information om varje område.

Å andra sidan har jag slutat köpa trädgårdsböcker sedan jag upptäckte odla.nu. Här kan man ju få svar på nästan allt och gott om inspiration dessutom.
TeliaNet
är i valet och kvalet om jag ska skaffa en bok med bla citrusväxter(över 200kr) eller om jag ska köpa bo rappnes bästa(under 200kr).
synd att böcker ska vara så dyra! sad.gif
Åsa E
Din Trädgård av Karin Berglund är min favoritbok.
Mycket information, vackra bilder, handlar lite om det mesta. Där finns listor över perenner och buskar med kort beskrivning av utseende, zon, placering m m som jag tycker är väldigt bra.
Denna boken räcker långt, sen kan man komplettera med böcker om något specialområde, t ex rosor.
amaira
Vill också slå ett slag för Din Trädgård av Karin Berglund.

Förutom bra info, vackra bilder och listor och beskrivningar osv, så skriver hon med en sådan varm poetisk och vacker humor!!!

Det finns meningar som jag strukit under bara för att de är så poetiskt skrivna!

Har inte boken inom räckhåll nu tyvärr, så jag kan inte skriva av mina favoritmeningar, men en mening handlar om hur allt fryser bort i vinterlandet, utom kålen som ligger kvar som stora runda snälla djur och väntar på att få blomma nästa år, nåt sånt.
Jag blev alldeles förtjust när jag läste! Tycker så mycket om stora runda snälla djur... wub.gif
Copycat
Det bästas nya VACKRARE TRÄDGÅRD, lite missvisande i namnet då boken behandlar allt, jag menar ALLT.Trädgårdsplanering, gräsmattor, träd, prydnadsbuskar, klätterväxter, rosor, perenner, vattenväxter, stenpartiväxter, lökar o knölar, orkidéer, rumsväxter, växthusodling, Kaktéer o suckulenter, Grönsaker, frukt o bär, ogräs, sjukdommar, skadedjur.m.m. Det är inte så mycket som saknas i boken som är på574 sidor. ( men vad ska du med boken till? vill du inte ha kontakter i forumet? tongue.gif skojar bara) En mycket bra bok.
La Strega
Tack för tipsen!

"Din Trädgård" låter trevlig...kostar dock 195:- (inbunden 347:-) är den värd det? står det de viktigaste? typ om hur man sår å förökar på olika sätt (gärna illustrerat med bilder?), hur man beskär buskar å träd å så?
är ju nybörjare...vill lära mig grunderna...
tänkte att de kunde va bra å börja med en sån bok där det står lite om varje...å så kan ja öka på allt eftersom sen...

Funderar på "Stora trädgårdsboken" från Icas förlag...kostar bara 132:-...nån som har den o vet om den är bra?
Fenja
La Strega!
Titta på några anitkvariat så kan du får flera bra böcker för en liten summa!
Mvh
Fenja
Copycat
Jag har " STORA TRÄDGÅRDS BOKEN " också.Den är en bra nybörjarbok, men man blir snart sugen på mer och då rekomenderar jag hellre " VACKRARE TRÄDGÅRD ". Att ha båda är inte dumt det heller, men måste dom vara så dyra? Man skall passa på vid bokrean. wub.gif
La Strega
Copycat såg ditt förra inlägg nu...vi skrev visst samtidigt tongue.gif

Vackrare trädgård verkar ju bra...kostade 157:-

hur många sidor är det i "stora trädgårdsboken"? vad behandlar den?
La Strega
Fenja: men det är ju så underbart å köpa nya fräsha böcker...å fint i bokhyllan....*älskar böcker* =)
Copycat
183 sidor. Kapitel indelat på:
Trivsamt i trädgården
Gräsmattan är trädgårdens golv
Lyckas med odling
Buskar, träd, klätterväxter
Blommande växter
Nyttoväxter
Ordförklaringar
Register
Själv tycker jag att VACKRARE TRÄDGÅRD är mer lättförstålig, det kanske är jag som är korkad i och för sig. tongue.gif
Fenja
Jo visst La Strega, nya böcker är toppen! Jag har turen att ha en ottofantisk loppmarknad som drivs av en ekumenisk förening här i närheten, där jag hittat massor av faktalitteratur för nästan ingenting. Det mesta är så gott som i nyskick. Köpte ett 24-bands uppslagsverk om odlade växter för 65 kronor. Då är det lätt att leva med att någon annan bläddrat i det! Bokrean är också ett bra tips!
Fenja
Betty
CITAT (La Strega @ 04-05-2004, 12:02)
Tack för tipsen!

"Din Trädgård" låter trevlig...kostar dock 195:- (inbunden 347:-) är den värd det? står det de viktigaste? typ om hur man sår å förökar på olika sätt (gärna illustrerat med bilder?), hur man beskär buskar å träd å så?
är ju nybörjare...vill lära mig grunderna...
tänkte att de kunde va bra å börja med en sån bok där det står lite om varje...å så kan ja öka på allt eftersom sen...

Funderar på "Stora trädgårdsboken" från Icas förlag...kostar bara 132:-...nån som har den o vet om den är bra?

Referatarkiv, trädgårdsböcker Läsvärd länk.

Jag har "Stora trädgårdsboken" från ICA förlaget, den är en mycket bra bok, skulle inte vilja vara utan den. Den tar upp det mesta, Gräsmattan, Att lyckas med odling, Buskar träd o klätterväxter, Blommande växter, Nyttoväxter och sist Ordförklaringar.

Karin Berglunds "Din trädgård" är absolut värd sitt pris. En av de bästa trädgårdsböckerna i min samling. Den tar upp allt som föregående bok - fast mer.

Köp båda! smile.gif
La Strega
Vet ni vad jag såg nu....!?
bokerbjudandet från hem & trädgård på startsidan här...man får köpa 2 böcker för 39:-/st +frakt, å så får man köpa Prismas stora bok om trädgårdsskötsel för 149:- (kostar ca 300:- som billigast på nätet)

nån som har lust å kolla erbjudantet å se om de e bra böcker? funderar på köksträdgården bland annat...

vad tror ni? *tacksam för hjälpen*
rolleyes.gif
Fenja
Jag har Prismas stora trädgårdsbok, är det samma? Den är ingen höjdar direkt, tycker jag, men fyller viss funktion i inspirationssyfte.
Mvh
Fenja
Betty
CITAT (Fenja @ 04-05-2004, 13:35)
Jag har Prismas stora trädgårdsbok, är det samma?

Nej, det är två helt olika böcker, jag har båda...
Prismas stora bok om trädgårdsskötsel av Jonathan Edwards har 256 sidor.
Prismas stora trädgårdsbok av Carole McGlynn har 448 sidor.
Båda böckerna är rätt allmänna men inspirerande och har fina bilder.
Referatarkiv, trädgårdsböcker
La Strega
http://www.odla.nu/h-t/
Betty
CITAT (La Strega @ 04-05-2004, 14:53)

Det erbjudandet nappade jag på! Jag kan inte låta bli att samla på mig en massa trädgårdsböcker... Perfekt med tanke på våra långa o kalla vintrar. rolleyes.gif
Jag valde Prismas stora örtabok och Den lilla trädgården för 39:-/st. Tog även tillfället i akt och beställde Prismas stora bok om trädgårdsskötsel för 149:-. smile.gif
La Strega
oh ja har beslutsångest... unsure.gif

är oxå sugen på prismas stora örtabok...men jag har ju redan "örtmedicin och växtmagi", "örtbibeln", "fytomedicin", några mindre örtböcker å massa huskursböcker.... blink.gif

Prismas stora bok om trädgårdsskötsel för 149:- ska jag ha ialf...

oh hjälp mig nån!
Betty
Bot mot beslutsångest: Välj "hemligt bokpaket"!
Eller åk till bokhandeln/bibblan och bläddra lite i de du tycker verkar intressantast. smile.gif
La Strega
Hemligt bokpaket? nej huh de vågar ja inte! ohmy.gif tongue.gif

är sjuk och tar mig inte nånstans...därför jag ber om hjälp... sad.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon