Full version: Fråga
ah56
Jag undrar alltså om det funkar att odla sånt som är flerårigt t ex jordgubbar mm. Jag tänker på om rötter fryser sönder under vintern? De är väl mer utsatta i kragen än nergrävda i marken, eller?
wink.gif wink.gif
Annika
Ingrid på Västkusten
Det går alldeles utmärkt, rötterna fryser inte sönder alls, tvärtom växterna är härdigare i en upphöjd bädd än rätt ner i backen.


Hälsar Ingrid
ah56
Tackar, då skall jag prova på det. Har fått blodad tand nu. Jag har spanat in odlingslotten intill min som verkar "obebodd", skall kolla upp om jag kan få den också. Den är helt igenvuxen, så markväv och några pallkragar skulle passa utmärkt. laugh.gif
Barbro i zon 5
Har det inte att göra med vilken zon man bor i också? huh.gif
Ingrid på Västkusten
Jovisst har det att göra med zon. Upphöjda bäddar och sand och grus elelr annat dränernade material gör så att forumister som bor i höga zontal kan gott försöka sig på lite zonknäckeri - kan ge sig på växter med en till två zoner lägre tal. Otroligt många växter är bra mkt härdigare (d v s tål kyla men inte väta)bara de får stå med bra dränage.

För mig som bor i en zon med lågt nummer så ger upphöjda bäddar mig en snabbare start på våren och längre säsong på hösten- kanske inte så mkt mera härdighet om jag itne nu skall ge mig på totalt ohärdiga växter.


Hälsar ingrid
ah56
Jag tror att jag bor i zon II (Göteborg/Mölndal) har jag rätt?
Också på västkusten, fast inte vid kusten.

Annika
Barbro i zon 5
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 05-05-2004, 12:55)
För mig som bor i en zon med lågt nummer så ger upphöjda bäddar mig en snabbare start på våren och längre säsong på hösten- kanske inte så mkt mera härdighet om jag itne nu skall ge mig på totalt ohärdiga växter.


Hälsar ingrid

Jovisst har det att göra med zon. Upphöjda bäddar och sand och grus elelr annat dränernade material gör så att forumister som bor i höga zontal kan gott försöka sig på lite zonknäckeri - kan ge sig på växter med en till två zoner lägre tal. Otroligt många växter är bra mkt härdigare (d v s tål kyla men inte väta)bara de får stå med bra dränage.

wub.gif Så glad man blir!!
Barbro i zon 5
wub.gif Jag skulle försöka mig på att lägga in citat från Ingrid men det blev fel. Jag tror du förstår vad jag menar.
Ingrid på Västkusten
CITAT (ah56 @ 05-05-2004, 13:10)
Jag tror att jag bor i zon II (Göteborg/Mölndal) har jag rätt?
Också på västkusten, fast inte vid kusten.

Annika

Oj men har vi ytterligare en Annika i Mölndal här på Odla? Då är Ni tre biggrin.gif

Du å jag bor ca fyra kilometer firån varann i så fall biggrin.gif

Hälsar Ingrid
ah56
Va tre!! jag trodde jag var unik wub.gif
Hannele
unsure.gif Jag trodde alla odlar jordgubbar i flätade tvättkorgar...?

Ingrid på Västkusten
Jag har kollar lite på flätade korgar Hannele men de tycker då jag är ganska så dyra faktiskt. 200 pix inge ovanligt för flätade lövkorgar och därikring,

Hälsar ingrid
Hannele
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 06-05-2004, 15:29)
Jag har kollar lite på flätade korgar Hannele men de tycker då jag är ganska så dyra faktiskt. 200 pix inge ovanligt för flätade lövkorgar och därikring,

Hälsar ingrid

Vad heter din hovleverantör, Ingrid?
Jag betalar inte mer än 40 kr... och då är dom fina!
Ingrid på Västkusten
Ingen -> änsålänge .D tips emottages!

Hälsar Ingrid
Hannele
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 06-05-2004, 15:29)
200 pix inge ovanligt för flätade lövkorgar och därikring,
Priset visste du?? Var är dom så dyra?

ÖverskottsBolaget har dom fina nya lövkorgar för 90 kronor.
Men mina kostar sällan mer än ca 30-40 kr på loppis:
Ingrid på Västkusten
Tja - jag kikar när jag går i affärer, man behöver inte köpa för å kolla priset. Så jag köpte mig lövkorgar för samma pris fast i tråd istället - fräcka biggrin.gif
ja det är p g a priset jag ser överallt som jag undrade varför Du alltid rekommenderar dem nbär pallkragar är billigare och ger mera yta biggrin.gif men jag tänkte priset kanske inte spelar nån roll när man är korgfrälst, Du skall se attt det nog är fler än jag som bara ser 'dyra' korgar. Och när de kostar så bär det mig lite emot å stoppa jord i dem-> det är liksom itne återvinning på samma sätt om Du förstår vad jag menar, men nu skall jag kika på Ö&B nästa ggr jag har vägarna förbi!

Hälsar Ingrid
Hannele
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 07-05-2004, 07:20)
men jag tänkte priset kanske inte spelar nån roll när man är korgfrälst, Du skall se attt det nog är fler än jag som bara ser 'dyra' korgar. Och när de kostar så bär det mig lite emot å stoppa jord i dem-> det är liksom itne återvinning på samma sätt om Du förstår vad jag menar, men nu skall jag kika på Ö&B nästa ggr jag har vägarna förbi!

Vilken affär var du på?
Du vet väl att jag inte betalar för nåt... alla mina pallkragar är hittegods. rolleyes.gif
Flätade korgar är återvinning i allra högsta grad!
Jag har sällan nämnt lövkorgar - pratar mest om flätade tvättkorgar... gamla. Vackra! wub.gif
Tvättkorgar betyder gammalt, ärvt - de nya är ju av plast.
(Har du sett att även i Pallkrageklubbens logga nämns just tvättkorgar...)
Även Ulla Molin odlade små träd i vackra korgar.
Ingrid på Västkusten
CITAT (Hannele @ 07-05-2004, 08:35)
(Har du sett att även i Pallkrageklubbens logga nämns just tvättkorgar...)

Ja - det var bara för Dig Hannele.

Tänk jag trodde inte korgodlandet var begränsat till enbart tvätt.....biggrin.gif
Exotic
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 05-05-2004, 14:47)
CITAT (ah56 @ 05-05-2004, 13:10)
Jag tror att jag bor i zon II (Göteborg/Mölndal) har jag rätt?
Också på västkusten, fast inte vid kusten.

Annika

Oj men har vi ytterligare en Annika i Mölndal här på Odla? Då är Ni tre biggrin.gif

Du å jag bor ca fyra kilometer firån varann i så fall biggrin.gif

Hälsar Ingrid

Och lilla jag Exotic i Mölndal laugh.gif smile.gif rolleyes.gif smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon