Eva i Skåne
Jag har studerat en del skatbon när jag varit ute och gått och minns något talesätt, men kan inte komma ihåg hur det är sommaren ska bli rolleyes.gif .

Inte för att jag tror så mycket på det, men det är så retfullt att fastna på hälften.
Något bo har för övrigt legat på samma höjd i flera år. Det bättras bara på lite varje år och återanvänds.
Posse
CITAT (Eva i Skåne @ 05-05-2004, 12:07)
Jag har studerat en del skatbon när jag varit ute och gått och minns något talesätt, men kan inte komma ihåg hur det är sommaren ska bli  :rolleyes: .

Inte för att jag tror så mycket på det, men det är så retfullt att fastna på hälften.
Något bo har för övrigt legat på samma höjd i flera år. Det bättras bara på lite varje år och återanvänds.

Enligt vad som står på http://www.prager.nu/bonde.html ska det vara så här:

CITAT
Då skatorna bygger sina bon högt, blir sommaren regnig, men bygger de lågt, är det vacker sommar att vänta.


Personligen har jag inte sett dem bygga alls... huh.gif unsure.gif
Eva i Skåne
För att vi ska få en fin sommar vill jag säga så här då:

Visserligen bygger de högt, men träden är ganska låga. laugh.gif
Posse
...Hur bygger de i år, då? unsure.gif
Eva i Skåne
Jag har inte kollat in några skatbon i år Posse biggrin.gif , men kanske nån annan har
Airamya
Jo, de bygger högt i år, åtminstone här i Kinna... Men jag hade för mig att det var tvärtom? Att det blir fint när de bygger högt? (Det verkar ju logiskt, på nåt vis...).
Airamya
Jo men visst! Hittade det! http://home.swipnet.se/~w-43221/vader/faglar.htm
*Felix matte*
Ingen aning om var skatbon ska ligga för att sommarn ska bli fin... men om getingar bygger sitt bo högt upp då vet man att det blir en blöt sommar... om de däremot bygger nere på marken så blir det en torr sommar.

säger maken biggrin.gif
mekare
'Mina" skator bygger nytt. Efter ha bott i samma bo i flera år så bygger iår ett nytt bo på grenen brevid.
Vet inte om stormen Gudrun gick för hårt åt det gamla boet. Det nya boet är lägre än det gamla så jag hoppas på en varm sommar. biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon